Jag ber om ursäkt om jag verkar ha fel åsikt ibland även om jag också gillar ångmaskiner.
Känslomässigt skulle jag vilja ha koleldade kolvångmaskiner men erkänner att det finns vissa miljömässiga och kostnadsmässiga nackdelar där. Ångpannan måste besiktigas och godkännas som de flesta tryckkärl. Även om allt inte är glidlagrat blir underhållet dyrt och man får väl ut 3 % så energieffektivt är det inte. Turbinånglok är inte lika dåliga men känslomässigt betydligt sämre.
Men fördel då elnätet inte belastas och inga felkoder, riktiga eller felaktiga, som kan stoppa.
Nu är jag, helt rätt, inte så otroligt påläst men jag vet ändå hur lite en ångmaskin fungerar. Tar lite tid att elda på och tar en stund att svalna medans med vattenkraften bara är att öppna kranen så kommer kraften och när kranen stängs slutar tillförseln.
Väderkvarnar ger bara kraft när det blåser och solen bara när det är sol. Vilket gör att förbrukningen och tillförseln av el inte alltid är lika stor och där har vi ibland problem. Har man solvärme kan man visserligen lagra värmen i ackutanken några dagar men det behövs fler lösningar.
En del lösningar finns medans andra behöver lösas. Problemet i Sverige idag är att de flesta bara kan se en lösning, en fråga åt gången och det är antingen svart eller vitt...
Vad gäller Mc-försäkring så går det att köra oförsäkrat men då får man ingen ersättning vid olycka. Där upplever jag också en "marknadsstörning" eftersom siffror visar att det inte är föraren utan motorcykeltypen som är olycksdrabbad. Flyttar föraren till en villa sjunker risken konstigt nog. Men Noll Vision är ett politiskt beslut som betyder att motorcyklister inte passar in i den passiva säkerheten anpassad för bilister. Även om jag, naturligtvis, blivit trafiksäkrare med 32% premiehöjning på samtliga mina fordon...
När det gäller kärnkraftverk är inte en helförsäkring möjlig utan där får vi alla vara med att betala vid en olycka. Mer om olyckan ligger närmare som Tjernobyl, mindre för lite längre bort som Fukushima. Försök att låta kraftverksägarna stå för en större del av risken är sällan populärt. Att de redan nu är kraftigt subventionerade vad gäller försäkring är politiska beslut och där kunde politikerna bestämma att skjuta till mer pengar.
Men lite i samma linje som att en SportHoj är dyrare än en gruSHoj. Måste jag ha ett transportmedel kan jag bestämma att det känslomässiga får stå tillbaka för det ekonomiska eller så kan jag som ägare bestämma att det får vara värt det.
Saken "Lok nr 1 "HULTENHEIM" byggt 1869 vid Hatcham Ironworks, London, enligt Fairlies patent. Loket, fortfarande med orig..." på Arkivkopia.
arkivkopia.se
Är du illa påläst eller ska jag summera?
Jag ber om ursäkt att jag varken är kärnkraftskramare eller kärnkraftshatare men när du nu summerat så jag vet jag vad jag ska tycka!