Sverige idag..

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
När räntorna var på de nivåerna var väl också avdragen 50%, eller? Lustigt att ingen minns det när det pratas låneräntor..
Sparräntor på över 10%. Tror jag hade 12,75% som mest i barnaåren. Far läste ibland upp det där.
Avdragen va avgörande hur hög lön man hade... Marginalskatten va ganska progressiv då...
Om man betalade typ 5.000 kr i ränta varje månden så räknade man bort den summan på månadslönen å betalade skatten på den återstående summan..
Hade man typ 9.000 innan skatt så betald man skatten på inkomsten 4.000 istället...

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Nämndemannasystemet behöver ses över. Doku följer upp om en nämndeman i Göteborg.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nämndemannasystemet behöver ses över. Doku följer upp om en nämndeman i Göteborg.
Möjligt att nämndemannasystemet bör ses över men detta är ju en fråga om islam.

Samma sak med alla muslimska friskolor, diskussionen börjar direkt handla om "religiösa friskolor, eller i värsta fall bara "friskolor"

Islam har inte i svenskt rättsväsende att göra, jag tror det var det du menade.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Möjligt att nämndemannasystemet bör ses över men detta är ju en fråga om islam.

Samma sak med alla muslimska friskolor, diskussionen börjar direkt handla om "religiösa friskolor, eller i värsta fall bara "friskolor"

Islam har inte i svenskt rättsväsende att göra, jag tror det var det du menade.
Nä, jag menar att det finns fler avarter bland nämndemännen som HJS som spred rasistiska bilder, tanten på söder som sprayade grannarna med "försvarssprej", den i Gbg som var övningskörningsledare för en drogpåverkad person i sin egen bil osv...
Religiösa friskolor bör inte finnas av någon sort alls. Barn ska få vara fria från religiös indoktrinering och könsstympning oavsett vems gamla bok man hämtar idéerna från.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det skulle vara bra med högre räntor och avskaffade räntesubventioner så att priser på bostäder kom ner en smula.
Som jag uppfattar det tar inte alla hänsyn till att räntorna kan gå upp ens till 7-8% när de köper boende.

Har man råd att köpa sin bostad spelar räntan ingen roll. Har man inte råd ska man inte handla.
Problemet där blir att en ganska stor del av befolkningen i så fall hade råd med ett TÄLT.

Vilket inte är en utveckling som jag är så sugen på.
Kanske du är?

Eftersom hyreskostnaderna också är bundna till lånekostnad så skulle det inte heller vara ett rimligt alternativ för väldigt många.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nä, jag menar att det finns fler avarter bland nämndemännen som HJS som spred rasistiska bilder, tanten på söder som sprayade grannarna med "försvarssprej", den i Gbg som var övningskörningsledare för en drogpåverkad person i sin egen bil osv...
Religiösa friskolor bör inte finnas av någon sort alls. Barn ska få vara fria från religiös indoktrinering och könsstympning oavsett vems gamla bok man hämtar idéerna från.

Islamiseringen är verklig, att vi blandar ihop den med andra problem är till föga nytta.

Var könsstympning kommer in i bilden just nu vet jag inte men det är förstås ett annat problem, även det till 99,9% en fråga om islam.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Könsstympning är (beroende på definition) en kulturell avart kring Afrikas Horn med omnejd, där som bekant ganska stora kristna grupper finns. Oavsett religion alltså. Islam har ingenting med det att göra mer än att den religionen också finns där.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Hur tänker du?
Har man mindre behov av att bo för att man inte har råd?
Eller är du sarkastisk?

Ökade kostnader kommer minska kraven på bostadsyta och frigöra bostäder.

De som inte har råd får flytta dit det inte är brist och bostäderna billigare, eller flytta ihop med andra, eller dela större lägenheter till mindre.

Vi har trots allt bland världens största bostadsyta per person i Sverige så brist på kvadratmeter är det knappast.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Könsstympning är (beroende på definition) en kulturell avart kring Afrikas Horn med omnejd, där som bekant ganska stora kristna grupper finns. Oavsett religion alltså. Islam har ingenting med det att göra mer än att den religionen också finns där.

För att göra det enkelt. Sök en karta som visar problemets omfattning och putsa sen på ditt inlägg. Vad gör det för nytta att förringa ett så groteskt barbari som begås mot så många över mer än halva arealen av kontinenten.

Det får finnas gränser. Ditt inlägg är bland det värsta jag läst på forumet.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Du kan inte ha läst särskilt mycket på detta forum, helt seriöst…

Absolut ett groteskt barbari, och inget förringande av fenomenet i sig, men föga religiöst - det var poängen.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Du kan inte ha läst särskilt mycket på detta forum, helt seriöst…

Absolut ett groteskt barbari, och inget förringande av fenomenet i sig, men föga religiöst - det var poängen.
Pratar vi könsstympning av flickor så är det i högsta grad av religösa skäl(islam) men geografin spelar också en roll. Alla muslimer utsätter inte flickor för könsstympning men de flesta som blivit utsatta för det har blivit utsatta av muslimer.

”Könsstympning av flickor sker på många håll i världen, från Indonesien i öst till Peru i väst. Mer än hälften av ingreppen sker i Indonesien, Egypten och Etiopien.”

Regimen i Kalmar menar att du har fel. Ljuger regimen i Kalmar och vad tror du är skälet till lögnen?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Ökade kostnader kommer minska kraven på bostadsyta och frigöra bostäder.

De som inte har råd får flytta dit det inte är brist och bostäderna billigare, eller flytta ihop med andra, eller dela större lägenheter till mindre.

Vi har trots allt bland världens största bostadsyta per person i Sverige så brist på kvadratmeter är det knappast.
Du menar att den som inte har råd att bo nära ica skall flytta därifrån? Med 20kr per liter 95'an, vem fan skall plocka hyllorna?

Jag menar att det knappast är de små billiga boenden som står tomma, idag. Kanske jag har fel?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
.
Islamiseringen är verklig, att vi blandar ihop den med andra problem är till föga nytta.

Var könsstympning kommer in i bilden just nu vet jag inte men det är förstås ett annat problem, även det till 99,9% en fråga om islam.
Det kommer en hel del könsstympning från Israel också.
Det var ett vidare spår av religiösa friskolor.

Islamism är ett problem, men jag har inget emot att folk är muslimer rent privat. De får gärna ha sex med varandra i grupper insmorda i sockervadd eller matolja också. Inte min sak att bry mig om.

Jag ser andra problem som viktigare än att en religion till sprids. Till exempel all vetenskapsfientlig smörja som folk verkar tro på för att de tror att det är bra med ett "öppet sinne"

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Problemet där blir att en ganska stor del av befolkningen i så fall hade råd med ett TÄLT.

Vilket inte är en utveckling som jag är så sugen på.
Kanske du är?

Eftersom hyreskostnaderna också är bundna till lånekostnad så skulle det inte heller vara ett rimligt alternativ för väldigt många.
Det är felutnyttjade ytor som är ett av problemen. Jag tror inte att det är sunt att man har möjlighet att låna summor som endast kan betalas om bostaden stiger i värde.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Det är felutnyttjade ytor som är ett av problemen. Jag tror inte att det är sunt att man har möjlighet att låna summor som endast kan betalas om bostaden stiger i värde.
Korrekt så långt, men jag tvivlar starkt på att flytta majoriteten av bostäder långt utanför majoriteten av boendens räckvidd på kort tid kommer att lösa problemen.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Förr i tiden när man lånade till bostad så betalade man tillbaks pengarna, men dagens samhälle så ser man lånen som en hyres kostnad för bostaden. . Så en ränte höjning är bara en hyreshöjning..

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...