Sverige idag..

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Exempel följer: Ett företag vill installa 100MW vindmöllor.
I Jämtland tvingar vi dem i så fall installera 100MW ny lagringsmöjlighet samtidigt, eftersom kablarna är mättade.
I Skåne tvingar vi dem installera 10 MW lagringsmöjlighet eftersom det är gravt underskott alla dagar på året.
I Skåne kan de då t.ex hitta 1000 hushåll som vill ha ett "gratis" 10 kWh-batteri, som sänker deras genomsnittskostnad varje år, eftersom de låter batteriet ladda ur när priset är högt och ladda ur när priset är lågt (vilket direkt korrelerar med över/underskott av effekt). En engångskostnad som är närmast försumbar i sammanhanget med t.ex LTO-batterier (som håller i decennier med daglig i/ur-laddning). Eller välja någon annan teknisk lösning (storskalig liquid air/flow battery/whatever) som är billigare. Så länge den funkar förtroligt så är det skit samma.
Totalen ger, i förlängningen, ett bättre, effektivare, billigare, och mer robust elnät. Tekniken tvingas framåt och vi kommer därmed se billigare och effektivare reglerkraft.
DET FINNS INGA STORSKALIGA FUNGERANDE LAGRINGSALTERNATIV!
INDUSTRIN STÄNGER NER NU, VI SKA SLUTA DAMMSUGA NU!

Vi har talat om det för dig hundratals gånger, och du svammlar fortfararande om det????

Då tycker jag att vi ska ta energin ur såna där magiska kristaller som folk säljer på Ebay istället, för det är ju lika realistiskt.

Vi har byggt patetiska vindmöllor sedan 70 talet, och dom kan fortfarande inte garanterat leverera 1% av Sveriges behov, faktum är att dom kan inte garanterat leverera någonting alls, det är just bristen på garanterad effekt som är problemet, även om vi bygger hundra gånger så många patetiska vindmöllor till.

Det enda vi kan garantera med vindmöllor är att dom ställer till problem i elsystemet, problem som redan är för stora.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Hur det började: SVT bestämde i våras att varje bidrag i Melodifestivalen ska ha minst en kvinna som upphovsperson till 2022.

Hur det blev: Regeln skrotades, och i första deltävlingen åkte exakt alla kvinnliga artister ut.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det är många som klagar nu. Kan det vara så att väldans många, särskilt i denna tråd, är pessimister? :hej

Pessimism = en generell övertygelse om att allt är uselt, och tenderar bli ännu sämre.

Le… imorgon är allting ännu värre.
― Puolankas pessimister

Med hjälp av pessimismdagarna som varje år firas den 1.1–31.12, vill man locka turister till Puolanka.


 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ett annat ord att slå upp i ordboken är defaitist.
Fler inlägg gör SportHoj levande! :tummenupp
Annars hade man i förra inlägget kunnat lägga in...

defaitism [-fɛt-] (franska défaitisme, av défaite ’nederlag’),
misströstan, uppgivelseanda.


Som ickeamerikan trodde jag fördomsfullt att defeat var något från Trumplandet. :rodnar
Men det måste vara längre tillbaka då den engelske kungen hade franska som förstaspråk.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Melodifestivalen...

Varje låt måste ha minst en kvinnlig upphovsperson...???

Så en duktig man som skriver en bra låt helt själv är från och med nu diskvalificerad från att deltaga i detta spektakel, som ju alltid marknadsförs som jämställdhetens och HBTQ-rörelsens stora fest...? Jojo - jämställdhet a’ la böglobbyn...

Inte för att det där med duktig man och bra låt någonsin kommer att inträffa. Jag har sagt det förr och jag säger det igen - Melodifestivalen består tydligen av de trettiotvå bästa bidragen av tusentals inskickade bidrag. Jag skulle verkligen vilja höra de trettiotvå sämsta bidragen...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fler inlägg gör SportHoj levande! :tummenupp
Annars hade man i förra inlägget kunnat lägga in...

defaitism [-fɛt-] (franska défaitisme, av défaite ’nederlag’),
misströstan, uppgivelseanda.


Som ickeamerikan trodde jag fördomsfullt att defeat var något från Trumplandet. :rodnar
Men det måste vara längre tillbaka då den engelske kungen hade franska som förstaspråk.

Om du vill fördjupa dig i den franska användningen av ordet så kan du läsa här.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Melodifestivalen...

Varje låt måste ha minst en kvinnlig upphovsperson...???

Så en duktig man som skriver en bra låt helt själv är från och med nu diskvalificerad från att deltaga i detta spektakel, som ju alltid marknadsförs som jämställdhetens och HBTQ-rörelsens stora fest...? Jojo - jämställdhet a’ la böglobbyn...
Det kravet ströks ett par månader efter att det dök upp. Det går förstås att gnälla över det ändå för "det kunde ju ha varit så".
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Definitivt före den Amerikanska Revolutionen då fransmännen hjälpte jänkarna att bli av med engelsmännen - apropå jänkarnas konstanta gnällande på fransoser, freedom fries etc.
Japp, definitivt före...

French was the mother tongue of every English king from William the Conqueror (1066–1087) until Henry IV (1399–1413).

George II, who ruled from 1727 to 1760, was the last British monarch whose first language was not English. Contrary to popular belief, his first language wasn't German either: it was apparently French, the prestige language spoken at the court of Hanover.

 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det kravet ströks ett par månader efter att det dök upp. Det går förstås att gnälla över det ändå för "det kunde ju ha varit så".

Dom har naturligtvis kvoterat in kvinnliga bidrag bland de 32 bidragen och sen är dom förvånade över att de bidragen underpresterar men istället för och inse den verkliga orsaken så ska dom hitta på förklaringar om patriarkala strukturer.

Missförstå mig rätt nu, jag tror ju inte att kvinnor skulle ha sämre musikaliska egenskaper för att producera musik. Orsaken till att den kvinnliga toppen är lägre kanske bara beror på att pyramidens bas är mindre, dvs att kanske färre kvinnor som dedikerar sitt liv för musiken på det viset.
Och sen det faktum att kvinnor sällan nördar ner sig på samma sätt som män kan göra. Vill man bli bäst på något så kan man helt enkelt inte ha ett dussin olika intressen man tycker är viktigt i sitt liv.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det kravet ströks ett par månader efter att det dök upp. Det går förstås att gnälla över det ändå för "det kunde ju ha varit så".

Förlåt min bristfälliga kunskap om Melodifestivalens exakta reglemente...

Jag är mer oroad över att ett sådant förslag överhuvudtaget kommer upp, dessutom i ett företag jag själv finansierar via skattsedeln. Vad är det för människor som sitter och hittar på sådant trams...? Statlig television som gärna vill sprida någon slags paroll om att alla ska vara inkluderade - men helst inte vita medelålders män...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det kravet ströks ett par månader efter att det dök upp. Det går förstås att gnälla över det ändå för "det kunde ju ha varit så".
Bara det faktum att det har funnits är ju värt att gnälla på.

Det är ju hursomhelst bara symbolpolitik och ett slag i luften, ville man ha med en låt i den där bedrövliga tävlingen hade man ju bara kunnat skriva frun (eller syrran för dom män som har en pojkvän iställeT, och i den tävlingen anar jag att det är några) som medförfattare till låten.

Sen kunde SVT slå sig för bröstet och säga att dom hade varit genusinklusiva.

Sen undrar jag hur dom ställer sig till personer som IDENTIFIERAR sig som kvinnor?

Man kunde ju göra som den där mediokre tyngdlyftaren, som en dag IDENTIFIERADE sig som kvinna och slog samtliga Europa-rekord (tror jag det var, det kan ha varit världsrekord) för kvinnor, efter det kände hen sig så manlig att hen IDENTIFIERADE sig som man igen.....

Man kanske IDENTIFIERAR sig som en kvinna när man skriver musiken?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
...och vilka är det som gnäller? :fakta


På något så fantastiskt oviktigt som Melodifestivalen.

De fem miljonerna invånarna i Sverige som har en begåvning och smak under genomsnittet måste ju ha någonting att roa sig med också, eller hur?

Panem et circenses.


Eller som vi som kör hoj säger; gaskontroll, körställning, blick.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Förlåt min bristfälliga kunskap om Melodifestivalens exakta reglemente...

Jag är mer oroad över att ett sådant förslag överhuvudtaget kommer upp, dessutom i ett företag jag själv finansierar via skattsedeln. Vad är det för människor som sitter och hittar på sådant trams...? Statlig television som gärna vill sprida någon slags paroll om att alla ska vara inkluderade - men helst inte vita medelålders män...
Vita medelålders män brukar inte saknas i många sammanhang förutom möjligen i Prideparaden även om jag vet att såna förekommer där också (kanske i minoritet).

Jag tittade på Melodifestivalen i lördags. Idag minns jag ingen av låtarna som var med. Jag minns att Jessica Andersson hade klent med kläder på sig. Varför jag tittade? Bra fråga... Kommer antagligen se fler deltävlingar.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top