Sverige idag..

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Du kan ju fortsätta din faktagranskning och kika vilka kommuner som får mest bidrag i systemet… återkom sedan med din dom över om det är fakta eller åsikt du framför.

Spoiler: din åsikt är felaktig. ;)
De kommuner som mottog störst kostnadsutjämningsbidrag per invånare 2019 var små kommuner i Norrlands inland:[5]

KommunFolkmängdKr/inv 2019
Dorotea
2 584​
12 286​
Bjurholm
2 475​
11 157​
Sorsele
2 533​
10 755​
Åsele
2 817​
9 015​
Vilhelmina
6 758​
8 565

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
”Per invånare”

Är det den stora orättvisan du tycker du betalar för?

Kolla totalen, det är den som miljarderna går till.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
”Per invånare”

Är det den stora orättvisan du tycker du betalar för?

Kolla totalen, det är den som miljarderna går till.
Per invånare är enligt mig betydligt mer intressant. Sen att du laborerar med förutsättningar, ett tema jag känner igen, får stå för dig.

Jag kallade det inte för den stora rättvisan. Det gjorde du. Jag kan inte hjälpa att Stockholm med kranskommuner försörjer låginkomsttagare och politiker som slösar med skattemedel i Luleå. Uppenbart är att hålorna på vischan är får mer stöd av staten per invånare än de större städerna. Samtidigt klagar dessa på att de ska ha mer.

Du tycker uppenbarligen om att bli försörjd av andra då ni uppenbart inte klarar er annars. Jag tycker om att försörja mig själv, min familj men inga andra.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Några få kommuner i Sthlms län försörjer ffa övriga kommuner runt Stockholm, Malmö osv. Staten står för den största delen i utjämningssystemet vars grund bygger på skillnader i FÖRUTSÄTTNINGAR - tex demografi. Inte på om medborgarna i resp kommun är latare/flitigare eller mer benägna att snylta på andra.

Var och en som vet något om systemet kan inte ha den uppfattning som du framför i ditt inlägg. Då är slutsatsen bara att du inte ens bemödat dig att försöka förstå vad systemet egentligen är och hur det fungerar.

Men det är väl som vanligt…

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Om en kommun saknar jobb inom det privata, dvs privata företag har valt flyttat ut och det därmed leder till att skatteunderlaget minskar för kommunen att tillhandahålla de tjänster de enligt lag ska tillhandahålla får kommunen då del av utjämningssystemet?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Några få kommuner i Sthlms län försörjer ffa övriga kommuner runt Stockholm, Malmö osv. Staten står för den största delen i utjämningssystemet vars grund bygger på skillnader i FÖRUTSÄTTNINGAR - tex demografi. Inte på om medborgarna i resp kommun är latare/flitigare eller mer benägna att snylta på andra.

Var och en som vet något om systemet kan inte ha den uppfattning som du framför i ditt inlägg. Då är slutsatsen bara att du inte ens bemödat dig att försöka förstå vad systemet egentligen är och hur det fungerar.

Skönt att pengarna kommer från staten så det inte drabbar några stackars skattebetalare.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera

Det stämmer att staten står för större delen. Stockholmare betalar betydligt mer i statlig skatt än Luleåbor. Jag förstår att du vill få det till att Luleåbor bidrar lika mycket som Stockholmare men det går bara inte ihop med den fakta och siffror som finns. Jag är ledsen men Luleå eller Ensamheten går Sverige back på.

Du vet inte hur utjämningssystemet fungerar. Tror du att några på riktigt sitter och bedömer kommuners förutsättningar, väger in demografi med mera för att sedan bestämma hur mycket pengar de ska få eller betala? Källa på det och vilka som gör bedömningen, tack. Kommunerna som gör vinst blir av med nästan hela vinsten. De som går med förlust blir av med nästan hela förlusten. Incitamenten att göra vinst är nära noll. Folk riktar ofta agg på riksdagspolitikerna men i själva verket är det kommunalpolitker i Malmö och bonnhålor som lett till det skattetryck vi har.

Det kan låta hårt men Luleå överlever inte utan Stockholm. Stockholm hade snurrat på som vanligt utan Luleå.
Om en kommun saknar jobb inom det privata, dvs privata företag har valt flyttat ut och det därmed leder till att skatteunderlaget minskar för kommunen att tillhandahålla de tjänster de enligt lag ska tillhandahålla får kommunen då del av utjämningssystemet?
Nästan. Statsmonopolet förlägger ofta olika myndigheter där det behövs jobb för att ytterligare sminka grisen. Till exempel Radiotjänst, numera nerlagt, i Kiruna. I övrigt stämmer det.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det stämmer att staten står för större delen. Stockholmare betalar betydligt mer i statlig skatt än Luleåbor. Jag förstår att du vill få det till att Luleåbor bidrar lika mycket som Stockholmare men det går bara inte ihop med den fakta och siffror som finns. Jag är ledsen men Luleå eller Ensamheten går Sverige back på.

Du vet inte hur utjämningssystemet fungerar. Tror du att några på riktigt sitter och bedömer kommuners förutsättningar, väger in demografi med mera för att sedan bestämma hur mycket pengar de ska få eller betala? Källa på det och vilka som gör bedömningen, tack. Kommunerna som gör vinst blir av med nästan hela vinsten. De som går med förlust blir av med nästan hela förlusten. Incitamenten att göra vinst är nära noll. Folk riktar ofta agg på riksdagspolitikerna men i själva verket är det kommunalpolitker i Malmö och bonnhålor som lett till det skattetryck vi har.

Det kan låta hårt men Luleå överlever inte utan Stockholm. Stockholm hade snurrat på som vanligt utan Luleå.

Nästan. Statsmonopolet förlägger ofta olika myndigheter där det behövs jobb för att ytterligare sminka grisen. Till exempel Radiotjänst, numera nerlagt, i Kiruna. I övrigt stämmer det.

Jag håller med om att systemet gynnar de kommuner som missköter sin ekonomi

Men beträffande var statliga verk placeras så har du fel. Nästan samtliga är i Stockholm och att radiotjänst skulle ha placerats i Kiruna pga av att Kiruna behöver statligt stöd är verkligen så långt ifrån sanningen du kan komma. Är det någonstans i norr som det finns jobb och pengar så är det just i Kiruna.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Tegel är inne på det. Incitamenstmekaniken är intressant att fundera på.

Kan man som kommun vid budgetläggning redan räkna med bidragen som en pluspost så att man har råd med utgifter för den summan så....ja. Vi går +-0 eftersom vi får 1 miljon i bidrag ifrån extern part. Egentligen går vi 1 miljon back men men vad spelar det för roll.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag håller med om att systemet gynnar de kommuner som missköter sin ekonomi

Men beträffande var statliga verk placeras så har du fel. Nästan samtliga är i Stockholm och att radiotjänst skulle ha placerats i Kiruna pga av att Kiruna behöver statligt stöd är verkligen så långt ifrån sanningen du kan komma. Är det någonstans i norr som det finns jobb och pengar så är det just i Kiruna.
Många är i Stockholm ja. Anledningen är givetvis att det finns mer kvalificerade och utbildade människor där. Dock är det ett mål för nuvarande regering att placera myndigheter där det finns många arbetslösa. Se pressmedelande från regeringen: https://www.regeringen.se/pressmedd...f2f08f8c86591d7a8366dba3a2adbaed51734c836b03f
”- Vi vill få ett stopp på den smygcentralisering vi sett inom staten och vända trenden. Staten ska ta sitt ansvar för att knyta ihop Sverige och se till att människor kan bo kvar också på mindre orter, säger civilminister Ardalan Shekarabi.”

Det uttalandet är lika med ett direkt bidrag till kommuner med hög arbetslöshet.

Det stämmer att medelinkomsten i Kiruna är god och det finns jobb och pengar i Kiruna. Kiruna får dock ett ganska rejält bidrag per invånare. Anledningen ligger på utgiftssidan. Av någon anledning har Kiruna betydligt högre utgifter per invånare än snittkommunen i Sverige. Jag kan inte svara på varför men jag gissar på slösaktiga kommunpolitiker.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Många är i Stockholm ja. Anledningen är givetvis att det finns mer kvalificerade och utbildade människor där. Dock är det ett mål för nuvarande regering att placera myndigheter där det finns många arbetslösa. Se pressmedelande från regeringen: https://www.regeringen.se/pressmedd...f2f08f8c86591d7a8366dba3a2adbaed51734c836b03f
”- Vi vill få ett stopp på den smygcentralisering vi sett inom staten och vända trenden. Staten ska ta sitt ansvar för att knyta ihop Sverige och se till att människor kan bo kvar också på mindre orter, säger civilminister Ardalan Shekarabi.”
Vilka nötter. Centralisering inom staten är inte bra men centralisering på överstatlig nivå verkar gå bra? EU, IMF, ECB, OECD, FN osv.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Du tycker uppenbarligen om att bli försörjd av andra då ni uppenbart inte klarar er annars. Jag tycker om att försörja mig själv, min familj men inga andra.
Då ska du flytta från Sverige.
Ca 2/3 av vad du drar in hos din arbetsgivare går till skatter, arbetsgivaravgifter moms elskatt osv.
För att försörja andra än din familj.
t.ex

Och det här är inte unikt.
En av de mer kända IS-svenskarna sade att Sverige betalade hans Glock och Kalashnikov.

Eller stackars våldtäcktare

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det är ju uppenbart att en stor del av problemet med smittspridning faktiskt är att det finns medborgare som inte förmår skilja på dikt och verklighet, förleds av konspirationsteorier och tror att smittan inte finns och om den finns så är den inte farlig pga att man SJÄLV inte har sett den...

För att visa på någorlunda aktuella siffror:

Dödsfall per dag och per en miljon invånare under hela pandemin (ja, den existerar):
View attachment 463392

Nya sjukdomsfall per dag och en miljon invånare under hela pandemin:
View attachment 463393

Läget i vården just nu i Sverige:
View attachment 463394

Utifrån detta, som då är själva faktaläget, får man sedan försöka bilda sig sin verklighetsuppfattning.

Är du helt säker på att vi har en pandemi? dom har ju inte blivit blivit sjuka och dött av covid utan dom har ju bara råkat dö med covid.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Ca 2/3 av vad du drar in hos din arbetsgivare går till skatter, arbetsgivaravgifter moms elskatt osv.
t.ex

En av de mer kända IS-svenskarna sade att Sverige betalade han Glock och Kalashnikov.
Jag vet. Jag är företagare dessutom så jag betalar ännu mer… Tids nog kommer jag antagligen flytta.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Jag funderar på att flytta till Sveriges mest avlägsna plats. Lugn och ro. Sen tänker jag klaga på att jag inte har bolaget, apotek, vårdcentral, BB, polisstation etc. i närheten. Du ska betala det åt mig. Fair.
Om det vore så enkelt som att folk flyttar till och sen kräver att..
Det är apoteket som flyttat, vårdcentralen som lagts ned.

Ungefär lika rättvist som när 08:eek:r klagar på att det är så svårt att hitta någonstans att bo kan jag tänka mig.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Om det vore så enkelt som att folk flyttar till och sen kräver att..
Det är apoteket som flyttat, vårdcentralen som lagts ned.

Ungefär lika rättvist som när 08:eek:r klagar på att det är så svårt att hitta någonstans att bo kan jag tänka mig.
Ja väljer man att bo kvar i en kommun med hög kommunalskatt och höga statsbidrag som samtidigt inte har råd med en vårdcentral då får man skylla sig själv. 08or som klagar över bopriser samtidigt som de har högst snittlön och en bostadsmarknad som gör en miljonär av att köpa en etta och bo i några år är bara befängt. Fast det är klart tuffare att bo i Stockholm om man är en person som ingen vill anställa, även kallad arbetslös.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Någon skrev att vi borde bygga en mur runt Stockholm, vänta ett år och se vilken sida klösmärkena är på...
Om alla i Sverige flyttar till Stockholm, Malmö och Göteborg för att slippa "skylla sig själva" för dålig service tror jag det går sådär.
Vi behöver nog varandra för att skiten någorlunda ska gå ihop.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
t.ex

En av de mer kända IS-svenskarna sade att Sverige betalade hans Glock och Kalashnikov.
Det där tror jag inte stämmer. Det är mycket mer än 2/3 om du räknar med moms.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det där tror jag inte stämmer. Det är mycket mer än 2/3 om du räknar med moms.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Det blir ju en helt omöjlig gröt att räkna från det hållet.
Enklare är väl att man summerar totalen av skatter och jämför med BNP.

Totalen av skatter 2020 var 2100 miljarder

BNP var 5000 miljarder fördelat enligt. Eftersom 20% av BNP består av stat och kommun så kanske man egentligen borde plocka bort 1000 miljard.

Då är skatten 2,1/4 = 53%.

BNP:s värde fördelat på branscher och sektorer år 2020​

Gruv och tillverkningProcent
Kommuner14%
Handel11%
Företagstjänster10%
Fastighetsverksamhet9%
Info och kommunikation8%
Byggverksamhet7%
Staten6%
Bank och försäkring4%
El, gas och fjärrvärme2%