Sverige idag..

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Så allt vi behöver göra är att köpa in lite weapons-grade plutonium? Jag är inte riktigt säker på att man bara kan knalla in hos den lokala ica-handlaren och köpa det över disk.. Som sagt, Gen4 finns inte för oss att bygga.
Edit: Att ryssen kan använda sitt kärnvapen-plutonium till något nyttigt och samtidigt göra det mindre farligt ger jag Putte en eloge för. Bra jobbat! :tummenupp
Nej.. du kan använda det. Köper du vindkraftverk och dylikt hos din Ica? Häftigt!

utveckla påståenden ”finns inte är oss att bygga”. Grundat på.. vad?
Största MOX producenterna är EU länder by ze way, inte ens ryssen alltså.

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Att Pågen i Malmö och ICA handlaren i Stockholm inte kan expandera, två exempel i den här tråden. Båda två p.g.a det inte finns garanterad effekt över i nätet för att koppla in dem.
Ett problem som inte löses genom att starta igång alla reaktorer i världen. För det finns inte kabel lokalt. Lösning är att antingen gräva ner mer kabel, eller smälla dit en strategiskt placerad batteribank. Typ som Vattenfall gjort i Landskrona https://energyplaza.vattenfall.se/blogg/jättebatteri-som-stärker-elnätet-i-landskrona-på-plats och Uppsala https://energyplaza.vattenfall.se/blogg/uppsala-i-framkant-nar-varlden-bygger-batterilager. För när det inte är topplast, typ på natten, finns det gott om effekt att fylla på energilagringen med. Företag och städer kan växa allteftersom kablarna kommer ifatt.
Jo, om reaktorn hade varit strategiskt placerad.
Strategiskt placerad effektproduktion ja. Inte nödvändigtvis batteribank.

Edit. Den lokala och tidvisa effektbristen innebär ett lokalt och tidvist energiunderskott.

Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Om du köper billig el på natten, hur mycket dyrare behöver du sälja den på dagen för att få tillbaka investeringen? Hur många år ungefär? Snabbt överslag får jag det till 10år om du varje dag laddar 100% och laddar ur detsamma ur ett 10kwh batteri med en kostnad på 1000kr/kWh.
Men då behöver du ligga på ca +30öre i mellanskillnad dag/natt.
Har jag räknat rätt då? Därefter tjänar du runt tusenlappen per år. Men då har du ju redan gett li-ion batteriet 3652 i/urladdningar.

Förutsättningar:

Att du varje dag, året runt snittar +30öre. I 10år.

ungefärlig kostnad ligger väl idag på ca 1000kr/kWh, no?

10kWh är skalbart

Nu kan du få ge en kalkyl på där man ger maximal livslängd och avräkning-vinst med vilken reell möjlighet du ser det.

*30öre är vad det verkar kunna uppgå till men det är under en timme effektivt. Dvs mellan 04-05 är det 30öre billigare än 18-19. (Bläddrade några dygn nu i kylans tider 2021 på spotmarknaden) Du ska bara smaska i allt på en timme. Och tömma lika fort. Två juck och en suck!
Eller beskriv nån annan finurlig lösning på hur du ska räkna hem investeringen, samt vad det ger på livslängd etc. Som när GenIV så åtog jag mig bevisbördan så kunde det vara renligt med att ditt vurm för batteri blir din kalkyl. Ok? Glöm inte laddutrustningen i din kalkyl heller.

Nu ska jag bara slänga in en liten, liten brasklapp, batterierna kommer dock öka efterfrågan på natten likväl som att de ökar tillgången på dagen.
Vad tror du det gör med priset? (Japp helt rätt, det blir samma effekt (Ba-dum-tiss) som att man har en bra baskraft. Samma , mer beräkneliga pris ”alltid”.)

så om skillnaden krymper med batterierna (helt rimligt) vad tror du det gör på investeringen? Ah.. här har vi också PHS dilemma. Attsiken! Det är ju inte heller en perpetum mobile, när en vill pumpa för att det är bra vind, vill alla pumpa. Och när priset är högt vill alla släppa på. Helvetet också, blir ju mindre prisvolatil med stabilare elproduktion?! Vem hade kunnat ana?!

Börjar du förstå nu?
Det är här vi kanske pratat förbi varann men jag börjar inse att du kanske tror att batterier av olika slag INTE stabiliserar elpriset utan BARA elnätet? I så fall förstår jag varför vi inte förstår varann...

Alltså energilagring är ju precis så busenkel som du beskriver men det förutsätter att du inte stoppar in faktorn ”ekonomi” i den ekvationen...

Om du istället har stabil baskraft kan industrin räkna med högre precision avseende produktion och (ba-dum-tiss) behovet av arbetskraft.
Många bra uträkningar, och för en privatperson stämmer det nog rätt bra. Men inte för en lokal nätägare. För där måste du även lägga in kostnaden för att gräva kabel från ica-handlaren ut till stamnätet och eventuellt gräva ännu mer, från den anslutningspunkten upp till kraftverket.
Kablarna måste vara dimensionerade efter värsta-falls-scenario, även om det kanske bara inträffar vart 10:e år. Lägg till kabel-läggandet i ekvationen så börjar vi komma någon vart. :tummenupp

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Jo, om reaktorn hade varit strategiskt placerad.
Strategiskt placerad effektproduktion ja. Inte nödvändigtvis batteribank.

Edit. Den lokala och tidvisa effektbristen innebär ett lokalt och tidvist energiunderskott.
Bara så att jag hänger med här..
Vi ska, enligt dig och Fettsnok, satsa på att ha lokalt utplacerade Gen4 SMR/kraftverk utplacerade lite överallt i/kring våra städer.
Det enda "bevisade" sättet att köra en gen4 är med vapenklassat plutonium, alltså den verksamma delen i en kärnvapenstridsspets. Visst, utblandat lite lätt med gammalt bränsle, men ändå en kärnvapenstridsspets. Jänkarna (och jag antar resten av västvärlden) la ner det spåret just för att det var så enkelt att få tillbaka plutoniumet. Går att läsa via länkarna som Fettsnok la upp om den ryska reaktorn.
Så i en värld där man bara för några dagar sen grep ett helt gäng med terrorister i Danmark, med både sprängämnen och ritningar på mål, är det en smart idé att placera ut lättåtkomliga, vad som då bör klassas som, kärnvapen. Lite överallt i Svea rike.. Eller har jag missat något?

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Bara så att jag hänger med här..
Vi ska, enligt dig och Fettsnok, satsa på att ha lokalt utplacerade Gen4 SMR/kraftverk utplacerade lite överallt i/kring våra städer.
Var får du det ifrån? Jag skiter mlm i kraftslaget i sig, det är helhetsbilden jag bryr mig om. Lassa på med vind och sol, om det är bättre än alternativen.

Nej jag säger inte att vi ska ha just den kraftkällan lokalt utplacerad.
Jag säger att om problemet är att vi behöver lokalt utplacerad effektproduktion så behöver det inte nödvändigtvis vara batterilager som är lösningen, som du påstod ovan.

Hur såg det ut innan problemen kom? Kan väl vara en sorts utgångspunkt att titta på för att inte behöva upfinna hjulet två gånger.

Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Var får du det ifrån? Jag skiter mlm i kraftslaget i sig, det är helhetsbilden jag bryr mig om. Lassa på med vind och sol, om det är bättre än alternativen.

Nej jag säger inte att vi ska ha just den kraftkällan lokalt utplacerad.
Jag säger att om problemet är att vi behöver lokalt utplacerad effektproduktion så behöver det inte nödvändigtvis vara batterilager som är lösningen, som du påstod ovan.

Hur såg det ut innan problemen kom? Kan väl vara en sorts utgångspunkt att titta på för att inte behöva upfinna hjulet två gånger.

Ber om ursäkt, lavinen av energilagringsmotståndare har gjort det lite svårt att skilja individer emellan.
Helhetsbilden. Där har vi det som saknas i Sverige. :tummenupp
Problemen, för det är många, har egentligen funnits hela tiden. Om vi bara tar den lokala ica-handlaren som exempel först.
Vi har haft en stagnation i elkonsumtionen i Sverige under lång tid. Fler och fler byter ut gamla kylar/frysar mot energisnålare dito, LED-lampor, etc. Därför har även utbyggnad av stamnätet/lokala nät haft lite gräddfil. Behöver liksom inte göra så mycket..
Det svänger nu, de flesta energi-effektiviseringarna är nämligen redan gjorda, så nu behöver man lägga en massa kablar för att kunna bygga ut. Det tar tid, lång tid. Och kostar massor med pengar. Visst kan man köra en "Vi såg det inte komma", men det har varit uppenbart rätt länge om du frågar mig.
Skillnaden nu kontra 20 år sen är grovt sett två saker:
Priset på energi har blivit billigare än priset på effekt. Det är en omkastning i energibranchen som inte hänt på de senaste 100 åren. Ganska exakt aldrig sen industrirevolutionen drog igång.
Vi har ett nytt verktyg i verktygslådan. Vi måste inte välja på att gräva kabel eller bygga ett kraftverk. Vi har alternativet att smälla upp lokal skalbar kostnadseffektiv energilagring. I många fall, men kanske inte alla, är det både billigare, snabbare och mer robust lösning än de andra alternativen. Men då måste man veta om att det alternativet finns..
Problemen vi har i Sverige kan uteslutande lösas av tillräckligt dimensionerade kablar överallt, med viss inblandning av systemstabiliserande tjänster. Teoretiskt sett har vi inget som helst problem i dagsläget att tillhandahålla överproduktion varje timme på året. Men det är teoretiskt..
För grova kablar överallt är både dyrt och tidskrävande, vilket gör det omöjligt ur praktisk synvinkel. Det är just där energi-lagring kommer in. Det är som jag skrev tidigare billigare, bättre och ger en mer robust lösning, ur helhetssynpunkt. Om man tittar på systemet, inte bara på enskilda komponenter.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Såg en prognos om ökad elanvändning till 200 TWh år 2045.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Att Pågen i Malmö och ICA handlaren i Stockholm inte kan expandera, två exempel i den här tråden. Båda två p.g.a det inte finns garanterad effekt över i nätet för att koppla in dem.
Ett problem som inte löses genom att starta igång alla reaktorer i världen.
Det skulle lösas av en lokalt placerad kärnreaktor brevid Pågen och en i Stockholm, mycket bättre än av ett lokalt batteri som hursomhelst måste suga elen genom kablar tvärs igenom landet någon tidpunkt på dygnet.

Stockholms lokaltrafik kan inte expandera på grund av elbrist, kanske det kan få någon jävla latte-hipster att inse att vi behöver göra något åt saken igår...

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Går stamnätet fortfarande på 400kV? När jag gick i skolan pratades det om att byta till 800kV för att minska förlusterna, men jag kan inte minnas att det inträffat. Det är väl bara att stänga av allt och byta spänning och slå på igen?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ber om ursäkt, lavinen av energilagringsmotståndare har gjort det lite svårt att skilja individer emellan.
Realister kallas dom, visa mig var det finns fungerande lagringsalternativ som klarar en veckas bortfall av kraft, det är realistiskt med vindkraft.

Jag har följt en massa "offgrid" människor på nätet, bland annat en som driver firma för att bygga offgridanläggningar åt andra, hans mantra har alltid varit det är bättre att bosätta sig någonstans där man kan bygga en microturbin i ett vattendrag (och en liten batteribank), även om den bara ger 300W, än att bosätta sig på en bergstopp och installera 3000w vindkraft och solkraft och en enorm batteribank för att klara sig dom dagar det inte blåser eller är mulet.

Baskraft är viktigare än momentan kraft, 300w 24/7 till en liten batteribank går att planera för, vindkraft och solkraft kräver en enorm batteribank och en backupgenerator som går på bensin/diesel/gas.

Sen föreslår han ju att man ska kombinera sin microturbin med solceller och vindkraft också, och köra tvättmaskinen/dammsugaren dom dagar alla krafkällor levererar fullt, och att man ska ha en dumplast (oftast en varmvattenberedare) som kopplas in när batterierna är fulla och man redan kör alla nödvändiga förbrukare, så kan man duscha dom dagarna också...

Men att bygga ett helt lands elnät på att man går ut i tidningarna och säger att folk inte ska dammsuga/tvätta/duscha när vindmöllorna står stilla är inte hållbart, så kan man leva själv, men inte som ett helt land.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Går stamnätet fortfarande på 400kV? När jag gick i skolan pratades det om att byta till 800kV för att minska förlusterna, men jag kan inte minnas att det inträffat. Det är väl bara att stänga av allt och byta spänning och slå på igen?

Nja, det är en hel del utrustning och kablar som måste bytas om man ska dubbla spänningen, varenda isolator är specad för en viss spänning, varenda överslagsgap är konstruerat för en viss spänning varenda transformator... osv osv...

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Nja, det är en hel del utrustning och kablar som måste bytas om man ska dubbla spänningen, varenda isolator är specad för en viss spänning, varenda överslagsgap är konstruerat för en viss spänning varenda transformator... osv osv...
Nätet är byggt för det.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nätet är byggt för det.
Jasså?
Jag hittar inga belägg för det, tvärtom, vi bygger för 400kV, men har tyvärr kvar en del 220kV ledningar som måste bytas så småningom.

Resten av Europa har också byggt 400kV så det verkar vara den allenarådande standarden just nu (förutom likströmsöverföringar som har sina egna problem)

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Många bra uträkningar, och för en privatperson stämmer det nog rätt bra. Men inte för en lokal nätägare. För där måste du även lägga in kostnaden för att gräva kabel från ica-handlaren ut till stamnätet och eventuellt gräva ännu mer, från den anslutningspunkten upp till kraftverket.
Kablarna måste vara dimensionerade efter värsta-falls-scenario, även om det kanske bara inträffar vart 10:e år. Lägg till kabel-läggandet i ekvationen så börjar vi komma någon vart. :tummenupp
Iva-handlarens elbehov är snarlikt dag som natt. Belysningen är den stora skillnaden och idag behövs det inte några kablar för det..
Men hur går det med kalkylen? 1000kr/kWh är väl inte heller direkt vad det är i pris för en konsument, min uträkning var mer för nätägare. Jfr med vad en färdig produkt kostar (powerwall?) för konsumenten så framgår det väl?

Men åter igen, PHS och kostnadskalkyl, blir sitt eget nemesis i sammanhanget. Ju mer det jobbar ju mindre blir prisskillnaden. Och effektiviteten sen? Vad har du i pumpförlusterna? Nah det ser teoretiskt bra ut men när är det ekonomi? Jo vid hög prisvolatil som ju det är åsatt att motverka.. ooops.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Jasså?
Jag hittar inga belägg för det, tvärtom, vi bygger för 400kV, men har tyvärr kvar en del 220kV ledningar som måste bytas så småningom.

Resten av Europa har också byggt 400kV så det verkar vara den allenarådande standarden just nu (förutom likströmsöverföringar som har sina egna problem)
Jag måste backa på det påståendet. Centerpartiet fick bort de planerna för att fälten kunde göra kossor sterila.

Vi räknade på isolatorer när jag läste elanläggning i skolan och då studerade vi det som fanns vid kraftverken vi besökte och kunde se att det var isolerat för 800 kV.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
75 miljarder för att få ner el från norr.
Det är en hygglig grundplåt på något som kan generera effekt dit kabeln var tänkt att nå. När det grävts och kopplats klart, LKAB på sin fossilfria satsning. Kvar blev med ens en tummetott
Så. Oerhört. Kortsiktiga.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
75 miljarder för att få ner el från norr.
Det är en hygglig grundplåt på något som kan generera effekt dit kabeln var tänkt att nå. När det grävts och kopplats klart, LKAB på sin fossilfria satsning. Kvar blev med ens en tummetott
Så. Oerhört. Kortsiktiga.
Northvolt i Skellefteå ska ju ha sin del också, någon hade räknat på att det skulle bli slut på exporten söderut redan där...

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
2144eab63d95ee1805d4d9a96244fc70.jpg

Det är alltså det här pyttelilla strecket längst till höger folk gormar om?

Nästan så att man kan tro att man missat helheten?

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
2144eab63d95ee1805d4d9a96244fc70.jpg

Det är alltså det här pyttelilla strecket längst till höger folk gormar om?

Nästan så att man kan tro att man missat helheten?
Det handlar inte om att "gorma". Faktum är att elförsörjningen inte räckte till.
Eller ska vi vänja oss vid att bo i ett u-land där strömmen försvinner i perioder?

Nyheter
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

CFMOTO 800MT-X

CFMOTO har presenterat 800M...

Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457