Om du köper billig el på natten, hur mycket dyrare behöver du sälja den på dagen för att få tillbaka investeringen? Hur många år ungefär? Snabbt överslag får jag det till 10år om du varje dag laddar 100% och laddar ur detsamma ur ett 10kwh batteri med en kostnad på 1000kr/kWh.
Men då behöver du ligga på ca +30öre i mellanskillnad dag/natt.
Har jag räknat rätt då? Därefter tjänar du runt tusenlappen per år. Men då har du ju redan gett li-ion batteriet 3652 i/urladdningar.
Förutsättningar:
Att du varje dag, året runt snittar +30öre. I 10år.
ungefärlig kostnad ligger väl idag på ca 1000kr/kWh, no?
10kWh är skalbart
Nu kan du få ge en kalkyl på där man ger maximal livslängd och avräkning-vinst med vilken reell möjlighet du ser det.
*30öre är vad det verkar kunna uppgå till men det är under en timme effektivt. Dvs mellan 04-05 är det 30öre billigare än 18-19. (Bläddrade några dygn nu i kylans tider 2021 på spotmarknaden) Du ska bara smaska i allt på en timme. Och tömma lika fort. Två juck och en suck!
Eller beskriv nån annan finurlig lösning på hur du ska räkna hem investeringen, samt vad det ger på livslängd etc. Som när GenIV så åtog jag mig bevisbördan så kunde det vara renligt med att ditt vurm för batteri blir din kalkyl. Ok? Glöm inte laddutrustningen i din kalkyl heller.
Nu ska jag bara slänga in en liten, liten brasklapp, batterierna kommer dock öka efterfrågan på natten likväl som att de ökar tillgången på dagen.
Vad tror du det gör med priset? (Japp helt rätt, det blir samma effekt (Ba-dum-tiss) som att man har en bra baskraft. Samma , mer beräkneliga pris ”alltid”.)
så om skillnaden krymper med batterierna (helt rimligt) vad tror du det gör på investeringen? Ah.. här har vi också PHS dilemma. Attsiken! Det är ju inte heller en perpetum mobile, när en vill pumpa för att det är bra vind, vill alla pumpa. Och när priset är högt vill alla släppa på. Helvetet också, blir ju mindre prisvolatil med stabilare elproduktion?! Vem hade kunnat ana?!
Börjar du förstå nu?
Det är här vi kanske pratat förbi varann men jag börjar inse att du kanske tror att batterier av olika slag INTE stabiliserar elpriset utan BARA elnätet? I så fall förstår jag varför vi inte förstår varann...
Alltså energilagring är ju precis så busenkel som du beskriver men det förutsätter att du inte stoppar in faktorn ”ekonomi” i den ekvationen...
Om du istället har stabil baskraft kan industrin räkna med högre precision avseende produktion och (ba-dum-tiss) behovet av arbetskraft.