De har såklart ansvar för vad de gör. "Tjänstemannaansvar" är något annat.
Ansvar betyder ju inte så mycket om det inte också finns rätt incitament för att handla "rätt". "Rätt" får väl i det här fallet definieras som att agera utifrån medborgarnas bästa, så som det är definierat i myndighetens uppdrag.
Om en återgång till tjänstemannaansvaret så som det var definierat före -76 är rätt väg att gå vet jag inte, men jag tror helt klart att frågan behöver ses över och uppdateras till vad som är adekvat för vår tid.
Rent generellt, oavsett verksamhet, är det ofta en dålig idé att ha ett allt för långtgående ansvar med hot om bestraffning för misstag man gör i tjänsten, eftersom det leder till att problem sopas under mattan istället för att åtgärdas, alternativt att man inte alls vågar ta beslut. Åtminstone så länge det handlar om relativt komplexa frågor. För "enklare" gränsdragningsfrågor som t ex efterlevnad av lagar, regler osv. eller där tjänstemannen uppenbart handlat i andra syften än det som är det bästa för medborgarna skulle ansvaret förmodligen behöva vara tydligare. Känns som ganska många sådana exempel finns, där generaldirektörer och motsvarande kan komma undan med nästan vad som helst och där enda konsekvensen blir att man får byta till en annan välbetald tjänst inom staten.
Sannolikt är dock merparten av sådana frågor som sticker i ögonen på folk inte så självklara gränsdragningsmässigt att det hade hjälpt med ett tjänstemannaansvar, i synnerhet inte om man även väger in risken att man istället i högre utsträckning försöker dölja problem eller inte vågar ta några beslut.
Därför behöver man nog vidga frågan från att enbart handla om tjänstemannaansvar till att också inkludera vad som skapar incitament för myndighetspersoner att agera i medborgarnas intressen. Där har vi nog sett allt för många exempel på hur man agerar utifrån helt andra syften, som t ex den egna karriären, vad som ger positiv publicitet osv.
Motsvarande problematik gäller ju även det du tog upp kring bl.a. avregleringar. Jag tror det skulle behöva en betydligt större översyn av vår myndighetsutövning än enbart tjänstemannaansvar, som blivit just en symbolfråga. En översyn som på allvar behöver ställa frågan hur vi skapar rätt incitament så att våra skattepengar verkar för medborgarnas bästa.