Sverige idag..

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Vaccinet är ju inte 100%igt så risken att bli smittad finns ju tyvärr kvar (även om den är väsentligt lägre än utan vaccin).
Puckoexemplet är ju tantrafestivalen med att avstå trängsel och intim närvaro med okända.
"Coronautbrottet på tantrafestivalen i Molkom växer.

Arrangören kände till att två deltagare smittats, men informerade varken andra deltagare eller Region Värmland.

– Så länge vi kände att vi hade situationen under kontroll såg vi inte någon anledning till att avblåsa eventet, säger Malin Wik på Ängsbacka till P4 Värmland."

Citerat från ingressen till en artikel i Aftonbladet.

Jaha? Ni kände att ni hade kontroll. Ja men då så, då är ju allt ok. ? Det viktigaste är känslan av kontroll inte att verkligheten har en annan inriktning. Snälla Malin Wik, tänk ett varv till.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
"Coronautbrottet på tantrafestivalen i Molkom växer.

Arrangören kände till att två deltagare smittats, men informerade varken andra deltagare eller Region Värmland.

– Så länge vi kände att vi hade situationen under kontroll såg vi inte någon anledning till att avblåsa eventet, säger Malin Wik på Ängsbacka till P4 Värmland."

Citerat från ingressen till en artikel i Aftonbladet.

Jaha? Ni kände att ni hade kontroll. Ja men då så, då är ju allt ok. ? Det viktigaste är känslan av kontroll inte att verkligheten har en annan inriktning. Snälla Malin Wik, tänk ett varv till.

Det där borde jämföras med misshandel, 1 månad bakom galler skulle kanske få fler att tänka klart innan dom känner efter.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
gillar heller inte nålar, ändå har jag varit blodgivare lika länge som jag varit motorcyklist.
Låter som att du är en aningen mer solidarisk persnonliget än jag, Badger. Det är bra att det finns olika personligheter. Dessvärre får jag inte ge blod då jag fick cellgifter i början av 2003, jag anses således förgiftad. Under behandlingen försvann mer och mer av mina kärl, till slut tvingade jag dom att leta på benen och andra ställe för att jag höll på att förvandlas till en nåldyna av alla stick. Hur som helst, ingan fler nålar i mig, om det inte är absolut nödvändigt för MIN överlevnad.

Ekonomi och skatter har jag inga direkta meningar om annat än att det finns utbildade ekonomer som arbetar heltid med att 'fördela guldet så rättvist möjligt'.

Sen kan man faktiskt bära smitta när man är vaccinerad, viruse lever ju kvar på döda som levande ytor en läng tid. Finns inget som säger att ifall jag är vaccinerad så får jag umgås, resa, festa och leva lajban. Jag måste fortfarande hålla avstånd till folk för att jag vet ju inte vem som är eller inte är vaccinerad / mottaglig.

Min Camilla vaccinerade sig för två veckor sedan av sociala skäl, dvs grupptrycket från jobbet, nu är hon på mig att också göra det, dessvärre med totalt motsatt effekt då jag inte vuxit ur trotsåldern ännu. Något jag lärt mig av grupptryck är att trycka tillbaka dubbelt så hårt. Grupptryck, och tryck av all sort är för mig som ett spel - det ska neutraliseras.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Det där borde jämföras med misshandel, 1 månad bakom galler skulle kanske få fler att tänka klart innan dom känner efter.
Grovt framkallade av fara för annan skulle jag rubricera det som. Alternativt försök till misshandel. Då det gäller en smitta som är samhällsfarlig och anmälningspliktig anser jag att någon form av repressalie är tillämplig.

Likgiltighetsuppsåt föreligger hur som helst.

Skulle det inte kunna bli ett brott, vilket jag inte tror en eventuell anmälan resulterar i, så hoppas jag på en grundläggande revision från Skatteverket på de senaste fem åren. Det kan vara illa nog.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Just vaxinet har jag svårt för, jag har bokat tid men avbokat o bokat igen men avbokat.
Har ett rejält antal bekanta som har haft covid o 80% av dessa har haft typ en baksmälla som efter midsommar thats it.

17% som blivit sämre har haft hög feber och värk i 3-5 dagar så verkar det vara över.

Men dom få framförallt 1 som var fullvaxinerad som blev riktigt sjuka så var det den full vaxinerade mannen som hamnade på intensivvård, känns lite sådär.

Personligen tror jag att jag har haft covid då jag vid minst 3 tillfällen suttit o käkat bredvid arbets kollegor som dagen efter legat i covid. En hel arbetsplats stängde dagen efter jag varit där samtliga med covid. Eller så är jag imun mot detta med. Får varken kräksjuka eller influensa oavsett verkar det som.

Skall jag då tvingas till vaxin ändå? Är detta ok?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Enligt min mening är tvångsvaccinering fel, men jag ser inget problem med att diverse näringsidkare i samma anda vägrar att släppa in ovaccinerade. Det är ju fritt att välja.

Att vaccinera sig mot olika saker har varit ett krav för resor till alla möjliga platser i väldigt många år.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Enligt min mening är tvångsvaccinering fel, men jag ser inget problem med att diverse näringsidkare i samma anda vägrar att släppa in ovaccinerade. Det är ju fritt att välja.

Att vaccinera sig mot olika saker har varit ett krav för resor till alla möjliga platser i väldigt många år.
Absolut har du helt rätt i det du skriver gulsot tbc röda hund hepatit A, B, C osv osv.

Men dessa vaxin är frivilliga vill jag inte åka utomlands behöver jag inte ta dessa.

Inte heller barn vaxin är obligatoriska även om BVC gärna ringer soc om någon föräder vägrar att vaxinera barnet.

H5N1 vaxinet skulle alla i hela Sverige vaxinera med, inte jag o jag fick vad jag vet aldrig någon släng av detta.

Men jag vet folk som låg i mer än en vecka utslagna av vaxinet som då iprincip var obligatorisk pga grupptryck. Men jag är introvert o gillar inte grupper så det blev inget vaxin.

Är ju inte vaxierad mot arbetslöshet heller via något fack trots högt grupptryck jag vägrar att sponsra socialdemokrater.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Låter som att du är en aningen mer solidarisk persnonliget än jag, Badger. Det är bra att det finns olika personligheter. Dessvärre får jag inte ge blod då jag fick cellgifter i början av 2003, jag anses således förgiftad. Under behandlingen försvann mer och mer av mina kärl, till slut tvingade jag dom att leta på benen och andra ställe för att jag höll på att förvandlas till en nåldyna av alla stick. Hur som helst, ingan fler nålar i mig, om det inte är absolut nödvändigt för MIN överlevnad.

Ekonomi och skatter har jag inga direkta meningar om annat än att det finns utbildade ekonomer som arbetar heltid med att 'fördela guldet så rättvist möjligt'.

Sen kan man faktiskt bära smitta när man är vaccinerad, viruse lever ju kvar på döda som levande ytor en läng tid. Finns inget som säger att ifall jag är vaccinerad så får jag umgås, resa, festa och leva lajban. Jag måste fortfarande hålla avstånd till folk för att jag vet ju inte vem som är eller inte är vaccinerad / mottaglig.

Min Camilla vaccinerade sig för två veckor sedan av sociala skäl, dvs grupptrycket från jobbet, nu är hon på mig att också göra det, dessvärre med totalt motsatt effekt då jag inte vuxit ur trotsåldern ännu. Något jag lärt mig av grupptryck är att trycka tillbaka dubbelt så hårt. Grupptryck, och tryck av all sort är för mig som ett spel - det ska neutraliseras.
Jag tar egna beslut men förstår att när jag inte är självförsörjande och lever ensam i vildmarken så måste jag anpassa mig till andra. Trotsåldern har jag lämnat, lärt mig att det drabbar mig själv värst.

Sedan är det väl inte utbildade ekonomer som fördelar vår skatteintäkter utan politiker. Och dessa politiker har alla olika åsikt om den fördelningen.

För att hjälpa till att minska smittspridningen undviker jag naturligtvis fotboll! Siffror visar!
Sedan är det inte över, Coronapasset tar inte bort all risk, det är bara lägre risk att dö...

Vaccinet är ju inte 100%igt så risken att bli smittad finns ju tyvärr kvar (även om den är väsentligt lägre än utan vaccin).
Puckoexemplet är ju tantrafestivalen med att avstå trängsel och intim närvaro med okända.

Jag har samma inställning! :tummenupp Om jag fortsätter som sedan förra våren så minskar risken både för mig och andra. Även om jag själv inte blir sjuk så kan jag föra smittan vidare.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Grovt framkallade av fara för annan skulle jag rubricera det som. Alternativt försök till misshandel. Då det gäller en smitta som är samhällsfarlig och anmälningspliktig anser jag att någon form av repressalie är tillämplig.

Likgiltighetsuppsåt föreligger hur som helst.

Skulle det inte kunna bli ett brott, vilket jag inte tror en eventuell anmälan resulterar i, så hoppas jag på en grundläggande revision från Skatteverket på de senaste fem åren. Det kan vara illa nog.

Det skulle iofs även innebära att hela regeringen och stora delar av FoHM skulle få skaka galler.
Inte mig emot men knappast troligt att regeringen öppnar för den möjligheten.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Ja, kanske man skulle börja vägra släppa in kunder i sin butik ifall de vägrar äta en bit bacon.

Det är ju frivilligt att välja liksom.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Kan en arbetsgivare lagligt sparka någon för att inte ta vaccin?
Rent ekonomiskt förstår jag att arbetsgivare vill att anställda tar vaccinet eftersom siffror tydligt pekar på längre frånvaro, större chans till sjukhusvistelse och större chans att dö för ovaccinerade.

Tycker inte heller vaccination skall vara tvingande men tycker också att man får ta konsekvensen av sitt val.

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Hoj
Suka
Det här med festivalen är så jädra dumt att man storknar. Att överhuvudtaget arrangera den var minst sagt tveksamt. Att därefter inte omedelbart avblåsa och ta hjälp av Smittskydd (lokalt, inte nuvarande Fohm) direkt smittan upptäcktes är obegripligt.

Fördomar bekräftade.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Kan en arbetsgivare lagligt sparka någon för att inte ta vaccin?
Rent ekonomiskt förstår jag att arbetsgivare vill att anställda tar vaccinet eftersom siffror tydligt pekar på längre frånvaro, större chans till sjukhusvistelse och större chans att dö för ovaccinerade.

Tycker inte heller vaccination skall vara tvingande men tycker också att man får ta konsekvensen av sitt val.
Nu vet jag att på våran avdelning med 230 arbetande o 240 tjänstemän så är vi som inte vaxin erat oss o inte känner efter så mycket dom som har överlägset minst frånvaro.
Dom som känt efter har då tagit alla möjligheter till att vara hemma en vecka efter covid test med fullt betalt o ingen karens.

Vi som bara åker till jobbet o jobbar har ingen frånvaro o vi är några st ca 30 talet som inte tagit vaxin.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Ja, kanske man skulle börja vägra släppa in kunder i sin butik ifall de vägrar äta en bit bacon.

Det är ju frivilligt att välja liksom.
Man får välja kunder så länge det inte är på grund av kön, religion eller etnisk tillhörighet. Jag tror att baconätande riskerar att hamna i den gruppen. Vaccinvägran gör det inte.

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS