Sverige idag..

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Kritik är en sak, men det som sprids här är bara löjligt. Högafflar och facklor för hela slanten, vettiga resonemang noll.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Stockholm idag.
Vad var det Alice Teoderescu skrev som regimen och deras Twitter-troll inte gillade, att resan till u-land gick fort. Ja ungefär så.

Efter kontakter med den allmänna vården i Stockholm så är man på riktigt livrädd att skada sig. För att inte tala om barnakuten.
55f92aa4d01f13aba0edad09dddb6e6a.jpg

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Sen så var det ju det där med att skilja på sak och person.

Om man inte vill ha jobbet trots att man tycker att det är överbetalt då? Blir lönen lägre om de som tycker att det är överbetalt kandiderar eller vad är din poäng?

Bra, du ser inga problem med det medans andra kanske gör det. Inga problem.

145000 kr inte för mycket? Säg det till de familjer som månad efter månad vänder och vrider på varje krona men samtidigt tvingas finansiera fantasilöner till andra människor. Nya skor till barnen? Kanske till våren.
Jag anser att det finns tusentals personer hos vilka de där 3000 kronorna skulle göra större nytta. Pensionärer tex. De som jobbat och slitit ett helt yrkesliv men knappt vet om de kan betala räkningarna vid månadens slut. Budget för nöjen, finns inte på kartan.

Det där sista där är ju iaf inte förvånande att det kommer ifrån dig. Vanlig vänsterretorik mot de som tycker "fel". Sak och person var det.

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Sen så var det ju det där med att skilja på sak och person.

Om man inte vill ha jobbet trots att man tycker att det är överbetalt då? Blir lönen lägre om de som tycker att det är överbetalt kandiderar eller vad är din poäng?

Bra, du ser inga problem med det medans andra kanske gör det. Inga problem.

145000 kr inte för mycket? Säg det till de familjer som månad efter månad vänder och vrider på varje krona men samtidigt tvingas finansiera fantasilöner till andra människor. Nya skor till barnen? Kanske till våren.
Jag anser att det finns tusentals personer hos vilka de där 3000 kronorna skulle göra större nytta. Pensionärer tex. De som jobbat och slitit ett helt yrkesliv men knappt vet om de kan betala räkningarna vid månadens slut. Budget för nöjen, finns inte på kartan.

Det där sista där är ju iaf inte förvånande att det kommer ifrån dig. Vanlig vänsterretorik mot de som tycker "fel". Sak och person var det.
Vilka är dina argument då? Förutom "vänsterretoriken" att andra får minsann lägre lön...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag tror vi skulle ha BÄTTRE politiker på tjänsterna om det inte var främst lönen och förmånerna som lockade.

Vi vill ha politiker som gör det för att dom brinner för det, för att dom känner kallet...

(om ingen känner igen retoriken så var det någon som ville hålla nere lönerna inom vården med samma argument på 70-80 talet, man skulle göra det för att man kände "kallet".
Det trycktes upp klistermärken med "Kallet betalar inte min hyra" och "Kallet betalar inte min mat")

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
För alla som jobbat i näringslivet så framstår ju dessa löner som horribla.
Säg mig en enda ledningsgrupp person som skulle komma undan med dessa värdelösa leverabler år efter år och få påökt.

Tänk ett styrelsemöte med Morgan, hans älskarinna och Hallengren. Det hade inte blivit vackert.

145 är en bra och rimlig lön för ett bra arbete, men en sinnessjuk lön för ett totalt misslyckande.

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
En poäng är att politiker i mångt och mycket har blivit ett frälse långt från folket.
De kan bosätta sig var dom vill i Sverige utan att behöva ha anknytning och har rätt till traktamente.
Dom kan åka taxi till och från jobbet gratis. Jag jobbar som egenkonsult, hade varit intressant att se vad skatteverket hade sagt om jag lät firman betala taxi varje dag till och från mina uppdragsgivare.
Vilken annan yrkesgrupp har motsvarande pensionsregler?
Listan på förmåner kan göras lång.
Det verkar inte finnas några krav på kvalifikationer mer än rätt partibok. "Lära sig på jobbet" - med den lönen???P?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
För alla som jobbat i näringslivet så framstår ju dessa löner som horribla.
Säg mig en enda ledningsgrupp person som skulle komma undan med dessa värdelösa leverabler år efter år och få påökt.

Tänk ett styrelsemöte med Morgan, hans älskarinna och Hallengren. Det hade inte blivit vackert.

145 är en bra och rimlig lön för ett bra arbete, men en sinnessjuk lön för ett totalt misslyckande.
Ja, hur mycket får en fd minister om han gör till näringslivet?
Jag ser inte heller något större problem med lönenivåerna, tvärtom faktiskt.
Problemet är väl isf de "politiska leverablerna" i förhållande till lönen.
Jag tror faktiskt det är vad folk i tråden egentligen menar (utan att tala för någon).
Tycker man inte om politikerna i fråga vill man inte ge dem ett öre, men så funkar det ju inte riktigt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag tror faktiskt det är vad folk i tråden egentligen menar (utan att tala för någon).
Tycker man inte om politikerna i fråga vill man inte ge dem ett öre, men så funkar det ju inte riktigt.
Det kan nog variera en hel del det, Pär Nuder har bra ersättning, oklart vem som skulle betala Amanda Lind med privata pengar.

Sätt upp tio kärnområden som alla kan vara överens om att en regering till ett normalt land skall leverera, jämför nu med 20 år bakåt, har vi progress på något? Vad?

Ta det per departement om svårt välja områden.

Diskutera i små grupper.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Jag hade aldrig tagit det jobbet för en så låg lön. Tänk att behöva göra sig till åtlöje varenda dag och att inte kunna säga ett enda ord som inte partiets floskelgenerator sprutat ur sig.
De flesta av oss har därtill en alldeles för väl fungerande moralisk kompass för att fixa att ständigt behöva vara så kreativ med sanning och principer. :fakta

Principlöshet är väl ledord för alla 349. Den som ev. till äventyrs har några kvar, principer alltså, kastar endera snabbt dem överbord utan flythjälpmedel eller lämnar riksdagen och politiken.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag hade lite hopp om mänskligheten, men det sista sipprade iväg i dag.

Nu öppnar alltså "Youseum", en plats dit man kan åka, pröjsa 299:- och ta foton till sociala media i socialamedia vänliga omgivningar.
Man kan ta bilder i ett bankvalv med falska guldtackor i en säng gjord av falska sedlar eller en mängd andra falska rum som får en att se framgångsrik och rik ut.

Jag har inte lyckats hitta om dom har en sån där falsk privatjet-kabin som man kan fotografera sig i, men det är tydligen väldigt populärt.

Givetvis öppnar dom i fåfängans huvudstad Stockholm, där yta betyder allt

Fy fan

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
En poäng är att politiker i mångt och mycket har blivit ett frälse långt från folket.
De kan bosätta sig var dom vill i Sverige utan att behöva ha anknytning och har rätt till traktamente.
Dom kan åka taxi till och från jobbet gratis. Jag jobbar som egenkonsult, hade varit intressant att se vad skatteverket hade sagt om jag lät firman betala taxi varje dag till och från mina uppdragsgivare.
Vilken annan yrkesgrupp har motsvarande pensionsregler?
Listan på förmåner kan göras lång.
Det verkar inte finnas några krav på kvalifikationer mer än rätt partibok. "Lära sig på jobbet" - med den lönen???P?
Glöm inte att riksdagsledamöter INTE behöver betala trängselskatt eftersom resa mellan bostaden och arbetsplatsen räknas som tjänsteresa. Undrar om några andra kommer undan med det? Motionen om att dom ska få betala som alla andra fick alltså avslag...
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...agsledamoters-skyldighet-att-betala_GT02Fi257

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Ja hur bra karriär skulle man göra i näringslivet utan utbildning?
Ifall kan misslyckats med att slutföra en svetskurs på AMU?

Finns ju några politiker med bra meriter också men en ansenlig andel av våra politiker skulle nog varit lågt betalda grovarbetare ifall de inte hade lyckats slingra sig fram i politiken.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Ja hur bra karriär skulle man göra i näringslivet utan utbildning?
Ifall kan misslyckats med att slutföra en svetskurs på AMU?

Finns ju några politiker med bra meriter också men en ansenlig andel av våra politiker skulle nog varit lågt betalda grovarbetare ifall de inte hade lyckats slingra sig fram i politiken.
Det är väl ffa kontaktnät och kunskap om "maktens korridorer" som lobbyister, PR-firmor, bolag i finanssektorn och övriga större bolag vill åt.
Sen är det ju inte nödvändigtvis bara akademiska meriter som gör någon framgångsrik.

Men, som du skriver, hade en hel del av dessa personer inte passerat regering och riksdag hade dom definitivt fått det tuffare.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Nu öppnar alltså "Youseum", en plats dit man kan åka, pröjsa 299:- och ta foton till sociala media i socialamedia vänliga omgivningar.
Man kan ta bilder i ett bankvalv med falska guldtackor i en säng gjord av falska sedlar eller en mängd andra falska rum som får en att se framgångsrik och rik ut.

Jag har inte lyckats hitta om dom har en sån där falsk privatjet-kabin som man kan fotografera sig i, men det är tydligen väldigt populärt.

Fy fan
Haha det är så jävla nutidsmänniska att man vill spy.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Fy fan

Det steget var väl inte så stort egentligen?
Finns ju redan de som fotograferar sig själva framför bilar på stan som de inte äger, eller sittande på en MC inne på en MC-mässa etc

Bifogat

• d6aae4b344fc74b7bbb968261fba1a7f.jpg
    d6aae4b344fc74b7bbb968261fba1a7f.jpg
    86.7 KB · Visningar: 20

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det är väl ffa kontaktnät och kunskap om "maktens korridorer" som lobbyister, PR-firmor, bolag i finanssektorn och övriga större bolag vill åt.
Sen är det ju inte nödvändigtvis bara akademiska meriter som gör någon framgångsrik.

Men, som du skriver, hade en hel del av dessa personer inte passerat regering och riksdag hade dom definitivt fått det tuffare.

Det där första stycket är ju efter den politiska karriären.

Akademiska meriter är inte allt men utan det så är det mycket svårt att få något avstamp uppåt i näringslivet.

Löfven skulle garanterat fortfarande ha suttit i ett bås och dragit dåliga svetssträngar ifall han inte gjort karriär inom fackrörelsen.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Det där första stycket är ju efter den politiska karriären.

Akademiska meriter är inte allt men utan det så är det mycket svårt att få något avstamp uppåt i näringslivet.

Löfven skulle garanterat fortfarande ha suttit i ett bås och dragit dåliga svetssträngar ifall han inte gjort karriär inom fackrörelsen.
Ja, min fråga, som ditt svar baseras på, var ju vad en fd minister får om han går till näringslivet.
Alltså efter den politiska karriären.
Vi pratar(skriver) nog förbi varandra här.

Sant.
Möjligt.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad