Nej, jag kräver att dom ska rapportera sanningen oavsett från vilket land dom rapporterar.
Kan dom inte säga sanningen när dom befinner sig i det landet (NK, Ryssland och några till) så ska dom dra sig ur det landet och rapportera sanningen hemifrån istället
Rapportera sanningen och få 15 år i fängelse? Eller kanske rent av försvinna spårlöst.
Jag tycker det är bra att se rapporter även från dessa länder även om det ställer en del krav på hur jag tolkar det hela. Dessutom förväntar och hoppas jag att vi kan få lite mer ofiltrerade rapporter från dessa reportrar någon gång i framtiden när dom befinner sig på säker mark.
Om de inte befinner sig där, vem ska då kunna ge oss sanningen i framtiden?
Vi har även Kina på den listan, och div andra länder där det försvinner journalister ibland. Tex Filippinerna där jag brukar befinna mig på vintrarna åtminstone fram till pandemin. Där folket formligen älskar sin diktator, och dessutom verkar runt hälften av de svenskar som bor där försvara honom. Dom ser bara den tillrättavisade sanningen.
En gång när på byns internetkafe när jag diskuterade med min vän som äger stället. En av de få intelligenta människor jag träffar där. Jag googlade fram lite nyhetsartiklar åt honom om försvunna journalister.
Svaret jag fick var "Fake news!" det försvann minsann inga journalister i Filippinerna. Han såg ju bättre nyheter på TV dagligen. Jag som inte bor i landet kan ju inte veta nåt om den saken.
Jag frågade hur han skulle ställa sig ifall hans egen son skulle bli skjuten av polisen med förklaring att han var knarkare. Helt utan rättegång som avgör saken innan.
Svaret var att jomen då var ju sonen knarkare...
Jag sa, men tänk om det är så att sonen egentligen bara hade legat med polisens fru.
Nej, då skulle sonen inte blivit skjuten...