Sverige idag..

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Vad är Miljöpartiet utbildad i? Genuskunskap och Batiktryck?
Och en stor del journalister så klart, förmodligen inga militärer dock, dom brukar behöva sunt förnuft och en möjlighet att förutse saker som kan bli ett problem i framtiden.
Om miljöpartiet kan jag inte ge dig så mycket kunskaper om tyvärr. :rodnar
Men jag har e-postat till en stor del av dem, även Hr Hell, och förklarat varför jag aldrig kommer att rösta på dem. :tummenupp
Jag tycker att vi ska värna miljön men inte på deras sätt. Hr Hell svarade naturligtvis inte en motorcyklist...

Ledaren är Centerpartistisk men kan naturligtvis vara något annat...

1613654000456.png

Men behöver inte fler som letar problem utan det behövs fler som letar lösningar. Förr hette det "många bäckar små" men det har inte varit ekonomiskt med små vattenkraftverk på länge. Om det nu blir dyr el när det är mörkt, kallt och vindstilla kanske det skulle kunna gå att använda dessa. Vi har två kraftverksdammar i byn som förr gav energi till järnbruket och pappersbruket men båda bruken är historia och vattnet rinner bara förbi...

På sommaren blir det varmt och nu står vi inte ut med att svettas som tidigare utan nu måste lokaler kylas ner med mestadels el som energikälla. Det måste inte vara så men kräver lite investeringar och vilja till att lösa problem. Skitig snö är ett miljöproblem men tänk om man kunde ta tillvara den kylan på sommaren och samtidigt ta hand om föroreningarna?
Lagra energi mellan årstiderna? Det går naturligtvis inte och problemsökaren ser naturligtvis problem med att elförbrukningen minskat med 90% när solen skiner! :crash

Så här gick det till

Intill Länssjukhuset Sundsvall anlades en bassäng med en kapacitet att hysa upp till 70 000 kubikmeter snö. Med hjälp av en värmeväxlare, pumpar och ett rörledningssystem används kylan i snöns smältvatten till att kyla ned sjukhuset under varma dagar. Behövs det mer snö kan man använda snökanoner och när vårsolen blir intensiv täcks snömassorna med ett isolerande lager träflis. Anläggningen gör det också möjligt att samla upp de föroreningar som följer med den insamlade snön. Naturvårdsverkets klimatinvesteringsprogram har finansierat delar av utvecklingsarbetet.

Effekter

Anläggningen har kraftigt minskat behovet av kylmaskiner i sjukhuset, vilket betyder att elförbrukningen för att producera kyla har minskat med över 90 procent. Eftersom köldmedier i stort sett har kunnat avvecklas har också risken för miljöfarligt läckage minskat väsentligt.

Utsläppen av växthusgasen HFC-134a har minskat med cirka 70 ton CO2-ekvivalenter per år och koldioxidutsläppen har minskat med 290 ton per år. Även bullret har minskat.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
mp_vs_eu.JPG

Lilla svenska miljöpartiet på under 4%
eller
IEA, IPCC, WMO, EU, Regeringarna i de länder där 55 reaktorer byggs (en av dem är svenska Vattenfall inblandat, fast i Estland) samt t.ex. Bill Gates.

Antingen vill man utveckla framåt eller så vill man avveckla tillbaka till medeltiden ungefär...

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Vattenkraften bidrar till alla typer av reglering, från säsongsreglering över året, ned till sekundsnabb reglering för att upprätthålla frekven-sen på 50 Hz i systemet.

Estland har inte svindyr el. Eller de kanske de har en Sverige har dyrare.

Är det så att samma människor som satt oss i denna soppa med problem är de som nu också ska lösa dem? Låter dumt isf.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Lösningarna finns, och är installerade överallt i världen. Men den rödgröna regeringen har blankt struntat i detta för enligt rapporten (som jag nu inte hittar i tappet, någon får gärna rätta mig om jag har fel) kan vi öka på till 40% vindkraft. Om vi förlitar oss på import från utlandet då det kniper...
Vilket är exakt just det som klåparna i regeringen driver fram just nu, som är den direkta orsaken att vi har det som vi har det här och nu. Oansvarigt enligt min mening och hade med snabba och enkla medel kunnat undvikas, om bara viljan (och vetskapen) funnits. Men det är inte lätt att förorda energi-lagring om man inte ens vet att det existerar.
Det är ju dessutom höjden av ironi att mupparna i Miljöpartiet är just de som tycker det är ok att bränna olja och importera kolkraft när det kniper. Även om det de facto är försvinnande lite.
Tysken avvecklar pumpkraften. Så tillbaka på ruta noll?

Det är smålustigt att läsa volatil-förespråkarnas lösning på volatil-problematiken med att ”tekniken finns, i framtiden så kommer vi ha batteri, pumpar, tryckluft, vätgas...yada yada” när de i nästa andetag bara ”kärnkraft G4?! Det finns ju inte här och nu, så jävla dumma i huvudet ni är som vill lägga pengar på att utveckla kärnkraft!!”
Nåväl, vkv-fantaster behöver bevisligen vara snurriga.

Överföra mer från norr, nej. Elen kommer behövas i Norrland, inom kort.

sydvästlänken (dyyyrt) är redan underdimensionerad. Var för att täcka Barsebäck. Inte Barsebäck + Ringhals.

Om det gäller vägar, VA, tåg, bostadsbyggande eller energiförsörjning så måste det ske mer långsiktigt, också. Att smälla upp vkv går fort men medför inget kontinuerligt. De har kort livslängd och har varit profitör pga vad du betalar på din elräkning i subventioner. Även om du inte ens köper skiten. Om man kan ha en batteri-lösning som funkar till 2030 för att ta hand om effektbristen (kom inte dragande med nåt trams om elöverskott. Skilj på el och effekt), för när man behöver stänga ner ett elnät tar det en till två veckor att driftsätta igen. Du kan inte hantera det som ett vägguttag i hemmet.
Så även om det kanske? är dyrt att smälla upp ett kkv, så levererar det 90-98% av installerad effekt årligen i 60-80år, minst.
Det här med avräkningar, det kommer löna sig längre fram. Långsiktighet.
Stödsystem för volatil effekt kan förhoppningsvis funka även när vkv är nedmonterade. Runt 2030 behöver 60-70% av dagens installerade vindverk omsättas.. då kuuuunde man ju knäppt på fyra nya reaktorer istället och ändå haft kvar batterierna till säg, solcellerna.
Långsiktiga planer. Inte känslomässiga planer.

Tysken sitter nu med värdelös pumpkraft, vkv som levererar när alla andra vkv levererar(dåligt för lönsamhet) och..rysk gas. Som man dessutom fått tyska Greenpeace att klassa som miljövinst. Löjeväckande. De hade lösningen men la ner den! (https://www.dw.com/en/nord-stream-pipeline-poses-dilemmas-for-environmentalists/a-15502476)
Kommer bli en jäkla belastning för att nå 2050målen med dock. 12ggr Sveriges totala utsläpp i belastning närmare bestämt. Men bra jobbat där Tyskland..
Se har vi den säkerhetspolitiska aspekten med att värma sitt hus med puttes Gas. Hej hej Ukraina. Jag kan för mitt liv inte förstå hur man som nation vill bygga sitt basala behov på andra/tredjenation.

Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
så jävla dumma i huvudet ni är som vill lägga pengar på att utveckla kärnkraft!!”
Du menar att det är bättre att gräva ned det redan existerande "avfallet" istället för att nyttja överskottet från de 0.7% man kunnat nyttja hittills där närmare 75% nyttjandegrad är verklighet redan idag. Jag tycker man ska göra två flugor på smällen, minimera existerande kärnavfall och få energi på köpet.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Var har du fått det ifrån? På https://energy-charts.info/charts/power/chart.htm?l=en&c=DE&week=07 rullar den iaf på precis som vanligt?

Du kanske tänker på gas-kraftverken där? De är under utfasning för att det *badum-tss* helt plötsligt är smartare och billigare med moderna energilagrings-anläggningar. Tänka sig hur det kan bli..
Vattenfall, bland annat. De är för dyra att driva, så inte bara vkv är en ekonomisk tveksam lösning utan även det som faktiskt krävs upptill för att de ska stabiliseras..(badrum-tiss). Men det löser sig säkert med mer bidrag och styrda penningflöden. Amirite?
I korthet; Pumped Hydro Storage(PHS), har för stora kostnader kontra hur mycket de sedan levererar tillbaka i vinst när de (bara-dum...tiss) levererar till nätet igen. Så det kan bli.

Det krävs hög prisvolatilet för att det ska gå ihop sig, detta placerar PHS i en hög risk (men därmed inte lika med hög vinst..)
Dvs, det blir såklart dyrt för dig som slutkund också.

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Blir fan tokig på folk som uttrycker sig med ”vi har ingen brist på el” när de inte vet vad el-effekt är.
Men då kan de ju inte behöva nån direkt värme på vintern för medeltemperaturen över året är ju god.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Blir fan tokig på folk som uttrycker sig med ”vi har ingen brist på el” när de inte vet vad el-effekt är.
Men då kan de ju inte behöva nån direkt värme på vintern för medeltemperaturen över året är ju god.

Att Sverige är nettoexportör sett över året må vara sant men att påpeka det i denna diskurs är som att svara på en fråga ingen ställt.

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Du menar att det är bättre att gräva ned det redan existerande "avfallet" istället för att nyttja överskottet från de 0.7% man kunnat nyttja hittills där närmare 75% nyttjandegrad är verklighet redan idag. Jag tycker man ska göra två flugor på smällen, minimera existerande kärnavfall och få energi på köpet.
Kanske är jag oäven mot att vi ska satsa vår framtida elförsörjning på något som fortfarande inte fungerar?
https://en.wikipedia.org/wiki/Generation_IV_reactor
According to a timeline compiled by the World Nuclear Association, Gen IV reactors might enter commercial operation between 2020 and 2030.[4] However, as of 2021, no Gen IV projects have advanced significantly beyond the design stage, and several have been abandoned.
Läs fetat från citatet ovan. Gen4 reaktorer finns inte att bygga. De existerar som prototyper. Som inte bevisats fungera kommersiellt. Oavsett vad Fettsnok säger, så finns det inte att varken designa, konstruera eller uppföra. Varken nu eller imorgon. Frankrike, typ Europas största kärnkraftsstat, har lagt ner utvecklingen tills senare hälften av det här århundradet, för de har inte fått det att funka.
Jag har inget emot att Uniper och Blykalla forskar vidare på det, kanske blir det de som kommer på hur man ska få dem att funka. Jag klassar det som grundforskning, och precis som du säger, kan man få det att funka är det ju bra att kunna återvända vårt avfall. Men som de sa på nationell TV (eller nej, försökte smyga under radarn) så vet de inte om det överhuvudtaget kommer fungera förrän ca 2030. Och om de lyckas kan vi ha den första reaktorn på plats i mitten av 30-talet..

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Exakt! Vi har energiöverskott, men lokal och tidvis effektbrist.
Tyvärr är våra politiker såpass tekniskt lagda att de inte hade klarat av att tömma vätska ur en stövel om instruktionerna satt på undersidan av sulan..

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Exakt! Vi har energiöverskott, men lokal och tidvis effektbrist.
Tyvärr är våra politiker såpass tekniskt lagda att de inte hade klarat av att tömma vätska ur en stövel om instruktionerna satt på undersidan av sulan..
Vad leder (lokal)effektbrist till?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Kanske är jag oäven mot att vi ska satsa vår framtida elförsörjning på något som fortfarande inte fungerar?
https://en.wikipedia.org/wiki/Generation_IV_reactor

Läs fetat från citatet ovan. Gen4 reaktorer finns inte att bygga. De existerar som prototyper. Som inte bevisats fungera kommersiellt. Oavsett vad Fettsnok säger, så finns det inte att varken designa, konstruera eller uppföra. Varken nu eller imorgon. Frankrike, typ Europas största kärnkraftsstat, har lagt ner utvecklingen tills senare hälften av det här århundradet, för de har inte fått det att funka.
Jag har inget emot att Uniper och Blykalla forskar vidare på det, kanske blir det de som kommer på hur man ska få dem att funka. Jag klassar det som grundforskning, och precis som du säger, kan man få det att funka är det ju bra att kunna återvända vårt avfall. Men som de sa på nationell TV (eller nej, försökte smyga under radarn) så vet de inte om det överhuvudtaget kommer fungera förrän ca 2030. Och om de lyckas kan vi ha den första reaktorn på plats i mitten av 30-talet.
[/QUOTE]

vänta, nu, här , lite..
Du förespråkar något som inte fungerar (volatil effekt ty lagring inte löst, trots att man installerar den volatila källan...) men samtidigt så bifaller du inte GenIV för att ”fungerar inte än”.
Nej, nu blev det snurrigt..
Sen är det väl att leka med ord att kalla exvis BN-800 för en prototyp utan funktion. Den har ju ändå levererat full effekt sen 2016 (sådär motsvarande 200st vkv av större modell eller 600st i avgiven effekt..) och laddades om med rent MOX-bränsle 2020...(Dvs gammalt kärnbränsle och vapenplutonium, bra för lagringskapacitet och världsfreden!)

(använde Wiki för din skull)
Lite mer om denna GenIV här

Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Vad leder (lokal)effektbrist till?
Att Pågen i Malmö och ICA handlaren i Stockholm inte kan expandera, två exempel i den här tråden. Båda två p.g.a det inte finns garanterad effekt över i nätet för att koppla in dem.
Ett problem som inte löses genom att starta igång alla reaktorer i världen. För det finns inte kabel lokalt. Lösning är att antingen gräva ner mer kabel, eller smälla dit en strategiskt placerad batteribank. Typ som Vattenfall gjort i Landskrona https://energyplaza.vattenfall.se/blogg/jättebatteri-som-stärker-elnätet-i-landskrona-på-plats och Uppsala https://energyplaza.vattenfall.se/blogg/uppsala-i-framkant-nar-varlden-bygger-batterilager. För när det inte är topplast, typ på natten, finns det gott om effekt att fylla på energilagringen med. Företag och städer kan växa allteftersom kablarna kommer ifatt.

Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
vänta, nu, här , lite..
Du förespråkar något som inte fungerar (volatil effekt ty lagring inte löst, trots att man installerar den volatila källan...) men samtidigt så bifaller du inte GenIV för att ”fungerar inte än”.
Nej, nu blev det snurrigt..
Sen är det väl att leka med ord att kalla exvis BN-800 för en prototyp utan funktion. Den har ju ändå levererat full effekt sen 2016 (sådär motsvarande 200st vkv av större modell eller 600st i avgiven effekt..) och laddades om med rent MOX-bränsle 2020...(Dvs gammalt kärnbränsle och vapenplutonium, bra för lagringskapacitet och världsfreden!)

(använde Wiki för din skull)
Lite mer om denna GenIV här
Så allt vi behöver göra är att köpa in lite weapons-grade plutonium? Jag är inte riktigt säker på att man bara kan knalla in hos den lokala ica-handlaren och köpa det över disk.. Som sagt, Gen4 finns inte för oss att bygga.
Edit: Att ryssen kan använda sitt kärnvapen-plutonium till något nyttigt och samtidigt göra det mindre farligt ger jag Putte en eloge för. Bra jobbat! :tummenupp

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Att Pågen i Malmö och ICA handlaren i Stockholm inte kan expandera, två exempel i den här tråden. Båda två p.g.a det inte finns garanterad effekt över i nätet för att koppla in dem.
Ett problem som inte löses genom att starta igång alla reaktorer i världen. För det finns inte kabel lokalt. Lösning är att antingen gräva ner mer kabel, eller smälla dit en strategiskt placerad batteribank. Typ som Vattenfall gjort i Landskrona https://energyplaza.vattenfall.se/blogg/jättebatteri-som-stärker-elnätet-i-landskrona-på-plats och Uppsala https://energyplaza.vattenfall.se/blogg/uppsala-i-framkant-nar-varlden-bygger-batterilager. För när det inte är topplast, typ på natten, finns det gott om effekt att fylla på energilagringen med. Företag och städer kan växa allteftersom kablarna kommer ifatt.
Om du köper billig el på natten, hur mycket dyrare behöver du sälja den på dagen för att få tillbaka investeringen? Hur många år ungefär? Snabbt överslag får jag det till 10år om du varje dag laddar 100% och laddar ur detsamma ur ett 10kwh batteri med en kostnad på 1000kr/kWh.
Men då behöver du ligga på ca +30öre i mellanskillnad dag/natt.
Har jag räknat rätt då? Därefter tjänar du runt tusenlappen per år. Men då har du ju redan gett li-ion batteriet 3652 i/urladdningar.

Förutsättningar:

Att du varje dag, året runt snittar +30öre. I 10år.

ungefärlig kostnad ligger väl idag på ca 1000kr/kWh, no?

10kWh är skalbart ?

Nu kan du få ge en kalkyl på där man ger maximal livslängd och avräkning-vinst med vilken reell möjlighet du ser det.

*30öre är vad det verkar kunna uppgå till men det är under en timme effektivt. Dvs mellan 04-05 är det 30öre billigare än 18-19. (Bläddrade några dygn nu i kylans tider 2021 på spotmarknaden) Du ska bara smaska i allt på en timme. Och tömma lika fort. Två juck och en suck!
Eller beskriv nån annan finurlig lösning på hur du ska räkna hem investeringen, samt vad det ger på livslängd etc. Som när GenIV så åtog jag mig bevisbördan så kunde det vara renligt med att ditt vurm för batteri blir din kalkyl. Ok? Glöm inte laddutrustningen i din kalkyl heller.

Nu ska jag bara slänga in en liten, liten brasklapp, batterierna kommer dock öka efterfrågan på natten likväl som att de ökar tillgången på dagen.
Vad tror du det gör med priset? (Japp helt rätt, det blir samma effekt (Ba-dum-tiss) som att man har en bra baskraft. Samma , mer beräkneliga pris ”alltid”.)

så om skillnaden krymper med batterierna (helt rimligt) vad tror du det gör på investeringen? Ah.. här har vi också PHS dilemma. Attsiken! Det är ju inte heller en perpetum mobile, när en vill pumpa för att det är bra vind, vill alla pumpa. Och när priset är högt vill alla släppa på. Helvetet också, blir ju mindre prisvolatil med stabilare elproduktion?! Vem hade kunnat ana?!

Börjar du förstå nu?
Det är här vi kanske pratat förbi varann men jag börjar inse att du kanske tror att batterier av olika slag INTE stabiliserar elpriset utan BARA elnätet? I så fall förstår jag varför vi inte förstår varann...

Alltså energilagring är ju precis så busenkel som du beskriver men det förutsätter att du inte stoppar in faktorn ”ekonomi” i den ekvationen...

Om du istället har stabil baskraft kan industrin räkna med högre precision avseende produktion och (ba-dum-tiss) behovet av arbetskraft.

Last edited:
Nyheter
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

CFMOTO 800MT-X

CFMOTO har presenterat 800M...

Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...