Sverige idag..

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Såg precis SVT Aktuellt, där Peter Hultqvist möter Jimmie Åkesson.

Herrejävlar vad bufflig, otrevlig och aggressiv tölp Herr Hultqvist är. Dessutom måste han läsa från en välskriven liten lapp från några PR-proffs på Sveavägen 68. Tror han fick med varenda härskarteknik som finns att (miss)bruka...


17m20s in till 28m05s
Direkt därefter kommenterar Mats Knutsson det hela, fram till ungefär 31m30s in i programmet.
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
hur kan det vara ekonomiskt försvarbart att lägga ner något som är "miljövänligt" (om vi just för en stund bortser från avfallet). o börja elda med olja,
dom skriker ju om vilka idioter vi är som kör bil o äter den stackars kossa
en ting är säkert dom ska inte komma o peka finger åt mej för at jag kör bensin fordon
det skepet har dom själva sänkt
åt helvete med miljö mupparna
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Du tror inte att visst löpande underhåll hade varit annorlunda om verken haft en tydligare framtid inplanerad? Sånt kan påverka den kostnad som man ser för att driva verksamheten vidare.

Dessutom finns det ett samhällsintresse i att även de bebodda delarna av landet har tillgång till elkraft. Sånt skulle kunna vara en del av uppdraget ifall staten är ägare i ett företag.
Jag kan tro och tycka en massa men när det gäller att driva kärnkraftverk måste jag erkänna att jag inte har tillräcklig kunskap.
Att det var MP som driver kärnkraftverk på känslomässiga och inte affärsmässiga grunder visste jag inte heller...

Men vad gäller samhällsintresse så är samhällsekonomisk vinst inte samma som företagsekonomisk vinst.
Fast känslomässigt vore det bättre om statliga företag gynnade oss skattebetalare. Svenska då för tyska, danska, norska staten lär inte göra det även om de tjänar pengar här. Fast det är känslomässigt tyckande från min sida, inte affärsmässigt grundat...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

Det är väl ganska precis så det ser ut, skillnaden är bara att Amazon inte informerar kunden.

Jag skickade reklam-SMS åt lite(2000) gamla kunder för några månader sedan. Jag är ingen spammare utan det är första gången jag skickar reklam-sms sedan jag registrerade firma i mitten av 90-talet men några misstyckte ändå, bla en som inte gillade att jag hade hans mobilnr. Jag plockade naturligtvis bort honom från min lista när han klagade men jag hade god lust att säga åt honom att betala kontant i fortsättningen ifall han inte vill lämna spår efter sig. För det är ju så världen ser ut idag.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
DET FINNS INGA STORSKALIGA FUNGERANDE LAGRINGSALTERNATIV!
INDUSTRIN STÄNGER NER NU, VI SKA SLUTA DAMMSUGA NU!

Vi har talat om det för dig hundratals gånger, och du svammlar fortfararande om det????

Då tycker jag att vi ska ta energin ur såna där magiska kristaller som folk säljer på Ebay istället, för det är ju lika realistiskt.

Vi har byggt patetiska vindmöllor sedan 70 talet, och dom kan fortfarande inte garanterat leverera 1% av Sveriges behov, faktum är att dom kan inte garanterat leverera någonting alls, det är just bristen på garanterad effekt som är problemet, även om vi bygger hundra gånger så många patetiska vindmöllor till.

Det enda vi kan garantera med vindmöllor är att dom ställer till problem i elsystemet, problem som redan är för stora.
Att du inte vet att det finns är ganska väsensskilt från att det inte finns..
Som exempel, den där anekdoten du drog med att operatören vilade på knappen för att öka produktionen på kärnkraft för att britterna drog igång vattenkokare samtidigt? Kolla på det här klippet:
Att det var just du som la den anekdoten dessutom. You can't make that shit up.. :krama
Om du vill kan du ju titta på den här kartlänken över övriga icke-existerande "batterisystem" i Europa. https://t.co/PW384opX19?amp=1
Man ser visserligen småskaliga system också, men de existerar säkert inte de heller..
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Att du inte vet att det finns är ganska väsensskilt från att det inte finns..
Som exempel, den där anekdoten du drog med att operatören vilade på knappen för att öka produktionen på kärnkraft för att britterna drog igång vattenkokare samtidigt? Kolla på det här klippet:
Att det var just du som la den anekdoten dessutom. You can't make that shit up.. :krama
Om du vill kan du ju titta på den här kartlänken över övriga icke-existerande "batterisystem" i Europa. https://t.co/PW384opX19?amp=1
Man ser visserligen småskaliga system också, men de existerar säkert inte de heller..
Så man ska ersätta vatten med vind och vind med vatten. Det låter som ett nollsummespel från min horisont... btw som anekdot är reglerkraften i form av vatten redan utbyggd så det är inget mer att komplettera med. Åter igen så när vi pratar lagringskapacitet för volatil kraft finns...vad nu att komplettera med?

Skönt att även storstan får smaka på lite fossil olja i form av 130Mw Värtaverk som tuffade på idag. Kan sojalattehipsters på söder njuta av lite gött koldioxid med. Handhjärta.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Så man ska ersätta vatten med vind och vind med vatten. Det låter som ett nollsummespel från min horisont... btw som anekdot är reglerkraften i form av vatten redan utbyggd så det är inget mer att komplettera med. Åter igen så när vi pratar lagringskapacitet för volatil kraft finns...vad nu att komplettera med?

Skönt att även storstan får smaka på lite fossil olja i form av 130Mw Värtaverk som tuffade på idag. Kan sojalattehipsters på söder njuta av lite gött koldioxid med. Handhjärta.
Älvarna i norr är helt rätt nästan fullt utbyggd. Vattenfall ska iofs effektivisera en skvätt inom kort, så de krämar ut lite till på existerande anläggningar. Men det var inte det som var poängen.. Britterna driftsatte "batteriet" i Youtube-länken redan 1984. För att de tidvis hade svårt att möta efterfrågan. Känns det igen någonstans? Men det var ju längesen, när de bara hade kol- och kärnkraft. Ingen vind alls. Det var väl bara att skruva på krämen, varför byggde de nåt sånt?
Tyskarna drog igång https://powerplants.vattenfall.com/en/goldisthal/ så sent som 2004, så lite nyare exempel. 300 höjdmeter? Det där skulle man nog till och med kunna trycka in på Sydsvenska höglandet.. Just där det geografiskt är effektbrist under några timmar då och då Men det hade ju löst problemet med effektbrist för regionen, så det vill vi inte ha.
Oavsett vilket så löser det inte problemet med att Pågen inte kan expandera i Skåne, för även om vi installerar herrejösses-mycket kraftverk norr om länsgränsen så är det skit samma, för det behövs kablar som tar elen från där den produceras till dit den behövs. En välplacerad energilagrings-anläggning som fyller på när kablarna har kapacitet över hade däremot löst det problemet. Men det hade ju varit för enkelt..
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
This quick availability makes it an important component of the energy revolution as it can respond to the heavy fluctuations in the feed of renewable energy.
Hade den ens behövts om inte de inte hade haft "heavy fluctuations in the feed of renewable energy"? Varför bygger man in "heavy fluctuations" i sitt elsystem, kan det inte undvikas?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Hade den ens behövts om inte de inte hade haft "heavy fluctuations in the feed of renewable energy"? Varför bygger man in "heavy fluctuations" i sitt elsystem, kan det inte undvikas?
När det finska kärnkraftverket snabbstoppades för ett tag sen var det nog många som var lättade att svensk vattenkraft krämade på per automatik och förhindrade en blackout. Då hade man ju tur att det fanns ledig kapacitet i kablarna. De är just nu mättade konstant så händer en sån sak igen sitter man med skägget i brevlådan. Samma sak gäller nu för SE3/SE4, och den enda kraftreserv vi har är olje-eldade kraftverk. En sån lösning (energilagring) är bra att ha regionalt oavsett vilken kraftproduktion som dyker..
SVK lägger ett par hundra miljoner om året för att hålla olje-eldade kraftverk på stand-by. Det är taget ur minnet, så rätta mig om jag har fel. Jag tycker det hade varit mycket smartare att installera energilagring i söder som kan nyttjas kontinuerligt, och även därmed bära sina egna kostnader.
Edit: Batteriet som britterna drog igång 1984 används i dagsläget mest för att balansera vindkraften, men byggdes ursprungligen för att balansera när efterfrågan spikade och kol/kärnkraft inte kunde möta den efterfrågan.
 
Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
"Varannan butik utsätts för brott en vanlig vecka i Stockholm"

"Ojämnt penningregn över skolor i utsatta områden"
4000 kr ända upp till över 40 000 kr EXTRA per elev och läsår i utsatta områden, ändå sämre skolresultat...

"Nu höjs skatten på nya bensin- och dieselbilar: ”Drabbar företagare och hushåll på landsbygden”"


Det går bra för Sverige och det är kul att vara arbetare och skattebetalare...
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
"Ojämnt penningregn över skolor i utsatta områden"
4000 kr ända upp till över 40 000 kr EXTRA per elev och läsår i utsatta områden, ändå sämre skolresultat...
Kärnan i politikernas handlingar.
Ta från det som fungerar och spendera på det som inte fungerar. Vilka elever får sämre förutsättningar på det aktiva valet och agerandet?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag hörde Kvartals fredagsintervju med Katerina Janouch idag. Man blir lite fundersam över att någon tar tanten på allvar. Hon verkar inte alls begripa hur hon framstår med sina överdrifter och "fakta". Slänger ur sig vilka siffror som helst utan att ha någon tanke på om det stämmer.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top