Sverige idag..

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
LO's ordförande står i SVT och försvarar miljonstöd till S och uteslutning av vald SD-medlem till förtroendeuppdrag i facket.
Herregud!
60% av LO's medlemmar röstar på andra partier men S ska få miljonstöd.
Kolla upp hennes svar på frågan om hon kan nämna ett förslag SD lagt som visar på dålig människosyn.
Gurgla.Gurgel. Svammel.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
LO's ordförande står i SVT och försvarar miljonstöd till S och uteslutning av vald SD-medlem till förtroendeuppdrag i facket.
Herregud!
60% av LO's medlemmar röstar på andra partier men S ska få miljonstöd.
Kolla upp hennes svar på frågan om hon kan nämna ett förslag SD lagt som visar på dålig människosyn.
Gurgla.Gurgel. Svammel.

Det är väl sannolikt fler LO-medlemmar som röstar SD än S idag.

Det sjukaste är väl nästan att att LO kan fortsätta likadant år efter år utan att medlemmarna säger upp sina medlemskap.

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Det är väl sannolikt fler LO-medlemmar som röstar SD än S idag.

Det sjukaste är väl nästan att att LO kan fortsätta likadant år efter år utan att medlemmarna säger upp sina medlemskap.
Gränsen borde snart vara nådd kan man tycka speciellt om mindre än hälften röstar på S

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Minns själv hur de sysslade med rena maffia-metoder mot de som inte var medlemmar (jag råkade själv ut för det drygt 20 år gammal) men måttet borde vara rågat en dag. Om den dagen kommer ska jag utbrista en skål

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Enligt SVT var det ca 40% S och 27% SD.

Det har jag väldigt svårt och tro faktiskt. Av de i min omgivning som arbetar inom LO-yrken så skulle jag gissa att förhållandet snarare är tvärtom.

Nu vet jag ju eg. inte vare sig hur folk röstar eller vilka som är med i LO men jag vet ju hur snacket går bland lågutbildade.

Raderad medlem 51742

Guest
Det har jag väldigt svårt och tro faktiskt. Av de i min omgivning som arbetar inom LO-yrken så skulle jag gissa att förhållandet snarare är tvärtom.

Nu vet jag ju eg. inte vare sig hur folk röstar eller vilka som är med i LO men jag vet ju hur snacket går bland lågutbildade.
Skulle tro att bland LO-anslutna män är det en majoritet som sympatiserar med SD, men bland LO-anslutna kvinnor i offentlig sektor är S i tydlig övervikt.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Man kan tänka ett de 60% som inte röstar på S borde inte vara helt nöjda med miljonstödet
Det är precis den slutsats jag också drar.
Och gör vi det gör fler det.
Och gör fler det kommer dom också fundera på fortsatt medlemskap.
Osv osv

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Regeringen kommer säga ja till slutförvar enligt flera källor.
Det kom ju inte långt efter MP's avhopp...
Undrar vilka som var emot? :va

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Regeringen kommer säga ja till slutförvar enligt flera källor.
Det kom ju inte långt efter MP's avhopp...
Undrar vilka som var emot? :va

Plötsligt ändrade också Länsstyrelsens i Norrbotten inställning i frågan om miljötillstånd för Kaunisvaara och miljödomstolen dömde också till fördel för Kaunis - rakt emot NVV-s begäran om återkallelse.

Igår stod det i tidningarna att länsrådet (chef över tjänstemännen) får sparken.

Vågar man hoppas på nya vindar för industrisverige? Vi kan ju inte ha statliga myndigheter som försöker sabotera för näringslivet.

Raderad medlem 51742

Guest
Plötsligt ändrade också Länsstyrelsens i Norrbotten inställning i frågan om miljötillstånd för Kaunisvaara och miljödomstolen dömde också till fördel för Kaunis - rakt emot NVV-s begäran om återkallelse.

Igår stod det i tidningarna att länsrådet (chef över tjänstemännen) får sparken.

Vågar man hoppas på nya vindar för industrisverige? Vi kan ju inte ha statliga myndigheter som försöker sabotera för näringslivet.
Blir nog tillfälliga vindar i såna fall. Skall S bilda regering efter nästa val måste de fortfarande ha med sig miljöpartiet, om de inte åker ur riksdagen. Vad S håller på med nu handlar nog mest om att säkra en vinst i valet.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vår miljöminister saknar tillstånd för sin avloppsanläggning. Har vi sett hyckleriet förr?

Annika Stranhäll är sjuk, och nu har hon fått covid också. Undrar om hon glömde vifta med vaccinpasset.

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1

Det är helt andra tongångar.
Tittade på tidigare LO-dinosaurien Thorwaldsson i SVT häromdagen, det var nästan så att jag blev sosse där och då. Sunda tankar om framtidssatsningar för t.ex. gruvdrift och säkrad tillgång på energi mm.
Tyvärr måste de som sagt ha stöd i en eventuell framtida regering, men med riktigt stor tur är inte MP ett alternativ då.

Raderad medlem 51742

Guest
Vår miljöminister saknar tillstånd för sin avloppsanläggning. Har vi sett hyckleriet förr?

Annika Stranhäll är sjuk, och nu har hon fått covid också. Undrar om hon glömde vifta med vaccinpasset.

Som miljöminister kan man tycka att hon borde kunna ordna ett tillstånd även för detta slutförvar.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det är helt andra tongångar.
Tittade på tidigare LO-dinosaurien Thorwaldsson i SVT häromdagen, det var nästan så att jag blev sosse där och då. Sunda tankar om framtidssatsningar för t.ex. gruvdrift och säkrad tillgång på energi mm.
Tyvärr måste de som sagt ha stöd i en eventuell framtida regering, men med riktigt stor tur är inte MP ett alternativ då.

Det finns ju absolut alternativet minoritetsregering med breda överenskommelser vad gäller energi, försvar, kriminalpolitik och skola och sedan hoppande majoriteter i enskilda frågor. Ungefär som just nu.

Kanske inte helt oattraktivt eftersom det då blir enklare att överbrygga blockpolitiken nu när MP och L lyckats göra sig själva irrelevanta samtidigt som KD och SD inte har några egna frågor kvar när de övriga är i stort sett helt överens om stram invandring, hårdare tag och tydligare styrning i energifrågan.

Det är väl bara skygglapparna runt friskolesystemet och några små symbolfrågor kvar känns det som.

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Det finns ju absolut alternativet minoritetsregering med breda överenskommelser vad gäller energi, försvar, kriminalpolitik och skola och sedan hoppande majoriteter i enskilda frågor. Ungefär som just nu.

Kanske inte helt oattraktivt eftersom det då blir enklare att överbrygga blockpolitiken nu när MP och L lyckats göra sig själva irrelevanta samtidigt som KD och SD inte har några egna frågor kvar när de övriga är i stort sett helt överens om stram invandring, hårdare tag och tydligare styrning i energifrågan.

Det är väl bara skygglapparna runt friskolesystemet och några små symbolfrågor kvar känns det som.

Hur landet ligger efter valet är svårt att spekulera i. Det som är helt klart är att få bort MP ur regeringsställning var som att få bort den där omskrivna megafettproppen i Londons avloppssystem för en tid sedan.
Trevligt att politiker som instinktivt skriker nej till precis allt får ägna sig åt det från åskådarplats utan inflytande.

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Som miljöminister kan man tycka att hon borde kunna ordna ett tillstånd även för detta slutförvar.

Som ju framgår av artikeln handlar det ju inte om några stora överträdelser, särskilt som det löpt ut i samband med ägarbyte av fastigheten. Kanske mer talande för hur bevakad man är som politiker idag.

Det som krånglar till det med miljötillstånd är att det är en rättsprocess; dvs politiken kan och får inte lägga sig i domstolens arbete. Däremot kan och får man styra sina egna myndigheters agerande som part i ärendena. Och det är nog där som nya direktiv utgått.

Framförallt när det gäller miljöbalkens portalparagraf; nämligen att de olika samhällsintressena skall sammanvägas. Inte bara bevarandeperspektivet alltså utan allt sammantaget.

Ingen vågad gissning att mp fokuserade helt på bevarandeperspektivet under sin tid vid rodret och det har sannolikt präglat alltför många processer under de sista 15 åren.

Raderad medlem 51742

Guest
Som ju framgår av artikeln handlar det ju inte om några stora överträdelser, särskilt som det löpt ut i samband med ägarbyte av fastigheten. Kanske mer talande för hur bevakad man är som politiker idag.

Det som krånglar till det med miljötillstånd är att det är en rättsprocess; dvs politiken kan och får inte lägga sig i domstolens arbete. Däremot kan och får man styra sina egna myndigheters agerande som part i ärendena. Och det är nog där som nya direktiv utgått.

Framförallt när det gäller miljöbalkens portalparagraf; nämligen att de olika samhällsintressena skall sammanvägas. Inte bara bevarandeperspektivet alltså utan allt sammantaget.

Ingen vågad gissning att mp fokuserade helt på bevarandeperspektivet under sin tid vid rodret och det har sannolikt präglat alltför många processer under de sista 15 åren.
Nu tror jag att du kanske tolkade mitt inlägg lite mer allvarligt än vad det var menat som. Man får väl för all del hoppas att miljöministern slipper blanda in miljöpartiet i sina egna avloppsbekymmer ;)

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Från xsprätten idag om LO-basens intervju i SVT igår.
Skärmklipp.PNG
Var väl ungefär vad jag tyckte igår.

Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...