Sverige idag..

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Vilka beteenden rent konkret är det då hos exempelvis Löfvén (som nämns hela tiden) som gör att ni anser att de förtjänar detta förakt?

Ju fler som sprider förakt desto större chans att någon snedtänder och tror sig företräda en stor sak och göra en välgärning typ Breivik eller Mihajlovic. Man måste ju inse den mekanismen också, eller?

Det är vanliga människor som är politiker och självklart har de liksom alla vi andra både förtjänster och fel, skillnaden är att vi andra inte får drev efter oss på sociala medier och tvingas leva med personskydd pga en massa idioter som sporrad av det allmänna föraktet är beredda till nästan vad som helst.

Man behöver inte sympatisera med deras politiska åsikter men de förtjänar faktiskt respekt för sitt engagemang. Många verkar tro att minister är något man blir av en slump för att man råkar känna rätt människor men rätt ofta handlar det snarare om att du gjort det politiska fotjobbet under ganska lång tid och ibland blir man det pga yrkeskompetens eller förmåga att kommunicera så det går genom rutan.

I alla händelser så är det betecknande att man klagar på ministrars löner men utelämnar helt att vi har ett kungahus som försörjs med ofantligt mycket större summor enkom för att hålla enfaldiga damtidningsläsare på gott humör. Det borde man som skattebetalare uppröras betydligt mer av. Eller att ägaren av Engelska skolan cashar ut en halv miljard av skattemedel rakt ned i egen ficka. Osv. Där ligger de stora politiska ogärningarna som är betydligt bättre mottagare av förakt.

Ministrarna är ansvariga för de senaste 8 senaste årens samhällsutveckling, det är inte Kungen...
När såg eller hörde du någon minister senast ta ansvar för något?

Berätta gärna mer om deras yrkeskompetens eller förmåga att kommunicera så det går genom rutan... (finns ingen yrkeskompetens bland dem, ibland finns det knappt gymnasiekompetens... de är broilers, de har gått genom ungdomsförbunden, med minimal verklighetskontakt hela sina vuxna liv.)

Framförallt handlar det om Ygeman, Johansson, Strandhäll.

De har suttit och/eller sitter på riktigt viktiga ministerposter, hur ser deras resultat ut? Vad kan de med stolthet visa upp? Verkar de sedan ha en vettig vision för Sverige? Vilka förbättringar tror vi oss se med dem på ministerposterna i 4 eller 8 år till?

Staten har ca 1200 miljarder om året i intäkter.
SKR har ca 1300 miljarder om året i intäkter. (kommuner & regioner, f.d. SKL)

Vad får vi för dessa ca 2500 miljarder om året? I praktiken ska vi 4 av 10 medborgare som faktiskt är självförsörjande i detta land skatta bort 53% ända upp till 73% av vår lön. Visst har vi barn, pensionärer och handikappade/sjuka, men över 1,3 miljoner i arbetsförbar ålder försörjer inte sig själv, medan 4 av 10 försörjer både sig själva och alla andra...

Fjärde högsta skattetrycket i världen, men...
Sjukvården är inte i världsklass, skolan visar dåliga resultat _trots fusk_, polisen går på knäna, försvaret är ett eftersatt särintresse, 58 miljarder om året ges bort till ofta korrupta regimer, energipolitiken har de saboterat, infrastrukturen släpar efter, såväl kommuner, stat som EU är stora bidragscirkusar numera och bidragsfusken bara ökar, rapporter från omsorgen gör ingen sugen på att bli äldre... osv. osv.

Och ändå är alltid lösningen fler skatter och höjda skatter...

Förakt och förakt... jag är bara besviken på att befolkningen har så otroligt låga krav på de som styr landet. Hade det varit ett företag hade såväl VDn som styrelsen fått sparken sedan länge.

Är man inte missnöjd med de ansvariga, som inte tar ansvar, idag så klagar man säkert inte om man bodde i Venezuela heller, för man verkar alltid kunna tåla lite mer skit som svensk.

Sverige kunde ha varit så mycket bättre helt enkelt.
Och det hade inte varit mycket bättre med blåa ministrar heller...

Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Vilka beteenden rent konkret är det då hos exempelvis Löfvén (som nämns hela tiden) som gör att ni anser att de förtjänar detta förakt?

Ju fler som sprider förakt desto större chans att någon snedtänder och tror sig företräda en stor sak och göra en välgärning typ Breivik eller Mihajlovic. Man måste ju inse den mekanismen också, eller?

Det är vanliga människor som är politiker och självklart har de liksom alla vi andra både förtjänster och fel, skillnaden är att vi andra inte får drev efter oss på sociala medier och tvingas leva med personskydd pga en massa idioter som sporrad av det allmänna föraktet är beredda till nästan vad som helst.

Man behöver inte sympatisera med deras politiska åsikter men de förtjänar faktiskt respekt för sitt engagemang. Många verkar tro att minister är något man blir av en slump för att man råkar känna rätt människor men rätt ofta handlar det snarare om att du gjort det politiska fotjobbet under ganska lång tid och ibland blir man det pga yrkeskompetens eller förmåga att kommunicera så det går genom rutan.

I alla händelser så är det betecknande att man klagar på ministrars löner men utelämnar helt att vi har ett kungahus som försörjs med ofantligt mycket större summor enkom för att hålla enfaldiga damtidningsläsare på gott humör. Det borde man som skattebetalare uppröras betydligt mer av. Eller att ägaren av Engelska skolan cashar ut en halv miljard av skattemedel rakt ned i egen ficka. Osv. Där ligger de stora politiska ogärningarna som är betydligt bättre mottagare av förakt.
Kritiserar man politiker så skapar man Breiviks?

Politruken har talat. Om hela ens försörjning under hela ens yrkesliv bekostats av skattebetalarnas pengar så förstår jag din inställning. För andra, som skapar värde för sina medmänniskor, har nog svårare att se varför man i alla lägen ska försvara sittande regim.

Incitamenten är enkla. Tar man bort höga löner så tar man bort personer som vill bli politiker för att få en fet lön. Kvar blir de som vill förändra samhället till det bättre. Inte de som i varje läge försöker sitta kvar på sin post för lönens skull. Samma sak med poltiskt tillsatta tjänstemän. I den skyddade verkstaden, till exempel kommunförvaltningen, hamnar böset som vill ha ett slappt jobb med hygglig lön. Inte de som vill skapa värde för kommuninvånarna. Även där är det viktigt att försvara regimen och konstant försvara sin egen existens. Skulle det bedrivas på ett mer seriöst sätt och med en tightare budget så hade böset blivit utlämnade till arbetsmarknaden, till riktiga jobb där de inte klarat sig en vecka. Varken ministrarna eller de politiska tjänstemännen.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

Men är du allvarlig?
Det är inte vanliga människor som är politiker. Det är mestadels en grupp människor som via olika former av konstgjord odling i ungdomsförbund och slika företeelser, kommit upp sig, helt utan anknytning till samhället de skall tjäna. Således blir dessa ”vanliga människor” en samling Marie Antoinettes, som kan instifta sina egna villkor och regler, som vitt skilda från sina uppdragsgivare. Allt från lönesättning, pensionsavtal, pendlingsavtal, skattelättnader (EU..), men framförallt helt riskfritt att fatta dåliga beslut.

Man msn ska inte lacka ur på dåliga företrädare som är till synes korrupta i sitt beteende, för risken är att nån dåre snedtänder?
Nä, medicinen är att göra rätt för sitt ämbete. Där börjar resan.

Sen avslutar du med blandat för 5kr iom ”vinster i välfärden ”. Ja det såklart skattepengar som styr hur bra landet leds. Precis som alla de tusentals miljarder som politikerna helt ovillkorat skickat till skurkstaters ledare i form av bistånd.

Mhmm. Om vi bara fått in ännu mer skatt från de som uträttar ett arbete, då, då hade vi uppnått maximalt med glädje. Ja jäklar, att jag inte tänkte på det. Ju mindre mitt arbete är värt….

Vad Löfven gjort? Ska vi börja med maktkåtheten framför allt, som gav sängkamraten MP och därmed en energipolitik som kommer placera Sverige från ”kan konkurrera i vissa områden” Till ”hoppas vi kan ha en en arbetslöshet under 15%”. Industriarbetare verkligen älskar att bli skörtade av “ sitt ” parti. Hela Norrland lider i stort av ett långdraget självhat verkar det som…
Eller ska vi prata om allt ljug?
Om hur man valde bort svensk produktion till förmån för import? För ”miljöns skull”.
Om LSS? Om utförsäkringar (för handen på det röda hjärtat, det var ju ändå ingen hjärtefråga sett till ökningen).. Att skylla på alla andra, än sitt eget parti, för precis allt? Men det är ju bortom allt tvivel, idiotens morsa är alltid gravid eftersom det finns folk som köper allt, helt utan betänkligheter.

Lösningen är enkel. Ta bort förmånerna. För varje rad av valfläsk som man ”råkar” förhandla bort, till förmån för att lyfta lön runt grötbordet, avdrag på arvode. Du vet, lite som att man inte betalar för en produkt/tjänst som inte håller måttet.

Ja, jag föraktar genuint oärliga människor. Det gör jag och det vidhåller jag är ett sundhetstecken. Inte betuttad av klägget som kindpussas och är allmänt tillgjorda, för att dessutom leva på min utslitna kropp.

Last edited:

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Ni minns läraren som fick sparken för att hon inte kallade flickan hen. Måste vara när man pratar om henne i tredje person för man använder namn när man tilltalar någon. Ett krav från barnet samt föräldrarna. Nu får hon 150000:- i skadestånd :näsblod Vilket trams och sjukt högt belopp.

Hon ÄR flicka men det är ok om hon identifierar sig som något annat. Förvånar mig inte det minsta om hennes flummiga föräldrar har påverkat henne.

Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Hon ÄR flicka men det är ok om hon identifierar sig som något annat
Ungefär som Vitryssland och Belarus, en strandad överlevare från forna Sovjet. En toddler med två X-kromosomer brukar normalt kallas för ett barn av kvinnligt kön. Själv skulle jag sagt "denne någon" istället för hen. Undras hur mycket det kan vara värt?:unsure:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ni minns läraren som fick sparken för att hon inte kallade flickan hen. Måste vara när man pratar om henne i tredje person för man använder namn när man tilltalar någon. Ett krav från barnet samt föräldrarna. Nu får hon 150000:- i skadestånd :näsblod Vilket trams och sjukt högt belopp.

Hon ÄR flicka men det är ok om hon identifierar sig som något annat. Förvånar mig inte det minsta om hennes flummiga föräldrar har påverkat henne.

Undrar hur utfallet skulle blivit ifall läraren skulle ha kallat en manlig elev för hon? Knappast några 150000 i skadestånd?

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Själv skulle jag sagt "denne någon" istället för hen. Undras hur mycket det kan vara värt?:unsure:
Fängelse som pappan i Kanada som vägrade kalla sin son för dotter?
Undrar hur utfallet skulle blivit ifall läraren skulle ha kallat en manlig elev för hon? Knappast några 150000 i skadestånd?
Inte ett korvöre förmodligen om man nu inte är ”HBTQ” och blir tilltalad med fel pronomen. Jag ser dock en möjlighet att tjäna pengar så funderar på hur jag bäst ska bli kränkt ✌?

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det här muslimska hatdrevet mot Sverige lär vara 10x större än vad som rapporterats givet att det nu börjar dyka upp pliktskyldiga små rapporter, självklart med ett stort mått av ursäktande och goda intentioners rasism.

SvD gör något halvhjärtat försök att fråga en frisör, som startade alltihop, om det inte var lite knasigt gjort.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det här muslimska hatdrevet mot Sverige lär vara 10x större än vad som rapporterats givet att det nu börjar dyka upp pliktskyldiga små rapporter, självklart med ett stort mått av ursäktande och goda intentioners rasism.

SvD gör något halvhjärtat försök att fråga en frisör, som startade alltihop, om det inte var lite knasigt gjort.
Jag är inte säker på att jag är negativ till ett muslimskt hatdrev mot Sverige?'

Vad ska dom göra, flytta härifrån till något Muslimskt land med sharialagar så att dom får spöa sin fru dagligen utan att socialen tar dom 10 barnen?

Så länge dom inte självmordsbombar ihjäl oss så ser jag bara vinster med att dom tycker illa om Sverige

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag är inte säker på att jag är negativ till ett muslimskt hatdrev mot Sverige?'

Vad ska dom göra, flytta härifrån till något Muslimskt land med sharialagar så att dom får spöa sin fru dagligen utan att socialen tar dom 10 barnen?

Så länge dom inte självmordsbombar ihjäl oss så ser jag bara vinster med att dom tycker illa om Sverige
Nej jag håller med, det är bra om vi har ett dåligt rykte i den delen av världen och det är bra att vi ser vad vi ställt till med.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället

Så länge alla tjejer som någon gång har blivit kallad "svennehora" i den svenska skolan också får 150 000 kr så är jag för denna galna cirkus, annars emot :)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vad pågår? Visst ja, valår.
Det tråkiga är att många väljare tror på detta, vem skall S förhandla med? Finns det risk att MP stoppar detta tror ni?

Hade också varit beyond intressant att höra en sosses syn på detta, varför det var dåligt när SD föreslog det men bra nu, det är så kräkframkallande att de som ser problem tidigt blir uthängda och misstänkliggjorda, rent av förföljda, men nu ska den här semi-kriminella personen få stå och breda ut sig.

Jag får inte ihop att folk inte är mer bekymrade över det övertydliga kappvänderiet.

0f4d741ef8dbdb49bb1a4171229d00b5.jpg

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
De kan väl börja med att utvisa de individer som redan har fått ett utvisningsbeslut innan de fyller på listan med fler namn.

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Nej jag håller med, det är bra om vi har ett dåligt rykte i den delen av världen och det är bra att vi ser vad vi ställt till med.
Att skapa ett negativt rep i den världen är ju inte mer krävande än att säg rita en karikatyr eller spika ihop en rondell-figur….

:rolleyes:

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...