Sverige idag..

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Nästa låt som vinner P3's musikpris blir "Yailhouse Rap" med Yasin, det kommer att bli lätt att hitta hen för en segerintervju. :poop:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nästa låt som vinner P3's musikpris blir "Yailhouse Rap" med Yasin, det kommer att bli lätt att hitta hen för en segerintervju. :poop:
Fick han inte 10 månader? Då har han ju rent av suttit av det och lite till nu.
Så det blir väl ett skadestånd på köpet.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Fast de där tiderna är väl nästan över?

Jag menar, reportagen i såväl Nyheter idag som Samnytt håller ofta högre kvalitet än mycket av mainstream. SvD dras så sakteliga ner i Aftonbladet-träsket och DN har sedan länge varit en propgandamegafon för Södermalmseliten. Flamman är mer balanserad.

Det är "lite" foliehatt-varning på att inte tro på något endast beroende på var det publicerats. Nu vill jag inte på något sätt göra gällande att personen ifråga inte är en foliehatt, men ändå.

Nyheteridag har dessutom inget mediestöd.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Socialdemokraterna är inte klara än...med att förstöra. Förlåt, förbättra menar jag.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Är det någon som vet vad det var som skickade ut en spik på stomnätet i lördags så att klyktattarna blev av med strömmen och fick grillade elmätare?
Det lokala nätbolaget BTEA menar att Svenska Kraftnät bär skulden.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Hittade detta. https://tidningenelektrikern.se/2021/07/12/stort-stromavbrott-hundratals-elmatare-slogs-ut/
I lördags blev stora delar av Bergs kommun och Härjedalen utan ström på grund av ett elavbrott hos Svenska Kraftnät.

När avbrottet tog slut inträffade därefter en tillfälligt kraftig ökning i spänningen, och en så kallad ”strömspik” gick ut i elnätet. De normala 230 volt blev under några millisekunder 318 volt.
SvK verkar inte ha uttalat sig än?

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Undrar hur många elmätare de blir av med när blixten slår ner :crash

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Jag tycker förstås att en ökning i spänning är en spänningsspik.
Någon påstod att det hade med inkoppling av vindkraft att göra, men det har jag inte lyckats hitta belägg för.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Elmätaren sönder, hur mycket mera gick sönder efter elmätaren ?
För enligt elektrikern
så är det enda som händer med äldre elmätare (de som går sönder) att elmätaren slutar mäta.
Och har jag ström så rusar i varje fall inte jag iväg och kollar elmätaren.
Citat:
BTEA har enligt SVT fått in 400 felanmälningar om förstörda elmätare, och man misstänker att mörkertalet är minst lika stort.
Detta eftersom även mätningssystemet slogs ut av strömspiken, och företaget därför måste förlita sig på att kunderna själva hör av sig och felanmäler.
slut citat

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Sverige är fantastiskt, även de som bor svart i ett hus är målsägande vid mordbrand !
Citat:
Mordbrandsutredning försvåras av att många bodde svart i huset i Hammarkullen
Göteborg Utredningen av den misstänkta mordbranden i ett lägenhetshus i Hammarkullen har stött på problem. Ingen kan säga exakt vilka som bodde i huset.
slut citat

Då gäller väl det här generellt också.
Ingen kan säga vilka som bor i Sverige.
För många bor svart i Sverige.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Elmätaren sönder, hur mycket mera gick sönder efter elmätaren ?
För enligt elektrikern
så är det enda som händer med äldre elmätare (de som går sönder) att elmätaren slutar mäta.
Och har jag ström så rusar i varje fall inte jag iväg och kollar elmätaren.
Citat:
BTEA har enligt SVT fått in 400 felanmälningar om förstörda elmätare, och man misstänker att mörkertalet är minst lika stort.
Detta eftersom även mätningssystemet slogs ut av strömspiken, och företaget därför måste förlita sig på att kunderna själva hör av sig och felanmäler.
slut citat
Hustrun fick sätta in fem nya huvud säkringar innan de slutade gå. BTEA hade sagt att det antagligen inte skulle funka med att bara sätta i tre nya. Elmätaren byttes dagen efter att det gick sönder.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Jag sätter en kopp kaffe på att det var en sommarpraktikant som tänkte "kan göra själv".
Dvs ungefär som i Tjernobyl.
Där man beslöt testa om det gick koppla bort reservkraften och ändå klara störningar i driften av kärnkraftverket med ström från enbart kärnkraftverket under störningar i driften.
Bra ide, hade det funkat hade man ju i fortsättningen kunnat spara in på reservkraften vid nybyggen !

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Där man beslöt testa om det gick koppla bort reservkraften och ändå klara störningar i driften av kärnkraftverket med ström från enbart kärnkraftverket under störningar i driften.
Som tur är finns det tänk även åt det andra hållet - som t.ex. NASA som sparkade igång Hubble i veckan. Sverige däremot, sån tur att vi har MSB med helikopetrar och pekfingrar - för brand är ju allvarligare än översvämingar så Nisse på kommunförvaltningen för lösa det bäst fan han vill när kalsongerna blir våta.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Som tur är finns det tänk även åt det andra hållet - som t.ex. NASA som sparkade igång Hubble i veckan. Sverige däremot, sån tur att vi har MSB med helikopetrar och pekfingrar - för brand är ju allvarligare än översvämingar så Nisse på kommunförvaltningen för lösa det bäst fan han vill när kalsongerna blir våta.
Jag tänkte när jag såg bilderna från nån tysk by omgiven av "berg". Såg ut som 90 % kalhyggen, 10% återstående skog på bergen. Inte konstigt det blir översvämning i dalen............

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Sverige är fantastiskt, även de som bor svart i ett hus är målsägande vid mordbrand !
Citat:
Mordbrandsutredning försvåras av att många bodde svart i huset i Hammarkullen
Göteborg Utredningen av den misstänkta mordbranden i ett lägenhetshus i Hammarkullen har stött på problem. Ingen kan säga exakt vilka som bodde i huset.
slut citat

Då gäller väl det här generellt också.
Ingen kan säga vilka som bor i Sverige.
För många bor svart i Sverige.
Åkte uber med en man som bodde i Tensta nyss.

Tensta är lugnt. Om någon blir skjuten, den kanske gjort något fel, den är straff.

"Konstigt" att ingen sjuklöverröstare vill förklara sig, det här är ju ert fel.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Åkte uber med en man som bodde i Tensta nyss.

Tensta är lugnt. Om någon blir skjuten, den kanske gjort något fel, den är straff.

"Konstigt" att ingen sjuklöverröstare vill förklara sig, det här är ju ert fel.

Dom här är kommunernas uppgift
Citat: Kommunerna ansvarar för undervisning i SFI, samhällsorientering och annan vuxenutbildning, samt för skola, förskola, barnomsorg och andra insatser för barn och ungdomar.
slut citat
Men om dom inte klarar uppgiften borde väl staten ta över ? ! ? !

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Låt oss nu bereda oss på förklaringar som att ”Det var förlupna kulor”, ”..de var på fel plats vid fel tillfälle” och vi ska förväntas finna nån slags rim och reson i den sortens högtravande dumhet från en präktig socialdemokrat boende i ett 10-percentilsområde, understödd av en flock säkerhetsvakter.
Den nya adeln är inte en uns bättre än den gamla, snarare ett par streck obehagligare.

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS