Sverige idag..

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Ja NU passar det minsann att både citera och förlita sig på BRÅ... :hihi

Vad menar du? Det har vi väl gjort många gånger här på sporthoj? Ibland har vi väl knorrat över vad dom skrivit i sina rapporter men rådatan i sig har ju alltid talat sitt tydliga språk.
När argumenten tryter och fakta inte passar in i ens världsuppfattning tar vissa till olika knep för att rikta strålkastaren åt ett annat håll.

Statistik över brottsfrekvens för olika etniska grupper borde tas fram. Det hade kunnat användas för förebyggande insatser och gärningsmannaprofilering.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Ja NU passar det minsann att både citera och förlita sig på BRÅ... :hihi
...och Mollgan sticker ut hakan och säger det väldigt kontroversiella, citat: "– Vi måste se till att göra ännu mer när det gäller förebyggande insatser, när det gäller socialtjänst, skola och fritidsverksamhet för de grupper som varit marginaliserade, säger han.". Det måste han ha sagt i affekt av saft & bullar.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag anser nog att ett så bra faktaunderlag som möjligt är av godo.

Min poäng var att BRÅ under åren kritiserats i mycket hög grad när de tex slagit fast att den totala brottsligheten minskat. Så även nu, även om det överskuggas i medierna av den släppta ”etnicitetsbomben”.

Det är väl ingen som är förvånad över att man får en taskig kvinnosyn av att växa upp i ett klanbaserat patriarkat?

Att det i alla händelser måste göras något åt nyrekryteringen för att stoppa utvecklingen förstår nog de flesta, därav kraven på mer insatser mot familjer och ungdomar INNAN de hamnar i skiten. Fokuserar man bara på inlåsning av förbrytare kommer det bara fler hela tiden. Det krävs fokus på bäggedera.

Lagstiftningen för Soc måste ändras så att inte insatser är villkorade med frivillighet. Vidare behöver såväl skola som fritidsverksamhet och lokalpolis resurser i form av kompetens och personal för att möta upp kidsen och ta hand om dem på rätt sätt innan de hamnar i brottslighet.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, brottsligheten minskande ända fram till flyktingströmmen 2015. Sedan började den öka och ökar fortfarande.
BRÅ valde tidigare i sin förra rapport att cherrypicka ett år långt bak i tiden för att kunna skriva i rapporten att brottsligheten minskat.

Det var ju iofs sant men alla med hjärna kunde redan då se att kurvan vek av uppåt från 2015. Men statsmakterna kunde ju köra huvudet ner i sanden under flera år för dom kunde ju alltid vifta med rapporten som sa att brottsligheten minskande.
Skulle BRÅ ha varit mer ärliga/tydliga och påpekat ökningen från 2015 så kanske det hade kommit åtgärder redan då efter förra rapporten. Så jag vill nog hävda att BRÅ bär på en del av ansvaret för att brottsligheten fått fortsätta öka de senaste åren.

Tänk hur det med klimatet varit så viktigt att grafen såg ut som en hockeyklubba men när brottsligheten visar samma mönster så står samma pk-människor och försöker relativisera det hela med precis lika dum retorik som klimatförnekarna.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Här i Borlänge under tiden för den beryktade "familjen" låg vi nästan högst bland städer i brottsstatistiken.
Sen burade polisen in några i toppen OCH soc jobbade aktivt för att förhindra nyrekrytering.
Varvid vi, föga förvånande, föll i brottsstatistiken under några år.
Kommunen såg de fina siffrorna och lade ner det förebyggande arbetet varvid vi började stiga igen...

Lärdom? För att lyckas måste man BÅDE spärra in ledarna OCH förhindra nyrekrytering.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Som sagt…

Har ni läst rapporten?

Nej, efter att ha läst den förra rapporten så har jag svårt tro att det tillför något man inte ser genom att studera graferna. Kanske läser jag den ändå någon gång när det passar humöret.

Det mediala mottagandet av den senaste rapporten roar mig däremot kungligt. Där dom först ryggmärgsmässigt försöker skjuta ner budbäraren med brunsmetning. Sen skyller på varandra och rent av försöker få det till att bygga på någon slags rasism i att utlänningar bara blir mer misstänkta för att dom är utlänningar.
Och så som du lite cherrypicking med att välja någon punkt tillräckligt långt bak i tiden då brottsligheten var högre.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag har jobbat i försvaret och försvarindustrin hela mitt långa liv i tanken att det bidrar till vår och landets frihet.
Nu blir vi invaderade av subversiva grupper som vår egna regering oavsett färg släpper in genom öppna dörrar.
Tyvärr kommer jag att få uppleva ett övertagande av landet av dessa grupper, redan nu påverkas kommuner, regioner, myndigheter och säkert delar av riksdagen av brottslingar genom hot, mutor och godhetsknarkande idioter.
Och så är det skitväder till råga på allt.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har jobbat i försvaret och försvarindustrin hela mitt långa liv i tanken att det bidrar till vår och landets frihet.
Nu blir vi invaderade av subversiva grupper som vår egna regering oavsett färg släpper in genom öppna dörrar.
Tyvärr kommer jag att få uppleva ett övertagande av landet av dessa grupper, redan nu påverkas kommuner, regioner, myndigheter och säkert delar av riksdagen av brottslingar genom hot, mutor och godhetsknarkande idioter.
Och så är det skitväder till råga på allt.
Det är väldigt lätt få slut på invandring av kriminella från länder där de redan är kriminella.
1) Det som gör Sverige så attraktivt är att Sverige är det EU -land där det är lättast bli medborgare och sedan få ett "EU-pass". Med kravet på 25 års arbete i Sverige och en betald inkomstskatt över genomsnittet varje år (just nu ca 4000kr/månad eller ca 48000kr/år. Inga problem för alla ungdomarna.
Så försvinner det viktigaste skälet till invandring till Sverige av kriminella (från Mellanöstern och Afrika ?).
En bieffekt blir att vi slipper/undviker problem med nysvenskar som grips när de åker hem på semester i det land de är förföljda i och därför fått asyl i Sverige. Efter 5 år.
2) Om du föds i Sverige blir du inte svensk medborgare. Du får det medborgarskap som din mor har.
Tills du eller din mor uppfyllt 1)
3) Avskaffa möjligheten söka asyl i Sverige utom för grannländerna. (Norge Ryssland Finland Estland Lettland, Litauen, Polen, Tyskland Danmark) Asyl ska sökas i det land man vistas i. Inte konstigare än att när visumet gått ut så måste man lämna landet och söka nytt visum utanför landet.
En regel som finns i andra länder.
4) Kommer du hit som turist ska du kunna visa att du har tillräckligt med pengar för vistelsen i Sverige och biljett ut ur Sverige. En regel som finns i andra länder.

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Den skiljer sig inte inte speciellt mycket från rapporten 2005:17 som berättar:

View attachment 463584

Inget nytt under solen.
Men när man sedan tar och delar upp utlandsfödda efter land, hur ser det ut då ?
Blir det finnar, kineser, vietnameser som har svårast komma in och anpassa sig till Sverige eller blir det ?
Trodde pga "mediabevakning" att BRÅ inte tagit upp varifrån de kriminella kommer. Det gör BRÅ visst.
Det är bara "media" som undviker nämna varifrån de kriminella kommer.

Har börjat läsa igenom rapporten,
exempel bakgrund Östasien (Japan Kina, Vietnam ?) misstänkta för brott ca 5%
Centralasien ca 21%, Västasien ca 24%, Nordafrika, Östafrika, Övriga Afrika ca 30%
samtliga gäller inrikes födda med två utlandsfödda föräldrar. Sida 46
Allra värst är det för födda i Sverige med två utlandsfödda föräldrar.
Förskolan och Skolan är en total katastrof verkar det som.
Sett på webben att det börjar barn i skolan, födda i Sverige, som enbart talar moderns hemspråk, tex somaliska.

Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Men när man sedan tar och delar upp utlandsfödda efter land, hur ser det ut då ?
Den braständaren kan inte BRÅ ta fram utan att det blir ett sjuhelsikes liv. Man har ju redan fått svidande kritik för statistiken som "stereotypisk om utrikesfödda personer". Kan fakta vara stereotypisk? Det var iaf någon som tyckte det - som har sin utkomst från Göteborgs kommun.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Den braständaren kan inte BRÅ ta fram utan att det blir ett sjuhelsikes liv. Man har ju redan fått svidande kritik för statistiken som "stereotypisk om utrikesfödda personer". Kan fakta vara stereotypisk? Det var iaf någon som tyckte det - som har sin utkomst från Göteborgs kommun.
Stereotyp synonymer
adj.
alltid likadan, enahanda, oföränderlig, enformig, stel, slentrianmässig, schablonmässig, klichéartad, monoton, ointressant
Problemet är väl just att det blivit så.
Stor andel kriminella från diverse länder som utvandrar / söker politisk asyl i Sverige ? !

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Jävlar vad Mogge kämpar just nu. Sån jävla sopa han är.
Det är rasister hit och klassklyftor dit och för lite fritidsgårdar.

"”Invandrare är även överrepresenterade i vårdyrkena, vad ska du dra för slutsats av det?”, säger han. "
Jaa...såå...

Gissar att han missade figur 7 i rapporten.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning