Sverige idag..

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vilken salva

Kärnkraft ger 75 ggr tillbaka på investering 1
Vindkraft ger 4 ggr tillbaka på investering 1
Solel ger 1,6 grr tillbaka på investering 1

Signerat
Per Fahlén
professor emeritus energi och miljö, Chalmers tekniska högskola, ledamot i IVA (Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien)
Enno Abel
professor emeritus installationsteknik, Chalmers tekniska högskola, ledamot i IVA
Claes Bankvall
före detta vd SP, Sveriges tekniska forskningsinstitut, ledamot i IVA
Harry Frank
före detta forskningschef ABB Corporate Research, ledamot i IVA och KVA
Tomas Hallén
före detta teknisk direktör Akademiska Hus AB, civilingenjör, teknologie doktor hc, ledamot i IVA
Åke Wikström
före detta vice vd, Iggesunds Bruk och Kamyr AB, ledamot i IVA

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Brist på utbildning och kompetens i sveriges ledning orsakar mängder av misstag hela tiden. Detta är bara ett exempel.
Enda drivkraften är att vara kvar för att kunna bestämma.
Skrämmande är dock faktumet att det är svenskar som röstar på dom. Och sedan inte ställer dom till svars.
Men många går ju på lögnerna som presenteras.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Man kan inte säga annat än att det är spännande tider nu när staten ska betala ut bidrag så att medborgarna ska ha råd att betala in (el)skatt till staten...

Ett tips från mig till dig, men berätta inte för någon annan ;)

Jag mailade Skatteverket och meddelade att jag identifierar mig som ett multinationellt techbolag med miljarder dollar på bankkontot (på Irland). Så nu har de reviderat min elräkning från 12 345 kr till 42 kr.

:rock

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Vad fan håller de på med.
”Genom att inkludera begreppet våld i nära relationer i det överordnade begreppet mäns våld mot kvinnor innefattas även våld i samkönade relationer, eller för den delen kvinnors våld mot män i nära relationer.”

Går att läsa själv här: https://www.jamstalldhetsmyndigheten.se/files/2020/01/JAMY_Handbok-IAVP_TG-1.pdf
Fan vad jag känner att mina pengar kommer till nytta.

Raderad medlem 51742

Guest
Vad fan håller de på med.

Går att läsa själv här: https://www.jamstalldhetsmyndigheten.se/files/2020/01/JAMY_Handbok-IAVP_TG-1.pdf
Fan vad jag känner att mina pengar kommer till nytta.
Så nu har det gått hela varvet runt och landat i att våld är lika fel oavsett vem som utför det och mot vem?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Så nu har det gått hela varvet runt och landat i att våld är lika fel oavsett vem som utför det och mot vem?

Nej, vi har landat i att när en kvinna slår sin man, eller när någon samkönad slår sin partner så definieras det alltså som mäns våld mot kvinnor.

Feministisk jämlikhet i ett nötskal...

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Missade du att mp lämnade regeringen? Inom några veckor hade regeringen tagit ett antal beslut som exempelvis gynnar industrin. Säger inte att den är "idealisk" men den blev onekligen mer "realistisk".
Trodde du fortsatte på temat feministisk regering. Nej, missade inte att mp lämnat ( och vill in igen), men jag medger att jag bommat vad som är gynnsamt för industrin. Ser mest att det varslas pga kostnadsökningar. Bränsle, energi och råvaror. Välkomnar självklart positiva nyheter!

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
De av Corona-kommissionen efterfrågade dokumenten verkar ha läckt förbi Hallengren trots att hon ivrigt förklarat att de inte finns.
Jag har själv inte lyckats hitta det utanför betalartikel. Har någon sett om det är lika illa som i rubriken eller är det småskit?

Raderad medlem 51742

Guest
De av Corona-kommissionen efterfrågade dokumenten verkar ha läckt förbi Hallengren trots att hon ivrigt förklarat att de inte finns.
Jag har själv inte lyckats hitta det utanför betalartikel. Har någon sett om det är lika illa som i rubriken eller är det småskit?
Tänker du på Peter Wennblads ledare i SvD?

I såna fall är det inga faktiska dokument som visas upp, men skribenten skriver att han fått se sådana via en källa.

Handlar om mer utförliga mötesagendor där det även finns talarmanus för de som varit föredragande under mötet, så nästan som ett protokoll.

Som av en händelse verkar ju regeringskansliet nu gett coronakommissionen tillgång till en massa dokument, även om det inte riktigt framgår om dokumenten ovan inkluderas.

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Tänker du på Peter Wennblads ledare i SvD?

I såna fall är det inga faktiska dokument som visas upp, men skribenten skriver att han fått se sådana via en källa.

Handlar om mer utförliga mötesagendor där det även finns talarmanus för de som varit föredragande under mötet, så nästan som ett protokoll.

Som av en händelse verkar ju regeringskansliet nu gett coronakommissionen tillgång till en massa dokument, även om det inte riktigt framgår om dokumenten ovan inkluderas.

Precis den. Sådana artiklar brukar ju oftast följas av att det omtalade materialet dyker upp lite vid sidan om samtidigt eller strax efter. Det är ju uppenbart redan på drift.

Det intressanta är ju, om det nu är samma dokument, varför man inte lämnat de till kommissionen direkt utan omvägar?
Känns som att det bör vara värre saker än ett par olyckliga formuleringar.

Raderad medlem 51742

Guest
Precis den. Sådana artiklar brukar ju oftast följas av att det omtalade materialet dyker upp lite vid sidan om samtidigt eller strax efter. Det är ju uppenbart redan på drift.

Det intressanta är ju, om det nu är samma dokument, varför man inte lämnat de till kommissionen direkt utan omvägar?
Känns som att det bör vara värre saker än ett par olyckliga formuleringar.
Min gissning är att det inte är de faktiska dokumenten som läckt ut. Skulle kunna vara så att den interna källan fotograferat av skärmen, visat upp dem i videosamtal med Wennblad eller liknande. Att ladda ner dem skulle ju med största sannolikhet loggas och den interna källan är väl rädd för upptäckt, liksom att Wennblad vill kunna fortsätta använda sin källa framöver.

Att man inte velat lämna ut dokumenten är väl för att man vill ha informationsövertaget och möjlighet att i efterhand avfärda sådant som kommissionen tar upp i sin slutrapport med: "det där är spekulationer, det var inte alls så det gick till" med samtidig utläggning av diverse rökridåer för att flytta fokus i diskussionen. För att en sådan strategi skall bli framgångsrik förutsätter det dock att dokumenten inte senare kommer fram utan att det går att göra trovärdigt att de aldrig har funnits. Känns kanske inte som världens smartaste strategi.

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Min gissning är att det inte är de faktiska dokumenten som läckt ut. Skulle kunna vara så att den interna källan fotograferat av skärmen, visat upp dem i videosamtal med Wennblad eller liknande. Att ladda ner dem skulle ju med största sannolikhet loggas och den interna källan är väl rädd för upptäckt, liksom att Wennblad vill kunna fortsätta använda sin källa framöver.

Att man inte velat lämna ut dokumenten är väl för att man vill ha informationsövertaget och möjlighet att i efterhand avfärda sådant som kommissionen tar upp i sin slutrapport med: "det där är spekulationer, det var inte alls så det gick till" med samtidig utläggning av diverse rökridåer för att flytta fokus i diskussionen. För att en sådan strategi skall bli framgångsrik förutsätter det dock att dokumenten inte senare kommer fram utan att det går att göra trovärdigt att de aldrig har funnits. Känns kanske inte som världens smartaste strategi.

Inte ett otroligt scenario.
Ibland förvånas jag över att man från politikerhåll är så oerhört främmande för strategin med att helt enkelt erkänna ett eventuellt fel.
Jag tror att man i det här fallet skulle kunna komma ganska långt med att påtala att det hela var nytt och okänt (mnja) och att man därmed hade väldigt svårt att göra en korrekt analys. Därför blev inte alla beslut helt bra i retroperspektiv.
Då kunde man förmodat skapa förståelse och en viss empati för situationen istället för som nu misstänkliggöra sig själv och skapa motsättningar. Knappast förtroendebyggande. Särskilt inte med Hallengren som front...

Raderad medlem 51742

Guest
Inte ett otroligt scenario.
Ibland förvånas jag över att man från politikerhåll är så oerhört främmande för strategin med att helt enkelt erkänna ett eventuellt fel.
Jag tror att man i det här fallet skulle kunna komma ganska långt med att påtala att det hela var nytt och okänt (mnja) och att man därmed hade väldigt svårt att göra en korrekt analys. Därför blev inte alla beslut helt bra i retroperspektiv.
Då kunde man förmodat skapa förståelse och en viss empati för situationen istället för som nu misstänkliggöra sig själv och skapa motsättningar. Knappast förtroendebyggande. Särskilt inte med Hallengren som front...
Är väl kanske en övertro på sin egen förmåga att alltid vara den som regisserar föreställningen.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA