Sverige idag..

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nja, det är ju du som påstår att de sorteras bort till förmån för de som kryssar i rätt boxar i mångfaldsfloran. :)

Jag menar på att det här, precis som på de flesta ställen, snarare handlar om vilka som faktiskt söker tjänsterna.

Om du gör ett besök på exempelvis en folkhögskola med journalistinriktning så får du nog också en känsla för klientelet... Det var mer så jag menade. Jag tror inte att det finns anledning att söka djupare än så, särskilt som det finns lagstiftning inom området.

När besökte du själv en folkhögskola? Jag brukar äta lunch på en och matgästerna stämmer inte så väl in på din beskrivning.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
När besökte du själv en folkhögskola? Jag brukar äta lunch på en och matgästerna stämmer inte så väl in på din beskrivning.
Under sju års tid reste jag runt bla till Folkhögskolor runtom i en hyfsat stor del av Sverige. Beroende på inriktning kan det se väldigt olika ut, men det är väl knappast Moderaterna som vinner skolvalet, för att uttrycka mig försiktigt.

Bra val av lunchställe för övrigt, det brukar vara gott käk!
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Ja du kommer nästan in på det - medvetet eller omedvetet.

En "bra människa" är inte likställt med någon viss politisk hemvist.
Men politik/politisk ideologi innebär konsten att bestämma hur/när/var våld mot andra människor ska appliceras. Att förespråka/använda våld är inte att vara en bra människa.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ja du kommer nästan in på det - medvetet eller omedvetet.

En "bra människa" är inte likställt med någon viss politisk hemvist.
Men politik/politisk ideologi innebär konsten att bestämma hur/när/var våld mot andra människor ska appliceras. Att förespråka/använda våld är inte att vara en bra människa.
Jag håller helt med om att "våld" sällan löser problem och i möjligaste mån skall undvikas.
Men jag är inte säker på hur din definition på "våld" ser ut riktigt.
Kan du definiera vad du anser är "våld"?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jag håller helt med om att "våld" sällan löser problem och i möjligaste mån skall undvikas.
Men jag är inte säker på hur din definition på "våld" ser ut riktigt.
Kan du definiera vad du anser är "våld"?
Jag har nog egentligen ingen annan definition än den allmänt rådande.

Sen kanske jag förenklar genom att med ordet våld egentligen mena utpressning, hot om våld eller det finare ordet tvång(uppbackat av våld), i de senare fallen kommer våldet i nästa steg sas om du inte lyder i första steget så är direkt våld andra steget. Hotar jag dig med en pistol mot huvudet och säger att du måste betala skatt så har jag inte utsatt dig för någon fysisk våldshandling. Likväl kommer din hjärnsubstans vara utsmetad på väggen om du inte betalar(iaf om du försöker försvara dig mot angreppet) och du kommer då verkligen ha blivit utsatt för våld. Jag jobbar på staten så då är det inget brott.

Det är nästan lättare att se det från andra sidan om negativa rättigheter, ingen har rätt som en ren naturlag att bara hux flux inskränka min frihet. Varför skulle de ha det? Staten har idag tagit sig den rätten. Jag kan avtala bort den tex som många gör med sin arbetsgivare men det är då ett helt frivilligt överenskommet avtal.

Brottsbalken är väl en hyfsat schysst text om vad man ska slippa bli utsatt för(men den verkar inte gälla för alla).
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Volatil elproduktion à la vindkraft strikes again.


Detta är essensen av MPs mål med energipolitik för omställningen till förny... förlåt, vindkraft och solenergi. Det omnämns som efterfrågansflexibilitet. Ni kan kolla programmet själva om ni vill, kommer dock inte länka..

Eftefrågansflexibilitet grundar sig i att när priset blir högt, som på vintern när det blåser dåligt, slutar tung industri producera. Ni som lever med kvartalsrapporter kan då se att det härav blir ”efterfrågansflexibilitet” på arbetskraft.

Det blir bra va?
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Vindkraften är inte boven.
Det är kärnkraftens fel. R1 tex las ju ner nu vid nyår.

Ovan kan innehålla spår av jordnötter.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Det är väll bättre att man fattar vad dom säger. Har många gånger sett på lokala nyheterna inslag där reportern knappt kan prata Svenska.Tycker synd om dom äldre som uppskattar lokala nyheter men inte förstår vad reportern pratar om bara för att Svt/SR ska kvotera in vissa bara för att vara pk
Problemet är att effekten blir den motsatta...det går så långsamt och blir så övertydligt att efter någon mening eller två så har man tappat fokus och vill helst bara och det ljudligt utbrista: Kom till saken någon gång då!
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Var man står politiskt spelar (i mina ögon) mindre roll. Det viktiga är att man i alla fall försöker vara en bra människa.
Ett litet problem är ju att definitionen på "god människa" inte är direkt huggen i sten och/eller utskriven i triplikat till allas nytta.
Det ryms en hel del dumheter inom det "folk i allmänhet" benämner som att "vara en bra människa". Allt ifrån missriktad väljvilja till mycket värre.
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Man drar alltså till med en rigorös gränskontroll, för att skydda oss mot ett land med Sverige som jämförelse, minimal smittspridning. Vad är detta för jävla fjanteri? Landets ledande politiker är totalt obegåvade.

 

Raderad medlem 51742

Guest
De införda gränsrestriktionerna som införs nu kan nog förklaras av antingen bristande analysförmåga eller omsorg om opinionen snarare än vilket agerande som leder till någon egentlig betydande effekt. Det är återigen för sent när vi nu redan har en samhällspridning i Sverige av det muterade viruset. Men visst, det skulle ju i förlängningen kunna ha en dämpande effekt på införseln av ytterligare mutationer.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det roliga blir väl när de som idag är kritiska till detta får möta sina egna påståenden från april-maj ifjol. Då (och senare, ända tills före jul) skrek man ju på stängda gränser medan FHM upprepade att det inte finns några positiva effekter om det redan finns en samhällsspridning. Vilket vi haft i Sverige åtminstone sedan februari 2020.

Det är alltså helt politiskt betingat. Även länder som haft stängda gränser som Norge osv har spridning av de muterade virusstammarna...

Väljarna kräver ju att ”myndigheterna gör något åt detta”, trots att de borde ha insett att det som spelar någon roll faktiskt är deras eget beteende. Undantagstillstånd och inskränkande av medborgerliga rättigheter är inte något man tar till i fredstid i ett land som Sverige. Tack och lov.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det roliga blir väl när de som idag är kritiska till detta får möta sina egna påståenden från april-maj ifjol. Då (och senare, ända tills före jul) skrek man ju på stängda gränser medan FHM upprepade att det inte finns några positiva effekter om det redan finns en samhällsspridning. Vilket vi haft i Sverige åtminstone sedan februari 2020.

Det är alltså helt politiskt betingat. Även länder som haft stängda gränser som Norge osv har spridning av de muterade virusstammarna...

Väljarna kräver ju att ”myndigheterna gör något åt detta”, trots att de borde ha insett att det som spelar någon roll faktiskt är deras eget beteende. Undantagstillstånd och inskränkande av medborgerliga rättigheter är inte något man tar till i fredstid i ett land som Sverige. Tack och lov.
Det är skillnad på nu och då... den gränsen är liksom passerad, för att ta det till rimliga nivåer..
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det som rimligen kan och bör kritiseras är den bristande proaktiviteten. Sverige har en myndighetstradition att vara evidensbaserad i alla beslut. Det är en princip som tjänar oss väl i många avseenden men inte när vi är i en komplex situation som kräver snabba beslut innan vi har tydliga evidens. Där vi istället borde agerat enligt försiktighetsprincipen så fort det börjat komma tidiga signaler (som kan vara svaga) om att något är på väg att hända. Detta i kombination med att förbereda så att man snabbt kan få igång åtgärder när de blir nödvändiga.

Men att tro att hårdare tag har effekt när det sätts in allt för sent... nä. Där talar snarare motivationsforskningen emot att effekten kan bli den omvända när det gäller efterlevnad, såvida vi inte har en repressiv polisstat som kan kontrollera att reglerna efterlevs.
 
Last edited by a moderator:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Precis.

Försiktighetsprincipen då. Vilka åtgärder som inte togs, borde ha tagits? Och när?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Precis.

Försiktighetsprincipen då. Vilka åtgärder som inte togs, borde ha tagits? Och när?
Jag tänker att det i stor utsträckning handlar om åtgärder som redan gjorts, men som kunde gjorts tidigare. Det handlar om begränsning av folksamlingar på olika sätt, rekommendation om munskydd osv.

Men framför allt att i ett tidigt skede sätta igång med test, smittspårning och karantän av inresande. Flera av åtgärderna hade ändå inte varit möjliga att genomföra eftersom vi inte haft beredskap för det, därav vikten av att i förväg bygga upp sådana förmågor som snabbt kan aktiveras vid behov.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top