Sverige idag..

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Bäst ur ett folkhälsoperspektiv? Vem bestämmer det?
Ur ett folkhälsoperspektiv är det bäst om vi slutar äta oss feta. Förbjud således skräpmat och/eller fetma.

Förenklat: En papperslös 25-åring utan andra risksjukdomar/åkommor ingår i fas 3. En svensk 25-åring utan andra risksjukdomar/åkommor ingår i fas 4.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Så är det ju. Ett politiskt ”problem” vilket vissa specifika krafter i samhället inte är sena att utnyttja.

Men poängen är ju att det ur ett folkhälsoperspektiv är det bästa alternativet och det verkar ju minst sagt huvudlöst att då göra på något annat sätt för att Uvell och brunsvansen skriker i högan sky över särbehandling av mindre värda människor.
Fast det är ju just denna prioritering som leder till en helt onödig konflikt och det anser jag är huvudlöst om något. Det är skillnad på att ge människor som vistas illegalt i landet möjlighet till vaccination mot att prioritera dem som grupp framför andra. De hade kunnat vaccineras utifrån samma medicinska prioriteringsgrunder som alla andra och så hade man kunnat diskutera frågan om deras rätt till sjukvård separat, vilket redan görs. Detta sätt att prioritera är ytterst tveksamt oavsett om det handlar om papperslösa eller någon annan godtyckligt skapad grupp. Det skulle gå att kunna hitta på mängder av sådana grupper som av olika skäl skulle kunna hävdas behöva gå före i kön, men hela resonemanget blir en återvändsgränd för när man i slutändan tagit hänsyn till alla sådana grupper landar man i en individ.

Från hälso- och sjukvårdslagen:

3 kap. Allmänt​

1 § Målet med hälso- och sjukvården är en god hälsa och en vård på lika villkor för hela befolkningen.

Vården ska ges med respekt för alla människors lika värde och för den enskilda människans värdighet. Den som har det största behovet av hälso- och sjukvård ska ges företräde till vården.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det är skillnad på att ge människor som vistas illegalt i landet möjlighet till vaccination mot att prioritera dem som grupp framför andra.

Tack! Precis så.
Behöver inte sägas så mycket mer. Så nu får de som tycker att detta är bra gärna förklara varför de som grupp ska prioriteras före de som inte är med i denna grupp men med samma hälsostatus som hos vissa individer i gruppen. Varför ska papper/inte papper vara skillnaden?
Man skulle nästan kunna påstå att det är rasistiskt(?)
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Vaccin i detta sammanhang är främst INTE en förmån för den enskilde utan för den enskildes omgivning. Undantaget är bara de som själva riskerar att dö av en influensa, dvs 80+ och de med risksjukdomar. De ingår i grupp 1.

Vaccinet är gratis för alla eftersom hela samhället vinner på det, det är inte den enskilde som gynnas.
De med risksjukdomar mellan 18 och 59 år ingår i fas 3, och jag finner det förövrigt jävligt stötande att en papperslös får vaccin före min dotter som är i riskgrupp. Själv kan jag vänta, men någon måtta på godehetsknarkandet får det ta mig fan vara i det här landet.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
De med risksjukdomar mellan 18 och 59 år ingår i fas 3, och jag finner det förövrigt jävligt stötande att en papperslös får vaccin före min dotter som är i riskgrupp. Själv kan jag vänta, men någon måtta på godehetsknarkandet får det ta mig fan vara i det här landet.

Du är nog inte den enda som finner det konstanta daltandet med papperslösa, illegala invandrare som stötande. De befinner sig alltså i vårat land på illegala grunder, men ska ändå förses med en massa fördelar och gräddfiler jämfört med helt vanliga svenskar som har betalat skatt hela sitt liv.

Deras företräde i vaccinationskön är ju annars ett bra bevis på hur ruttet politiskt korrekt etablerad media har blivit. Inte ett ord om detta, precis som att man hoppas att det ska blåsa över eller passera under radarn.

Sverige...landet där ett utvisningsbeslut bara är en rekommendation och illegalt uppehälle premieras...
 

Raderad medlem 51742

Guest
Nu har folkhälsomyndigheten ändrat sig. Efter massiv kritik tar de nu bort formuleringen om papperslösa.

 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Utan tvekan politik. Och politik som är påhittad såväl som påverkad av någon som just nu sitter i bestämmande position och som känner hur folkilskan gungar båten i riktning Uffe, Ebba och Jimmie...Helt enkelt sossepolitik i ett nötskal - allt för makten...Nu väntar jag bara på att MP och V ska börja yla om svamla om misstroendeförklaring mot regering såväl som Folkhälsomyndighet...

Ett kreativt förslag hade ju annars varit att vitt och brett annonsera om att papperslösa invandrare och andra som befinner sig i landet illegalt har fri vaccinering en viss dag och ett visst klockslag. Sedan ligga i bakhåll med en polisstyrka för infångande och omedelbar återtransport - kanske med några av SJ’s gamla nedkylda tågvagnar - till sydligare breddgrader...Snabbt och kostnadseffektivt verkställande av utvisningsbeslut...!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Ett kreativt förslag hade ju annars varit...
Tyvärr är ju grejen den att när svenska myndigheter bestämmer sig för att utvisa någon vägrar mottagarlandet släppa in vederbörande och ledsagarna får ta med sig vederbörande hem till Svedala igen. Rävsax 22 och man får fortsätta att sitta med svarte-petter i sin giv.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nu har folkhälsomyndigheten ändrat sig. Efter massiv kritik tar de nu bort formuleringen om papperslösa.

Problemet var "Datatekniskt" påpekade väl regionerna.
Gissar jag.

Du skall ju boka vaccination med Bank-Id. i många Regioner. Tydligen.
Och då visade det sig att de papperslösa tillsammans med många äldre svenskar saknar Bank-Id.
Eller hur ?

Eller kanske någon här vet hur man som papperslös bokar vaccination med Bank-Id ?
För då har jag fel i min gissning.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Pensionärerna har inte heller Bank-ID i väldigt många fall. Det var uppe på radion häromdagen och flera regioner hade inte riktigt tänkt på det...

Det är också många saker som krockar här iom att lagstiftning fortfarande gäller, liksom journalföring och sjukvårdssekretess osv.

Det är inte BARA att ställa upp hela befolkningen på led och mata av en spruta i armen på var och en.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Problemet var "Datatekniskt" påpekade väl regionerna.
Gissar jag.

Du skall ju boka vaccination med Bank-Id. i många Regioner. Tydligen.
Och då visade det sig att de papperslösa tillsammans med många äldre svenskar saknar Bank-Id.
Eller hur ?

Eller kanske någon här vet hur man som papperslös bokar vaccination med Bank-Id ?
För då har jag fel i min gissning.
Bank-ID är väl per definition papperslöst
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Bank-ID är väl per definition papperslöst
Javisst ! :)
Men kruxet är att fortfarande att de papperslösa saknar Bank-Id.
Och det finns ett krux till. Som 70+ har jag fått ett brev om vaccination. Med instruktioner.
Regionerna saknar kanske namn på Regionens papperslösa och Deras adresser så de kan skicka ut det här brevet ? :tummenner
Så jag gissar Regionerna har kontaktat FHM / Regeringen och bett om de Papperslösas namn och adresser i sin Region. :)
Så de kan skicka ut instruktionerna "Om vaccination mot covid-19" (den jag fått själv)
och när FHM svarat att de inte har de Papperslösas namn och adresser så har Regionerna undrat hur vaccinationen då ska gå till.
Och då beslöt FHM / Regeringen att stryka kravet på Vaccination av de papperslösa.
Eftersom FHM / Regeringen saknade de papperslösas namn och adresser.

PS Från Narhalsan.se Citat: Efter vaccinationen: .....Du kan sprida viruset även om du själv inte är sjuk......DS
 
Last edited:
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top