Ja, nja, kanske.Det blir ju en helt omöjlig gröt att räkna från det hållet.
Enklare är väl att man summerar totalen av skatter och jämför med BNP.
Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
Ja, nja, kanske.Det blir ju en helt omöjlig gröt att räkna från det hållet.
Med andra ord skulle Sydsverige bli mycket rikare om Norrland lämnade Sverige.Det stämmer att staten står för större delen. Stockholmare betalar betydligt mer i statlig skatt än Luleåbor. Jag förstår att du vill få det till att Luleåbor bidrar lika mycket som Stockholmare men det går bara inte ihop med den fakta och siffror som finns. Jag är ledsen men Luleå eller Ensamheten går Sverige back på.
Du vet inte hur utjämningssystemet fungerar. Tror du att några på riktigt sitter och bedömer kommuners förutsättningar, väger in demografi med mera för att sedan bestämma hur mycket pengar de ska få eller betala? Källa på det och vilka som gör bedömningen, tack. Kommunerna som gör vinst blir av med nästan hela vinsten. De som går med förlust blir av med nästan hela förlusten. Incitamenten att göra vinst är nära noll. Folk riktar ofta agg på riksdagspolitikerna men i själva verket är det kommunalpolitker i Malmö och bonnhålor som lett till det skattetryck vi har.
Det kan låta hårt men Luleå överlever inte utan Stockholm. Stockholm hade snurrat på som vanligt utan Luleå.
Nästan. Statsmonopolet förlägger ofta olika myndigheter där det behövs jobb för att ytterligare sminka grisen. Till exempel Radiotjänst, numera nerlagt, i Kiruna. I övrigt stämmer det.
Ja, nja, kanske.
Med andra ord skulle Sydsverige bli mycket rikare om Norrland lämnade Sverige.
Ungefär som när Tjeckoslovakien delades i Tjeckien och Slovakien.
Vi i Sydsverige skulle med andra ord tjäna på att bli av med Norrland !
Och låta dom klara sig bäst dom vill.
På vad Norrlänningarna kan dra in på export av trävaror, papper , malm och elström.
Jag vet inte om BNP är rätt mått. Men om det är det måste du nog ta bort mer än en miljard.Jag uppdaterade precis med siffrorna
Jag vet inte om BNP är rätt mått. Men om det är det måste du nog ta bort mer än en miljard.
Jag tänker att om du kostar din arbetsgivare 100% så får du, beroende på lönenivå, kanske 30-40%.
Om du konsumerar de 30-40% kommer minst 25% gå tillbaka till staten i moms, då har du kvar 24-30%. Om du konsumerar mat är det lite mer kvar, men om du konsumerar alkohol och bensin, trängselskatt, flygskatt, olika statliga och kommunala avgifter som p-avgift, förskola, och energi är det mycket, mycket, mindre.
Så jag står rätt fast vid att du har 20%-ish i handen, max, av vad du kostar din arbetsgivare.
Jag känner mig om högsta grad delaktig i de kvarvarande 40% också.60 procent av de totala skatteintäkterna kommer från skatt på arbete
Skatteintäkter per skatt
Nära 60 procent av de totala skatteintäkterna kommer från skatt på arbete, framför allt inkomstskatter och arbetsgivaravgifter. Knappt 30 procent utgörs av skatter på konsumtion och insatsvaror.www.ekonomifakta.se
Alltså ca 1200 miljarder.
Genomsnittslönen är 36000 kr/mån x 12 = 430000 kr
5 miljoner i Sverige är sysselsatta
Sysselsättning i Sverige
För år 2022 var sysselsättningsgraden totalt 68,8 procent. Sysselsättningsgraden för män är generellt högre än för kvinnor.www.scb.se
Totala summan av löner blir alltså 2200 miljarder
1200 Mdr skatt /2200 Mdr lön = 56%
Jag känner mig om högsta grad delaktig i de kvarvarande 40% också.
En vis kvinna skaldade en gång att "det är häftigt att betala skatt".
Har en vi kvinna sagt det så är det väl så. Vem vill inte vara häftig liksom.
Vafan säger du. Och jag som gått här i alla år och bara maxxat min skatt in absurdum. Langat in extra varje år på skatteverkets konto tom.Hon menade "Det är häftigt att andra betalar skatt"
Jag upplever inte att jag ville begränsa det till löneskatt.I så fall gäller den första kalkylen jag gjorde men det var ju du som ville begränsa diskussionen till löneskatter.
Kan ändå köpa det, i en annan verklighet, i en annan tid.En vis kvinna skaldade en gång att "det är häftigt att betala skatt".
Har en vi kvinna sagt det så är det väl så. Vem vill inte vara häftig liksom.
Intressant idé. Big Brother makro.Någon skrev att vi borde bygga en mur runt Stockholm, vänta ett år och se vilken sida klösmärkena är på...
Om alla i Sverige flyttar till Stockholm, Malmö och Göteborg för att slippa "skylla sig själva" för dålig service tror jag det går sådär.
Vi behöver nog varandra för att skiten någorlunda ska gå ihop.
Det där tror jag inte stämmer. Det är mycket mer än 2/3 om du räknar med moms.
Det beror mycket på hur man räknar men man brukar landa mellan 50-75%. Det beror på ens inkomst, kommun, trossamfund, om man räknar in arbetsgivaravgifter och mycket mer. Oavsett så kan man kallt räkna med att hälften ryker.Det blir ju en helt omöjlig gröt att räkna från det hållet.
Totalen av skatter 2020 var 2100 miljarder
Skatteintäkter per skatt
Nära 60 procent av de totala skatteintäkterna kommer från skatt på arbete, framför allt inkomstskatter och arbetsgivaravgifter. Knappt 30 procent utgörs av skatter på konsumtion och insatsvaror.www.ekonomifakta.se
BNP var 5000 miljarder fördelat enligt. Eftersom 20% av BNP består av stat och kommun så kanske man egentligen borde plocka bort 1000 miljard.
Då är skatten 2,1/4 = 53%.
BNP:s värde fördelat på branscher och sektorer år 2020
Gruv och tillverkning Procent Kommuner 14% Handel 11% Företagstjänster 10% Fastighetsverksamhet 9% Info och kommunikation 8% Byggverksamhet 7% Staten 6% Bank och försäkring 4% El, gas och fjärrvärme 2% Transport 2% Hushållens icke-vinstdrivande organisationer 1% Övriga branscher i näringslivet 12% 100%
Lite så. Man behöver förstå att för 150 år sedan svalt människor ihjäl. Vi var ett fattigt land som på ganska kort tid gick till ett rikt välfärdsland. Kan förstå att folk drömmer sig tillbaka till folkhemstiden. På den tiden hade folks mor- och farföräldrar nästan svultit ihjäl, man hade upplevt två världskrig. Man gjorde sin rätt och krävde sin plikt. Den tiden är förbi. Dels har ett par generationer av välstånd och fred kommit att styra. Dels har vi en stor invandring av folk som inte har samma lojalitet mot nationen. Om det så är Afghaner eller Jämtläningar så ska de ha kräva sin rätt utan proportion mot plikten. Det kommer sluta med en stor implodernde statsapparat där alla vill ha mer för pengarna de inte betalat i skatt.Kan ändå köpa det, i en annan verklighet, i en annan tid.
Ja det är rätt att betala skatt till försvar, infrastruktur, skola, vård, rättsväsende. De tre sistnämnda vore ju fint om det tillföll medborgare i första hand också.
Resten? Nja.
Själv försöker jag jobba mot inkomst av moral. Inkomst av kapital, det är väl långdraget någon annans förlust.Inkomst av kapital är däremot kanska fördelaktigt och något jag jobbar mot.
Nej det håller jag inte med om. Totalen på den finansiella marknaden blir plus för alla över tidSjälv försöker jag jobba mot inkomst av moral. Inkomst av kapital, det är väl långdraget någon annans förlust.
Ge mig alla dina pengar så att jag kan bevisa motsatsen!Totalen på den finansiella marknaden blir plus för alla över tid
Du trollar lite nu va?Själv försöker jag jobba mot inkomst av moral. Inkomst av kapital, det är väl långdraget någon annans förlust.
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|