Sverige idag..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Från xsprätten idag om LO-basens intervju i SVT igår.
View attachment 468162
Var väl ungefär vad jag tyckte igår.
Det var något om vinster i välfärden som hon tog för intäkt att SD inte delar synen på människovärdet som jag förstod det.

Låter väl rätt sosselogiskt, hade blivit mer förvånad om hon faktiskt hade uppvisat någon form av intelligens.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det var något om vinster i välfärden som hon tog för intäkt att SD inte delar synen på människovärdet som jag förstod det.

Låter väl rätt sosselogiskt, hade blivit mer förvånad om hon faktiskt hade uppvisat någon form av intelligens.
Hon stod och svalde lite och svarade inte alls först.
Sedan drog hon till med dräparen "vinster i välfärden". :3freak

Raderad medlem 51742

Guest
Härligt, har inte Thorwaldsson svamlat något liknande nyligen?

Eller tänker jag på Hultqvist pinsamma Jimmy-debatt?
S förre partisekreterare Lena Rådström Baastad sa samma sak för några år sedan, så det skulle väl kunna tyda på att det är en fastslagen talepunkt och då har säkert fler sagt det.

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Finns människan på riktigt eller hon är ett troll från en annan planet?

– Det är ett problem när människor behöver vara medlemmar i fackföreningar av olika skäl, men samtidigt tvingas stödja ett politiskt parti som man inte sympatiserar med. Det är en orimlig hållning, säger Jimmie Åkesson.

LO-ordföranden Susanna Gideonsson tycker dock att SD:s förslag är "löjligt".

– Det här om något visar väl på SD:s odemokratiska ådra, säger hon.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Principiellt har Åkesson helt rätt.

Men då kan man faktiskt starta en egen fackförening.

Har gjorts förr så inget konstigt med det.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

Ett fack tillhör väl medlemmarna och inte ett parti?
Jag tror inte någon gynnas av att facken splittras per parti.
Det är därför jag tycker det är så korkat gjort.
Stor är stark i den världen, iaf som jag ser det.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera

Så är det. Så länge som medlemmarna accepterar det genom att betala medlemsavgiften så blir det ingen ändring.

Ett fackförbund som inte sysslar med partibidrag, semesterbyar och annat trams är önskvärt.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Arbetsgivaren gynnas väl?

Som sagt tidigare så kompliceras principen av att parti och fackförening faktiskt HAR gemensam bakgrund i S/LO-s fall. Ungefär som att tycka att det är konstigt att C vill stödja svenskt jordbruk, att Liberalerna har många nykterister eller att KD propagerar för kristendomens återinförande i skolundervisningen (eller stenande av homosexuella… eller har de tagit bort det nu?)

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har löst det hela genom att förhandla allt arbetsrättsligt, löne- och villkorsmässigt med endast mig själv.

Jag tror iofs att Skatteverket också vill ha ett ord med i laget.

Men det är annars ett rätt bra sätt att lösa saken. Men det brukar tydligen vara svårt att få till det där med arbetstid och semester så att familjen är nöjd.

Raderad medlem 51742

Guest
Jag tror iofs att Skatteverket också vill ha ett ord med i laget.

Men det är annars ett rätt bra sätt att lösa saken. Men det brukar tydligen vara svårt att få till det där med arbetstid och semester så att familjen är nöjd.
Att Skatteverket skulle vara en förhandlingspart låter som en utopi eller dystopi beroende på hur man ser det. Man betalar vad det kostar, håller käften och hoppas att de aldrig vill en något.

Inga problem med arbetstid och semester. Man får välja mellan tid eller pengar, helt enkelt. Väldigt okomplicerat.

EDIT: Tror för övrigt många skulle ändra sin syn på skatt om de själva betalade in pengarna till skatteverket varje månad och såg vilka belopp det handlade om.

Last edited by a moderator:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Ett ytterst teoretiskt men inte särskilt genomtänkt resonemang. Tror inte heller det delas av särskilt många i LO som röstar SD, dvs den största delen LO-anslutna.

Dessutom är inte ett fackförbund en ideell förening som alla andra, med din bakgrund känner du säkert till deras särställning på arbetsmarknaden och även i andra delar av samhället.

Påminner lite om det eviga "Facebook är ett privat företag, om de vill censurera 4mdr användare så är det ju helt frivilligt att starta ett eget Facebook".

Varför inte, "om någon är missnöjd med Rysslands aggressioner kan den nu starta ett bättre Ryssland?!"

Så försök att sansa dig lite även om jag förstår att du är lycklig över mobbningen.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
S förre partisekreterare Lena Rådström Baastad sa samma sak för några år sedan, så det skulle väl kunna tyda på att det är en fastslagen talepunkt och då har säkert fler sagt det.
Jag gissar du och alla andra vid det här laget hört den episka intervjun som Jörgen Huitfeldt gjorde med henne där han pressar henne milt sagt hårt gällande bland annat varför vissa förslag är rasistiska när de kommer från SD men inte alls rasistiska när de kommer från S.

Denna intervju var nog en av de två som lyckligtvis förstörde hans SR-karriär till förmån för det fria ordet, den andra är förstås den med Gudrun Schyman där han inte låter henne komma undan med korkade och bimbofierade resonemang.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ett ytterst teoretiskt men inte särskilt genomtänkt resonemang. Tror inte heller det delas av särskilt många i LO som röstar SD, dvs den största delen LO-anslutna.

Dessutom är inte ett fackförbund en ideell förening som alla andra, med din bakgrund känner du säkert till deras särställning på arbetsmarknaden och även i andra delar av samhället.

Påminner lite om det eviga "Facebook är ett privat företag, om de vill censurera 4mdr användare så är det ju helt frivilligt att starta ett eget Facebook".

Varför inte, "om någon är missnöjd med Rysslands aggressioner kan den nu starta ett bättre Ryssland?!"

Så försök att sansa dig lite även om jag förstår att du är lycklig över mobbningen.

Nope jag är inte lycklig över någon mobbing, jag tycker att det är principiellt fel att partisympatier skall spela någon roll i dessa sammanhang.

Däremot så kan jag förstå varför det ser ut som det gör och det är fortfarande så att S-sympatier är i majoritet bland LO-medlemmarna. Beslutet togs på deras kongress.

Men - rätten att rösta som man vill skall stå över det mesta andra i samhället. Det skall inte ses som en rätt att ens påståenden skall slippa ifrågasättas men du skall inte få dina livsvillkor påverkade beroende på om du röstat ”rätt” eller inte. Därför tycker jag personligen att det är fel när en person inte kan vara ombud trots att medlemmarna röstat fram denne (som jag förstått det).

Men att LO stödjer S, det är både väntat och beslutat i demokratisk ordning. Man behöver som medlem i en förening inte hålla med i alla frågor men det ingår att respektera kongressens/årsmötets beslut. Eller gå ur då om man nu inte kan leva med det.

Följer därav också att jag hyser den största tolerans mot dig och dina åsikter Markus även om jag ibland/ofta argumenterar emot dig och tycker du har fel. Jag skiljer på sak och person. :krama

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Sossarna är väl i grunden LOs partipolitiska gren och det är väl för att få LOs åsikter i riksdagen partiet existerar.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA