Sverige idag..

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Att de håller hög säkerhetsnivå och klarar 50 och 60 års drift med låga investeringar som möjliggör drift till 2036 betyder inte nödvändigtvis att det är ekonomiskt lönsamt att fortsätta driva dem.
Men känslomässigt är det naturligtvis så...
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jag frågade förra gången du påstod samma sak.

Varför skulle det kunna vara så att det är affärsmässigt olönsamt? Politik kanske?
Hur prissätts värdet av kärnkraften(och de andra kraftslagen respektive) för de eventuella stödtjänster de ger till systemet förutom den rena energin som prissätts i öre/kWh?

Annars kan du titta på de femton första sekunderna här:
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag frågade förra gången du påstod samma sak utan svar.
Varför skulle det kunna vara så att det är affärsmässigt olönsamt? Politik kanske?
Hur prissätts värdet av kärnkraften(och de andra kraftslagen respektive) för de eventuella stödtjänster de ger till systemet frånsett öre/kWh?

Annars kan du titta på de femton första sekunderna här:

Vi klarar oss för vissa dagar när strömmen blir för dyr så stänger industrin ner så att strömmen räcker till latteserveringarna på Södermalm.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Vi klarar oss för vissa dagar när strömmen blir för dyr så stänger industrin ner så att strömmen räcker till latteserveringarna på Södermalm.
Ja och det kluriga i allt jävla dumt som politikerna hittar på är att det gradvis blir normaliserat bland pöbeln allt eftersom. En dag står vi där som världens u-land och ingen fattar hur fan det kunde hända.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
betyder inte nödvändigtvis att det är ekonomiskt lönsamt att fortsätta driva dem.
Vi är nog iaf överens om att vi är i behov av basenergi, speciellt i södra sverige. Var skall den komma ifrån? Jag ser det mer som ett "onödigt ont" som t.ex. en MC-försäkring - trots att jag inte vurpat eller orsakat skador på över 40 år.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Att de håller hög säkerhetsnivå och klarar 50 och 60 års drift med låga investeringar som möjliggör drift till 2036 betyder inte nödvändigtvis att det är ekonomiskt lönsamt att fortsätta driva dem.
Men känslomässigt är det naturligtvis så...
Är du illa påläst eller ska jag summera?

Ekonomiskt lönsamt styrs av politiskabeslut. Precis som politiska beslut gör vindkraft lönsamt. Eller importerad mat billigare att tillverka än svensk dito.

Det var god lönsamhet, prognostiserat med ingångsvärden från politiska spelplanen.(se tidigare fil)
Sen höjde man effektskatten (även kallad kkv-skatt). Då tyckte en del aktörer, vattenfall.., att när nu är det inte lönt för vindkraft kan samtidigt sälja sin el billigare då de får in elcertifikat: beslut (och lite politiska invinklingar); lägg ner slutet 2020.
Ett år EFTER detta beslut, då kommer pol. överens om att slopa effektskatt men det var så dags. Ägarbeslut(vattenfalls ägare..ahem) fattat.
Sen har man lite skön S-personal i väl valda positioner som idag driver den tesen: att ”marknaden inte ansåg lönsamt”. Produktionschefen i SVT förra veckan, annan förklaring;(se ovan avseende politiskt beslut).

Om du gör cyklar men staten beskattar dig, tar dessa pengar, ger till en annan cykeltillverkare så denne kan kränga sina sporadiskt fungerande cyklar till lägre pris än dina, trots att de är dyrare att tillverka egentligen. Kommer du ha upplevt en marknadsstörning då?
Det är ”ekonomisk lönsamhet” avseende svensk kraftproduktion.
Tänk om folk fått redovisat på sin elräkning i klartext ”ekonomiskt bistånd till vind och sol: xx % Hade marknaden valt annorlunda?
Givetvis tillkommer moms även på detta. Vad trodde ni liksom.

Nej, Heja KTH, Uniper och Blykalla! Sådant som kan hindra Sverige från att backa i framtiden.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag ber om ursäkt om jag verkar ha fel åsikt ibland även om jag också gillar ångmaskiner.
Känslomässigt skulle jag vilja ha koleldade kolvångmaskiner men erkänner att det finns vissa miljömässiga och kostnadsmässiga nackdelar där. Ångpannan måste besiktigas och godkännas som de flesta tryckkärl. Även om allt inte är glidlagrat blir underhållet dyrt och man får väl ut 3 % så energieffektivt är det inte. Turbinånglok är inte lika dåliga men känslomässigt betydligt sämre.
Men fördel då elnätet inte belastas och inga felkoder, riktiga eller felaktiga, som kan stoppa.

Nu är jag, helt rätt, inte så otroligt påläst men jag vet ändå hur lite en ångmaskin fungerar. Tar lite tid att elda på och tar en stund att svalna medans med vattenkraften bara är att öppna kranen så kommer kraften och när kranen stängs slutar tillförseln.
Väderkvarnar ger bara kraft när det blåser och solen bara när det är sol. Vilket gör att förbrukningen och tillförseln av el inte alltid är lika stor och där har vi ibland problem. Har man solvärme kan man visserligen lagra värmen i ackutanken några dagar men det behövs fler lösningar.
En del lösningar finns medans andra behöver lösas. Problemet i Sverige idag är att de flesta bara kan se en lösning, en fråga åt gången och det är antingen svart eller vitt...

Vad gäller Mc-försäkring så går det att köra oförsäkrat men då får man ingen ersättning vid olycka. Där upplever jag också en "marknadsstörning" eftersom siffror visar att det inte är föraren utan motorcykeltypen som är olycksdrabbad. Flyttar föraren till en villa sjunker risken konstigt nog. Men Noll Vision är ett politiskt beslut som betyder att motorcyklister inte passar in i den passiva säkerheten anpassad för bilister. Även om jag, naturligtvis, blivit trafiksäkrare med 32% premiehöjning på samtliga mina fordon...
När det gäller kärnkraftverk är inte en helförsäkring möjlig utan där får vi alla vara med att betala vid en olycka. Mer om olyckan ligger närmare som Tjernobyl, mindre för lite längre bort som Fukushima. Försök att låta kraftverksägarna stå för en större del av risken är sällan populärt. Att de redan nu är kraftigt subventionerade vad gäller försäkring är politiska beslut och där kunde politikerna bestämma att skjuta till mer pengar.

Men lite i samma linje som att en SportHoj är dyrare än en gruSHoj. Måste jag ha ett transportmedel kan jag bestämma att det känslomässiga får stå tillbaka för det ekonomiska eller så kan jag som ägare bestämma att det får vara värt det.

Är du illa påläst eller ska jag summera?

Jag ber om ursäkt att jag varken är kärnkraftskramare eller kärnkraftshatare men när du nu summerat så jag vet jag vad jag ska tycka! :tummenupp
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Kvinnor ska tydligen inte investera på börsen.
Snarare får kapitalismen ännu mer uppmärksamhet, kraft och stöd av folk som vill behålla den – snarare än förändra den.
Vilken kapitalism? Att kapitalismen får uppmärksamhet, kraft och stöd är dåligt per definition?
För så blir det ju om kvinnor vill äga mer, men utan att ifrågasätta begreppet ”äganderätt”.
Om var ordet. Kvinnor kan väl själva få bestämma om de vill ifrågasätta begreppet "äganderätt".
Eller tjäna pengar på börsen, utan att ifrågasätta hur vinsten där skapas.
Då låter vi dem ifrågasätta det, om de vill, så kan de välja att investera i bolag där de är tillfreds med hur vinsten skapas.

Artikeln är ju kvinnofientlig, den reducerar kvinnor till ett gäng svaga dumskallar som inte vet sitt eget bästa.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det där får mig att minnas en gammal undersökning som visade att kvinnor hade generellt sett bättre avkastning än män när de investerade på börsen.

Tror att orsaken huvudsakligen var att det vanligtvis var männen som stod för de där exceptionellt korkade investeringarna som Fermenta, Framfab, Gamestop...
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det där får mig att minnas en gammal undersökning som visade att kvinnor hade generellt sett bättre avkastning än män när de investerade på börsen.

Tror att orsaken huvudsakligen var att det vanligtvis var männen som stod för de där exceptionellt korkade investeringarna som Fermenta, Framfab, Gamestop...
Har sett något liknande. Män generellt är mer risktagande, både i livet och på börsen verkar det som.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Kvinnor ska tydligen inte investera på börsen.

Vilken kapitalism? Att kapitalismen får uppmärksamhet, kraft och stöd är dåligt per definition?

Om var ordet. Kvinnor kan väl själva få bestämma om de vill ifrågasätta begreppet "äganderätt".

Då låter vi dem ifrågasätta det, om de vill, så kan de välja att investera i bolag där de är tillfreds med hur vinsten skapas.

Artikeln är ju kvinnofientlig den reducerar kvinnor till ett gäng svaga dumskallar som inte vet sitt eget bästa.

Jösses, nästan så man undrar om artikeln är på riktigt eller en ny variant av det experiment som Lindsay m.fl. gjorde för ett par år sedan och som de även tar upp i boken Cynical Theories. https://www.nytimes.com/2018/10/04/arts/academic-journals-hoax.html

Tankarna i debattartikeln bygger på en i grunden totalitär tankefigur och när man snöar in ordentligt på den typen av gruppindelning i kombination med total oförståelse för hur samhällsekonomi fungerar kan det bli farligt på riktigt om man kommer för nära makten.

Visst finns det inbyggda dysfunktioner i vårt kapitalistiska system som exempelvis dess tendens att optimera för kortsiktighet på bekostnad av långsiktighet (vilket i grunden är en inbyggd brist i vår tankeförmåga som människor), men skall man ändra på detta handlar det om "tweaks" och gradvis förändring eftersom alla förändringar av ett komplext system ger oförutsedda konsekvenser (som ibland kan vara katastrofala om man begränsar ett komplext system för mycket) och kapitalismen och tillväxt trots allt är det bäst fungerande av alla dåliga system vi känner till när det gäller att skapa kunskap och resurser för att hantera klimatkriser eller vilket problem det än är vi skall lösa.

Identitetsvänsterns är dock aldrig ute efter att tweaka och förbättra, utan att göra radikala förändringar där det enda vi kan vara säkra på är att det kommer leda till oförutsedda konsekvenser och att liknande förändringar i historien haft rätt så förödande effekter. Hade de varit seriösa när det gäller att uppnå effekterna de säger sig sträva efter hade de använt kapitalismen som utgångspunkt att bygga vidare på snarare än som något att krossa, men det kan ju tänkas att det finns ett överordnat syfte i form av makt som är viktigare än dessa effekter och då blir agerandet mer förståeligt.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Om man inte ätit någon semla idag, är man miljöpartist per automatik då?
(precis lärt mig att semlor är miljöfarliga.......)
 

Raderad medlem 51742

Guest
Har sett något liknande. Män generellt är mer risktagande, både i livet och på börsen verkar det som.
Ja, på en generell nivå är det så. Undersöker man exempelvis män och kvinnor som grupp enligt psykologins femfaktorsmodell hamnar kvinnor högre på den faktor som handlar om hur tillmötesgående och medkännande snarare än tävlingsinriktade och fientligt inställda man är. Detta förklarar bl.a. varför en så stor del av de som sitter i fängelse är män.

Sen har ju identitetsvänstern totalt ignorerat att det handlar om till största delen överlappande normalfördelningar där skillnaderna hittas i extremerna, dvs "svansarna" på kurvan och där de individuella variationerna hos det stora flertalet är större än skillnaderna som förklaras av att någon är man eller kvinna. Istället klumpar de ihop allt och skapar en halmgubbe av extremerna som de låter representera hela gruppen män eller medelålders vita män.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
"Felaktig" information, ja då blir det inga pengar. Den som bestämmer vad som är fel/rätt är samtidigt den som villkorat OCH sitter på pengarna.

 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Att du inte vet att det finns är ganska väsensskilt från att det inte finns..
Som exempel, den där anekdoten du drog med att operatören vilade på knappen för att öka produktionen på kärnkraft för att britterna drog igång vattenkokare samtidigt? Kolla på det här klippet:
Att det var just du som la den anekdoten dessutom. You can't make that shit up.. :krama
Om du vill kan du ju titta på den här kartlänken över övriga icke-existerande "batterisystem" i Europa. https://t.co/PW384opX19?amp=1
Man ser visserligen småskaliga system också, men de existerar säkert inte de heller..
Kan inte du citera var jag sa att det var kärnkraft dom ökade produktionen av?

Eller utelämmnar du mitt citat enkom för att kunna hitta på egna saker att påstå att jag har sagt?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
"Felaktig" information, ja då blir det inga pengar. Den som bestämmer vad som är fel/rätt är samtidigt den som villkorat OCH sitter på pengarna.

Sökte på Freedom of press och hittade det här
https://en.wikipedia.org/wiki/Freedom_of_the_press
 

Bifogat

  • 20210218-PressFrihetNej.png
    20210218-PressFrihetNej.png
    83 KB · Visningar: 12
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kan inte du citera var jag sa att det var kärnkraft dom ökade produktionen av?

Eller utelämmnar du mitt citat enkom för att kunna hitta på egna saker att påstå att jag har sagt?
Kul klipp från Pumpkraftverk i UK. :)
Omkring 1980 - 1990 diskuterades i Sydsvenskan (gissar jag) möjligheten att göra ett pumpkraftverk av det tomma kalkbrottet i Limhamn, Malmö. Men det blev inget.
Kanske för låg fallhöjd från Öresund eller risken med en saltvattensjö på land gjorde att det inte blev av.
Eller bara olönsamt. Med alla Sveriges kärnkraftverk. Gott om billig ström.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Kan inte du citera var jag sa att det var kärnkraft dom ökade produktionen av?

Eller utelämmnar du mitt citat enkom för att kunna hitta på egna saker att påstå att jag har sagt?
Du har alldeles rätt, du/vi pratade om planerbara kraftverk, specifikt kärnkraften här i Sverige. Jag antog att du därmed även menade det i ditt exempel, men du skrev explicit "kraftverk". Rätt ska vara rätt..
Finns att återse på https://www.sporthoj.com/forum/threads/elbil-eller-inte.281805/post-6494842


Det var väl någon som hade glömt att beställa extra blåst just den tiden, och solcellerna hade slutat leverera.

Det är ju rätt välkänt att efterfrågan är som högst då folk kommer hem från jobbet och startar en tvättmaskin medans dom steker blodpudding, för att sedan starta en diskmaskin medans kläderna snurrar i torktumlaren.

Det är därför vi måste ha reglerbar energi som går att krana på just då.

Det finns ett youtube klipp från England där dom sitter på ett kraftverk och kollar på fotboll så att dom är beredda att krana på när miljontals engelsmän trycker igång tekitteln samtidigt när matchen är slut.
Visst är vi alla olika, men sett över tillräckligt många människor är vi ändå ganska lika, matchen slut = dags för en kopp thé :D

Faktum kvarstår att det inte var ett traditionellt planerbart kraftverk som drivs med kol/olja/kärnkraft som du trodde (och förespråkar), utan en energilagrings-lösning alá PHS (som jag förespråkar) som löste problemet med britterna och deras te-drickande efter fotbollsmatchen.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top