Sverige idag..

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Han närmar sig 65 så han kan väl förhoppningsvis placera sig på parkbänken.

Sen är jag inte säker på om det skulle vara för att mata duvorna eller sitta med en flaska gömd i påse.
Han tränar ju och förtar sig inte, borde vara i ganska god form. Gynnsammare BMI än somliga av hans föregångare. Det är den där omständigheten med uppenbart hälsorelaterad bortvaro som ställer till det... Jag tror dock det är optimistiskt eller t o m naivt att tro hans flrstörelseverk är avslutat. Det gick kanske fortare än väntat att nå det målet här bara.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Sossarna har inte haft någon karismatisk sedan Gunnar Sträng...
Jag sätter nog gränsen vid Tage.
Sträng och (s) sattes ju på pottan av Astrid LIndgren som visade att han inte kunde räkna.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Och som 1:a kandidat som efterträdare till Löven ser gammelmedia Magdalena Andersson som bland annat sagt
Citat: Under de senaste åren har det stigande arbetskraftsutbudet i Sverige överraskat många bedömare och prognosmakare. Det går alltså inte dåligt med sysselsättningen utan väldigt bra med arbetskraftsutbudet.
Detta är i grunden positivt, för ska man komma i jobb måste man såklart vara med på arbetsmarknaden.
slut citat
Med Maggan vid rodret blir alltså stigande arbetskraftsutbud (på gammelspråk "arbetslöshet") positivt.
9:e raden från början av Anf. 43 Finansminister MAGDALENA ANDERSSON (S) :

Jag gissar att utvandringen till (sd) och (v) kommer fortsätta.

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Och som 1:a kandidat som efterträdare till Löven ser gammelmedia Magdalena Andersson som bland annat sagt
Citat: Under de senaste åren har det stigande arbetskraftsutbudet i Sverige överraskat många bedömare och prognosmakare. Det går alltså inte dåligt med sysselsättningen utan väldigt bra med arbetskraftsutbudet.
Detta är i grunden positivt, för ska man komma i jobb måste man såklart vara med på arbetsmarknaden.
slut citat
Med Maggan vid rodret blir alltså stigande arbetskraftsutbud (på gammelspråk "arbetslöshet") positivt.
9:e raden från början av Anf. 43 Finansminister MAGDALENA ANDERSSON (S) :

Jag gissar att utvandringen till (sd) och (v) kommer fortsätta.
Varför börjar du inte med Anf. 29 i samma debatt?

Eller var det cherry-picking av någon annan i syfte att få någon lättledd att tro att vissa ondsinta politiker ser hög arbetslöshet som ett självändamål?

Hela citatet:

"
Fru talman! Finland, Danmark, Estland, Lettland, Litauen, Polen, Slovakien, Tjeckien, Slovenien, Kroatien, Grekland, Österrike, Ungern, Italien, Spanien, Portugal, Frankrike, Storbritannien, Irland, Nederländerna, Belgien, Luxemburg och Tyskland är länder som har lägre sysselsättningsgrad än Sverige. Vi har alltså högst andel sysselsatt befolkning i hela EU. Alla dessa länder har också ett lägre arbetskraftsutbud.

Anledningen till den svenska utvecklingen är inte att vi har låg sysselsättning utan att vi med vårt historiskt höga arbetskraftsutbud överträffar alla i hela EU.

Under de senaste åren har det stigande arbetskraftsutbudet i Sverige överraskat många bedömare och prognosmakare. Det går alltså inte dåligt med sysselsättningen utan väldigt bra med arbetskraftsutbudet. Detta är i grunden positivt, för ska man komma i jobb måste man såklart vara med på arbetsmarknaden.

Jag är bekymrad över att arbetslösheten, inte minst ungdomsarbetslösheten, riskerar att öka framöver. Men det skulle också vara mycket bekymmersamt om arbetskraftsutbudet minskar, inte minst för dem som nu kommit ut på arbetsmarknaden, nämligen utrikes födda kvinnor."

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Varför börjar du inte med Anf. 29 i samma debatt?

Eller var det cherry-picking av någon annan i syfte att få någon lättledd att tro att vissa ondsinta politiker ser hög arbetslöshet som ett självändamål?

Hela citatet:

"
Fru talman! Finland, Danmark, Estland, Lettland, Litauen, Polen, Slovakien, Tjeckien, Slovenien, Kroatien, Grekland, Österrike, Ungern, Italien, Spanien, Portugal, Frankrike, Storbritannien, Irland, Nederländerna, Belgien, Luxemburg och Tyskland är länder som har lägre sysselsättningsgrad än Sverige. Vi har alltså högst andel sysselsatt befolkning i hela EU. Alla dessa länder har också ett lägre arbetskraftsutbud.

Anledningen till den svenska utvecklingen är inte att vi har låg sysselsättning utan att vi med vårt historiskt höga arbetskraftsutbud överträffar alla i hela EU.

Under de senaste åren har det stigande arbetskraftsutbudet i Sverige överraskat många bedömare och prognosmakare. Det går alltså inte dåligt med sysselsättningen utan väldigt bra med arbetskraftsutbudet. Detta är i grunden positivt, för ska man komma i jobb måste man såklart vara med på arbetsmarknaden.

Jag är bekymrad över att arbetslösheten, inte minst ungdomsarbetslösheten, riskerar att öka framöver. Men det skulle också vara mycket bekymmersamt om arbetskraftsutbudet minskar, inte minst för dem som nu kommit ut på arbetsmarknaden, nämligen utrikes födda kvinnor."
Antagligen därför jag tyckte det var mycket märkligt att med Sveriges höga sysselsättningsgrad, varför behöver vi så höga skatter ?
Och för jag kom ihåg reaktionerna i media när uttalandet om "det positiva arbetskraftutbudet" kom.

Eller är det för att vara sysselsatt i Sverige räcker det med att jobba några timmar i månaden ?
Du kanske vet hur många timmar det räcker med för att vara sysselsatt i Sverige ? 4 timmar ?

Hittade svaret själv det var 1 timme arbete under en vecka, så är du sysselsatt, dvs ca 4 timmar/månad.
Hur blir sysselsättningen i Sverige om vi räknar med 15 timmar eller 30 timmar eller 40 timmar arbete i veckan ?
Vilka kan försörja sig på 1 timmes arbete i veckan ? I Sverige.

Hur många timmar tycker du man behöver arbeta i veckan för att kunna försörja sig själv och 2 andra i Sverige ?
För det är ju det som är kravet när man ser på hur mycket som går i skatt.

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Antagligen därför jag tyckte det var mycket märkligt att med Sveriges höga sysselsättningsgrad, varför behöver vi så höga skatter ?
Eller är det för att vara sysselsatt i Sverige räcker det med att jobba några timmar i månaden ?
Du kanske vet hur många timmar det räcker med för att vara sysselsatt i Sverige ? 4 timmar ?
1 timme senaste veckan då undersökningen görs. Kan vara oavlönat också.
Det myllrar ju av låtsasjobb som i statistiken syns som sysselsatta. Uppstartsjobb, nystegsjobb eller instegsjobb eller vad det heter tex, eller ja ALLT som betalas av någon annan/subventioneras eller ges bidrag till.
Jag kan anställa två personer. En som gräver en grop och en som fyller igen. Hur mycket välstånd skapar jag då?
Tusentals jobb skapade i det offentliga som ingen efterfrågat.

Att skapa sysselsättning med andras pengar är inte svårt. Värdet tas från de som tvingas betala helt enkelt, det minskar hos dom.

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
1 timme senaste veckan då undersökningen görs. Kan vara oavlönat också.
Med andra ord totalt oväsentligt vid en diskussion om arbetslöshet.
Bara en vanlig "härskarteknik" , i detta fall byta ämne när det hettar till. Till nått som låter bra, sysselsättning.
Maggan är ett bra partiordförande ämne med andra ord.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Ursäkta att jag inte hänger med som jag borde, har börjat jobba och tiden försvinner liksom bara.

Angående COVID där, vi har förmodligen rätt allihop utifrån den information vi har blivit utsatta för samt vilka vi känner som blivit drabbade av någon form av dramatisk omständlighet.

Då vi alla är någorlunda mentalt friska människor antar jag att våra meningsskiljaktigheter beror på att det just finns för mycket information helt enkelt. Och det är pga vårt teknologiska överdigitaliserade samhälle som sprutar ut information om allting, och vem som helst kan vara med och skapa information och sprida den åt vilket håll som helst, både häxor och troll som fackmän och läkare. Det gör att vi har en soppa som kryddas av en jäkla massa kockar. Jag hade gärna förenklat saken till bara ett fåtal frågor:

1. Viktigaste vore frågan varför denna "pandemi" inte redan dödat "dom utsatta". Med den takt och intensitet som rapporterats i media om hur smittsam och farlig COVID19 är så förstår jag inte varför vi fortfarande hör om hur smittan fortfarande finns. Vi som finns kvar kommer ju ändå inte att drabbas av den.

2. Dödligheten i Europa behöver jämföras med tidigare 3 eller 5 årsperioder. Det duger inte att berätta om hur många som dött i år, eller förra året. Samt avslöja konkreta dödsorssaker - fick jag lunginflammationen av COVID, eller av att jag kör hoj för dåligt klädd varje kväll på hösten? Det är som om jag skulle basunera ut att "min katt dog av COVID".

3. Var har influensa och annat tagit vägen? Eller finns endast COVID idag? Dom jämför ju inte med något, myndigheterna spottar ut data om hur många dödsfall per dag osv, men utan någon som helst referens mot tidigare års dödsorsaker så att man får ett perspektiv. Kan det rent av vara så att vi har en stor befolkning av gamla, och att mediciner på sikt förlorar sin verkningsgrad? Kanske har influensan 2019 tagit ett steg längre och satt spiken i kistan? Det är ju som när tidvattnet spolar bort gammal tång som ligger och ruttnar, det händer periodvis. Hur kämpar man mot en sån grej? Bygger vallar? Stänger in folk? Vaccinera .. ? Hjälper det verkligen?

4. Informationscirkusen är för intensiv, det pratas knappt om något annat, och med all information och propaganda blir det stor förvirring i landet. Alla vill att man ska "lyssna på mig för jag har rätt! Dom andra har fel, för det står på internet!", hela grejen har blivit politisk. Befolkningen är splittrad, och när det koagulerar så bildas "gäng". Lagandan far ut genom fönstret. Vad blir det av det på sikt? Hur kommer vi att bete oss mot varandra?

Oavsett om läget idag har skapats avsiktligt eller oavsiktligt så måste folk ta sig i kragen och respektera varandras beslut om personliga saker, eftersom i slutändan spelar det ingen roll om jag vaccinerar mig eller inte, den som vaccinerar sig gör så för att skydda sig och sin familj. Vad jag gör borde spela minimal roll då. Det är som att debattera om hur jag rakar mig; med hyvel, rakkniv, eller rakapparat. Tre helt olika filosofier med var sina faror och fördelar.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Alltså, jag vaccinerade mig idag efter lunchen. Det gick så snabbt, och det gjorde inte alls ont. Duktig syster som stack mig, proffs ända in i märgen.

03.JPG

Dom hade bra stolar där, IKEA NISSE, såg jag när jag satt och väntade på att svimma där bland dom andra stackarna. Så jag sticker och hämtar ett par på ikea direkt nu, bara 129 kr /st. Bra grejer.

Ikea Nisse 01.JPG

Fasen så ombytlig jag är, ... jag litar inte på mig själv längre!?

Men jag tycker fortfarande att det råder masshysteri!

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Alltså, jag vaccinerade mig idag efter lunchen. Det gick så snabbt, och det gjorde inte alls ont. Duktig syster som stack mig, proffs ända in i märgen.

View attachment 463523

Dom hade bra stolar där, IKEA NISSE, såg jag när jag satt och väntade på att svimma där bland dom andra stackarna. Så jag sticker och hämtar ett par på ikea direkt nu, bara 129 kr /st. Bra grejer.

View attachment 463524

Fasen så ombytlig jag är, ... jag litar inte på mig själv längre!?

Men jag tycker fortfarande att det råder masshysteri!
Och du som var tveksam till vaccin och inte alls tyckte om nålar.
Bra att det var på ett torg så du slapp ta dig till ett sjukhus också. :)

Kan man ödmjukt få fråga vad det var som fick dig att ta vaccinet?
Någon enstaka orsak eller låg beslutet bara till sig en stund?

Jag håller förövrigt med dig om din föregående post med att de flesta här HAR tagit del av information och tagit sitt beslut från det.
Sen att det är lite olika information, att vi ibland tolkar samma information olika och därför kommer till olika slutsatser är som det är.
Däremot ser jag inte mycket "politik" i det här på SH eller dom jag annars pratar med ang detta.
Höger som vänster tar och skyr vaccin i samma grad vad det verkar.
Inte alls som i USA där det är VÄLDIGT politiskt.
Såg att Trump blev utbuad av MAGA-ister då han rekommenderade dem att ta vaccin.
Glad att vi inte har deras diskussionen på denna sida pölen. :3freak

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Vafan.
Vem drabbas av oenigheten?
I oktober 2017 ledde oenighet om it-säkerhet till att Åklagarmyndigheten kastade ut EBM från sitt nät. EBM skapade då ett eget ”temporärt” nät med hjälp av konsulttjänster. Notan för dem är nu uppe i omkring 17 miljoner kronor – av vilka nästan 10 miljoner har gått till en enskild it-konsult.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Kan man ödmjukt få fråga vad det var som fick dig att ta vaccinet?

Det var en sekvens av händelser faktiskt. Camilla har ju tjatat på mig hela tiden om att "ta sprutan, det kan ju inte vara värre än cellgifterna ... ", så när vi åt lunch idag på Resturang Månskäran idag såg jag den vidriga lilla halvstekta skivan falukorv hon hade råkat få, och jag tänkte "det kan absolut inte vara värre en den där falukorven". Nåt i den stilen. Vardagens små händelser helt enkelt.

Nu mår jag dunder, som om jag druckit tre koppar kaffe. Om jag ångrar mig får vi väl veta snart. Ännu har jag inga känningar, och jag tänker gå ut och lyfta mig några gånger på utegymet.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det var en sekvens av händelser faktiskt. Camilla har ju tjatat på mig hela tiden om att "ta sprutan, det kan ju inte vara värre än cellgifterna ... ", så när vi åt lunch idag på Resturang Månskäran idag såg jag den vidriga lilla halvstekta skivan falukorv hon hade råkat få, och jag tänkte "det kan absolut inte vara värre en den där falukorven". Nåt i den stilen. Vardagens små händelser helt enkelt.

Nu mår jag dunder, som om jag druckit tre koppar kaffe. Om jag ångrar mig får vi väl veta snart. Ännu har jag inga känningar, och jag tänker gå ut och lyfta mig några gånger på utegymet.
Så kan det vara ibland. :)

Ju mer känningar ju bättre immunsystem sägs det.
Själv kände jag ingenting, så jag har väl inget. :(

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Löfven sitter nog med en absolut vodka nu.
Han flugan shejken gillar jag. Maggan har jag tröttnat på. Inte många i min omgivning gillar henne

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Så kan det vara ibland. :)

Ju mer känningar ju bättre immunsystem sägs det.
Själv kände jag ingenting, så jag har väl inget. :(

Jo dom säger så och i nästa andetag säger dom att de som dör av sprutan är samma personer som har så dåligt immunförsvar att de skulle dött ifall de smittats. Mer än en aning paradoxalt kan jag tycka.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag sätter nog gränsen vid Tage.
Sträng och (s) sattes ju på pottan av Astrid LIndgren som visade att han inte kunde räkna.

Tage slutade väl på 60-talet å Sträng på 70-talet, de är några år i mellan...

Kommer ihåg Astrid Lindgrens strid om Pomperipossa skatten... Hon fick betala 105% skatt..

Man betalade förmögenhet skatt på toppen av sin inkomst...

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Efter en liter glass, en macka och en starköl, sedan lite lyft och tryck i tjeckiska buren på utegymmet här utanför, mår jag riktigt illa. Magen vet inte vad som hänt, den är i uppror. Nu vet jag inte exakt vad jag mår illa av, bara att jag mår illa.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Efter en liter glass
Så mycket fett fungerar väl som lavemang. Sen ger ju vaccinet symptom som en "normal" infektion gör så lite försiktighet med träning några dagar är nog inte helt fel så kroppen får sköta sitt utan inblandning av "måsten" som träna och/eller stressa. Jag lära sjukskriva mig en dag efter vaccineringen då jag mådde mindre bra. Första sjukfrånvaron på 2 år.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Efter en liter glass, en macka och en starköl, sedan lite lyft och tryck i tjeckiska buren på utegymmet här utanför, mår jag riktigt illa. Magen vet inte vad som hänt, den är i uppror. Nu vet jag inte exakt vad jag mår illa av, bara att jag mår illa.

Vad är tjeckiska buren för någe??

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...