Sverige idag..

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En räv ger sig inte på en frisk katt, den riskerar att få ordentligt med spö och skador som den sedan dör av.

Källa: View attachment 469438

och utekatter.
Men en frisk katt förutsätter mat och omvårdnad. Våran Cissi gick ut Midsommarafton i "tuffa" Växjö. Och mötte där gissar jag lokala katter som hävdade sina revir. För hon kom inte tillbaka. Nåja, jag satte varje dag upp ca 10 A4 med foto på Cissi, telefonummer att ringa osv i omgivningen upp till 2 km från Skiftesvägen där jag bodde. Och telefonen började ringa.
Ett tips ledde till en röd hankatt. Inte Cissi men den gillad oss så när vi gick hängde den med.
Helt plötsligt gör den en rusning ca 2 meter och kniper en liten fågel, typ pilfink.
Den såg frisk och välmående ut och var säkert en match för en räv. När vi till slut fick ett samtal som gällde Cissi och jag fått på henne koppel och in i bilen så hämtade jag upp sonen vid sjön.
Så hon inte skulle smita. Han öppnade ytterdörren och jag skulle kontrollerat ta in henne. Inte en chans hon slet sig och var som en grå blixt inne genom ytterdörren. Var mycket mager och åt en hel burk kattmat i ett svep. Så mitt tips är att en katt som inte klarar försörja sig själv ute och speciellt av inavel skadade katter blir rävmat. Om inte förr, så till vintern, gissar jag.
Det här bekräftas av två katter jag sett hos en familj på landet.
Myssan och Bijou.
Myssan när hon fått ungar gick ut och efter en kvart var hon tillbaka med en fågel , råtta eller kaninunge till ungarna.
Bijou klarade ingenting.
Så Myssan tog Bijous ungar till sig och tog hand om dom.
Men att en frisk katt är en match har jag själv sett här i Majorna Göteborg. En räv (ungräv, unge ?) vill gå från ett grönområde (Pater Noster) över gatan till annat grönområde (Gråberget).
Den kommer i en passage mellan två hus med ca 15 meter lucka. Och nästan i mitten sitter en katt och spänner ögonen i räven som försöker passera så långt bort från katten som möjligt.......och till slut vågar sig förbi medan jag och många andra följer räven och katten på avstånd.
Det var 1:a gången jag sett en räv i naturen.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nej, en frisk katt blir inte tagen av en räv, vildkatter blir av naturen ännu tuffare.

Men en inavlad, sjuk, eller skadad katt kan den kanske försöka sig på att ta, men då är ju frågan om inte det är livets gång?

Räven på bilden bet mig i fingret när jag matade den med korv, men det var ett misstag för att räven var hungrig och glupsk.
Annars var den rätt chill, gillade att leka med saker man hade glömt ute (mina arbetshandskar låg aldrig kvar där jag lämnade dom) och åt allt man gav den, men korv var en klar favorit.

Jag har fortfarande spår av hare och räv på gården rätt ofta, men det är nog en annan räv, för handskarna får ligga och jag har inte lyckats handmata den här.
Men hunden blir glad att det finns spår att följa i alla fall

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Vi har två rävar som kommer så gott som dagligen och ligger ett par meter från huset och leker arga leken med katterna. De här bilderna tog jag med telefonen under tiden jag skrev det här. IMG_20220304_224327__01.jpgIMG_20220304_224142__01.jpg

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Kul med räv och bra. Jag vill ha fler i området då vi har problem med kaniner som folk släppte ut för 3 år sedan. Helt sjuk vad de förstör och de gillar Thuja. Såg en som fått hela sin relativt nyplanterade Thuja smaragdhäck uppäten 40-50 cm nerifrån och upp och det är ca 15-20K eftersom Thuja aldrig växer ut igen. Min gamla thujahäck ser nästan likadan ut fast bara på ena sidan.

Någon som vet hur man blir av med skiten?
Såg en video att de inte skulle gilla tabasko och stark chili. Jag malde superstark chili från Thailand som jag hade tänkt spraya på häcken och gjorde ett test med en grönsak som jag lät bada i vätskan under natten. Den var uppäten efter ca 1 timme.

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
2c2563142a69e3d7d5bd1977b36acf9b.jpg

En natt i somras kom jag och en kamrat körandes förbi Nattavaara. I vägkanten satt något konstigt, en rävunge med en konservburk över hela huvudet.

Någon hade förstås slängt en burk med lite matrester kvar i. Tvärnit och tillbaka. Räven kunde ju inte gå någonstans då den inte såg någonting, huvudet hade åkt längre och längre in i burken medan den vassa kanten blev backventil mot pälsen.

Jag satte mig ned med räven i knät och började lirka, burken satt som satan. Trodde att de stackars öronen skulle följa med innan burken kom av.
Räven fick sitta en stund och blinka medan jag strök den över ryggen. Oklart hur länge den suttit. Efter ett tag satte jag ned den, gick en bit bort och väntade. Den tittade på mig och lite runtomkring. Då - hörde jag rävhonan kalla i en skogsdunge en bit bort, ungen började vingla åt det hållet. Stannade och tittade tillbaka och gick sedan vidare.
Jag var rätt sugen just då att kraftfullt instruera burkslängaren att man stampar ihop konservburkar om man nu måste ”glömma” dem…

En timme senare:
406f5de496e2d07c1c2a20adc5dc5fb3.jpg

Det blev en bra natt.

Last edited:

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Kul med räv och bra. Jag vill ha fler i området då vi har problem med kaniner som folk släppte ut för 3 år sedan. Helt sjuk vad de förstör och de gillar Thuja. Såg en som fått hela sin relativt nyplanterade Thuja smaragdhäck uppäten 40-50 cm nerifrån och upp och det är ca 15-20K eftersom Thuja aldrig växer ut igen. Min gamla thujahäck ser nästan likadan ut fast bara på ena sidan.

Någon som vet hur man blir av med skiten?
Såg en video att de inte skulle gilla tabasko och stark chili. Jag malde superstark chili från Thailand som jag hade tänkt spraya på häcken och gjorde ett test med en grönsak som jag lät bada i vätskan under natten. Den var uppäten efter ca 1 timme.
Katter håller nere kaninbeståndet ordentligt. Vår katt var inte gammal när han tog sin första kanin.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Då är det klart, NATO ingriper inte i Ukraina för NATO vill inte ha ett storkrig i Europa.
Så alla som vill gå med i NATO nu i Sverige, dom får allt packa bilen och själva åka ner till Ukraina för att hjälpa Ukrainarna.
För det är väl därför dom vill gå med i NATO för hjälpa andra som angrips ?
Citat: "– Nato har ett grundläggande ansvar att hindra att den här konflikten sprider sig. Vi ger stöd, men har också gjort klart att vi inte kommer att gå in med soldater på marken eller flyg i luften över Ukraina, för då riskerar vi att få direkt konfrontation mellan Nato-soldater och ryska soldater. Då är det stor fara för ett storkrig i Europa, där vi får lidande, död och förstörelse som går långt utöver det förfärliga som vi nu ser i Ukraina, säger Stoltenberg."

Och dom som vill gå med i NATO för få hjälp när Sverige angrips har nu läget klart,
NATO vill undvika storkrig i Europa och kommer inte ingripa.
USA befolkningen är less på krig efter Afghanistan och Irak.
Enligt en ledare i GP strax innan Ukraina invaderades av Ryssland.
Hittar inte just den ledaren men här är 3 andra med samma tema

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
NATO hjälper sina medlemsländer. Att riskera ett storkrig i Europa är såklart ingen intresserad av.

Däremot så hjälper ju såväl EU som organisation som enskilda EU- och NATOländer Ukraina med såväl utrustning som pengar och andra resurser, tex underrättelser.

I morse landade tex ett tiotal fraktflygplan i Polen invid Ukrainska gränsen lastade med mtrl.

Och jag tror rätt mycket kommer under radarn också så att säga. Från många länder.

Det är ju dessutom så att det finns bilaterala förbindelser. Sverige har det med USA, GB, Frankrike osv. Häromdagen gick GB ut och sade att Sverige har försvarsgarantier från dem om något skulle hända. Och GB har i sin historia att man inte bara snackar när man säger sådana saker.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
NATO hjälper dom som är med i NATO

NATO går inte in i befintliga krig och hjälper icke NATO länder.

Hade Ukraina varit med i NATO hade NATO såklart hjälpt Ukraina.
Men då hade knappast Putler anfallit dom heller.

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Kruxet med att gå med i NATO just nu är att det går troligtvis inte att göra från en dag till en annan. Låt säga att Sverige beslutar sig för att joina NATO och en månad senare går Ryssland in i Sverige. Då sätts NATO-medlemskapet på on hold tills den konflikten är löst. Rätta mig om jag har fel

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Kruxet med att gå med i NATO just nu är att det går troligtvis inte att göra från en dag till en annan. Låt säga att Sverige beslutar sig för att joina NATO och en månad senare går Ryssland in i Sverige. Då sätts NATO-medlemskapet på on hold tills den konflikten är löst. Rätta mig om jag har fel
Nej, Nato har lovat full giltigt NATO status direkt, och ge Sverige och Finland tid till att uppfylla kraven, Just på grund av situationen nu och dom hot som har uttalats.

Dessutom har Putler det lite kärvt med trupp just nu, dom sitter fast i bilkö med soppatorsk.

Det enda han har att hota med är kärnvapen, men om vi får full Nato status direkt betyder det att det kommer kärnvapen tillbaka från andra hållet.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Sverige och Finland uppfyller redan kraven, bättre än många medlemsländer till och med. Det är den interna politiska viljan som saknats hittills.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Med vilken arme skulle Putin ta Sverige eller Finland?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
NATO hjälper dom som är med i NATO

NATO går inte in i befintliga krig och hjälper icke NATO länder.

Hade Ukraina varit med i NATO hade NATO såklart hjälpt Ukraina.
Men då hade knappast Putler anfallit dom heller.
Jag hoppas att du har rätt men det går inte att veta säkert.
Kommer ett pytteland som Estland nödvändigtvis få skydd av USA? Kanske.
Ord på papper är alltid bara ord på papper.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
NATO hjälper sina medlemsländer. Att riskera ett storkrig i Europa är såklart ingen intresserad av.

Däremot så hjälper ju såväl EU som organisation som enskilda EU- och NATOländer Ukraina med såväl utrustning som pengar och andra resurser, tex underrättelser.

I morse landade tex ett tiotal fraktflygplan i Polen invid Ukrainska gränsen lastade med mtrl.

Och jag tror rätt mycket kommer under radarn också så att säga. Från många länder.

Det är ju dessutom så att det finns bilaterala förbindelser. Sverige har det med USA, GB, Frankrike osv. Häromdagen gick GB ut och sade att Sverige har försvarsgarantier från dem om något skulle hända. Och GB har i sin historia att man inte bara snackar när man säger sådana saker.
Tittar man NATO's insatser hittils så har det
varit deltagande in innebördeskrigen i Jugoslavien 1992-2004
skydd av USA mot terrorism 2001-2016 genom luft och sjöövervakning
"enforcing peace" i Afghanistan" 2001-2014
skydd av Turkiet 2003 mot anfall från Irak under tiden USA + Storbrittanien invaderade Irak
2005-2006 luftbro med förnödenheter till jordbävningsdrabbade Pakistan
2009-2016 piratjakt utanför Somalia
2011 krossa Gadaffis regim i Libyen under den arabiska våren
2012-nu skydd av Turkiet mot Syriska missiler (när USA använde Turkiet som bas för anfall mot Syriskt territorium)
2015-2021 Träning. rådgivning och hjälp till Afghanistan

Jag ser inget i ovan som talar för att USA / NATO är beredda försvara några NATO medlemmar i Europa om det finns risk för storkrig.

så de 3 ledarna i GP.se jag länkade till i # 8348 är rätt talande, USA är allt mindre intresserat av Europa, speciellt USA's befolkning.
Av självklara skäl.
Varför dö / slänga pengar i Europakonflikter ?
Speciellt nu när USA inte har råd. Sists USA hade en positiv handelsbalans var 1980.
Det talas mycket om att vi Europa inte ska göra oss beroende av Rysk gas.

Ska vi i Europa vara beroende av Amerikanska kreditkort ?
Ska vi i Europa vara beroende av Amerikanska / Kinesiska mobiltelefoner ?
Ska vi i Europa vara beroende av Kinesisk elektronik ?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nja, det är ju inte Putins ord på papper.
Skulle inte Nato hjälpa Estland en sån gång skulle Nato sönderfalla.
Ja det skulle det kanske, och då kan tex USA och UK komma överens om att hjälpa varandra. Ingen av dem har något kulturellt eller geografiskt gemensamt med Estland, Turkiet eller Sverige för den delen.

Skulle Biden inleda kärnvapenkrig med Ryssland för att rädda någon miljon balter? Skulle Trump?
Kanske.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...