Sverige idag..

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tänker att det i stor utsträckning handlar om åtgärder som redan gjorts, men som kunde gjorts tidigare. Det handlar om begränsning av folksamlingar på olika sätt, rekommendation om munskydd osv.

Men framför allt att i ett tidigt skede sätta igång med test, smittspårning och karantän av inresande. Flera av åtgärderna hade ändå inte varit möjliga att genomföra eftersom vi inte haft beredskap för det, därav vikten av att i förväg bygga upp sådana förmågor som snabbt kan aktiveras vid behov.
Ja men det är ju precis det som varit problemet. Sveriges beredskap var inte god. Smittspårning och karantän applicerades på alpresenärerna från de misstänkta områdena, men det spelade ju ingen roll eftersom de smittade främst kom från GB och USA... osv.

Vad hade munskydd hjälpt? Du är väl rimligen också medveten om att deras betydelse för smittspridning i en befolkning är i bästa fall neutral, eftersom hanteringen ÖKAR risken för smittspridning via händerna.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Ja men det är ju precis det som varit problemet. Sveriges beredskap var inte god. Smittspårning och karantän applicerades på alpresenärerna från de misstänkta områdena, men det spelade ju ingen roll eftersom de smittade främst kom från GB och USA... osv.

Vad hade munskydd hjälpt? Du är väl rimligen också medveten om att deras betydelse för smittspridning i en befolkning är i bästa fall neutral, eftersom hanteringen ÖKAR risken för smittspridning via händerna.
Precis, att beredskapen inte var god går att kritisera i sig, men givetvis sätter det begränsningar som påverkar möjligheten att ens genomföra många av åtgärderna som tas upp. Detta angavs dock inte som skäl av myndigheter och politiker till att åtgärder inte vidtogs, även om man nog kan misstänka att det spelade en viktig roll.

För att få effekt hade givetvis åtgärder behövt sättas in inte bara på alpresenärer utan på resenärer från kanske alla länder. Smittspårnings- och testkapacitet hade uppenbarligen omöjligt räckt till, men en åtgärd som hade kunnat vidtas är att kräva karantän från inresande. Här finns många exempel från framför allt asiatiska länder på tidigare och tydligare ageranden.

Vad gäller munskydd tror jag de har betydligt mindre betydelse i sammanhanget jämfört med bl.a. de tidiga åtgärderna ovan, men den slutsats som Sverige dragit kring detta tycker jag kan diskuteras. Vi är i stort sett ensamma i världen att ha kommit till den slutsatsen och som jag förstår det är antagandet om smittspridning via händerna byggda på studier som är från ett annat sammanhang som inte är fullt relevant. Det handlar om att sjukvårdsanställda (som befinner sig i en smittsam miljö hela tiden) löper större risk att bli smittade om de bär munskydd som de hanterar felaktigt med händerna jämfört med sjukvårdsanställda som bär munskydd på ett korrekt sätt. De slutsatserna går inte rakt av att översätta till en jämförelse mellan en allmänhet som inte bär munskydd alls vs. en allmänhet som gör det (och eventuellt på ett felaktigt sätt). Det handlar om att man gör felaktiga antaganden och felaktiga slutledningar baserat på bristande studier. Jag tror inte munskydd gör några underverk, men det är rimligt att anta att det ger en viss positiv effekt som överväger de negativa effekterna av felaktig hantering.

I övrigt går det ju att titta på Coronakommisionens slutsatser för att hitta gott om ytterligare saker att kritisera när det gäller Sveriges hantering.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det finns självklart saker att kritisera i efterhand och poängen är ju att lära sig av det så att inte historien upprepar sig (Försvarsbeslut 1925, någon? Och så 1994 igen...)

Men det är en annan sak att försöka utse syndabockar och offerlamm. Det är både ovärdigt och lönlöst samt skickar signalen till efterkommande att de får fan inte fatta något som helst beslut utan spring bara åt olika håll och skyll på andra så kanske du klarar dig.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det tror väl fan att smittan spridits som en löpeld genom Sverige när vi dagligen fått sånt här tryckt ner i halsen ända sedan februari.

Det finns ingen evidens för att smittan kommer lämna från Wuhan
Det finns ingen evidens för att smittan gått från Italien till Sverige så ni kan lugnt åka dit på skidsemester
Nej, det finns ingen anledning att avråda från resor till Asien
Det finns ingen evidens för att man smittar asymtomatiskt
Det är farligare att gå över ett övergångsställe

Den som sa emot blev hycklad som låtsasepidemiolog av bla annat statsepidemiologen som gärna leker låtsasekonom.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tja, det var ju i huvudsak sant vid de tillfällen det sades... Svårt för en vetenskapsman att säga annat.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det finns självklart saker att kritisera i efterhand och poängen är ju att lära sig av det så att inte historien upprepar sig (Försvarsbeslut 1925, någon? Och så 1994 igen...)

Men det är en annan sak att försöka utse syndabockar och offerlamm. Det är både ovärdigt och lönlöst samt skickar signalen till efterkommande att de får fan inte fatta något som helst beslut utan spring bara åt olika håll och skyll på andra så kanske du klarar dig.
Syndabockar och offerlamm är inte så användbart att utse, men i synnerhet politiker verkar i en förtroendebransch. De kan göra misstag, men då får de också stå för sina handlingar och ta konsekvenserna om de gör fel. Att "springa åt olika håll och skylla på andra så kanske du klarar dig" skulle väl kunna beskriva en del av beteende vi just sett, vilket inte direkt ökat förtroendet.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tja, det var ju i huvudsak sant vid de tillfällen det sades... Svårt för en vetenskapsman att säga annat.

Det finns andra studier som säger...

Har du någonsin sett en "vetenskapsman" utrycka sig på det viset när han får citat från en forskningsstudie?
Alla jag känner och träffat under mina år inom forskningsvärlden skulle ha namngett författaren/författarna till dessa studier.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Syndabockar och offerlamm är inte så användbart att utse, men i synnerhet politiker verkar i en förtroendebransch. De kan göra misstag, men då får de också stå för sina handlingar och ta konsekvenserna om de gör fel. Att "springa åt olika håll och skylla på andra så kanske du klarar dig" skulle väl kunna beskriva en del av beteende vi just sett, vilket inte direkt ökat förtroendet.
Absolut, det är därför jag tycker att FHM inte skall bära några hundhuvuden här.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Bra rubrik.

Förtroendet RUSAR och är nu uppe i hela - håll i er nu - 29 procent.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det finns andra studier som säger...

Har du någonsin sett en "vetenskapsman" utrycka sig på det viset när han för citat från en forskningsstudie?
Alla jag känner och träffat under mina år inom forskningsvärlden skulle ha namngett författaren/författarna till dessa studier.
Ja, min poäng är att det i början ju inte fanns några studier alls. Man kan absolut spekulera osv men det som står väldigt klart är att det inte spelade någon större roll om man stängde ned hela samhället, använde munskydd eller inte. Det är faktiskt bara Norge och Finland som sticker ut i det avseendet och mycket pekar på att de hade tur... Resten av världen beskriver med få undantag mycket liknande kurvor oavsett åtgärder.

Jag tror att just FHM är svåra att belägga med större fel än att deras prognoser inte slog in - vilket inga andras prognoser heller gjorde.

Kolla gärna på länkarna jag postade i Covid-tråden. :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Bra rubrik. Är svt högerkonspirationsfakenewsmedia?

Förtroendet RUSAR och är nu uppe i hela - håll i er nu - 29 procent.
"Från mycket låga nivåer", som man länge sade om Rysslands upprustning...
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Sverige idag...

"Advokaterna Ekrem Güngör och Amir Amdouni anklagas av chefsåklagare för att ha försett Vårbynätverket med hemlig information om polisens arbete, kan Expressen avslöja.
Enligt Expressens uppgifter anförs i JK-anmälan att advokaterna – som tjänat mångmiljonbelopp från det offentliga under 2020 – under smeknamnen ”kungen” och ”prinsen” läckt uppgifter och beskrivit ett polistillslag som att de ”gjort horhus”.
Enligt uppgift till Expressen skriver gängledaren för Vårbynätverket till advokaterna:
”Ni hjälper oss och vi hjälper er.”
"


.

"En äldre kvinna larmade polis om att flera personer ”jävlades” med henne, enligt uppgifter till Aftonbladet.
Senare på kvällen stod hennes hus utanför Nässjö i lågor – och i brandresterna hittades en kropp.
"


.

"Flera bolag drabbade av elprissmällen – kraven på regeringen växer: "Inse allvaret"
Skogsbolaget Holmen har fortsatt begränsad produktion på grund av höga elpriser och fler elintensiva företag kräver snabba politiska åtgärder. Det gör även moderaterna som anklagar regeringen för att inte ta de upprepade kriserna på elmarknaden på allvar.
"


.

"På flera kommunala vård- och omsorgsboenden i Göteborg hittades gamla avlidna i covid-19. De hade lämnats ensamma på sina rum, delvis av rädsla för att personalen själv skulle smittas. Det framgår av en granskning från Inspektionen för vård och omsorg, Ivo."


.

Det går sådär med Sverige...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, min poäng är att det i början ju inte fanns några studier alls. Man kan absolut spekulera osv men det som står väldigt klart är att det inte spelade någon större roll om man stängde ned hela samhället, använde munskydd eller inte. Det är faktiskt bara Norge och Finland som sticker ut i det avseendet och mycket pekar på att de hade tur... Resten av världen beskriver med få undantag mycket liknande kurvor oavsett åtgärder.

Jag tror att just FHM är svåra att belägga med större fel än att deras prognoser inte slog in - vilket inga andras prognoser heller gjorde.

Kolla gärna på länkarna jag postade i Covid-tråden. :)

Det där är efterhandskontruktioner från FoHM och regeringen.

Jo, det fanns mycket forskning från Kina publicerad tidigt hos the Lancet men det var ganska tydligt under vårvintern att ingen på FoHM läste varken dessa eller vad WHO tyckte.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag skulle inte lägga skulden på personalen för smittspridningen och döden på äldreboendena.
1) Efter rapporter från Skyddsombuden fodrade AV munskydd, visir, skyddsförkläden och handskar till personalen våren 2020.
SKR satte sig emot och fick stöd av FHM. Så det blev inget av med skyddsutrustning till personalen för att hindra smittspridning.

2) Socialstyrelsen föreslog att Covidsjuka på äldreboendena skulle få morfin (för att dö lugnt, morfin = palliativ vård) istället för syrgas.
Syrgas skulle vara förbihållit sjukhusen.
Inte konstigt att USAs nya sjukvårdminister kallat Tegnell för nazist. Rätt tänkt men riktat mot fel person.
I Tyskland på 30-talet började man avliva handikappade (som ju äldre på äldreboendena är).
Vilket är precis vad morfin är, döden, istället för syrgas.
Citat:
Forced sterilization in Germany was the forerunner of the systematic killing of the mentally ill and the handicapped. In October 1939, Hitler himself initiated a decree which empowered physicians to grant a "mercy death" to "patients considered incurable according to the best available human judgment of their state of health."https://www.jewishvirtuallibrary.org/nazi-persecution-of-the-mentally-and-physically-disable.

3) Man Covidtestade våren 2020 bara patienter aktuella för inläggning på sjukhus. 8 maj 2020 var kom jag till Sahlgrenska akuten för att sy ett finger jag sågat i, man ska inte jobba på egen hand, slarv alltså. Och läste då detta "Covidtestar bara patienter aktuella för inläggning" på Kravallstaketet där första sorteringen skedde. Och där jag på frågan från sjuksköterskan hur jag mådde svarade att jag mår ganska bra men har mått riktigt dåligt. Och efter beskrivningen av hur jag mått och att jag var feberfri 11 april kom repliken: Då är du smittfri från 13 april, följ med till tältet ska vi titta på fingret. Fingret blev sytt inne på akuten.
Läste att på ett äldre boende i Mölndal har man nu börjat snabbtesta all personal, när de kommer till jobbet.
Totalt har man hittat 50 st personal med Covid-19, "positiva" som avvisats när de kommit till jobbet. Vad jag förstått, positiva, utan symptom.
(2020 året, när man skulle vara negativ och lukta sprit när man kom till jobbet för att chefen skulle se glad ut när man kom ! )

Varför Covidtestade man inte all personal 2020 i Sverige ? För Sverige har Nordens lägsta sjukvårdskapacitet / capita helt enkelt !
Ja Sverige har kanske mest läkare / capita men hur många läkarsekreterare har vi ?
Så läkarna har troligen minst % patienttid i Norden. Och likadant med sjuksköterskorna, minst patienttid, mest administration.

Alatalo skrev
Om de siffrorna stämmer och sedan räknas om till dödsfall per capita innebär det alltså att Sverige har: Min kommentar 23 invånare/km2

Tre gånger fler dödsfall än Danmark Min kommentar 135 invånare/km2
Nio gånger fler dödsfall än Finland Min kommentar 16 invånare/km2
Elva gånger fler dödsfall än Norge Min kommentar 14 invånare/km2

Som jag ser det logiskt att Danmark har fler dödsfall än Finland och Norge. Ju tätare befolkning desto lättare sprids viruset.
Så Sverige är helt enkelt ca 10ggr sämre. För Sverige bör jämföras med Finland och Norge.

Så här ser man på Sverige i Finland. tex Citat
Sometimes during the 20th century, the heyday of the Swedish model, an idea emerged that Sweden was one of the most modern countries in the world, and thus ‘ahead’ of other countries. So, if you, like Sweden, are at the forefront of human development, there is no point in comparing yourself with other less advanced societies. Instead, there is a willingness and a custom for solving every question independently,” writes Strang.
slut citat

samt
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vi har det gula vaccinationskortet. Det är bara att fylla i det. Jösses. Imorgon blir första dosen. Har ni fått er än?

Ja det var en regelrätt föraktfullt ställd fråga då de flesta av er härinne kommer bli omkörda av papperslösa i prioriteringen. Jepp, ni läste rätt, papperslösa tillhör fas 3 medan majoriteten av folk mellan 18-65 hamnar i fas 4, enligt FoHM. Skattepengar in business, alla före folket som bidrar.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

Med tanke på att det fortfarande inte finns någon evidens som stödjer att vaccinerade inte skulle smitta så undrar jag vad poängen är med ett vaccinationsintyg.

Vad blir följden om vi istället får tusentals människor som inte vet att dom smittats men springer runt och viftar med ett intyg som ger fritt fram att gå in på äldreboenden, fritt fram att sluta distansera sig från andra osv

60% av Israels befolkning är nu vaccinerade det ska bli intressant att se vad som händer där de närmaste månaderna.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top