Har detta med statliga monopol att göra? Eller det rådande läget Afganistan eller så kanske förfallet rent allmänt att göra?Och i slutändan kokar det ned till om man är för eller emot våld mot fredliga personer.
Det finns för dig och många andra alltid langare som är beredda sälja sprit 24/7 ! Sök och du finner.Din bild av dessa företag skiljer sig uppenbart från min.
Att bilprovningen blivit privatiserad har lett till bättre tillgänglighet och, enligt mig, bättre bemötande. Samma med apoteken där priserna också gått ner.
Jag är evigt förbannad på systembolaget. Varje gång jag vill ha sprit så är det stängt. Jag vill själv välja när jag ska köpa krök. Jag vill inte att staten ska bestämma att det är olämpligt för mig att köpa en flaska vin på en söndag.
kanonbra svar. Är man inte nöjd med lagen så bryter man den bara?Det finns för dig och många andra alltid langare som är beredda sälja sprit 24/7 ! Sök och du finner.
Vad är det för fel med Mörkret?För att när ICA m.fl får börja kränga sponken så blir det sannolikt rött, vitt, rosé, öl och så lite sprit...mer tar hyllplats och kräver logistik som man inte vill betala för. D.v.s ungefär som det ser ut utomlands.
Det finns visserligen noterbara undantag men då skulle vi här i Sverige prata de 5 - 6 största städerna och inget mer. Resten av oss som bor mellan Mörkret och Ensamheten skulle får nöja oss med fulöl och vad britterna kallar "Plonk"
Eller så flyttar man till ett land vars lagar man gillar. Det är för en Skåning närmare till Rom än till Kiruna.kanonbra svar. Är man inte nöjd med lagen så bryter man den bara?
Ja? Hur upprätthåller staten sitt monopol?Har detta med statliga monopol att göra? Eller det rådande läget Afganistan eller så kanske förfallet rent allmänt att göra?
Sant. Det är i slutändan våld och inget annat.Ja? Hur upprätthåller staten sitt monopol?
Ja? Hur upprätthåller staten sitt monopol?
Flåt för OT alla men jag funderar lite.Sant. Det är i slutändan våld och inget annat.
Monopolet upprätthålls med våld oavsett.Flåt för OT alla men jag funderar lite.
Men om 60% vill ha monopolet är det fortfarande "våld" då?
Eller är det alltid våld bara det att det är "sanktionerat våld" sas?
Och då ska du såklart få göra det, om ICA vill sälja vin såklart.Jag vill också kunna gå in på ICA, ta vad jag vill ha för dagen (kött, fisk) och sedan pipa förbi vinhyllan och plocka något som funkar till.
Funkar i Danmark och borde funka här.
Flåt för OT alla men jag funderar lite.
Men om 60% vill ha monopolet är det fortfarande "våld" då?
Eller är det alltid våld bara det att det är "sanktionerat våld" sas?
Jag vill också kunna gå in på ICA, ta vad jag vill ha för dagen (kött, fisk) och sedan pipa förbi vinhyllan och plocka något som funkar till.
Funkar i Danmark och borde funka här.
Jag konstaterar endast att det är våldsmonopolet som upprätthåller lagar och monopol. För det är sant. Sen är jag för ett våldsmonopol i någon mening även om mitt drömsamhälle skulle ha noll monopol(förutom våldet) och betydligt färre lagar. Enligt mig ska staten ha polis, försvar och rättsväsende. Beroende på vilket humör jag är på så kan man eventuellt komplettera med grundskola, akutsjukvård och äldrevård.Som jag har förstått det av tidigare diskussioner är zoda för ett mer anarkistiskt samhälle där staten inte har större rättigheter än den enskilda individen. Det synsättet är inte så vanligt och ger andra vinklingar på vad som är rätt och fel.
Det är väl inget fel på Mörkret, alls.Vad är det för fel med Mörkret?
Jag bodde på Mörkrets camping i somras, precis bredvid älven, det var trevligt! Mörkrets belysningsförening däremot verkade vara nerlagd.
Var Ensamheten ligger vet jag inte däremot. För övrigt har jag inget att tillägga i tråden, carry on!
Jag funderar på att flytta till Sveriges mest avlägsna plats. Lugn och ro. Sen tänker jag klaga på att jag inte har bolaget, apotek, vårdcentral, BB, polisstation etc. i närheten. Du ska betala det åt mig. Fair.Det är väl inget fel på Mörkret, alls.
Utan det och Ensamheten är väl på något sätt sinnebilden för ställen som marknaden skulle lämna åt sitt öde. Utan apotek, affärer och så förstås utan stärkande drycker.
Jag funderar på att flytta till Sveriges mest avlägsna plats. Lugn och ro. Sen tänker jag klaga på att jag inte har bolaget, apotek, vårdcentral, BB, polisstation etc. i närheten. Du ska betala det åt mig. Fair.
De som betalar väldigt hög kommunalskatt har ju sällan tillgång till den service du tar för självklar. Den som betalar låg kommunalskatt har däremot allt inpå knuten. Vem betalar åt vem?
Det är det som är så bra med Sverige. För övrigt anser jag att Kartago skall förstöras och att eldistributionen till södra Sverige skall klippas längs med Dalälven.Rent generellt betalar storstadsinvånarna för de som väljer att bosätta sig långt ute på vischan. Det är fakta, inte min åsikt.
Rent generellt betalar storstadsinvånarna för de som väljer att bosätta sig långt ute på vischan. Det är fakta, inte min åsikt.Kommunala utjämningssystemet – Wikipedia
sv.wikipedia.org
Monopolet upprätthålls med våld oavsett.
Så om staten bestämt att endast staten får sälja vete så uprätthåller de det monpolet med våld om det behövs. Om det visar sig att 60% av befolkningen vill ha statens monopol så förändrar det inte hur staten ser till att upprätthålla monopolet.
Själva mekanismen med vilken de ser till att ha och upprätthålla sitt monopol är detsamma oavsett hur många man frågar som vill ha monopolet eller ej.
Fattade jag din fråga rätt?
Och då ska du såklart få göra det, om ICA vill sälja vin såklart.
Det har väl inte någon annan människa med att göra - vad du får och inte får köpa i en affär och tillika vad affären får och inte får sälja.
Tack, båda förstod frågan och svarade precis det jag ville veta.Jag konstaterar endast att det är våldsmonopolet som upprätthåller lagar och monopol. För det är sant. Sen är jag för ett våldsmonopol i någon mening även om mitt drömsamhälle skulle ha noll monopol(förutom våldet) och betydligt färre lagar. Enligt mig ska staten ha polis, försvar och rättsväsende. Beroende på vilket humör jag är på så kan man eventuellt komplettera med grundskola, akutsjukvård och äldrevård.
Men nu är det inte jag som bestämmer och jag får finna mig i vissa saker. finner jag mig inte i det så får jag flytta till ett annat land som passar mig bättre. Den största konkreta förändringen, som är mycket större än allt annat, som jag vill få igenom är mer direktdemokrati. Tvingande folkomröstningar i frågor som systembolagets monopol, covidrestriktioner, public service eller värnskatten. Detta då jag upplever att de som är valda att representera oss tar beslut utan folklig förankring, oavsett parti.
Nu blev det för mycket om mina subjektiva åsikter men hoppas det klargjorde.
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|