Old Badger
SportHojsentusiast
Håller med! För både Mörkret och Ensamheten har bara några mil till Systembolag eller utlämningsställe.För att när ICA m.fl får börja kränga sponken så blir det sannolikt rött, vitt, rosé, öl och så lite sprit...mer tar hyllplats och kräver logistik som man inte vill betala för. D.v.s ungefär som det ser ut utomlands.
Det finns visserligen noterbara undantag men då skulle vi här i Sverige prata de 5 - 6 största städerna och inget mer. Resten av oss som bor mellan Mörkret och Ensamheten skulle får nöja oss med fulöl och vad britterna kallar "Plonk"
Jag behöver inte tillgång till alkohol dygnet runt utan kan planera lite så det finns hemma. Eller beställa och slippa släpa ölen på min SportHoj och hämta det i Särnaffär´n eller i Norsjö om jag ska till Mörkret eller Ensamheten.
Mörkret to Särnavägen 133
www.google.com
Ensamheten to Systembolaget
www.google.com
För mig är tillgången till det stora sortimentet viktigare än att kunna handla även på söndagar.
Danskarna åker över till Skåne och handlar när de vill ha något större utbud än det billiga som finns i affären. För det billiga är billigare än i Sverige men det dyra är dyrare i Danmark.
I Rødkærsbro utanför Viborg i Danmark finns det en MC-klubb där vi varit på träff några gånger. Ölet på träffen är den vanliga så vi handlar i affär´n några hundra meter bort. Flera hyllor med öl, vin och sprit av det som säljer mest. Marknaden för engelskt öl är inte stor så utbudet är skralt. Men senast fanns det Everard`s som är mer än godkänt!