Sverige idag..

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Du har alldeles rätt, du/vi pratade om planerbara kraftverk, specifikt kärnkraften här i Sverige. Jag antog att du därmed även menade det i ditt exempel, men du skrev explicit "kraftverk". Rätt ska vara rätt..
Finns att återse på https://www.sporthoj.com/forum/threads/elbil-eller-inte.281805/post-6494842




Faktum kvarstår att det inte var ett traditionellt planerbart kraftverk som drivs med kol/olja/kärnkraft som du trodde (och förespråkar), utan en energilagrings-lösning alá PHS (som jag förespråkar) som löste problemet med britterna och deras te-drickande efter fotbollsmatchen.
Då kan vi t frågan: Ökar eller minskar behovet av pumpkraftverk med Kärnkraft, samt ökar eller minskar behovet med vindkraft?

Vad ska man göra när det inte längre finns några ställen att bygga pumpkraftverk på?

Vad ska vi i Sverige göra, som inte har några pumpkraftverk?
Varför stänger vi ner industri och får inte dammsuga helt plötsligt?
Borde man kanske ha krävt att vinindustrin hade byggt pumpkraftverk INNAN vi stängde ner baskraft?
Var ska vi bygga pumpkraftverk som klarar av ett par veckors drift?
Dom engelska är byggda för att klara av en "TV-pickup" på 3 minuter, dom kan säkert leverera i några timmar, men nu har vi haft brist i veckor.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Då kan vi t frågan: Ökar eller minskar behovet av pumpkraftverk med Kärnkraft, samt ökar eller minskar behovet med vindkraft?

Vad ska man göra när det inte längre finns några ställen att bygga pumpkraftverk på?

Vad ska vi i Sverige göra, som inte har några pumpkraftverk?
Varför stänger vi ner industri och får inte dammsuga helt plötsligt?
Borde man kanske ha krävt att vinindustrin hade byggt pumpkraftverk INNAN vi stängde ner baskraft?
Var ska vi bygga pumpkraftverk som klarar av ett par veckors drift?
Dom engelska är byggda för att klara av en "TV-pickup" på 3 minuter, dom kan säkert leverera i några timmar, men nu har vi haft brist i veckor.
Här har vi en punkt som vi är rörande överens om: Det saknas energilagring. Speciellt, men inte bara, p.g.a vindkraften. I somras när alla kärnkraftverk tvingades till förlängd revision för att installera oberoende härdkylning hade vi samma scenario (oljekraftverk + R1 startades för att det var för lite regional produktion). Och nej, fler reaktorer hade hjälpt föga i just det fallet, eftersom de också hade behövt stänga ner för att installera oberoende härdkylning..
För övrigt har vi underskott under ett fåtal timmar, under ett fåtal dagar. Inte konstant flera veckor i sträck. Valfri energilagring (finns en hel uppsjö olika tekniker att välja på, beroende på omständigheter och behov) hade löst båda dessa problem eftersom det går att fylla på när höglasttimmarna är över. PHS som https://en.wikipedia.org/wiki/Dinorwig_Power_Station är återigen bara en möjlig teknisk lösning av många.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Och nej, fler reaktorer hade hjälpt föga i just det fallet, eftersom de också hade behövt stänga ner för att installera oberoende härdkylning..
OBH är tvingande från politiskt håll fom 2021. Det var inte tvingande att alla kkv skulle stänga ner samtidigt för denna installation.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Här har vi en punkt som vi är rörande överens om: Det saknas energilagring. Speciellt, men inte bara, p.g.a vindkraften. I somras när alla kärnkraftverk tvingades till förlängd revision för att installera oberoende härdkylning hade vi samma scenario (oljekraftverk + R1 startades för att det var för lite regional produktion). Och nej, fler reaktorer hade hjälpt föga i just det fallet, eftersom de också hade behövt stänga ner för att installera oberoende härdkylning..
För övrigt har vi underskott under ett fåtal timmar, under ett fåtal dagar. Inte konstant flera veckor i sträck. Valfri energilagring (finns en hel uppsjö olika tekniker att välja på, beroende på omständigheter och behov) hade löst båda dessa problem eftersom det går att fylla på när höglasttimmarna är över. PHS som https://en.wikipedia.org/wiki/Dinorwig_Power_Station är återigen bara en möjlig teknisk lösning av många.
Du säger hela tiden att lösningarna finns?
Ändå tvingades stora svenska industrier att stänga ner produktionen, och vi vanliga svenssons skulle sluta dammsuga?
Det var inte bara under höglast-timmarna, det var 14 dagar av konstant elbrist.

Jag såg förövrigt inga rekommendationer från MP att man skulle låta bli att ladda elbilar, men dammsuga skulle man ge fan i...

Dammsugare är enligt lag reglerade till max 900W och körs i någon halvtimme...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
OBH är tvingande från politiskt håll fom 2021. Det var inte tvingande att alla kkv skulle stänga ner samtidigt för denna installation.
Och hade vi byggt nya reaktorer löpande skulle IAF alla byggda på 2000 talet redan ha haft OBH, och kunna köra för fullt, men vi har inte fått bygga nytt utan uppgraderar 60tals konstruktioner...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Läste ledarsidan i lokaltidningen imorse och Riedar verkar inte så påläst! :fakta
Så jag tipsade honom om kunskapsbanken här på SportHoj! :tummenupp

Vad som behövs i första hand är därför inte dyra storsatsningar på nya reaktorer, utan sätt att lagra el mellan årstiderna. Dessutom måste elnäten förbättras både inom Sverige och till utlandet, så att vi kan exportera el till södra Europa under soliga och blåsiga sommardagar, när vi har ett stort elöverskott.

Det är dock inte detta som den svensk energidebatt handlar om, utan om kärnkraft. Energiöverenskommelsen 2016 innebar att marknaden skulle styra hur mycket kärnkraft som skulle finnas i Sverige. Det har fungerat. Att Ringhals I och II lades ner berodde på att Vattenfall inte ansåg det lönsamt att driva dem vidare.

Moderaterna och Kristdemokraterna stod bakom uppgörelsen 2016. Men uppenbarligen tror de att detta fick många kärnkraftsvänner att gå till Sverigedemokraterna. Så nu har både Moderaterna och Kristdemokraterna lämnat den marknadsmässiga synen på kärnkraften.

Ebba Busch och Kristdemokraterna har gått längst, kanske i desperation över låga opinionssiffror. Hennes och partiets linje blir mer och mer verklighetsfrånvänd. Att bygga nya kärnkraftverk tar minst 10–15 år innan de kan vara i drift. De är mycket, mycket dyra att bygga.

Det är bara att hålla med Mikael Odenberg, före detta generaldirektör på Svenska Kraftnät: "Att i dag bygga ny konventionell kärnkraft, det finns ju ingen normalt funtad människa som överväger det. Det blir förjävla dyrt helt enkelt."

ANNONS

Och alla här förstår varför han är före detta generaldirektör på Svenska Kraftnät och tidigare energipolitisk talesperson...

Odenberg: Debatten om ny kärnkraft är populistisk

Klickade lite vidare och hittade detta som helt klart måste vara "alternativa fakta" eller jag missat läsa detta här på SportHoj... :va

Från borgerligt, kärnkraftsvänligt håll brukar man ofta referera till ”den socialdemokratiska straffskatten på kärnkraft”. Sanningen är att den mest drakoniska höjningen gjordes av alliansregeringen på förslag av finansminister Borg, vilket starkt bidrog till E.ON:s beslut att ta reaktorerna Oskarshamn 1 och 2 ur drift.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Läste ledarsidan i lokaltidningen imorse och Riedar verkar inte så påläst! :fakta
Så jag tipsade honom om kunskapsbanken här på SportHoj! :tummenupp

Vad som behövs i första hand är därför inte dyra storsatsningar på nya reaktorer, utan sätt att lagra el mellan årstiderna. Dessutom måste elnäten förbättras både inom Sverige och till utlandet, så att vi kan exportera el till södra Europa under soliga och blåsiga sommardagar, när vi har ett stort elöverskott.

Det är dock inte detta som den svensk energidebatt handlar om, utan om kärnkraft. Energiöverenskommelsen 2016 innebar att marknaden skulle styra hur mycket kärnkraft som skulle finnas i Sverige. Det har fungerat. Att Ringhals I och II lades ner berodde på att Vattenfall inte ansåg det lönsamt att driva dem vidare.

Moderaterna och Kristdemokraterna stod bakom uppgörelsen 2016. Men uppenbarligen tror de att detta fick många kärnkraftsvänner att gå till Sverigedemokraterna. Så nu har både Moderaterna och Kristdemokraterna lämnat den marknadsmässiga synen på kärnkraften.

Ebba Busch och Kristdemokraterna har gått längst, kanske i desperation över låga opinionssiffror. Hennes och partiets linje blir mer och mer verklighetsfrånvänd. Att bygga nya kärnkraftverk tar minst 10–15 år innan de kan vara i drift. De är mycket, mycket dyra att bygga.

Det är bara att hålla med Mikael Odenberg, före detta generaldirektör på Svenska Kraftnät: "Att i dag bygga ny konventionell kärnkraft, det finns ju ingen normalt funtad människa som överväger det. Det blir förjävla dyrt helt enkelt."

ANNONS

Och alla här förstår varför han är före detta generaldirektör på Svenska Kraftnät och tidigare energipolitisk talesperson...

Odenberg: Debatten om ny kärnkraft är populistisk

Klickade lite vidare och hittade detta som helt klart måste vara "alternativa fakta" eller jag missat läsa detta här på SportHoj... :va

Från borgerligt, kärnkraftsvänligt håll brukar man ofta referera till ”den socialdemokratiska straffskatten på kärnkraft”. Sanningen är att den mest drakoniska höjningen gjordes av alliansregeringen på förslag av finansminister Borg, vilket starkt bidrog till E.ON:s beslut att ta reaktorerna Oskarshamn 1 och 2 ur drift.

Kan du länka till publicerad kärnkraftsforskning författat av områdets digniteter Reidar Carlsson och Odenberg?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vattenfall bygger kärnkraft i Estland, tydligen är det lönsamt om inte politikerna motsätter sig att låta den vara lönsam.

Det är IOFS bra, då kan vi importera därifrån när det blir kris nästa gång och säga att den svenska energipolitiken fungerar...
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Vattenfall bygger kärnkraft i Estland, tydligen är det lönsamt om inte politikerna motsätter sig att låta den vara lönsam.

Det är IOFS bra, då kan vi importera därifrån när det blir kris nästa gång och säga att den svenska energipolitiken fungerar...
Och Polen bygger sex kkv.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nix, så intresserad är jag inte, jag bara citerar vad jag läste och tipsade om att det finns mer kunskap här! :hej

Reidar Carlsson är utbildad inom journalistik och Odenberg är militär.

Jag har lite svårt och förstå varför vi ska basera vår kärnkraftspolitik baserat på vad en journalister och en major tycker i frågan och varför deras tyckande ska benämnas som kunskap när du hånar sporthojs tyckare.

Här hånar du internetkrigare som har åsikter utanför sin profession, men när dilettanterna är journalister och politiker så blir dom tydligen digniteter av rang.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Du säger hela tiden att lösningarna finns?
Ändå tvingades stora svenska industrier att stänga ner produktionen, och vi vanliga svenssons skulle sluta dammsuga?
Det var inte bara under höglast-timmarna, det var 14 dagar av konstant elbrist.

Jag såg förövrigt inga rekommendationer från MP att man skulle låta bli att ladda elbilar, men dammsuga skulle man ge fan i...

Dammsugare är enligt lag reglerade till max 900W och körs i någon halvtimme...
Lösningarna finns, och är installerade överallt i världen. Men den rödgröna regeringen har blankt struntat i detta för enligt rapporten (som jag nu inte hittar i tappet, någon får gärna rätta mig om jag har fel) kan vi öka på till 40% vindkraft. Om vi förlitar oss på import från utlandet då det kniper...
Vilket är exakt just det som klåparna i regeringen driver fram just nu, som är den direkta orsaken att vi har det som vi har det här och nu. Oansvarigt enligt min mening och hade med snabba och enkla medel kunnat undvikas, om bara viljan (och vetskapen) funnits. Men det är inte lätt att förorda energi-lagring om man inte ens vet att det existerar.
Det är ju dessutom höjden av ironi att mupparna i Miljöpartiet är just de som tycker det är ok att bränna olja och importera kolkraft när det kniper. Även om det de facto är försvinnande lite.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
:tummenupp Reidar Carlsson är utbildad inom journalistik och Odenberg är militär.

Jag har lite svårt och förstå varför vi ska basera vår kärnkraftspolitik baserat på vad en journalister och en major tycker i frågan och varför deras tyckande ska benämnas som kunskap när du hånar sporthojs tyckare.

Här hånar du internetkrigare som har åsikter utanför sin profession, men när dilettanterna är journalister och politiker så blir dom tydligen digniteter av rang.
Nu hittar du nog på lite men det är SportHoj och höjer läsvärdet! :tummenupp

Nu länkade jag till en ledarsida och en krönika utan att ge mina egna åsikter om detta. Jag tillhör de som inte bara länkar till det jag gillar utan även till det som kan vara intressant att diskutera även om jag inte håller med.
Och de med kunskap skulle kunna ge sakliga argument eller känslomässiga åsikter, båda gör SportHoj levande men allt kanske inte är så intressant att läsa.

Hoppas din fru får resa till Mosel så småning om!
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
...Vad som behövs i första hand är därför inte dyra storsatsningar på nya reaktorer, utan sätt att lagra el mellan årstiderna.xxx

Mellan årstiderna! Inga dåliga lager som behövs. Hade varit mycket intressant om någon verkligt kunnig kunde bekräfta att detta är något annat än en fantasi.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Reidar Carlsson är utbildad inom journalistik och Odenberg är militär.

Jag har lite svårt och förstå varför vi ska basera vår kärnkraftspolitik baserat på vad en journalister och en major tycker i frågan och varför deras tyckande ska benämnas som kunskap när du hånar sporthojs tyckare.

Här hånar du internetkrigare som har åsikter utanför sin profession, men när dilettanterna är journalister och politiker så blir dom tydligen digniteter av rang.
Vad är Miljöpartiet utbildad i? Genuskunskap och Batiktryck?
Och en stor del journalister så klart, förmodligen inga militärer dock, dom brukar behöva sunt förnuft och en möjlighet att förutse saker som kan bli ett problem i framtiden.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Mellan årstiderna! Inga dåliga lager som behövs. Hade varit mycket intressant om någon verkligt kunnig kunde bekräfta att detta är något annat än en fantasi.
Vi behöver definitivt inte bygga något överhuvudtaget för att lagra mellan årstiderna. Det finns redan på plats i form av vattenkraften. Det som behövs kritiskt är lagring på tim-basis och framledes lagring på dygnsbasis.
På andra ställen i världen kommer det säkerligen finnas grund för säsongslagring. Men inte här i Sverige.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Mellan årstiderna! Inga dåliga lager som behövs. Hade varit mycket intressant om någon verkligt kunnig kunde bekräfta att detta är något annat än en fantasi.
Alla som förespråkar vindkraft och lagring verkar utgå ifrån att ett vinkraftverk alltid leverar fullt, utom någon dag då det inte blåser, och sedan levererar det fullt nästa dag.
Vind är inte digitalt 1 eller 0, blåser det dåligt en månad med några vindstilla dagar så finns det inget överskott att lagra ens dom dagar det blåser, alltså måste man kunna lagra längre än så.

Vissa dagar levererar vindkraften i sverige 2%, andra dagar 5% och ibland leverar vindkraften (om elbehovet är lågt så allt annat kan stängas ner och sluta leverera) mer än så...

Förbrukar vi ingen ström och det blåser bra en vecka så står vinkraften för jättemycket av vårt behov, på papperet alltså...

Just idag 13% av behovet, häromdagen 2%, det är just det som är problemet, det varierar...

"Verkningsgraden för ett vindkraftverk i ett gott vindläge ligger i intervallet 35 – 40 procent" (av installerad effekt)

Citat från Svensk Vindenergi, och dom är ju säkert helt opartiska i frågan...

Jamen det är ju jätteenkelt, då installerar man 3 gånger toppbehovet så räcker det ju, näpp, för ibland levereras det 0% och ibland levereras det för mycket, toppbehovet av el infaller dom smällkallaste dagarna på året när det ofta är vindstilla, toppleveransen infaller normalt vår sommar och höst när det blåser mycket
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Vattenfall bygger kärnkraft i Estland, tydligen är det lönsamt om inte politikerna motsätter sig att låta den vara lönsam.

Det är IOFS bra, då kan vi importera därifrån när det blir kris nästa gång och säga att den svenska energipolitiken fungerar...
..med den stora skillnaden att Estland har, i förhållande till oss, svindyr el året om. Därför är det (just nu) ekonomi att bygga där.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vi behöver definitivt inte bygga något överhuvudtaget för att lagra mellan årstiderna. Det finns redan på plats i form av vattenkraften. Det som behövs kritiskt är lagring på tim-basis och framledes lagring på dygnsbasis.
På andra ställen i världen kommer det säkerligen finnas grund för säsongslagring. Men inte här i Sverige.
Vattenkraften regleras av vattendomar, du kan inte torrlägga fåran under sommaren och spara allt vatten (det ryms för det första inte) för att sedan översvämma allt nerströms under vintern och tömma dammarna helt...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
..med den stora skillnaden att Estland har, i förhållande till oss, svindyr el året om. Därför är det (just nu) ekonomi att bygga där.
Och vi har ännu svindyrare el när det inte blåser och importerar svindyr el från områden som har svindyr reglerbar el året om....

Putin skrattar hela vägen till banken när vi importerar hans olja, kol och gas el från länderna han förser med olja, kol och gas...
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top