Sverige idag..

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Apropå "Herre Gud så mycket glass!":

Nu var det ett tag sedan jag flyttade från Norrland till blåsigare och fuktigare breddgrader, men inte brukade 5-10 cm lappmög betraktas som "snösnyting" (eller var det kanske "snösmocka" i GP) när man växte upp? Vad är det med sörlänningar äjänkligen?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nu var det ett tag sedan jag flyttade från Norrland till blåsigare och fuktigare breddgrader, men inte brukade 5-10 cm lappmög betraktas som "snösnyting" (eller var det kanske "snösmocka" i GP) när man växte upp? Vad är det med sörlänningar äjänkligen?
Det är nog inte så mycket den enskilde sörlänningen som när de samlas i grupp i trafiken med sommardäck och ovana vid halka... kombinerat med lastbils- och busschaufförer som också saknar vana vid 100 dagars halka per år.

Varningarna syftar väl till att prognosticera hur stora störningar på samhället det bedöms kunna bli? 5 cm i Skåne orsakar större problem än 70 cm i områden som annars alltid har snö. Inte fan var det någon skillnad på E10 året det var 230 cm snö i Riksgränsen som ifjol när det var 610 cm...
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Det är nog inte så mycket den enskilde sörlänningen som när de samlas i grupp i trafiken med sommardäck och ovana vid halka... kombinerat med lastbils- och busschaufförer som också saknar vana vid 100 dagars halka per år.

Varningarna syftar väl till att prognosticera hur stora störningar på samhället det bedöms kunna bli? 5 cm i Skåne orsakar större problem än 70 cm i områden som annars alltid har snö. Inte fan var det någon skillnad på E10 året det var 230 cm snö i Riksgränsen som ifjol när det var 610 cm...
Jo, jo, du har inte fel. Fast ändå, efter att varje år ha överraskats med sommardäcken på så tycker jag ändå att en växande majoritet av de sydländska trafikanterna borde ha börjat ana ett mönster och försökt bryta det, istället för att bara förvånat halka av vägen igen nästa år trots att morgontidningen braskat på med snöchockrubrikerna. #intebittermen

(Själv hade jag inte åkt till jobbet den dagen bilen stod under en decimeter snö med sommardäck på, utan löst problemet först. Jag verkar vara i klar minoritet.)
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Vad är Lidingöbornas förslag då...? Att flytta skiten till någon förort med lite mörkare medelhudfärg, eller rent av till någon byhåla i Norrland...? Vilket som så länge eliten på Lidingö slipper se skiten...?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Vad är Lidingöbornas förslag då...? Att flytta skiten till någon förort med lite mörkare medelhudfärg, eller rent av till någon byhåla i Norrland...? Vilket som så länge eliten på Lidingö slipper se skiten...?
I kommentarerna skriver de såhär:
"Ett bostadsområde är inte en lämplig plats för ett konsulat som inte ombesörjer väntrum och toaletter samt utgör en säkerhetsrisk. En lämpligare plats vore exempelvis ett industriområde där inga människor bor."

Är man nödig(och utan åtkomst till toalett - för förtydligande) och behöver lägga en kabel så ska man således hellre lägga den i ett industriområde än i ett bostadsområde.
Ingen ide att laga det som är trasigt och som syns, flytta det bara till annan plats.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag anser mig vara ganska gammal, men jag har fortfarande aldrig haft behovet att bajsa i villakvarter, industriområden, trapphus eller tvättstugor.

Men det verkar vara en stor grupp människor som inte har någon kontroll över när det behöver bajsas och inte kan hålla sig till lämpligt tillfälle
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag kan tänka mig att just Afghanistans ambassad kan vara extra besvärlig att bli hanterad av. Det är ganska många afghaner i landet som behandlas illa av folk i allmänhet och egentligen saknar bostad. Det ger ingen anledning att skita utomhus, men det är en livssituation jag helst slipper.

Jag trodde att den låg i ett grustag i Sollentuna, men jag minns tydligen fel.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
I kommentarerna skriver de såhär:
"Ett bostadsområde är inte en lämplig plats för ett konsulat som inte ombesörjer väntrum och toaletter samt utgör en säkerhetsrisk. En lämpligare plats vore exempelvis ett industriområde där inga människor bor."

Är man nödig(och utan åtkomst till toalett - för förtydligande) och behöver lägga en kabel så ska man således hellre lägga den i ett industriområde än i ett bostadsområde.
Ingen ide att laga det som är trasigt och som syns, flytta det bara till annan plats.

Så då ska afganerna springa in hos omgivande företag och värma sig och låna toaletter. Eller så tvingas de företagen ha låst och därmed skapa problem för sin kundmottagning.

Dom visar tydligt vilken sorts egoistiska hycklande människor dom egentligen är.

 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Några minus och Sverige importerar ånyo motsvarande en nyss nedlagd reaktor. Fin koleldad el från dansken.
Vindkraftverken står där som monument av dumheten från Sveriges politiska ledning.
Ja, man blir besviken på ett dåligt utfört blåsjobb. :censored illjöpartiklar, gröna khmerer och andra foliehattar.
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Finsk media har under veckan förlöjligat Sverige och det faktum att man numera ställer in tågen flera dygn så fort man ser ett normalt snöfall på väderleksprognosen...

Nu har även ett antal stora företag inom basindustrin reagerat:


För de som inte orkar lyssna - stora produktionsbortfall för basindustrin, det var bättre förr och sedvanlig clown från Trafikverket som inte håller med men ändå ska göra en utredning...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det här att järnvägen inte går pga vinter är ändå ett ganska nytt fenomen. Och, som det verkar, isolerat till Sverige så länge vi pratar om länder med vinter halva året.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Järnvägsnätet har väl å andra sidan aldrig varit så illa underhållet som vad det är nu?

Mer avancerade signalsystem, automatiserade växlar, vagnar och lok som inte har markfrigång och inte är konstruerade för snö och kyla... Lägg till sämre underhåll under decennier.

Blir ett tåg stående pga nedriven kontaktledning när det är -30 grader ute är det en fråga om någon timme innan det blir farligt på riktigt för passagerare.

Det är lite märkligt att det som är ryggraden i transportsystemet är det som är mest känsligt för väder. Flygen går ju när tågen stannar. Helt sjukt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Blir ett tåg stående pga nedriven kontaktledning när det är -30 grader ute är det en fråga om någon timme innan det blir farligt på riktigt för passagerare.

Jag pratade med en som åkt tåg i Ryssland (för ganska länge sedan) dom hade en kolkamin i vagnen och en vagn med kolsäckar, skulle skiten stanna, så samlade man ihop folket i så få vagnar som möjligt och startade kolkaminen.

Men just mot nedrivna kontakledningar har jag en annan lösning, en Dieselmotor ombord, som drar en generator, som försörjer hjulmotorerna med ström, så kan man på det sätter köra förbi avbrottet och ta sig till en sträcka där dom kan slå på elen igen...

Man skulle kunna kalla det, dieselelektriskt hybridtåg.... Man kör på kontaktledning så länge det finns en, sen kör man på en dieselmotor förbi felen (möjligen väldigt sakta en bit) och sedan skickar man upp pantografen igen...

Det fungerar i andra länder, jag ser inte riktigt varför det inte skulle fungera här....
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det här att järnvägen inte går pga vinter är ändå ett ganska nytt fenomen. Och, som det verkar, isolerat till Sverige så länge vi pratar om länder med vinter halva året.

Ja, konstigt nog verkar det bara vara ett svenskt problem. Men om du tycker det är nytt så är du nog ganska gammal.

Men man kan väl gissa att även den branschen/myndigheten infiltrerats av politisk nepotism och sinande kompetens och/eller kanske ren korruption.

Hur svårt kan det vara att inkludera vinterspecifikationer vid upphandlingar? Och kontrakt innefattande rimliga skadestånd när det blir stillestånd pga material som inte fungerar under ställda krav?

Punktlig som tåget sa man fortfarande för 30 år sedan men redan då förstod man(jag) knappt ens varför det hänvisades till just tåget som punktligt. Därefter har det bara blivit värre, numera vågar man inte åka tåg ifall man har ett viktigt möte inbokat.
Hänger det ihop med att tjänstemannaansvaret avskaffades 1976?
 
Nyheter
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

CFMOTO 800MT-X

CFMOTO har presenterat 800M...

Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

Top