Sverige idag..

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Nice. Om det Maggan säger stämmer är det bara att åka till Danmark och mörda några horor och sedan söka fristad i Sverige.
Mörda låter så planerat.
Råka hugga någon bara lite sådär med kniven är bättre. Se till att hålla dig under 17 knivhugg bara.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Mörda låter så planerat.
Råka hugga någon bara lite sådär med kniven är bättre. Se till att hålla dig under 17 knivhugg bara.
Hur kan man bli så fördärvad i sinnet?
Var och en i rätten som kan anse en sådan dom vara ok, alltså.
Hade jag känt någon av dessa hade vederbörande fått respass om det så vore föräldrar, avkomma eller respektive.
Tror inte jag behöver förtydliga min uppfattning om förövaren.
Offret en svenska? Skulle förklara sadismen från rättens ledamöter.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Mörda låter så planerat.

Hon slängde sig ju på kniven 16 gånger.

Och som avslutning på artikeln, "Han får stanna i landet".

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Jag tycker detta är märkligt: "Men något mordförsök har det inte varit tal om menar de. Detta eftersom det inte är bevisat att angreppet syftade till att döda."

Jag vill att du ska sluta prata och tar då upp en revolver, laddar och skjuter dig i huvudet. Syftet med detta är således att jag vill få tyst på dig.
Du överlever/dör.
Kommer jag inte åka dit för mordförsök/mord då? Hur ska någon kunna bevisa att syftet vara att döda, om det nu är det som krävs?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag tycker detta är märkligt: "Men något mordförsök har det inte varit tal om menar de. Detta eftersom det inte är bevisat att angreppet syftade till att döda."

Jag vill att du ska sluta prata och tar då upp en revolver, laddar och skjuter dig i huvudet. Syftet med detta är således att jag vill få tyst på dig.
Du överlever/dör.
Kommer jag inte åka dit för mordförsök/mord då? Hur ska någon kunna bevisa att syftet vara att döda, om det nu är det som krävs?
Man får sällan en bra bild när media sammanfattar en dom. Man behöver läsa domen i sin helhet och helst FUP också. Är det som media rapporterar så är det skumt. Man menar att det är bevisat att han haft uppsåt att hugga någon med kniv och därmed grovt misshandla denne men man kan inte bevisa uppsåt att döda.

Ditt exempel är bra. Man måste ju bevisa uppsåt för att dömas för mord. Enligt mig är beviskraven för uppsåt för högt ställda. Man borde, enligt mig, kunna bevisa uppsåt genom att göra bedömningen att gärningsmannen borde insett följderna av handlingen.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Man får sällan en bra bild när media sammanfattar en dom. Man behöver läsa domen i sin helhet och helst FUP också. Är det som media rapporterar så är det skumt. Man menar att det är bevisat att han haft uppsåt att hugga någon med kniv och därmed grovt misshandla denne men man kan inte bevisa uppsåt att döda.

Ditt exempel är bra. Man måste ju bevisa uppsåt för att dömas för mord. Enligt mig är beviskraven för uppsåt för högt ställda. Man borde, enligt mig, kunna bevisa uppsåt genom att göra bedömningen att gärningsmannen borde insett följderna av handlingen.
De behöver utbildas i vad en kniv är och vad den kan åstadkomma. Jag vågar lova att gärningsmannen visste och därför valde detta vapen. Att upprepade gånger hugga någon med en 31 cm lång kniv borde rimligen sortera under definitioner av begreppet uppsåt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ni har väl hört om den svarte mannen som hittades under golden gate bron, inlindad i 6 meter armeringsjärn, 8 meter kätting och skjuten 22 gånger....

Polisen sa det var det värsta självmord dom hade sett...

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Att upprepade gånger hugga någon med en 31 cm lång kniv borde rimligen sortera under definitioner av begreppet uppsåt.
Ja man kan tycka det.

Likgiltighetsuppsåt kräver både medvetenhet och likgiltighet för effekten. I fallet ovan med den överförfriskade mannen så skulle det väl kunna vara så att det helt enkelt slog slint och att han på ren impuls i ilskans klor högg utan vare sig medvetenhet och/eller likgiltighet för ev effekter av sitt handlande? Tankarna om medvetenhet och likgiltighet existerade inte i huvudet när dådet skedde sas, det bara sker i någon sorts tillstånd av blackout, han var inte vi sina sinnens fulla bruk?

Snubblar in på denna kanal mellan varven och nog hade han en video om uppsåt också.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Ja man kan tycka det.

Likgiltighetsuppsåt kräver både medvetenhet och likgiltighet för effekten. I fallet ovan med den överförfriskade mannen så skulle det väl kunna vara så att det helt enkelt slog slint och att han på ren impuls i ilskans klor högg utan vare sig medvetenhet och/eller likgiltighet för ev effekter av sitt handlande? Tankarna om medvetenhet och likgiltighet existerade inte i huvudet när dådet skedde sas, det bara sker i någon sorts tillstånd av blackout, han var inte vi sina sinnens fulla bruk?

Snubblar in på denna kanal mellan varven och nog hade han en video om uppsåt också.
Tycker är precis vad jag gör. T ex att berusning ska utgöra en försvårande, inte förmildrande omständighet. Detta eftersom det alltid är ett val att berusa sig vettlös eller avstå. I de flesta fall bär vi oss bara penibelt åt men alla kan bli farliga utav eget val. Jag vill alltså öka det personliga ansvaret för handlingar som begås i ett tillstånd personen egenhändigt försatt sig i.
Därtill kan det näppeligen finnas någon vuxen människa som svävar i okunskap om vad 31 cm kniv kan orsaka för skador och att det är ett dödligt vapen. Än värre om personen t ex har yrkesmässig vana av att hantera kniv.
Kombinationen av att berusa sig och handlingen att ge sig på någon med ett dödligt vapen, medveten om att det är just detta, borde öka ansvar och påföljd exponentiellt och inte vara en ursäkt.
Att domstolarna tämligen konsekvent går motsatt väg visar för mig att man aktivt valt bort varje uns av sunt tänkande och ursprungstanken om vem som har skyddsvärde. Är det då hyfsat intelligenta människor som åtalar, försvarar och dömer, vilket oftast krävs mtp utbildning och yrke, är det så mycket värre och förmågan att ställa till skada så mycket större.
Glad att jag inte har någon sådan i min närmaste släkt eller bekantskapskrets.

Ska kolla, hinner inte nu.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Medhåll !
Jäkla flathet att alltid stå på brottslingens sida
Och gillar du det inte så tänk på att domstolarna dömmer som riksdagen beslutat. Och det betyder att v,s,mp,c,l,kd,m är ansvariga.
Tex för att min kollega som råkade ut för inbrott fick betala 17000kr till tjuven för deras hund bet tjuven i benet.
De enda riksdagshenen som inte är ansvariga för det här är sd för de ska ju inte ha något inflytande har jag läst många gånger

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Och gillar du det inte så tänk på att domstolarna dömmer som riksdagen beslutat. Och det betyder att v,s,mp,c,l,kd,m är ansvariga.
Tex för att min kollega som råkade ut för inbrott fick betala 17000kr till tjuven för deras hund bet tjuven i benet.
De enda riksdagshenen som inte är ansvariga för det här är sd för de ska ju inte ha något inflytande har jag läst många gånger
Vet men det handlar även om hur domstolen tolkar lagen.
Givetvis är lagen inte uppdaterad till dagens situation med en massa personer som inte är vana med demokrati, mänskliga rättigheter och att man ger FAN i att ge sig på kvinnor!!

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vet men det handlar även om hur domstolen tolkar lagen.
Givetvis är lagen inte uppdaterad till dagens situation med en massa personer som inte är vana med demokrati, mänskliga rättigheter och att man ger FAN i att ge sig på kvinnor!!
Du har rätt i det handlar även om hur domstolen tolkar lagen. Men om domstolen tolkar lagen fel så är det ju inga problem skriva om lagen. För Riksdagshena. Men har du hört att Riksdags hen tycker lagen är fel OCH ändrar den ? Om ditt svar är NÄ så är riksdagshena nöjda.....

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Du har rätt i det handlar även om hur domstolen tolkar lagen. Men om domstolen tolkar lagen fel så är det ju inga problem skriva om lagen. För Riksdagshena. Men har du hört att Riksdags hen tycker lagen är fel OCH ändrar den ? Om ditt svar är NÄ så är riksdagshena nöjda.....
Håller med helt, det här imbecilla att domstolarna dömer och det är som det är provocerar något oerhört.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Kärnuppdrag med vård och sånt va? Snäppet före genus och värdegrund?

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin