Raderad medlem 51742
Guest
Tillit skulle jag gissa är jävligt viktigt för moral, gemenskap och ett väl fungerande samhälle.
Ser dock inte hur staten kan skapa tillit öht, iaf inte som de agerar nu.
Tillit som jag ser det innebär att människor riskerar/vågar lita på varandra och sedan håller vad de lovat. Istf byråkrati, papper som ska fyllas i, staten som ordnar med ditten och datten osv så kanske man ska prata mer med varandra, komma överens om hur man vill ha det på olika plan med mlm likasinnade lokalt i de sammanhang man befinner sig i.
Jag tror att decentralisering delvis är vägen, mer beslut närmare människorna, lokalt. Mer makt till något långtbortistan som kallas EU är fel väg.
2 olika synsätt, vilket bygger mest tillit?
1. Här i vårat lilla samhälle så tar vi hand om de äldre eller de som blir sjuka på det här sättet... gemensamt tillsammans.
2. Behöver du vård som sjuk eller äldre? Det ordnar väl staten.
Ja tillit behövs och i många avseenden förutsätter det en någorlunda gemensam moral och och andra förutsättningar som gör att tillit kan uppstå, särskilt när vi pratar om det som är bortom familjen, flocken och klanen som går att hålla någorlunda koll på som individ. Att vi vågar ta en personlig risk för att vi räknar med att det i slutändan kommer fungera.
Ang. de två synsätten... om 2 skall fungera förutsätter det att tillräckligt många snarare resonerar som om det vore 1.
Nationalstater är ett sätt att bygga strukturer som ger möjlighet att bygga tillit bortom familjen/flocken/klanen, men inte utan problem och långt ifrån det enda sättet om man ser det ur ett vidare och mer långsiktigt perspektiv. Men vad som kvarstår är behovet av tillit. Vilken metod vi än väljer måste tillit finnas i tillräcklig utsträckning, annars återstår kaos/anarki eller auktoritärt styre.
Decentralisering och beslut närmare människor är absolut en väg, vilket inte nödvändigtvis behöver utesluta att vissa frågor enbart kan lösas på en högre och mer gemensam nivå, men troligen långt färre än idag.