SVT har bestämt att vita personer inte kan råka ut för rasism?.
Vita människor kan inte drabbas av rasism. Det förklarar Sveriges Television Gävleborg för sina tittare i ett utspel på Facebook.
– Jag och min ansvariga utgivare står bakom det, förklarar statstelevisionens nyhetsreporter Lina Abusagr för Samnytt.
För två veckor sedan gjorde SVT Gävleborg en ”granskning om rasismen inom vården”. Flera personer på SVT:s Facebooksida påpekade att även svenskar utsätts för ett dåligt bemötande i vården, och några frågade sig om även det kan anses vara rasism om vårdpersonalen har utländsk bakgrund. Men det kan de alltså inte, enligt statstelevisionen.
”Vi rapporterar om människors upplevelser och människor med utländsk bakgrund har tolkningsföreträde vad gäller rasism, då det är ett fenomen som inte drabbar vita personer- de kan inte bli rasifierade”, skrev SVT:s redaktion som svar på Facebook.
Faksimil
SVT: Vi står bakom det
Samnytt har pratat med Lina Abusagr, den nyhetsreporter på SVT som skrev inlägget på statstelevisionens Facebooksida.
– Jag och min ansvariga utgivare står bakom det, säger hon till Samnytt om inlägget.
Så det är så ni resonerar, att vita personer inte kan drabbas av rasism?
– Om det inte är på grund av en religiös tillhörighet också.
Hur tänker du då?
– Det jag tänker är att i den akademiska världen klassas det som rasism ifall man blir utsatt för rasism på grund av sin ras eller religiösa tillhörighet.
Lina Abusagr vill därefter inte svara på fler frågor, till exempel om det bara är vissa religiösa grupper som kan drabbas av rasism.
– Men jag har svarat på din fråga, säger hon och lägger på luren.
Slöjaktivist
Lina Abusagr har studerat journalistik på Södertörns högskola. Under studietiden var hon en slöjaktivist som bland annat spelade in en Youtubefilm som propagerade för att kvinnor ska bära slöja.
– Vi kan konstatera att sjal är något religiöst och moderikt. Vi vill sätta sjalmode på kartan, säger hon bland annat i videon.