Sverige idag..

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
8% ränta skulle sänka bostadspriserna ganska rejält.

Man ska ju komma ihåg att även många bostadsrättsföreningar har höga skulder och skulle därmed få höja sina avgifter.
Tveklöst. Mitt svar var till Mäkinen som tyckte att bopriserna kommer ner en smula, som om det skulle vara något bra. Det hjälper inte bostadslösa att bopriser faller pga höga ränteutgifter. Priserna kommer vara lägre men få kommer ändå ha råd.

Enda sättet att lösa bostadsbrist är att få till ett byggande av nya bostäder.

niclas88

Medlem
Gick med
22 Jun 2014
Hoj
KTM 990 adv Yamaha XT 600 Yamaha WR250r Yamaha WR400f
Idag möte jag en tiggare utanför Systemet i Södertälje. Hon har suttit där väldigt länge. Hon sa typ hur e läget! Då såg jag att hon hade en guldtand. Googlade och en guld tand kostar ca 20 till 30 tusen! Känns lite märkligt att en tiggare sitter med en guldtand! Har för övrigt aldrig givit en tiggare pengar.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Tveklöst. Mitt svar var till Mäkinen som tyckte att bopriserna kommer ner en smula, som om det skulle vara något bra. Det hjälper inte bostadslösa att bopriser faller pga höga ränteutgifter. Priserna kommer vara lägre men få kommer ändå ha råd.

Är du glad när andra priser är höga också? Bra att mjölkpriset går upp? Bra att bränslepriset går upp? Eller är det bara bostadspriserna som är bra att dom går upp?

Ja, det vore bra om bostadspriserna kom ner så att de unga har råd att skaffa sig bostäder också utan att belåna sig till nivåer de aldrig kommer kunna amortera bort under sin livstid.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Inte idag men väl imorgon fredag, kommer elpriser slå nytt rekord. Nu kommer den, Ygemanvintern. Hoppas ni installerat vedkamin

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Är du glad när andra priser är höga också? Bra att mjölkpriset går upp? Bra att bränslepriset går upp? Eller är det bara bostadspriserna som är bra att dom går upp?

Ja, det vore bra om bostadspriserna kom ner så att de unga har råd att skaffa sig bostäder också utan att belåna sig till nivåer de aldrig kommer kunna amortera bort under sin livstid.
Jag är inte glad över bopriserna och jag känner verkligen med de som inte har möjlighet att köpa. För 15 år sedan var jag där och jag minns det som igår. Jag tycker inte om några kostnadsökningar.

Jag säger att dessa som idag inte har råd inte kommer ha råd även om räntorna skenar och bostadspriserna dumpar. Hade det däremot kunnat byggas mer så hade man kunnat lösa bostadsbristen. Man löser det inte med höjda räntor.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika

Man måste börja någonstans och jag är övertygad om att bostäder har fel pris idag. Jag brukar inte framhålla Göran Persson som en stor tänkare, men att den som är satt i skuld inte är fri hade han rätt i.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Man måste börja någonstans och jag är övertygad om att bostäder har fel pris idag. Jag brukar inte framhålla Göran Persson som en stor tänkare, men att den som är satt i skuld inte är fri hade han rätt i.
Vad räknar du som skuld?
Lån överhuvudtaget?
Om värdet på tillgångar överstiger skulder är det då OK?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Ett lägre pris med höga räntekostnader hjälper ingen. Man kan börja någonstans och det rimliga är att börja underlätta för de som vill bygga.

Ränteavdraget håller jag med om att det borde tas bort. Lån ska inte löna sig. Pengarna staten tjänar på avskaffandet kan användas till generella skattesänkningar.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ett lägre pris med höga räntekostnader hjälper ingen. Man kan börja någonstans och det rimliga är att börja underlätta för de som vill bygga.

Ränteavdraget håller jag med om att det borde tas bort. Lån ska inte löna sig. Pengarna staten tjänar på avskaffandet kan användas till generella skattesänkningar.

Jo, ett lägre pris med högre räntekostnad ger inte lägre månadskostnad men större möjlighet att amortera bort skulden innan pensionen.

Och större chans för några att köpa kontant utan att bli livegen hos banken.

Just nu lönar det sig ju att låna maximalt, räntan är ju lägre än inflationen, särskilt inkl räntebidraget.
Och banken får en allt större del av landets ekonomi i takt med all den belåning som krävs.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Om räntan stiger berör de inte mig då, men de är inte så roligt för dom me höga lån... Blir klart dyrt då, men har man levt me höga räntor så vet man hur de svider i plånboken.. När jag köpte hus så vart man jublande glad när man fick bundet botten lån till 13,75% ränta när topplån låg på 16%..
Hårdare tider kommer men säkert inte så himla höga räntor.. Men de kan säkert gå upp till 5-6% iaf... För mig att räntan för typ 15 år sen låg på 6%..

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jo, ett lägre pris med högre räntekostnad ger inte lägre månadskostnad men större möjlighet att amortera bort skulden innan pensionen.

Just nu lönar det sig ju att låna maximalt, räntan är ju lägre än inflationen, särskilt inkl räntebidraget.
Och banken får en allt större del av landets ekonomi i takt med all den belåning som krävs.
Tar ut maximalt med lån till minsta ränta, skyfflar in på ISK. Om 10år cashar man ut, betalar av huset och lever på avkastningen.
#lifehack

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Tar ut maximalt med lån till minsta ränta, skyfflar in på ISK. Om 10år cashar man ut, betalar av huset och lever på avkastningen.
#lifehack
Typ så.
Man kan ju möjligen önska att saker såg annorlunda ut men så länge verkligheten är som den är så utnyttja det läge som finns.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Vad räknar du som skuld?
Lån överhuvudtaget?
Om värdet på tillgångar överstiger skulder är det då OK?
Man är alltid hämmad av att ha lån oavsett nivå. Jag har själv lån och amorterar med tanken att det finns ett slut på betalningen. Det teoretiska värdet på bostaden är ungefär det dubbla mot vad det kostade att bygga för knappt 10 år sen. Det är inte rimligt nånstans.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera

Köper resonemanget. Tror det som skiljer oss är synen på lån. Jag ser inget fel i att ha lån, se nedan.
#lifehack
Exakt så. Jag lånade också upp för något år sedan när det gick upp för mig att inflationssnöbollen är i rullning. Bara att spela korten man har. Inflation ökar värdet på börsen, bostäder, guld och bitcoin. Lånen äts upp av inflationen. Jag har gått full inflationshedge och hoppas kunna profitera ännu mer på politikers dårskap samtidigt som jag lider med de som kommer få det tufft. Som alltid är det de som redan är svaga som trycks ner ännu djupare.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Man är alltid hämmad av att ha lån oavsett nivå. Jag har själv lån och amorterar med tanken att det finns ett slut på betalningen. Det teoretiska värdet på bostaden är ungefär det dubbla mot vad det kostade att bygga för knappt 10 år sen. Det är inte rimligt nånstans.
Nej, det kan jag inte hålla med om.
När räntan är så mycket lägre än vad man får på tom fonder är det rätt att låna inte fel.
Det är den monetära sanningen.
Rimligt ätt väl att något är värt vad någon är villig att betala?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Köper resonemanget. Tror det som skiljer oss är synen på lån. Jag ser inget fel i att ha lån, se nedan.

Exakt så. Jag lånade också upp för något år sedan när det gick upp för mig att inflationssnöbollen är i rullning. Bara att spela korten man har. Inflation ökar värdet på börsen, bostäder, guld och bitcoin. Lånen äts upp av inflationen. Jag har gått full inflationshedge och hoppas kunna profitera ännu mer på politikers dårskap samtidigt som jag lider med de som kommer få det tufft. Som alltid är det de som redan är svaga som trycks ner ännu djupare.

Jag ser inget fel i att ha lån för investeringar, men lån för konsumtion ska inte löna sig och de ska vara så låga som möjligt och bör vara amorterade den dagen man går i pension och får längre inkomst. Det är ju förstås en utopi idag.

Att bo är för övrigt konsumtion även om väldigt många verkar tro det är en investering.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Om räntan stiger berör de inte mig då, men de är inte så roligt för dom me höga lån... Blir klart dyrt då, men har man levt me höga räntor så vet man hur de svider i plånboken.. När jag köpte hus så vart man jublande glad när man fick bundet botten lån till 13,75% ränta när topplån låg på 16%..
Hårdare tider kommer men säkert inte så himla höga räntor.. Men de kan säkert gå upp till 5-6% iaf... För mig att räntan för typ 15 år sen låg på 6%..
När räntorna var på de nivåerna var väl också avdragen 50%, eller? Lustigt att ingen minns det när det pratas låneräntor..
Sparräntor på över 10%. Tror jag hade 12,75% som mest i barnaåren. Far läste ibland upp det där.

Om jag förstått det rätt har norrmännen 100% räntesvdrag på bolån. Någon som kan bekräfta/dementera detta? Möjligen tuffare villkor för att få låna. En skillnad är dock att de snittar på att amortera av lånen på 25 år, här 100! De verkar inte veta varför de gör det, dock. Betalningskultur. Billigare än CSN, t o m.

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...