Sverige idag..

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, min fråga, som ditt svar baseras på, var ju vad en fd minister får om han går till näringslivet.
Alltså efter den politiska karriären.
Vi pratar(skriver) nog förbi varandra här.

Sant.
Möjligt.

Förlåt mig, jag läste nog slarvigt för jag tänkte mer hur dom skulle lyckats utanför politiken.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jo, politiker blir man tidigt, sedan avancerar man uppåt hur dålig man än är.

Det är en medveten karriär man kliver på, med målet att tjäna snuskigt bra och få bra förmåner, sedan vilken politik man tvingas föra under tiden är inte så noga, bara man får klättra.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera

Det är en medveten karriär man kliver på, med målet att tjäna snuskigt bra och få bra förmåner, sedan vilken politik man tvingas föra under tiden är inte så noga, bara man får klättra.
Politrukerna, politiskt tillsatta tjänstemän, är också en klass för sig. Avdankade kommunanställda som vill klättra lite. Det enda som behövs är att man är tillräckligt regimtrogen, oavsett regim. Finns mycket dökött i den skyddade verkstaden.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Jag är inte så säker på det där även om man är frestad att tro det.

Hade det varit så hade det nog varit mycket skarpare människor i politiken som parallellt hade haft bra utbildningar och varit allmänt elit, och så är som bekant inte fallet.

I vissa länder kanske det är så men det verkar inte vara grejen i Sverige.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag är inte så säker på det där även om man är frestad att tro det.

Hade det varit så hade det nog varit mycket skarpare människor i politiken som parallellt hade haft bra utbildningar och varit allmänt elit, och så är som bekant inte fallet.

I vissa länder kanske det är så men det verkar inte vara grejen i Sverige.

Jag gissar att Finlands statsminister även talar svenska, utöver vad dom fick med där.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Trams, tjock-Steffe kan iaf svetsa!
:rofl
Det är inte bekräftat att han kan. Vad som är känt är att han titulerat sig svetsare. Fullföljde inte utbildningen och kollegan på Hägglunds sa i dokumentär eller reportage att "när man tittade upp då var han aldrig där".

M a o är det höljt i dunkel om han kan det han utger dig för att kunna.

Jag har däremot den största respekt för de som kan, utbildade eller erfarenhetslärda.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är inte bekräftat att han kan. Vad som är känt är att han titulerat sig svetsare. Fullföljde inte utbildningen och kollegan på Hägglunds sa i dokumentär eller reportage att "när man tittade upp då var han aldrig där".
Kanske det bästa han har gjort för Sveriges försvar, säga upp sig från Hägglunds

• Gilla
Reaktioner: JPT

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Funderar på om detta postas bäst i denna tråd, i den om varför man röstar på sverigedemokraterna, eller kanske båda rent av?

Hur kan vi ha det så här? Om 10 år är det 10 ggr värre och vi kommer fortfarande undra.

f54e0bcbacc6ed992c01da9064f76714.jpg

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Funderar på om detta postas bäst i denna tråd, i den om varför man röstar på sverigedemokraterna, eller kanske båda rent av?

Hur kan vi ha det så här? Om 10 år är det 10 ggr värre och vi kommer fortfarande undra.

f54e0bcbacc6ed992c01da9064f76714.jpg
Är det bra, eller? Det inringade.
Säger egentligen bara att det är inte begränsat till en skola utan utbrett.
Urk.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Är det bra, eller? Det inringade.
Säger egentligen bara att det är inte begränsat till en skola utan utbrett.
Urk.
Oklart, nog kan man skönja känslan av varje-morgon-formuleringarna man tyvärr vant sig vid?

"Ingen utomstående dog"
"Polisen är inte säker på att sprängladdningen var en bomb"
"Vi hanterar det som en misstänkt destination"
"En begränsad del av kvinnorna bedöms ha skändats efter våldtäkterna som var av normalgraden"
"Pojken blev endast rånad på materiella ting och är förhållandevis lindrigt skadad av det misstänkta stickvapnet"

Etc

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Kandidera till jobbet då om ni tycker att det är så överbetalt. Att statsråd tjänar 145.000 i månaden ser jag inga som helst problem med. Alltid i tjänst, alltid få oändligt med skit av missnöjespöbeln och ändå alltid vara ansvarig för precis allting.

Det här politikerföraktet är ju uppenbart patologiskt. Sök hjälp.
Vadå ansvarig?! Det var ju ett rent ut sagt löjeväckande påstående. Om du sköter dig kass, lite slapptjänst i kulisserna, tillbaka som ett jäkla fällmål på ny fetare tjänst. Vilken fantasi lever du i?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Blir bara mer irriterad ju mer jag tänker på det. Politikerförakt är ett helt självspelande piano. De folkvalda har fullkomligt tappat fotfästet till vem de tjänar. Politikerförakt…jo ja tackar jag…

Vi borde snarare prata om trolöshet mot huvudman och folkföraktet. Ren och skär projicering från politruker.. politikerförakt. jösses…

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Menar du att graden av politikerförakt är en faktisk konsekvens av graden av politikers dåliga beteenden? Dvs att dåligt beteende av politiker-->mer politikerförakt och bra beteende av politiker-->mindre politikerförakt?
Låter som foliehattande de luxe.

Jag hörde någon som sade att politikerförakt inte är något annat än en konsekvens av och symtom på att politiker beter sig på sådant sätt som leder till känslor av förakt hos den/de som nu får dessa känslor. Denne person tyckte också att om man vill minska politikerföraktet så är en bra start att skälla på politikerna för deras beteenden som leder till detta förakt.
Låter helskumt det också.

Och här har jag gått och trott att politikerförakt är något som dyker upp ur tomma intet hos folk. Poff så är det där bara.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Vilka beteenden rent konkret är det då hos exempelvis Löfvén (som nämns hela tiden) som gör att ni anser att de förtjänar detta förakt?

Ju fler som sprider förakt desto större chans att någon snedtänder och tror sig företräda en stor sak och göra en välgärning typ Breivik eller Mihajlovic. Man måste ju inse den mekanismen också, eller?

Det är vanliga människor som är politiker och självklart har de liksom alla vi andra både förtjänster och fel, skillnaden är att vi andra inte får drev efter oss på sociala medier och tvingas leva med personskydd pga en massa idioter som sporrad av det allmänna föraktet är beredda till nästan vad som helst.

Man behöver inte sympatisera med deras politiska åsikter men de förtjänar faktiskt respekt för sitt engagemang. Många verkar tro att minister är något man blir av en slump för att man råkar känna rätt människor men rätt ofta handlar det snarare om att du gjort det politiska fotjobbet under ganska lång tid och ibland blir man det pga yrkeskompetens eller förmåga att kommunicera så det går genom rutan.

I alla händelser så är det betecknande att man klagar på ministrars löner men utelämnar helt att vi har ett kungahus som försörjs med ofantligt mycket större summor enkom för att hålla enfaldiga damtidningsläsare på gott humör. Det borde man som skattebetalare uppröras betydligt mer av. Eller att ägaren av Engelska skolan cashar ut en halv miljard av skattemedel rakt ned i egen ficka. Osv. Där ligger de stora politiska ogärningarna som är betydligt bättre mottagare av förakt.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA