Sverige idag..

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
2000000 polska personer har emigrerat Från Polen till andra EU länder. Så kan knappast Polen säga att dom inte vill ha invandrare.
Nja det är ju skillnad på invandrare och invandrare. Faktiskt.
Avskaffa den subventionerade invandringen till Sverige, dvs en för utsättning för att du ska släppas in i landet är att du har tillräckligt med pengar för att turista eller tills du får jobb.
Så ska du se hur intresset för invandring till Sverige utvecklas.

(När jag kom till Sydafrika februari 1977 var det två saker som gällde för att komma in i landet.
1) Flygbiljett ut ur Sydafrika tillbaka till Europa.
2) Tillräckligt med pengar för att kunna klara mig (en bunt resecheckar, det var före kortens tid....)

Förresten har du tänkt på hur många svenskar som emigrerat ?
Före EU. Exempel:

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jag hade för mig att Chicago var Sveriges tredje största stad år 1900, men nu när jag googlade visade det sig att den var den näst största efter Stockholm sett till antal svenska invånare.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Nja det är ju skillnad på invandrare och invandrare. Faktiskt.
Avskaffa den subventionerade invandringen till Sverige, dvs en för utsättning för att du ska släppas in i landet är att du har tillräckligt med pengar för att turista eller tills du får jobb.
Så ska du se hur intresset för invandring till Sverige utvecklas.

(När jag kom till Sydafrika februari 1977 var det två saker som gällde för att komma in i landet.
1) Flygbiljett ut ur Sydafrika tillbaka till Europa.
2) Tillräckligt med pengar för att kunna klara mig (en bunt resecheckar, det var före kortens tid....)

Förresten har du tänkt på hur många svenskar som emigrerat ?
Före EU. Exempel:
Jag bara konstaterade att 2 millioner polska personer emigrerat från Polen till andra EU länder och visst är det så att väldigt många emigrerar från Sverige till andra länder med sedan hur många av dessa som är ny svenskar som utnyttjar det svenska personbevis för att emigrera vidare är väll okänt.

Jag har själv inga bekymmer med att jobba med andra nationaliteter det finns 2 regler. Prata inte religion eller politik så funkar det till 99+% utan bekymmer.

Bor ju i villa och har enbart grannar från andra länder runt omkring mej o dom låter bli mej o jag skiter i dom.

Det som ev stör mej är drägg en o dom är oftast 2-3 generationen i Sverige.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Jag bara konstaterade att 2 millioner polska personer emigrerat från Polen till andra EU länder och visst är det så att väldigt många emigrerar från Sverige till andra länder med sedan hur många av dessa som är ny svenskar som utnyttjar det svenska personbevis för att emigrera vidare är väll okänt.

Jag har själv inga bekymmer med att jobba med andra nationaliteter det finns 2 regler. Prata inte religion eller politik så funkar det till 99+% utan bekymmer.

Bor ju i villa och har enbart grannar från andra länder runt omkring mej o dom låter bli mej o jag skiter i dom.

Det som ev stör mej är drägg en o dom är oftast 2-3 generationen i Sverige.
Tror det är rätt många.
Den första invandrare jag frågade omkring 1985, om varför han valt Sverige gav svaret: För mig från Iran var Sverige det lättaste sättet få ett pass som berättigade mig att fortsätta till USA där min bror redan är.
Jag hade glömt detta när jag för några år sedan hamnade bredvid 4 män i 20 - 25 årsåldern med utseende som föräldrar från Mellersta Östern som diskuterade vad de skulle göra när de var klara med studierna: De var eniga dra direkt !
Jag känner väl en Iransk familj. Barnen är födda i Sverige. Sonen är kvar i Sverige.
Dottern drog direkt efter färdig civilingenjör Maskin till Spanien för jobb där.
Föräldrarna är kvar här pensionärer.

Det är väl ganska enkelt.
Har du en bra utbildning tjänar du mera utomlands än i Sverige. Plus lägre skatter.
Bättre sjukvård. Känner svenskar som jobbar i EU Bryssel. Mycket tveksamt om de vill återvända till Sverige. På grund av den dåliga sjukvården här. Enligt den uppfattning man har i Bryssel.
Högre kriminalitet i Sverige än i de flesta Europeiska länderna.

Har du ingen utbildning, är analfabet. Ja finns det något land där du lever bättre i Europa än i Sverige ?

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Intradesting.
USA har kritiserat projektet flera gånger...
Rättelse: Trump har kritiserat projektet flera gånger...
I december 2019 stoppades projektet av amerikanska sanktioner.
Vem var president då?

Sätter sig Biden i ryssarna knä nu? Vad var det map Ryssland som Trumpeten fick kritik för?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Vi har kunnat läsa i PK pressen om regeringsförslag att avskaffa ungdomsrabatten för 18-åringar för "allvarliga" brott.
Hur kommer detta på verka behovet av platser på kriminalvården ? Fler platser eller färre ! Gissa själv !
Men nu kommer förklaringen till regeringsförslaget, regeringen tror att avskaffad ungdomsrabatt ska innebära att behovet av platser på kriminalsvårdsanstalterna minskar !
Det är alltså inte frågan om att ta itu med kriminaliteten utan ett rent besparingsförslag !

Varför lägger inte regeringen fram det i media också som ett besparingsförslag ??????
Skulle ju glädja t.ex. Skattebetalarnas förening !

Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Visdom jag dedikerar svenska regeringen och dess stödpartier.
1fa70aef8dcff81f8876a427512e3a70.jpg

Skickat från min OnePlus 6T via Tapatalk

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Visdom jag dedikerar svenska regeringen och dess stödpartier.
1fa70aef8dcff81f8876a427512e3a70.jpg

Skickat från min OnePlus 6T via Tapatalk
Tror knappast någon i Regeringen eller Riksdagen känner till detta Marcus Aurelius citat.
Nån som vet när Latinlinjen lades ner i Gymnasiet ? För den finns väl inte kvar ?
För att inte tala om helklassisk Latin linje där man också läste Grekiska.
Finns Fjellstedska skolan kvar i Uppsala där blivande präster också kunde lösa Hebreiska ?
Och i Palestina på romartiden talade man väl i vardagslag Arameiska ????

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Rätt kul, hittar man en tjuv med en massa gods men Polisen inte kan härleda till brott ska tjuven få det tillbaka.

Det är bara att tacka våra fina Riksdagshens.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Rätt kul, hittar man en tjuv med en massa gods men Polisen inte kan härleda till brott ska tjuven få det tillbaka.

Det är bara att tacka våra fina Riksdagshens.

Man önskar att den där polismannen skulle få stå för det där pengarna från egen ficka.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
I tre år har Hörby kommun försökt tvinga lantbrukarna Eva och Börje Lundström att ansluta vatten till ett gammalt ödehus, ett stenkast från deras gård i Oderup. Byggnaden används som förråd och har aldrig haft rinnande vatten.
Enligt VA-bolaget Mittskåne vatten, som ägs av kommunerna Hörby och Höör, ska en så kallad förbindelsepunkt och en vattenmätare ha anlagts redan 1977 vid tomtgränsen. Det är inget paret Lundström, som köpte fastigheten 1982, någonsin hört talas om.

Deras förvåning blev därför stor när bolaget 2018 hörde av sig och ville ha betalt för installationerna. Varför notan på 58 000 kronor dröjt i över 40 år har ingen kunnat förklara för dem.
Heja paret Lundström!

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Man önskar att den där polismannen skulle få stå för det där pengarna från egen ficka.
Jag håller inte med dig.
Av den orsaken att med den arbetssituation polisen har i Sverige ska vi vara väldigt glada att det går att hitta några ärliga människor som vill ta jobbet. Det blir fel ibland. Jag gör själv fel ibland.
Det här gäller för övrigt alla offentligt anställda på golvet. Politikerna klagar på att de inte kan hitta folk.
Men vem vill jobba "på golvet" under de arbetsförhållanden som politikerna erbjuder ?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag håller inte med dig.
Av den orsaken att med den arbetssituation polisen har i Sverige ska vi vara väldigt glada att det går att hitta några ärliga människor som vill ta jobbet. Det blir fel ibland. Jag gör själv fel ibland.
Det här gäller för övrigt alla offentligt anställda på golvet. Politikerna klagar på att de inte kan hitta folk.
Men vem vill jobba "på golvet" under de arbetsförhållanden som politikerna erbjuder ?

Jag håller väl till stora delar med dig egentligen, mitt förra svar kom nog lite för ofiltrerat från ryggmärgen. Även en polisman måste få göra misstag på jobbet.

Fast beträffande politiker och kommunala tjänstemän har jag faktiskt svårt att hålla med dig för vissa av dom gör så urbota korkade grejor att dom är svåra och förklara med annat än korruption och nepotism.

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Ni har kloka tankar båda två men någonstans tyvärr får man väl ändå dra en gräns för hur många/stora fel man får råka göra utan konsekvens(konsekvensen behöver inte nödvändigtvis drabba just denna polisman utan det kan ju vara alla möjliga andra förändringar i organisation, arbetssätt och rutiner tex). Men det är riktigt, problemet i sig är inte den enskilda polismannens i detta fall även om det yttrade sig så denna gång.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Vissa människor fick aldrig lära sig om "mitt och ditt".
För att stimulera välbärgade att hyra ut sina sommarstugor i orter som Höganäs eller gästkammare i centrala lyxvillor vill vi införa en skatt på tomma hus och överflödig bostadsyta. Det skriver Neo Korths, Haris Hadzovic och Florind Haliti, som ingår i SSU:s bostadsutskott.
Hur kan man stimulera idioter till att inte använda våld mot fredliga människor?

Alla har rätt till en bostad. Det är en grundläggande rättighet som fastslås i FN:s konvention om mänskliga rättigheter och är ett mål i svensk grundlag.
Ahaa. Någon har skrivit något på ett papper. ja då är det nog så.
Vems skyldighet är det att ordna(kan tex jag bli tvingad till att ordna med bostad till någon som saknar) och vad händer om denne någon inte ordnar det? Ingenting vad det verkar?

För att lösa bostadskrisen krävs en ny och mer visionär bostadspolitik.
Som vanligt helt fel. Tvärtom.

Fastighetsskatten bör bytas ut mot en markskatt. Genom att beskatta marken istället för fastigheten upphör det att vara lönsamt att äga obebyggd mark som en kapitalinvestering.
Vi tycker att det är dumt att något kan vara lönsamt därför skall vi använda våld för att göra det olönsamt. Lite som med arbete. Skatta på bara.

Samtidigt byggs det i resursrika kommuner som Lomma alldeles för få billiga hyresrätter, trots att behovet finns.
Har ni då ställt er frågan VARFÖR det inte byggs? Anser den som äger en markplutt att det tex är olönsamt?

Lösningen på dessa två problem är den samma. Det krävs ett statligt bygg- och bostadsbolag som har resurser att bygga vad som behövs där det behövs.
Nej, helt fel.

För att byggtakten ska kunna öka på ett ekologiskt hållbart sätt är det nödvändigt att alla allmännyttiga fastigheter byggs med miljövänliga material och på ett energieffektivt sätt.
Jasså? Kan det tänkas göra bostäder dyrare eller billigare med dessa typer av tvångsregleringar?

För privata bygg- och bostadsaktörer föreslår vi, med bakgrund i Parisavtalets klimatmål, att företag som bygger klimateffektivt subventioneras medan resten beskattas.
Det är klart ni gör. Våld är ju det enda ni har att bidra med.

I Sverige finns 607 664 fritidshus, hus som av olika anledningar står tomma under stora delar av året. Det är nästan sex gånger så många som antalet unga vuxna som inte kan flytta hemifrån. Utöver det lever en del i Sverige i bostäder som är orimligt stora för dem.
Och det bestämmer ni? Ge mig en exakt definition på en rimligt stor bostad? Imbecilla våldsverkande parasiter är vad ni är.

Det är inte rimligt att det finns de som bor fyra personer i en 650 kvadratmeter stor villa, med tre våningsplan, i centrala Malmö, samtidigt som många unga inte har råd med en studentlägenhet.
Det är er åsikt. Det räcker så, ni får tycka vad ni vill. Låt andra som inte håller med er vara ifred så är allt ok.
Jag tycker det är orimligt att folk med våld tvingas betala för politikers löner, politiker som dessutom vill beskatta mig hårdare.

För att stimulera välbärgade att hyra ut sina sommarstugor i orter som Höganäs eller gästkammare i centrala lyxvillor vill vi införa en skatt på tomma hus och överflödig bostadsyta.
Beskatta gärna tomma bilar också för att stimulera folk till att hyra ut dem när de själva inte använder dem.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Zoda följande var en riktig fullträff . Tycker jag.
Beskatta gärna tomma bilar också för att stimulera folk till att hyra ut dem när de själva inte använder dem.

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS