Raderad medlem 51742
Guest
Apropå diskussionen lite tidigare i tråden om svenska politikers intellektuella förmåga. Finlands tidigare statsminister Alexander Stubb har ju uttalat sig ganska flitigt i svenska medier senaste tiden ang. kriget i Ukraina och jag måste säga att det är en rejäl kontrast mot svenska politiker. Man är inte direkt bortskämt med att se en uppenbart intelligent person som dessutom har en kommunikativ förmåga att föra ett intellektuellt resonemang bortom inövade talepunkter.
Jag har för dålig koll på finsk politik för att kunna bedöma hans politiska gärning och jag är säkert biased av att jag delar hans liberalkonservativa värderingar, men ändå... Tänk om svenska partiledardebatter kunde vara intellektuella diskussioner mellan människor av Alexander Stubbs kaliber istället för dagens anti-intellektuella och sensationssökande pajkastning.
Jag har för dålig koll på finsk politik för att kunna bedöma hans politiska gärning och jag är säkert biased av att jag delar hans liberalkonservativa värderingar, men ändå... Tänk om svenska partiledardebatter kunde vara intellektuella diskussioner mellan människor av Alexander Stubbs kaliber istället för dagens anti-intellektuella och sensationssökande pajkastning.