Blir ett tåg stående pga nedriven kontaktledning när det är -30 grader ute är det en fråga om någon timme innan det blir farligt på riktigt för passagerare.
Jag pratade med en som åkt tåg i Ryssland (för ganska länge sedan) dom hade en kolkamin i vagnen och en vagn med kolsäckar, skulle skiten stanna, så samlade man ihop folket i så få vagnar som möjligt och startade kolkaminen.
Men just mot nedrivna kontakledningar har jag en annan lösning, en Dieselmotor ombord, som drar en generator, som försörjer hjulmotorerna med ström, så kan man på det sätter köra förbi avbrottet och ta sig till en sträcka där dom kan slå på elen igen...
Man skulle kunna kalla det, dieselelektriskt hybridtåg.... Man kör på kontaktledning så länge det finns en, sen kör man på en dieselmotor förbi felen (möjligen väldigt sakta en bit) och sedan skickar man upp pantografen igen...
Det fungerar i andra länder, jag ser inte riktigt varför det inte skulle fungera här....