Sverige idag..

Richthofen

_-//Richthofen\\-_
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha MT09 2021
Jag hörde Kvartals fredagsintervju med Katerina Janouch idag. Man blir lite fundersam över att någon tar tanten på allvar. Hon verkar inte alls begripa hur hon framstår med sina överdrifter och "fakta". Slänger ur sig vilka siffror som helst utan att ha någon tanke på om det stämmer.
Ta några exempel som du inte håller med om gärna. Intressant.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Ta några exempel som du inte håller med om gärna. Intressant.
Påståendet att Sverige är som Brasiliens favelor, att fler skaffat vapen, fattigdom exempelvis. Just att använda svepande uttalanden och säga att "det är så folk tycker" är oseriöst.
Hennes svar kring sina gränser för vilka hon samarbetar med var ganska oprecisa.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok

Rimligt map den lågskattenation vi är och allt bra vi får för skatten.
Men vad behövs pengarna till, idioten påstår inte ens att det ska finansiera något? Bara skatta för mer mer mer för att folk lyckas tjäna pengar.
Och vadå rikaste procenten? Är det inte bättre att titta på den fattigaste procenten? Är de alla miljonärer så spelar det väl ingen roll att de rikaste blir ännu rikare? Vad spelar själva klyftan för roll öht?
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok

Ett till riktigt miljöproblem.

Men grattis alla som får sitt dricksvatten ifrån mälaren och och alla badgäster under året.
MPs lösning torde vara en snöskatt pss som med plastpåseskatten.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Vart tror de här människorna att merparten av den icke röjda snön till slut hamnar...? Eller snön de vill köra till snötippar och upplag utanför sitt eget synfält...? Är det som med värmen i ugnen som bara ”försvinner”...?

Miljöpartiet i ett nötskal - hitta på en jobbig och avsevärt dyrare symbolhandling som i slutändan har större miljöbelastning.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar

Ett till riktigt miljöproblem.

Men grattis alla som får sitt dricksvatten ifrån mälaren och och alla badgäster under året.
MPs lösning torde vara en snöskatt pss som med plastpåseskatten.
Du har imponerande kunskap om Miljöpartiet och hur mycket makt de har! :tummenupp
Så varför låter den politiska majoriteten med Moderaterna, Liberalerna, Centerpartiet och Kristdemokraterna Miljöpartiet bestämma? :va

Visst är det ett miljöproblem med snön men badmässigt och dricksvattenmässigt behöver du nog inte vara så orolig.
Mälaren rinner ut i Saltsjön, så om du ska undvika att bada och dricka vattnet så är det nog värre utanför Gröna Lund! :krama

Vi som bor vid Mälaren vet att det finns mer än bara Tokholma men också att det sällan är större problem med vattnet.
Kvaliteten på det producerade vattnet anses vara mycket bra.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Du har imponerande kunskap om Miljöpartiet och hur mycket makt de har! :tummenupp
Så varför låter den politiska majoriteten med Moderaterna, Liberalerna, Centerpartiet och Kristdemokraterna Miljöpartiet bestämma? :va

Visst är det ett miljöproblem med snön men badmässigt och dricksvattenmässigt behöver du nog inte vara så orolig.
Mälaren rinner ut i Saltsjön, så om du ska undvika att bada och dricka vattnet så är det nog värre utanför Gröna Lund! :krama

Vi som bor vid Mälaren vet att det finns mer än bara Tokholma men också att det sällan är större problem med vattnet.
Kvaliteten på det producerade vattnet anses vara mycket bra.
Kunskap? De sitter med andra i majoritet. Men det är mer företeelsen jag tycker är hycklig. Lex plastpåseskatt. Vilka hycklar mer kring miljön än MP?

Om det är så att det inte finns upplag där material kan sorteras bort efter smältning(plast, metaller, fimpar osv) så är det ju tyvärr så - synd är det likväl. Där filtreras också gifterna via marken på ett mer naturligt sätt, och mer lokalt. Där kan man också ha en typ LOD och sedimentera bort skiten och ha oljeavskiljare.

Kvaliten på det producerade dricksvattnet är inte samma sak som kvaliten på råvattnet. PFAS verkar vara svårt att rena tex om jag förstått rätt.
Denna kom ju för bara någon vecka sedan.
Halterna av ämnena var tydligt beroende av befolkningsmängd i avrinningsområdet och sjöarnas storlek: Halter av läkemedelsrester och andra miljöföroreningar var tydligt lägre i Vänern och Vättern – stora sjöar med stor vattenvolym men få större städer – medan vattnet i Mälaren hade högre halter.
I Mälaren uppmättes högst koncentrationer betablockerare och ämnen som används i smärtstillande och vätskedrivande läkemedel. Vid provplatser nära större bebyggelse, som Ekoln vid Vreta Udde (Uppsala), Skarven (Sigtuna och Märsta) och i Västeråsfjärden uppmättes de högsta halterna av antidepressiva läkemedel. Generellt var de vattendrag som är recipienter till reningsverk betydligt högre belastade än vattnet ute i sjön.

Edit.
Dessa var intressanta också.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Kunskap? De sitter med andra i majoritet. Men det är mer företeelsen jag tycker är hycklig. Lex plastpåseskatt. Vilka hycklar mer kring miljön än MP?

Om det är så att det inte finns upplag där material kan sorteras bort efter smältning(plast, metaller, fimpar osv) så är det ju tyvärr så - synd är det likväl. Där filtreras också gifterna via marken på ett mer naturligt sätt, och mer lokalt. Där kan man också ha en typ LOD och sedimentera bort skiten och ha oljeavskiljare.

Kvaliten på det producerade dricksvattnet är inte samma sak som kvaliten på råvattnet. PFAS verkar vara svårt att rena tex om jag förstått rätt.
Denna kom ju för bara någon vecka sedan.



Edit.
Dessa var intressanta också.
Eftersom jag dricker, använder och betalar dyrt för Mälarvatten så känner jag till lite grann. Dessutom finns det att läsa ibland i Lokaltidningen. Jag är glad att jag inte bor i närheten av Kallinge...

SportHoj är stort för de måste läst denna tråd! :hihi
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Inte en lista man vill toppa.
Kontentan, bo inte i Malmö, Stockholm eller Göteborg.

Jag gick där nu och för 2021 såg det ut som:

Country Crime Index Safety Index
Belarus - 60.27 - 39.73
France - 49.20 - 50.80
Ukraine - 48.28 - 51.72
Sweden - 47.20 - 52.80
Moldova - 46.56 - 53.44
United Kingdom - 45.26 - 54.74
Ireland - 45.02 - 54.98
Italy - 44.37 - 55.63
Belgium - 44.17 - 55.83
Greece - 44.14 - 55.86
Bosnia And Herzegovina - 43.01 - 56.99
Albania - 41.64 - 58.36
Montenegro - 41.61 - 58.39
Russia - 40.13 - 59.87
Malta - 38.93 - 61.07
North Macedonia - 38.59 - 61.41
Serbia - 38.26 - 61.74
Bulgaria - 38.12 - 61.88
Latvia - 37.21 - 62.79
Kosovo (Disputed Territory) - 36.12 - 63.88
Germany - 35.42 - 64.58
Hungary - 34.81 - 65.19
Lithuania - 33.84 - 66.16
Norway - 33.35 - 66.65
Spain - 33.13 - 66.87
Luxembourg - 32.15 - 67.85
Portugal - 29.89 - 70.11
Slovakia - 29.74 - 70.26
Poland - 29.32 - 70.68
Romania - 28.35 - 71.65
Netherlands - 27.22 - 72.78
Finland - 27.01 - 72.99
Denmark - 26.72 - 73.28
Czech Republic - 25.31 - 74.69
Austria - 25.23 - 74.77
Croatia - 24.91 - 75.09
Iceland - 24.13 - 75.87
Estonia - 23.38 - 76.62
Slovenia - 21.79 - 78.21
Switzerland - 21.35 - 78.65
Isle Of Man - 20.79 - 79.21
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Varför måste skiten träffa fläkten innan någon ids använda sin hjärna? Vägen till läget vi står i nu har ju varit utstakad sedan länge.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Kolla in hur det går i Texas, med lite volatil energi och överföring från andra stater som ändå inte räcker till. (Märkligt, är det kallt i Texas är det så även i Oklahoma..)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

Eller så kan man starta upp de kärnkraftverk som idioten stängt så har man löst problemet här och nu. Istället för att nyttja energiformer som kräver statliga bidrag för att vara lönsamma.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Eller så kan man starta upp de kärnkraftverk som idioten stängt så har man löst problemet här och nu. Istället för att nyttja energiformer som kräver statliga bidrag för att vara lönsamma.
På nyårsaftnarna 2019 och 2020 stängs kärnkraftreaktorerna Ringhals 2 och Ringhals 1 ner för gott. Orsaken? Det är inte ekonomiskt lönsamt att driva dem längre.
Vattenfalls styrelse, som äger majoriteten av Ringhals, beslutade våren 2015 om förkortade drifttider för Ringhals 1 och 2. Ursprunglig plan var att driva anläggningarna i 50 år, till 2025 respektive 2026.


Men om SVT redovisat även känslomässiga och alternativa fakta och MP haft mindre makt så hade kärnkraften varit inte bara känslomässigt utan även ekonomiskt lönsamt utan statliga bidrag! :tummenupp

Imponerande annars att man låter en idiot stänga kärnkraftverk utan att ens sitta i styrelsen men MP styr ju Stockholm utan att vara största parti där så det är kanske inte så förvånande... ;)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
På nyårsaftnarna 2019 och 2020 stängs kärnkraftreaktorerna Ringhals 2 och Ringhals 1 ner för gott. Orsaken? Det är inte ekonomiskt lönsamt att driva dem längre.
Vattenfalls styrelse, som äger majoriteten av Ringhals, beslutade våren 2015 om förkortade drifttider för Ringhals 1 och 2. Ursprunglig plan var att driva anläggningarna i 50 år, till 2025 respektive 2026.


Men om SVT redovisat även känslomässiga och alternativa fakta och MP haft mindre makt så hade kärnkraften varit inte bara känslomässigt utan även ekonomiskt lönsamt utan statliga bidrag! :tummenupp

Imponerande annars att man låter en idiot stänga kärnkraftverk utan att ens sitta i styrelsen men MP styr ju Stockholm utan att vara största parti där så det är kanske inte så förvånande... ;)
 

Bifogat

  • Karnkraftverk.jpeg
    Karnkraftverk.jpeg
    85.4 KB · Visningar: 26
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top