Sverige idag..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Då har vi vår första kvinnliga statsminister.
Just det är väl lite kul och historiskt även om sättet MA blev det på inte känns helt hundra.
Fn ser det ut att bli en vääääldigt kort karriär...
Har lite svårt att se det historiska i detta.
Halva världen har väl haft detta i 40 år eller mer.
Totalt ointressant fråga faktiskt.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Nja, nu har vi klarat av den första så då kan vi släppa den bollen och försöka få dit någon som är kompetent.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nja, nu har vi klarat av den första så då kan vi släppa den bollen och försöka få dit någon som är kompetent.
Sant, men jag har lite svårt att förstå ivern.
I övrigt har jag följt merparten av morgonens skådespel.
Tack Amine Kakabave för att du pratar en kvart om Iran och Kurdistan när Sveriges statsminister skall utses.

Only in Sweden.

Ps. Och extra tack till S+MP för härskartekniker när SD talar, fortsätt så, det kommer ge (för mig) önskad effekt

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Att det är historiskt är en objektiv sanning vare sig du ser det eller ej.
Om det är kul eller intressant är subjektivt och naturligtvis upp till var och en.

(Alla som nu, naturligtvis, vill kommentera den objektiva sanningen ovan kan återkomma om 50 år om det inte står i historieböckerna vad som idag hänt ang detta.)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Att det är historiskt är en objektiv sanning vare sig du ser det eller ej.
Om det är kul eller intressant är subjektivt och naturligtvis upp till var och en.

(Alla som nu, naturligtvis, vill kommentera den objektiva sanningen ovan kan återkomma om 50 år om det inte står i historieböckerna vad som idag hänt ang detta.)
Historieböcker om femtio år? Har inte jorden gått under då?
Så även där har du tyvärr fel.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nej, jorden har inte gått under om 50 år.
Möjligen finns inga människor då men det är en annan sak så även där har du fel.
Vilka ska då skriva och läsa böckerna?
Jorden har visst gått under, det vet alla som röstar på sjuklövern.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Vilka ska då skriva och läsa böckerna?
Jorden har visst gått under, det vet alla som röstar på sjuklövern.
Fast undergångens närhet tycker jag mer är SDs sätt att se på saker. Enligt dem är det snudd på inbördeskrig.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Fast undergångens närhet tycker jag mer är SDs sätt att se på saker. Enligt dem är det snudd på inbördeskrig.
Letar du Brooklyn likes så har du kommit rätt.

Att Sverige definitivt, och möjligen hela väst, oåterkalleligen går under nu tycker jag absolut att man måste påtala. Det här går inte att backa, inte med vårt statsskick i alla fall.

För den sakens skull behöver man inte fantisera ihop att jorden blir obeboelig pga vädervariationer.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Letar du Brooklyn likes så har du kommit rätt.

Att Sverige definitivt, och möjligen hela väst, oåterkalleligen går under nu tycker jag absolut att man måste påtala. Det här går inte att backa, inte med vårt statsskick i alla fall.

För den sakens skull behöver man inte fantisera ihop att jorden blir obeboelig pga vädervariationer.
Jag brukar inte jaga likes, men ser inte riktigt sönderfallet så tydligt som en del andra verkar göra. Lite för hög inflation och osunt ränteläge, men i övrigt ganska OK.

niclas88

Medlem
Gick med
22 Jun 2014
Hoj
KTM 990 adv Yamaha XT 600 Yamaha WR250r Yamaha WR400f
Jag brukar inte jaga likes, men ser inte riktigt sönderfallet så tydligt som en del andra verkar göra. Lite för hög inflation och osunt ränteläge, men i övrigt ganska OK.
Ser du inte förfallet i Sverige tror jag du har mössan lite väl mycket nerdragen över både ögon och öron. Skulle kunna rabbla hur mycket som helst som jag ser men nöjer med att nämna skjutningar och sprängningar. Där är vi Världsledande!

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
...och nu lämna MP regeringen iom att M-KD-SD-budgeten röstades igenom.

Som sagt, det kan bli en kort karriär för MA.

Edit: ganska precis 7 timmar då hon nu begärt sig entledigad.

Last edited:

lenlil

Sporthojsnörd
Gick med
23 Dec 2016
Hoj
Triumph Bonneville
Ser du inte förfallet i Sverige tror jag du har mössan lite väl mycket nerdragen över både ögon och öron. Skulle kunna rabbla hur mycket som helst som jag ser men nöjer med att nämna skjutningar och sprängningar. Där är vi Världsledande!
Inte jämfört med USA.

niclas88

Medlem
Gick med
22 Jun 2014
Hoj
KTM 990 adv Yamaha XT 600 Yamaha WR250r Yamaha WR400f
Jag vill tillägga att på vissa dagis i Malmö, tycker föräldrar att det är ett problem när pojkar håller flickor i handen vid tex promenader! Vart fan är vi på väg!

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jämför med valutan i Vitryssland (JA, jag VET att de vill heta Belsebub eller nåt i stil med Belarus) och Turkiet har vi det rätt bra ändå med en inflation på 3 - 4 procent istället för 16 procent.
Om man tycker att KPI, en godtyckligt utvald korg med varor, är en bra metod att mäta inflation så stämmer det.

Jag tycker inte det. Folk idag köper inte mer ägg för att det finns mer pengar. De stora pengarna läggs på bostäder, börsen och bilar. Tar man med det i KPI så har du en helt annan siffra. Penningmängden för många valutor, även SEK, har skenat iväg fullständigt de senaste två åren. Det finns en tröghet i prisökningar och löner men inflationen är här och kommer dra iväg rejält. Påminn mig om ett år.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Är aktier, fastigheter, bensin och diesel med i den påhittade kundkorgen som används för att mäta KPI?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Nej, det enda som tillåts påverka bedömningen av inflationen är sådant som stadigt sjunker i pris pga globalisering och effektivisering.
Exakt. Det är en ren konstruktion för att dölja den riktiga inflationen. I en växande ekonomi med ökad produktion ska priserna sjunka varje år, inte öka. Alla stimulanspaket är ”nytryckta” fina pengar. 30% av alla USD har skapats de senaste två åren.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA