Jag tror inte att man behöver vara orolig för den sakens skull. NATO-s existens bygger på artikel 5.
I övrigt har det nog länkats till hur det ser ut i verkligheten så det behövs inga tomtelistor som påstår en massa dumheter. NATO har vad jag vet gjort två insatser utan FN-mandat och det var mot Serbien 1995 och 2001 och det var efter att Ryssland blockerat insatserna i säkerhetsrådet.
Konsekvenserna var att folkmorden avslutades, skurkarna dömdes i Haag och Ryssland (och Serbien) fick sitta med lång näsa.
Övriga äventyr är enskilda länder och det är var och en som bestämmer detta och i demokratier är det resp parlament. Klart rysstroll och andra diktaturkramare försöker påstå något annat. Sedan kan man ju beklaga att ffa USA är väl mycket världspolis ibland men vi i Europa skall vara extremt tacksamma för det - inte bara en gång.
Red Cloud:
They made us many promises, more than I can remember, but they kept only one; they promised to take our land, and they did.
Länge sedan idag
Fast, reliable answers and still in trust: Qwant does not store your search data, does not sell your personal data and is hosted in Europe.
www.qwant.com
Och vad gjorde USA i Afghanistan ?
Jo USA drog sig ur när det började kosta mer än det smakade.
Och varför skulle USA riskera ett krig med Ryssland för vad som händer i Europa ?
NATO's uppgift är som jag ser det skaffa USA stöd i krig runt om i Världen mot löften
om stöd i Europa.
Men varför skulle USA riskera ett krig med Ryssland för vad som händer i Europa ?
Infria löftet ?
Självklart skulle NATO upplösas om USA inte ställde upp.
Men fram tills dess har USA haft god nytta av NATO och andra allierade.
Som jag ser det lever vi med Pax Atomica =
Kärnvapenmakter går inte i krig med andra kärnvapenmakter.
Kärnvapenmakter invaderar bara länder utan kärnvapen.