Sverige idag..

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tyskland har ju precis som Sverige (flera gånger) ansett att alla krig är över och nedrustat försvaret.

Tyskland har ju även slingrat sig ur NATO kravet på militärbudget (som alla andra NATO nationer).

Sverige togs på sängen av WW1 och rustade upp några år, sedan var det evig fred och nedrustning fram till WW2 då vi tvingades panikrusta, sedan var det ju kallt krig ett tag men efter att muren föll blev det evig fred igen...

Men Tyskland har till skillnad från Sverige (och många andra NATO nationer) beslutat sig för att erkänna att försvaret är naket, och därför beslutat att omedelbart tillföra pengar i en klumpsumma, och sedan lägga sig på 2% av BNP som är NATO kravet.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Är väl rätt och riktigt antar jag att utländska medborgare får vara med och avgöra valresultat i Sverige. Ju fler som får säga sitt ju mer demokrati.
Hur stor andel utgör de av totala antalet röstberättigade?

Varför inte låta alla som bor i någonstans världen rösta i våra val ?
Mer demokratiskt kan det väl inte bli ?
Jo det kan det !
Varför inte låta alla som bor i någonstans i världen ställa upp som kandidater i våra val ?
Kravet på att vara ansluten till ett parti är djupt odemokratiskt !
Eller hur ?
(Obs Ovan kan innehålla spår av ironi)

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Att hindra ryssar från att ställa upp i Vasaloppet är etnisk diskriminering.
Citat: "Diskriminering utefter etnisk tillhörighet är inte tillåtet i Sverige"
slut citat

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
slut citat
Då får vi väl låta bli att ge dom visum.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
slut citat
Ett bra sätt att ska vänskapliga band på för framtiden.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Javisst, och sett i syfte att skaffa vänskapliga band är båda dåliga. Så båda dessa företeelser borde läggas ner.
Det enda är en aggression av ett land på ett annat.
Det andra är ett (självför)svar mot aggressionen för att minska våldet.
Trodde du var emot våld och för självförsvar?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Det enda är en aggression av ett land på ett annat.
Det andra är ett (självför)svar mot aggressionen för att minska våldet.
Trodde du var emot våld och för självförsvar?
Hänger inte med.
Är det självförsvar att utesluta personer pga nationalitet?
Vilken våldshandling har alla skidåkare från Ryssland som vill delta utfört? Har de gjort något sådant så tycker jag såklart det är fel.

Jag fattade detta som att de blir uteslutna pga att de råkar vara födda i fel land, kan ha fattat det hela fel såklart.

Har en individ oavsett nation initierat våld så får man såklart försvara sig.

Edit. Kan väl lägga till att om en person arrangerar en tävling så har denne rätt att utesluta vilka han vill utifrån vilka preferenser som helst, typ hudfärg. Det betyder inte att jag kommer tycka att agerandet är bra.

Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Jag ska (trots att jag inte har åkt skidor på 30 år) personligen åka Vasaloppet tillsammans med alla ryssar som vill, om kriget upphör i dag.
Uhm, kom iofs tvåa på regementsmästerskapen men skulle idag inte ens ta mig uppför första backen direkt efter starten. Jag lär avstå på grund av det höga bensinpriset - kan vi säga.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Uhm, kom iofs tvåa på regementsmästerskapen men skulle idag inte ens ta mig uppför första backen direkt efter starten. Jag lär avstå på grund av det höga bensinpriset - kan vi säga.
Det är lugnt, vi är flera tusen användare här, om vi sponstar en tjuga var till din soppa kan du vara med, men du får ta en bränslesnål bil, det är över 20 spänn litern nu och väntas stiga

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Hänger inte med.
Är det självförsvar att utesluta personer pga nationalitet?
Vilket våldshandling har alla skidåkare från Ryssland som vill delta utfört? Har de gjort något sådant så tycker jag såklart det är fel.

Jag fattade detta som att de blir uteslutna pga att de råkar vara födda i fel land, kan ha fattat det hela fel såklart.

Har en individ oavsett nation initierat våld så får man såklart försvara sig.

Edit. Kan väl lägga till att om en person arrangerar en tävling så har denne rätt att utesluta vilka han vill utifrån vilka preferenser som helst, typ hudfärg. Det betyder inte att jag kommer tycka att agerandet ät bra.
Ska försöka förklara då om det är svårt att hänga med.
1 - Ryssland invaderar Ukraina och utför våldshandlingar.
2 - Ukraina, och världen, inför åtgärder för att minska våldet från Ryssland och helst få det att upphöra helt.
Hänger du med så långt?

Vi har ju redan tidigare varit inne på dina lite, ska vi säga, oortodoxa beskrivningar på "våldshandlingar" och vem som är offer eller inte.

Att hävda, vilket är förlängningen av ditt resonemang, att bara ryssar som fysiskt utför våld bör straffas är bara naivt fånigt.
Bara dom ryssar som skjuter?
Bara om dom träffar?
Om dom kör sin tank nerför gatan i Kiev utan att vilja vara där?
Putler har väl inte utfört någon våldshandling personligen och är alltså skuldfri?

Jag vet att du, som vanligt, kommer skriva något inlägg till svar som inte kommer leda någonstans denna gången heller.
Så jag kan bara skriva att förstår du inte ovan behöver du inte svara då inte heller denna diskussion kommer leda någonstans och jag ser utbytet som avslutat.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Tillika är det inte en mänsklig rättighet att deltaga i en tävling arrangerad av en privat organisation.
Prova i Sverige att idag starta en bokhandel / ordna en tävling och sätta upp en skylt som i den här pdf-en
JUDAR OCH HALVJUDAR ÄGA ICKE TILLTRÄDE
Byt ut judar mot valfritt
Finnar
Danskar
Norrmän
Tyskar
Turkar
Greker
Egyptier
Eritrianer
Somalier
Vita
Svarta
Gula
Röda
osv
Jag tror det blir större repressalier än att bli ihågkommen.
Det går NOG som för Åberg, den förste i Sverige som dömdes för Hetz mot Folkgrupp.
Domen kallades Lex Åberg. Möjligen skulle
VITA / SKÄRA OCH HALVVITA / HALVSKÄRA ÄGA ICKE TILLTRÄDE
kunna leda till diskussion. Eftersom de inte är en minoritet. Ännu.

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
På vilken fot står Moderaterna i morgon ? :arsele
Citat: Statsministern kallade debatten märklig och sade att det inte finns något militärt hot mot Sverige idag som motiverar ett territoriellt täckande försvar.
slut citat
Jag börjar nu fundera över om Reinfeldt var / är en rysk (m)ullvad ?

Citat: "
När även flera alliansparter nu markerar sin försvarsvänlighet, slår Reinfeldt dock tillbaka och talar klarspråk om den försvarspolitiska samsynen över parti- och blockgränserna. Under hans sju år som statsminister har bara ett enda parti begärt mer pengar till Sveriges försvar - Sverigedemokraterna.

Varken i regeringen eller i riksdagen finns det partier som oroat sig över resursbrist i försvaret, mer än Sverigedemokraterna, vars förslag bygger på en helt orealistisk budget, kontrar statsministern.

Bristen på verklighetsförankring i SD:s budgetberäkningar är enligt kritiker att andra områden än invandringspolitiken kan prioriteras.
Från

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag misstänker att eventuella ryssar som deltar i vasaloppet kanske inte kommer få helt ideala förutsättningar för att göra ett bra loppet. Det tror jag publiken kommer se till, det är ett långt spår.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag misstänker att eventuella ryssar som deltar i vasaloppet kanske inte kommer få helt ideala förutsättningar för att göra ett bra loppet. Det tror jag publiken kommer se till, det är ett långt spår.
Det tycker jag vore helt oacceptabelt faktiskt.

Man ger sig inte på folk på grund av ursprung. Oavsett vilket.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA