Jag skulle inte lägga skulden på personalen för smittspridningen och döden på äldreboendena.
1) Efter rapporter från Skyddsombuden fodrade AV munskydd, visir, skyddsförkläden och handskar till personalen våren 2020.
SKR satte sig emot och fick stöd av FHM. Så det blev inget av med skyddsutrustning till personalen för att hindra smittspridning.
2) Socialstyrelsen föreslog att Covidsjuka på äldreboendena skulle få morfin (för att dö lugnt, morfin = palliativ vård) istället för syrgas.
Syrgas skulle vara förbihållit sjukhusen.
Inte konstigt att USAs nya sjukvårdminister kallat Tegnell för nazist. Rätt tänkt men riktat mot fel person.
”Din strategi kan inte ta livet av folk hur länge som helst innan du antingen får sparken eller jämförs med en nazist”. Så lyder president Joe Bidens nye covidrådgivares inlägg om Anders Tegnell på Twitter, rapporterar Aftonbladet. I Twitter-inlägg, daterat till 3 december, påstår den nya...
www.svd.se
I Tyskland på 30-talet började man avliva handikappade (som ju äldre på äldreboendena är).
Vilket är precis vad morfin är, döden, istället för syrgas.
Citat:
Forced sterilization in Germany was the forerunner of the systematic killing of the mentally ill and the handicapped. In October 1939, Hitler himself initiated a decree which empowered physicians to grant a "mercy death" to "patients considered incurable according to the best available human judgment of their state of health."
https://www.jewishvirtuallibrary.org/nazi-persecution-of-the-mentally-and-physically-disable.
Encyclopedia of Jewish and Israeli history, politics and culture, with biographies, statistics, articles and documents on topics from anti-Semitism to Zionism.
www.jewishvirtuallibrary.org
3) Man Covidtestade våren 2020 bara patienter aktuella för inläggning på sjukhus. 8 maj 2020 var kom jag till Sahlgrenska akuten för att sy ett finger jag sågat i, man ska inte jobba på egen hand, slarv alltså. Och läste då detta "Covidtestar bara patienter aktuella för inläggning" på Kravallstaketet där första sorteringen skedde. Och där jag på frågan från sjuksköterskan hur jag mådde svarade att jag mår ganska bra men har mått riktigt dåligt. Och efter beskrivningen av hur jag mått och att jag var feberfri 11 april kom repliken: Då är du smittfri från 13 april, följ med till tältet ska vi titta på fingret. Fingret blev sytt inne på akuten.
Läste att på ett äldre boende i Mölndal har man nu börjat snabbtesta all personal, när de kommer till jobbet.
Totalt har man hittat 50 st personal med Covid-19, "positiva" som avvisats när de kommit till jobbet. Vad jag förstått, positiva, utan symptom.
De senaste veckorna har drygt 50 anställda inom vård- och omsorgsförvaltningen i Mölndal, som trodde sig vara friska när de kom till jobbet, visat sig bära på covid 19-viruset. Det kom fram när kommunen för att minska smittspridningen på äldreboendena började genomföra snabbtester av personalen...
www.svt.se
(2020 året, när man skulle vara negativ och lukta sprit när man kom till jobbet för att chefen skulle se glad ut när man kom ! )
Varför Covidtestade man inte all personal 2020 i Sverige ? För Sverige har Nordens lägsta sjukvårdskapacitet / capita helt enkelt !
Ja Sverige har kanske mest läkare / capita men hur många läkarsekreterare har vi ?
Så läkarna har troligen minst % patienttid i Norden. Och likadant med sjuksköterskorna, minst patienttid, mest administration.
Alatalo skrev
Om de siffrorna stämmer och sedan räknas om till
dödsfall per capita innebär det alltså att Sverige har: Min kommentar 23 invånare/km2
Tre gånger fler dödsfall än Danmark Min kommentar 135 invånare/km2
Nio gånger fler dödsfall än Finland Min kommentar 16 invånare/km2
Elva gånger fler dödsfall än Norge Min kommentar 14 invånare/km2
Som jag ser det logiskt att Danmark har fler dödsfall än Finland och Norge. Ju tätare befolkning desto lättare sprids viruset.
Så Sverige är helt enkelt ca 10ggr sämre. För Sverige bör jämföras med Finland och Norge.
Så här ser man på Sverige i Finland. tex Citat
Sometimes during the 20th century, the heyday of the Swedish model, an idea emerged that Sweden was one of the most modern countries in the world, and thus ‘ahead’ of other countries. So, if you, like Sweden, are at the forefront of human development, there is no point in comparing yourself with other less advanced societies. Instead, there is a willingness and a custom for solving every question independently,” writes Strang.
slut citat
Given the similarity of the Nordic societies, it is interesting to note how differently some of them have reacted to the current COVID-19 crisis, writes Johan Strang, Associate Professor at the Centre for Nordic Studies, the University of Helsinki. In an article at nordics.info Johan Strang...
nordiclifescience.org
samt
De danska, norska och tyska regeringarna lade om sina länders pandemi-strategier för att stoppa smittan.
www.dn.se