Sverige idag..

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Varför ha rikstelevisionens nyhetsuppläsare börjat pRaaata som man annars bara gör på Nyheter På Lätt Svenska, långsamt och övertydligt, satans drygt att lyssna på. Mera Nyheter På Svår Svenska!
Det är väll bättre att man fattar vad dom säger. Har många gånger sett på lokala nyheterna inslag där reportern knappt kan prata Svenska.Tycker synd om dom äldre som uppskattar lokala nyheter men inte förstår vad reportern pratar om bara för att Svt/SR ska kvotera in vissa bara för att vara pk
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag föredrar nog Tavelsjös stolthet Katarina Sandströms lugna stämma - alla dagar i veckan - framför en hysteriskt skrikande stockholmare eller en vomiterande skåning.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Det är statistiskt bevisat att folk som frekvent använder ordet "pk" sällan hänger med i nyheterna, särskilt inte när meningarna består av fler än 3-4 ord.
Jag skiter i om du vill vara bror duktig. Men iallafall jag har många gamla släktingar som säger att dom har svårt att förstå vad reportern på lokala nyheterna säger när han bryter extremt mycket.
Men det kanske bara är min gamla släkt som hör dålig och är lite korkad
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Som antyds så når alltså inte Public service ut till "the public". "The public" förstår inte vad Public service säger.
Bra jobbat med kärnuppdraget.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag skiter i om du vill vara bror duktig. Men iallafall jag har många gamla släktingar som säger att dom har svårt att förstå vad reportern på lokala nyheterna säger när han bryter extremt mycket.
Men det kanske bara är min gamla släkt som hör dålig och är lite korkad
Jag tror faktiskt att det mer hänger på vilka som blir "journalister" nuförtiden. Det är nog inte hemliga anställningsförfaranden utan det går förmodligen att se vilka som sökt jobben i fråga. Sedan kan man ju dra slutsatser om det skett någon "inkvotering" eller inte.

Gör ett besök på någon av folkhögskolorna med skrivar- eller journalistlinjer så ser du ju om slutsatsen är rimlig eller inte...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Som antyds så når alltså inte Public service ut till "the public". "The public" förstår inte vad Public service säger.
Bra jobbat med kärnuppdraget.
Det är klart att de gör. Det finns fortfarande ingenting som ens är i närheten när det gäller bredd, djup och att nå ut till publiken.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det är klart att de gör. Det finns fortfarande ingenting som ens är i närheten när det gäller bredd, djup och att nå ut till publiken.
Jag förstår vad du menar men tänker att du kanske missförstod mig. Skulle det fortfarande vara så om de pratade latin i alla sina sändningar tex?
Om ingen skulle förstå vad nyhetsuppläsaren säger, når de verkligen ut då?

Jag tänker att de inte behöver krångla till det så mycket. Se till att den som pratar gör det metodiskt på ett tydligt sätt så att så många som möjligt som faktiskt tvingas betala för tjänsten också kan ta del av en.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag förstår vad du menar men tänker att du kanske missförstod mig. Skulle det fortfarande vara så om de pratade latin i alla sina sändningar tex?
Om ingen skulle förstå vad nyhetsuppläsaren säger, når de verkligen ut då?

Jag tänker att de inte behöver krångla till det så mycket. Se till att den som pratar gör det metodiskt på ett tydligt sätt så att så många som möjligt som faktiskt tvingas betala för tjänsten också kan ta del av en.
Jag håller med. :tummenupp

Förr i världen fick man utbildning i att tala tydligt på journalisthögskolorna (liksom skådespelare osv). Talfel ansågs definitivt inte meriterande... idag får man inte "diskriminera" den som har talfel. :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Idag är väl dålig svenska nästan meriterande.
Nja, lika lite som när det gäller vårdbiträden till ålderdomshemmen - men vilka söker jobben? Där är nog orsaken...

Kul detalj: i SR P1-s Studio Ett finns en (duktig) journalist som läspar en aning. Det hade varit otänkbart förr.

Samhället förändras och jag tror att även min morfar (född 1905) på sin tid hade väldigt lite till övers för "moderna" journalister som pratade fikonspråk som skånska, småländska och annat fullständigt oförståeligt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nja, lika lite som när det gäller vårdbiträden till ålderdomshemmen - men vilka söker jobben? Där är nog orsaken...

Kul detalj: i SR P1-s Studio Ett finns en (duktig) journalist som läspar en aning. Det hade varit otänkbart förr.

Samhället förändras och jag tror att även min morfar (född 1905) på sin tid hade väldigt lite till övers för "moderna" journalister som pratade fikonspråk som skånska, småländska och annat fullständigt oförståeligt.

Jag tror dessvärre att du har fel, jag tror SVT och SR vill visa hur mångkulturella, inkluderande och toleranta dom är samt "uppfostra" folket till att bli lika goda som de själva.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tror dessvärre att du har fel, jag tror SVT och SR vill visa hur mångkulturella, inkluderande och toleranta dom är samt "uppfostra" folket till att bli lika goda som de själva.
Visa mig då med fakta hur många blonda, ursvenska och välutbildade svenska journalister som fick stå tillbaka i tjänstetillsättningen med hänvisning till att de inte uppfyllde mångfaldskriterierna? :fakta

I så fall borde ju det se likadant ut på tex SMHI och Länsstyrelserna... vilket det inte gör då.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det var ju inte länge sedan som SVT påstods vara diskriminerande rasister?
Nu har de för många inkvoterade icke svensktalande (håller med om att skåningar räknas hit ;) ).
Snabba svängar i dagen samhälle...
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Sverige idag.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nja, lika lite som när det gäller vårdbiträden till ålderdomshemmen - men vilka söker jobben? Där är nog orsaken...

Kul detalj: i SR P1-s Studio Ett finns en (duktig) journalist som läspar en aning. Det hade varit otänkbart förr.

Samhället förändras och jag tror att även min morfar (född 1905) på sin tid hade väldigt lite till övers för "moderna" journalister som pratade fikonspråk som skånska, småländska och annat fullständigt oförståeligt.

Ok, om det är den retoriken du vill köra så börjar jag väl om från början.

Visa mig då med fakta på att inga blonda, ursvenska och välutbildade svenska journalister med korrekt svenska sökte tjänsterna. Visa mig fakta på dina teorier om att inga svenskar vill jobba med media.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Samhället förändras och jag tror att även min morfar (född 1905) på sin tid hade väldigt lite till övers för "moderna" journalister som pratade fikonspråk som skånska, småländska och annat fullständigt oförståeligt.

I så fall är väl samhället föredömligt konstant...? Morfar, farfar, far såväl som jag själv lyssnar inte gärna på sådana läten...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ok, om det är den retoriken du vill köra så börjar jag väl om från början.

Visa mig då med fakta på att inga blonda, ursvenska och välutbildade svenska journalister med korrekt svenska sökte tjänsterna. Visa mig fakta på dina teorier om att inga svenskar vill jobba med media.
Nja, det är ju du som påstår att de sorteras bort till förmån för de som kryssar i rätt boxar i mångfaldsfloran. :)

Jag menar på att det här, precis som på de flesta ställen, snarare handlar om vilka som faktiskt söker tjänsterna.

Om du gör ett besök på exempelvis en folkhögskola med journalistinriktning så får du nog också en känsla för klientelet... Det var mer så jag menade. Jag tror inte att det finns anledning att söka djupare än så, särskilt som det finns lagstiftning inom området.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top