Hur mycket har landsbygden betalat åt storstäderna, inte bara i naturtillgångar som skog, malm och vattenkraften var har dessa pengar tagit vägen?
En lite kommun som Överkalix, hur mycket har skattebetalarna betalat till storstadsregionerna i form av barnomsorg, skola och gymnasium till barn och ungdomar för att dom efter skolan sen flyttat och börjat rbeta och betala skatt nån annanstans? I min årskull har nog runt 35 pers flyttat som kommunen tog hand om och utbildade som dom inte fick tillbaka en enda krona av och räkna då att det är bara en årskull, tänk då att utflyttningen av unga varit stor under lång tid.
Personligen tycker jag att de skulle vara som inom idrotten att moderklubben skulle ha sin del av kakan, första miljonen eller vad det kan vara i skatt som motsvarar barnomsorg, skola, gymnasium skulle gå till kommunen eller kommunerna som bekostade detta. Tyvärr skulle nog inte detta gynna storstäderna då dom förlorar skatteintäkter men för de minde kommunerna skulle det vara ett stort lyft och detta skulie gara rättvist och då skulle nog spelreglerna för att låta marknaden styra ändras då det skulle göra att mycket för de små kommunerna att kunna utvecklas. Att folk vill flytta kan jag förstå men väldigt många har mer eller mindre också tvingats flytta, har varit nära själv.
.
Som det är nu kommer också dom som tvingades flytta på 60, 70-talet tillbaka som pensionärer och dom har betalat skatt i storstadskommunerna men nu vill dom tillbaka och nu "kostar dom pengar".
Jag hävdar att infrastrukturen och funktioner som är samhällviktig som alla utnyttjar, vägar, järnvägar, elnät, telefoni, skola omsorg ska vara statlig och fungerande, moderaterna vill väl förstatliga skolan. Vet flera som skulle flytta hit och jobba via nätet men utan telefon och stabilt Internet går det inte och ,marknaden anser detta onödigt då dessa personer inte är intressanta då dom inte ger nog med pengar.
Detta är ingen lätt nöt att knäcka men att landsbygden får stryka på foten för storstäderna är ganska klart och ju mer marknaden styr och när den styrs av storstadsregionerna ju värre kommer det att bli för landsbygden.
.