Ja alltså import/export är ju inget negativt bara för att det handlar om el, vi importerar/exporterar en massa andra saker.Jag tänker snarare på perspektivet... är det verkligen sämre nu?
Snarare är det så att vi är en del i en större elmarknad där utjämning kan ske för allas bästa.
En helt annan sak är att vi har en brist i att kunna distribuera effekt vissa dagar och den måste åtgärdas (inte med fler vindkraftverk i norr).
Men i debatten kommer rallarsvingar både hit och dit och lite perspektiv och nyanser skadar inte.
...och att företag inte kan/får investera i ny verksamhet då elförsörjningen inte räcker till, t.ex. Pågens - och vad är det Stockholms stad och Ygeman pysslar med? Det är ju stora braskande rubriker i Grönköpings Veckoblad!Det handlar inte om att "gorma". Faktum är att elförsörjningen inte räckte till.
Läs på om Projekt Svea. Ridå.Jag håller inte med om att politiker är värdelösa och borde avgå. De väljs ju om vart fjärde år. Det är ju snarare väljarna som har fel åsikter?
Sedan borde energiförsörjning absolut hållas fri från just ideologiska färgningar men det är ju det som är politik...
Jag håller inte med om att politiker är värdelösa och borde avgå. De väljs ju om vart fjärde år. Det är ju snarare väljarna som har fel åsikter?
Det finns inget motsatsförhållande i ovan.Jag håller inte med om att politiker är värdelösa och borde avgå. De väljs ju om vart fjärde år. Det är ju snarare väljarna som har fel åsikter?
Om väljarna helt enligt det demokratiska styrelseskicket röstar för detta då? Eller om vi röstar fram en ny Pol Pot? Allt i sann demokratisk anda.Mot brunskjortor absolut, de vill inskränka de fri- och rättigheter som demokratin bygger på. Så det är ett väldigt enkelt ställningstagande
Om jag slår dig med en pinne så är din lösning att du flyttar på dig, inte att jag slutar slå?Är man negativ till alla politiker återstår väl bara att engagera sig själv politiskt eller flytta till ett land där man inte har dessa demokratiska problem.
Då är ju bara frågan vilka du klassar som brunskjortor?Mot brunskjortor absolut, de vill inskränka de fri- och rättigheter som demokratin bygger på. Så det är ett väldigt enkelt ställningstagande.
Då är ju bara frågan vilka du klassar som brunskjortor?
Har du förövrigt samma inställning till kommunism som verkligen inskränker folks fri och rättigheter varhelst den återfinns?
Med tanke på att vissa partier nu börjar definiera kritik som hot mot demokratin så ska man nog fundera på vilka partier som är demokratiska resp fascistiska.
Det blir ju helt godtyckligt och dessutom motsägelsefullt.Absolut. Skall hädanefter antas inbegripa samtliga politiska inriktningar som syftar till att begränsa mänskliga fri- och rättigheter, demokratiska principer, fri press och åsiktsfrihet och alla människors lika värde.
I min bok är både vänster- och högerdikena farliga så jag håller mig gärna något till höger om mitten. Jag ogillar också vajerräcken som hindrar mig att utnyttja hela vägbanan där så är lämpligt.
Men så är du ju mer naiv än politikerna själva (du vet, standardursäkten...).Tvärtom. Det handlar om källkritik och demokratiska styrelseskick och det är det jag argumenterar för. Jag är inte ett yrke och sak och person håller vi isär.
Mot brunskjortor absolut, de vill inskränka de fri- och rättigheter som demokratin bygger på. Så det är ett väldigt enkelt ställningstagande.
Varför jag lägger mig i dessa trådar och tar politiker i försvar är egentligen bara för att det är ”du och jag” som är politiker. Dvs vanliga människor som engagerat sig föreningsvägen för att vara med och styra samhället.
Tycker man då att de gör ett urkasst jobb så är ju inte svaret personliga påhopp utan att rösta fram andra och bättre politiker. Är man negativ till alla politiker återstår väl bara att engagera sig själv politiskt eller flytta till ett land där man inte har dessa demokratiska problem.
Partiprogram och politisk inriktning är ju saker som röstas fram på partiernas kongresser där representanter tar ställning till olika skriverier. Genom att engagera sig kan man förändra partiernas inriktning i sakfrågorna.
Knyta näven i fickan är helt värdelöst. Att argumentera för förändring med sakliga argument och samla engagemang för sin sak är däremot verkningsfullt. Se på Greta Thunberg för att ta ett exempel. Det finns ganska många fler både på internationell och lokal nivå.
Kort sagt: politikerförakt är ingenting vi skall hänfalla till, det åtgärdar ingenting utan bidrar bara till en sämre miljö för demokratin att verka inom. Och tro mig, att avskaffa eller inskränka demokrati har ALDRIG varit en bra idé.
Nu handlar väl demokrati om mer än bara att vi väljer politiker vart fjärde år. Det handlar väl också just om människors demokratiska fri- och rättigheter samt om (enligt mig) möjligheten till en fungerande samhällsdebatt där människor har möjlighet att delta på lika villkor. Man skulle nog till och med kunna säga att detta är överordnat det parlamentariska systemet. Dvs demokrati kan inte fungera utan de grundläggande fri- och rättigheterna. Eller omvänt, att vi har ett parlamentariskt system med fria val innebär inte nödvändigtvis att vi har en välfungerande demokrati.Det blir ju helt godtyckligt och dessutom motsägelsefullt.
Politik är att begränsa människors friheter. Demokrati är att begränsa människors friheter genom majoritetens styre över minoriteten, du vet som när tre vargar och ett lamm röstar om vad de ska äta till middag. Hur är det om detta krockar? Om samhället genom demokratiska principer går mot begränsningar i mänskliga friheter, fri press och alla människor lika värde?
– Om vi ska undvika de värsta konsekvenserna av klimatförändringarna räcker det i dagsläget inte med att vi låter bli att bygga nya kolkraftverk eller ta upp ny olja. Vi behöver också förkorta den befintliga fossila infrastrukturens livslängd. Investeringar som redan gjorts behöver skrotas, säger Andreas Malm, som alltså menar att det vore både legitimt och önskvärt för en militant falang av klimatrörelsen att påskynda det skrotandet genom sabotage.
Det kan handla om allt från att, som boktiteln säger, ”spränga en oljeledning”, till att släppa ut luften ur däcken på stadsjeepar – vilket Andreas Malm själv gjorde i Stockholm tillsammans med aktivistgruppen ”Asfaltsdjungelns indianer” år 2007. Stadsjeepen är en återkommande symbol för de ”lyxutsläpp” som Andreas Malm menar man borde ta itu med först.
Andreas Malm, som tidigare uttalat stöd för de militanta rörelserna Hamas och Hizbollah, har av sina kritiker avfärdats som en naiv våldsromantiker (SvD 2020/10/19). Hans uppmaning till mer våldsam aktivism kan dock också ses som ett inlägg i en klimatdebatt där hopplösheten fått starkt fäste. Klimatpessimister som Roy Scranton och Jonathan Franzen – som slagit fast att det är kört, att det bästa vi kan göra är att acceptera att katastrofen kommer – har fått stort genomslag med sina fatalistiska budskap.
I boken uttrycker Andreas Malm en förhoppning om att en ”eskalering” av klimatrörelsens taktiker skulle kunna bryta den förlamningen.
– Människor är otroligt uppgivna i klimatfrågan, de känner att det är omöjligt att hejda utsläppen. Det är ju i grund och botten en illusion: om tillräckligt många människor gick ut och stoppade maskiner och anläggningar som släpper ut koldioxid skulle de ju inte fungera.
Det Andreas Malm och hans aktivistvänner gjorde när de bröt sig in på Schwarze Pumpe i maj 2016 beskrevs av Vattenfall som ”massivt kriminellt våld”. Själv skriver Andreas Malm att han ”var hög i veckor” efter aktionen. Den sköljde bort den förtvivlan och hjälplöshet han brottas med inför klimathotet. Han tyckte sig uppleva det Franz Fanon beskriver i ”Jordens fördömda” som våldets ”renande kraft”, och drar en parallell till ”Black lives matter”-protesterna i USA, där demonstranter i Minneapolis brände ner en polisstation.
– Jag tror att många har samma känsla av total paralysering inför klimathotet som många svarta i USA kände inför rasism och polisvåld, det vill säga att vi står inför en ödesbunden logik som vi inte kan göra något åt. Men genom att ta över och bränna ner polisinstitutioner till marken lyckades de spräcka den känslan av paralysering. På samma vis måste vi i klimatrörelsen bryta oss ur den här förlamande känslan att fossilkapitalismen är vårt öde och att vi inte kan göra något åt den.
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |
|
CFMOTO 800MT-X
CFMOTO har presenterat 800M... |
|