Sverige idag..

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera

Gå direkt till källan istället så förstår du enklare vad det handlar om.
Låter precis som FED i USA. ”Inflation is transistory” lät det. Nu har man gått ifrån det för att försöka banka in i befolkningen att inflation är bra.

Inflation är bra för statsfinanserna på kort sikt. Inflationen är dåligt för företag och privatpersoner. Inflation är skatt.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Du är fri att ha en åsikt i den frågan, men det är naturligtvis så att inflationsmålet finns där av en anledning.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Den som vill tillbaka till tiden med låneräntor runt 10% blir säkert jätteglada att inflationen stiger.

Senaste KPI var 2.8% och KPIF 3.2%, trenden ser stigande ut, många företag har svårt hitta arbetskraft, och importvaror blir allt dyrare i takt med den höga inflationen i låglöneländerna så tiden när övergång från nationell till global handeln kunde pressa ner vår inflation är nog också över.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Den som vill tillbaka till tiden med låneräntor runt 10% blir säkert jätteglada att inflationen stiger.
Det skulle vara bra med högre räntor och avskaffade räntesubventioner så att priser på bostäder kom ner en smula.
Som jag uppfattar det tar inte alla hänsyn till att räntorna kan gå upp ens till 7-8% när de köper boende.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Det skulle vara bra med högre räntor och avskaffade räntesubventioner så att priser på bostäder kom ner en smula.
Som jag uppfattar det tar inte alla hänsyn till att räntorna kan gå upp ens till 7-8% när de köper boende.
Det hjälper ju knappast den som inte har råd att köpa sin bostad idag att få råd. Det lär snarare ha motsatt effekt.

7-8% i ränta för ett hypotekslån är orimligt i en fungerande ekonomi. Jag vet att det var normalt förr men det var lika illa då.

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Har man råd att köpa sin bostad spelar räntan ingen roll. Har man inte råd ska man inte handla.

Ett trevligt resonemang rent filosofiskt, men i praktiken finns det en väldigt tydlig koppling mellan att ha råd och räntenivå.
Att man önskar att det inte skulle vara så förändrar inte det faktum att en plötsligen nästan åtta gånger högre räntekostnad skulle få följder av dystopiska dimensioner.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det hjälper ju knappast den som inte har råd att köpa sin bostad idag att få råd. Det lär snarare ha motsatt effekt.

7-8% i ränta för ett hypotekslån är orimligt i en fungerande ekonomi. Jag vet att det var normalt förr men det var lika illa då.

8% ränta skulle sänka bostadspriserna ganska rejält.

Man ska ju komma ihåg att även många bostadsrättsföreningar har höga skulder och skulle därmed få höja sina avgifter.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept