Njae vadå handlar om? Det är ju ett styrelseskick. Exakt samma saker kan du få i en diktatur eller republik tex.Nu handlar väl demokrati om mer än bara att vi väljer politiker vart fjärde år. Det handlar väl också just om människors demokratiska fri- och rättigheter samt om (enligt mig) möjligheten till en fungerande samhällsdebatt där människor har möjlighet att delta på lika villkor. Man skulle nog till och med kunna säga att detta är överordnat det parlamentariska systemet. Dvs demokrati kan inte fungera utan de grundläggande fri- och rättigheterna. Eller omvänt, att vi har ett parlamentariskt system med fria val innebär inte nödvändigtvis att vi har en välfungerande demokrati.
Och med rättigheter menar jag sådant som yttrandefrihet, rätten att inte bli förtryckt osv., inte rätten till att bli försörjd, få sin välfärd bekostad osv. Det senare har snarare att göra med vilken samhällslösning man väljer att ha inom ramen för det demokratiska systemet.
Vårt nuvarande parlamentariska system har sina fel och brister och jag är övertygad om att vi nu lever i en tid där detta system kommer behöva vidareutvecklas för att kunna fortsätta tjäna de demokratiska grundprinciperna väl, även kommande århundrade.
Jag är ändå nyfiken på vad DIN syn är på hur de demokratiska fri- och rättigheterna skall försvaras, i avsaknaden av ett politiskt system? Vad skyddar mig från att bli förtryckt av en mobb, brottssyndikat, slavdrivare till företag, pöbelvälde eller majoritetens tyranni som kan uppstå i dess vakuum?
Att någon inte är nöjd med hur vi röstar och vad det leder till innebär inte att demokratin fungerar dåligt utan det är SÅ demokrati fungerar. Det går ju att rösta fram vilken idiot som helst rent principiellt.
Kan det finnas en stat utan demokrati?
Kan vi bygga vägar utan demokrati? Du kan väl ha en polis och ett rättsväsende skyddar dig.
Slavdrivare till företag? Låter som en dålig affärside. Majoritetens tyranni, är det inte det vi har idag, med olika grad av förtryck.
Vad är det för vakuum du menar? Om jag säger att jag vill se ett fritt samhälle utan tvång där folk får leva och frodas ifred ser du i detta att det finns ett vakuum?
Kortfattat så vill jag vill att folks negativa rättigheter försvaras.