Sverige idag..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det här spionerifiaskot, oavsett vad det nu är som utreds, det kan väl inte vara helt självklart att invandrare ska få jobba på säpo, must, försvaret osv?
Eller är det också ett tidens tecken, lite som med bidraget till Iraks försvarsminister?

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Det här spionerifiaskot, oavsett vad det nu är som utreds, det kan väl inte vara helt självklart att invandrare ska få jobba på säpo, must, försvaret osv?
Eller är det också ett tidens tecken, lite som med bidraget till Iraks försvarsminister?
Det har jag missat, tror jag. Var, vad & hur?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det görs kontroller oavsett ursprung men 100% säkerhet når man ju inte. Olika lager av säkerhet enligt "swiss cheese"-principen skall täppa till hålen men som sagt 100% når man inte med någon metod.

Det kan förstås vara värt att påminna att de stora och kostsamma spionaffärerna har varit högt uppsatta svenskar som sålt ut landet till lede Fi. Invandrare eller inte är fullständigt irrelevant, de flesta som flyr sina hemländer har inte några större sympatier för regimen men självklart kan det finnas släktingar osv som utsätts för påtryckningar osv. Vi har många "invandrare" som är minst lika pålitliga i det avseendet som infödda svenskar och en försiktig gissning är nog att fördelningen hedersmedborgare och rikspuckon är ungefär lika jämnt fördelade oavsett grupp.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Vi har varit naiva igen alltså.
Ingenting tyder alls att på det handlar om någon naivitet.

Har man klarat de säkerhetskontroller som görs för att kvalificera till de sammanhang som vederbörande funnits i så är det otroligt svårt att se vad man annars skulle ha gjort.

Större naivitet visade man däremot i fallen Wennerström och Bergling.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Ja du raljerar, märker ord och påtalar dina egna preferenser gällande familjebildning.
Ingenstans uttrycker du någon som helst bestörtning eller oro, inte ens nyfikenhet, över att förskolebarn förtrycks systematiskt i Sverige.
Hade någon mindre sympatisk person än dig skrivit så hade jag nog påtalat det uppenbart rasistiska i att inte bry sig om arabiska och afrikanska barn förtrycks.
Jag kan inte gärna uttrycka bestörtning över något som jag inte har bakgrunden till. Det jag har sett om det finns i den här tråden av två människor som jag knappast tror att jag har träffat. Hur ska jag kunna vara säker på att det ni skriver är sant eller ens i närheten av sanningen? Även om du och niclas88 är säkra på det ni skriver så är ni fortfarande okontrollerbara källor till informationen.

Jag är fullt medveten om att det finns stora problem med hederskulturer och andra familjestrukturer än det vi har vant oss vid i Sverige. För några år sen fanns en muslimsk skola intill mitt kontor och jag tyckte inte om att se små barn iklädda "skylande kläder".

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Ingenting tyder alls att på det handlar om någon naivitet.

Har man klarat de säkerhetskontroller som görs för att kvalificera till de sammanhang som vederbörande funnits i så är det otroligt svårt att se vad man annars skulle ha gjort.

Större naivitet visade man däremot i fallen Wennerström och Bergling.

Vad får dig att tro att naiviteten inte är en faktor men i de tidigare fallen?

Alternativet är att någon inte skött sitt jobb på grund av inkompetens, dumhet, slapphet eller annat ungefär lika graverande. Poängen är att det är irrelevant av vilken anledning det skett.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Vad får dig att tro att naiviteten inte är en faktor men i de tidigare fallen?

Alternativet är att någon inte skött sitt jobb på grund av inkompetens, dumhet, slapphet eller annat ungefär lika graverande. Poängen är att det är irrelevant av vilken anledning det skett.
För att jag har åtminstone en viss kännedom om hur sådant fungerar idag och varför det fungerar som det gör - till viss del baserat på erfarenheterna av de tidigare fallen.

Det finns förstås även erfarenheter att dra från andra vänligt sinnade länder och där sker det förstås ett visst utbyte.

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
För att jag har åtminstone en viss kännedom om hur sådant fungerar idag och varför det fungerar som det gör - till viss del baserat på erfarenheterna av de tidigare fallen.

Det finns förstås även erfarenheter att dra från andra vänligt sinnade länder och där sker det förstås ett visst utbyte.

Du har inte en aning alltså, men vill i vanlig ordning vara den som föreläser.
Då vet vi det.

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Du får väl fråga någon som du tror vet bättre då, om du inte tror på mig... :krama

Pluralis majestatis är för övrigt ett tecken på dåligt utvecklad självkritik.

Det som är ett tecken på riktigt väl utvecklad grandios självbild är att med självklarhet underrätta mig om hur många som sitter på den här sidan av skärmen eller vem jag diskuterat frågan med.
Återigen, du har ingen aning. Om det heller.

Dessutom frågade jag dig inte om vad anledningen till debaclet var utan hur du vet att det inte grundades i naivitet.
Att du vill att det är som du säger är tyvärr en vek grund.

Och slutligen, jag är vare sig ung eller arg.

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Är vi inte det? Jaaa... ska sluta retas. :näsblod

Bättre kan du. Hoppas jag.

Som förhoppningsvis redan överflödig information, kan tilläggas att man via den så kallade PM-funktionaliteten här på forumet kan meddela sig och utbyta information med flera individer utan att det syns för andra utanför just den funktionaliteten.
Då blir man i en fråga eller diskussion fler än en vilket med fördel benämns som vi.

Att det skulle rendera sådan glädje, uppståndelse eller förvåning är lite märkligt. Det är inte nytt.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Att det ens behöver sägas, det är helt omöjligt att göra alla nöjda och glada. Sånt är livet. Man/vi behöver inte spinna vidare på en axeltackling.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Vet inte varför jag kommer att tänka på Ivan Borings klassiska uttalande om "Hela vårat gäng, Torkel och jag".

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept