Sverige idag..

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tänker att det kan vara bättre att gå med när tonläget inte är lika uppskruvat.

Vi har vet inte hur detta kriget slutar. Tror det kan vara bättre att avvakta.

Putin kommer skruva upp tonläget oavsett när vi vill gå med i NATO, men just nu är han väldigt upptagen med Ukraina så jag tycker det är en alldeles utomordentligt bra tidpunkt nu.
Dessutom en bra signal till Putin, han ska inte bestämma över Sveriges politik.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Får vi en snabbväg in och ett löfte om att artikel 5 gäller oss från ansökningsdagen så är det väl ett utmärkt tillfälle att ansöka när Putler har skickat alla stridsföra män och mycket material rakt in i den Ukrainska köttkvarnen.

Jänkarna har skickat in två Arleigh Burke Jagare i Östersjön just nu, dom kanske vill visa att dom har vår rygg om vi vill ansöka...

Var ser du dessa jagare?

c16058abedeb4d4b8e78a7eb39344f25.jpg

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Om inte annat kan man väl tänka sig att det är lättare att vara orädd för ryssen med artikel 5 i ryggen.
Och helst bör landet väl också uppfyllt kravet på minst 2 % av BNP till försvaret de senaste 20 åren.
För varför stötta ett land som inte tyckt det varit värt försvara sig självt ?
Gissar vad NATO alltid kan erbjuda är samma hjälp som yasiderna fick mot IS.
Bomba de av IS intagna städerna ner till 1½ meter tegelhögar.
Minns fotot av en Pesh Merga soldat vid en 1½ meter tegelhög. Efter en stad tagits tillbaka.
Sinjar.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Och helst bör landet väl också uppfyllt kravet på minst 2 % av BNP till försvaret de senaste 20 åren.
För varför stötta ett land som inte tyckt det varit värt försvara sig självt ?
Gissar vad NATO alltid kan erbjuda är samma hjälp som yasiderna fick mot IS.
Bomba de av IS intagna städerna ner till 1½ meter tegelhögar.
Minns fotot av en Pesh Merga soldat vid en 1½ meter tegelhög. Efter en stad tagit tillbaka.
Det finns verkligen inget bra skäl att släppa in oss eller Finland just nu.
Vi har haft 73 år på oss att stå utanför, dessutom ofta högljutt kritisera, NATO.

Varför i helvete skulle någon vilja skydda oss just nu när risken är enorm. Hade NATO längtat efter konfrontation med Ryssland hade de stängt Ukrainas luftrum.

Vi får klara oss själva och ansvaret vilar på M och S, ingen annan.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Det är ju bra att de tycker så. Sverige är fullt och Ukraina är bland de fattigaste länderna i Europa och i klass med flera afrikanska länder sub-sahara. Utbildningsnivån är låg och de Ulrainare som kommer hit kommer på det stora hela vara en belastning. Vi har inget att vinna på att ta hit dem så vill de inte är det en win-win.

Dock msisstänker jag att sossarna snart kommer försöka locka hit flyktingar med löften om bidrag med mera. Allt för självbilden.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Det är ju bra att de tycker så. Sverige är fullt och Ukraina är bland de fattigaste länderna i Europa och i klass med flera afrikanska länder sub-sahara. Utbildningsnivån är låg och de Ulrainare som kommer hit kommer på det stora hela vara en belastning. Vi har inget att vinna på att ta hit dem så vill de inte är det en win-win.

Dock msisstänker jag att sossarna snart kommer försöka locka hit flyktingar med löften om bidrag med mera. Allt för självbilden.
Nu har jag bara erfanhet av en Ukrainare , en tjej som jobbade ett kyltekniskt labb här i Sverige. Och hon var inte en belastning utan en tillgång. Men det var 2003.
Idag är det nog få med högre utbildning och som tänker arbeta som siktar på Sverige.
Om de har andra alternativ i EU.
En av mina grannar jämnårig med sonen och lekkamrat för länge sedan, idag 28 år, dotter till Iranska invandrare, drog direkt efter civilingenjörsexamen i Luleå till jobb i Spanien.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Jag håller inte med, att få in stora mängder europeiska riktiga flyktingar kommer vi tjäna på i längden.
Resurserna kommer bli knappare, folk i gemen kommer ifrågasätta välfärdsmigrationen i större utsträckning och vi behöver mer av krass östkultur och mindre av bimbofierad Foodora -liberalism. Vi kommer så klart ställa grupp mot grupp och jag betalar hellre blöjor till en ukrainsk flykting än tolk åt en somalier som slappat här i 20 år.
Att det kostar lite nu, men det blir en vinst lite längre fram, eller vad var det clownen sade?
Det här kan vara vår chans att upprätthålla Sverige som en västlig nation.

DogOnWheels

Har bara Yamaha’er
Gick med
4 Apr 2019
Hoj
BT1100, XT660R, FJR1300
Jag håller inte med, att få in stora mängder europeiska riktiga flyktingar kommer vi tjäna på i längden.
Resurserna kommer bli knappare, folk i gemen kommer ifrågasätta välfärdsmigrationen i större utsträckning och vi behöver mer av krass östkultur och mindre av bimbofierad Foodora -liberalism. Vi kommer så klart ställa grupp mot grupp och jag betalar hellre blöjor till en ukrainsk flykting än tolk åt en somalier som slappat här i 20 år.
Att det kostar lite nu, men det blir en vinst lite längre fram, eller vad var det clownen sade?
Det här kan vara vår chans att upprätthålla Sverige som en västlig nation.
Det var tamejfan det bästa jag hört sedan jag konfirmerade mig.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Det finns verkligen inget bra skäl att släppa in oss eller Finland just nu.
Vi har haft 73 år på oss att stå utanför, dessutom ofta högljutt kritisera, NATO.

Varför i helvete skulle någon vilja skydda oss just nu när risken är enorm. Hade NATO längtat efter konfrontation med Ryssland hade de stängt Ukrainas luftrum.

Vi får klara oss själva och ansvaret vilar på M och S, ingen annan.
Citat från SvD:
USA:s politiska ytterkanter förenas i sina anklagelser om att USA och Nato ”bidragit till situationen” i Ukraina. Om amerikanska högerpopulister ställer sig frågan om USA har råd att vara världspolis, frågar vänsterpopulister om USA har rätt att vara det.
slut citat
Tydligt att jag är en högerpopulist eftersom jag ifrågasätter att ett land som haft negativ handelsbalans sedan 1980 (42 år) har råd vara världspolis.
Men jag är också vänsterpopulist(!?) eftersom jag ifrågasätter om USA ska vara det ?
Blev mycket förvånad över hur negativ inställningen var till USA bland tekniker och företagsledare under en tjänstereresa på 1990-talet till Brasilien.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Citat från SvD:
USA:s politiska ytterkanter förenas i sina anklagelser om att USA och Nato ”bidragit till situationen” i Ukraina. Om amerikanska högerpopulister ställer sig frågan om USA har råd att vara världspolis, frågar vänsterpopulister om USA har rätt att vara det.
slut citat
Tydligt att jag är en högerpopulist eftersom jag ifrågasätter att ett land som haft negativ handelsbalans sedan 1980 (42 år) har råd vara världspolis.
Men jag är också vänsterpopulist(!?) eftersom jag ifrågasätter om USA ska vara det ?
Blev mycket förvånad över hur negativ inställningen var till USA bland tekniker och företagsledare under en tjänstereresa på 1990-talet till Brasilien.
Jag tror man skall vara aningen godtrogen om man tror att USA/NATO inte kunde gjort något för att undvika denna situation. Frågan är väl om de är skyldiga att göra det eller borde gjort det.

USA har väl spenderat en 70 år minst med att lägga sig i olika konflikter, både officiellt och inofficiellt. Att de inte skulle haft ett enda finger med i någonting denna gång kan man nog utesluta. Utgår från att de är på plats och hjälper till också, har de någonsin inte hjälpt fiendens fiende?

Saken är att det är oväsentligt, det går inte att dra någon slutsats av det, alldeles oavsett om det skulle stämma. Om CIA hjälper Norge ta fram kärnvapen har Sverige inte carte blanche att bomba BB i Oslo. Man bör orka hålla båda tankarna i huvudet att det är inte svartvitt men det är ändå inte svårt att skilja rätt från fel.

Det är lite som konspirationsteoretikernas eviga tjat om frimurare, sionister och globalisering. Det kan vara att de har rätt i några delar av det, det betyder inte att ISIS inte finns eller att GwB planerade 9/11 eller att vaccin innehåller microchip.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Tror bara att det tar emot att riva upp något som generationer sossar sagt.
...och idag gick man ut med nya löften om "vedergällningsåtgärder". Vedergällning för vad? Att man förvägras "rätten" att kunna utföra specialoperationer i Finland och Sverige? Det är nog dags igen för de ryska medborgarna att göra revolution mot sittade Tsar och nomenklatura. Enklast är nog att att välja de som investerat i juveler t.ex. skapta av "ägghandlare" Gustav Fabergé.

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Torgmöte med Alternativ för Sverige nu kl 14, in och lyssna på sunt förnuft, Swexit, Återvandring av systembelastare, halvera bränslepriset mm

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...