Sverige idag..

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag skulle säga att det här landet befinner sig i krig, eller ännu värre.
Sverige kommer vara ett mycket sämre land än Ukraina om 20-30 år, det är jag helt övertygad om.
Krig skulle jag inte kalla det för men vi har definivt ett par cancersvulster på samhällskroppen som sakta dödar oss inifrån.

Om 20-30 år tror jag nog fortfarande vi är ett något bättre land än ukraina men riktningen är satt. Vi kommer bli ett skitland som alla andra. Om det beror på att vår utveckling avstannar eller går bakåt låter jag vara osagt men dagens skitländer är redan på väg ikapp. Fortsätter vi med att dränka skitländer med bistånd och agerar socialkontor åt skitländernas minst lyckade del av befolkningen samtidigt som vi straffbeskattar oss själva med diverse miljöskatter medan skitländerna slipper kommer resultatet bli en utjämning. Vi som ligger långt fram idag förlorar, Afrika vinner.

Hade varit på sin plats med politiker som sätter Sverige först. SD är nog det enda realistiska alternativet.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Krig skulle jag inte kalla det för men vi har definivt ett par cancersvulster på samhällskroppen som sakta dödar oss inifrån.

Om 20-30 år tror jag nog fortfarande vi är ett något bättre land än ukraina men riktningen är satt. Vi kommer bli ett skitland som alla andra. Om det beror på att vår utveckling avstannar eller går bakåt låter jag vara osagt men dagens skitländer är redan på väg ikapp. Fortsätter vi med att dränka skitländer med bistånd och agerar socialkontor åt skitländernas minst lyckade del av befolkningen samtidigt som vi straffbeskattar oss själva med diverse miljöskatter medan skitländerna slipper kommer resultatet bli en utjämning. Vi som ligger långt fram idag förlorar, Afrika vinner.

Hade varit på sin plats med politiker som sätter Sverige först. SD är nog det enda realistiska alternativet.

Håller med dig om vad du säger och jag är övertygad att vi kommer att falla fortare än vad folk tror.
Sen kommer någon sosse statsminister i framtiden säga "vi såg det inte komma"

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Om tjugo år är Ukraina återuppbyggt och högt civiliserat.
Om tjugo år, jag vågar inte ens tänka på det.
Kolla hur Sverige var för tjugo år sedan och tänk att det accelererar hela tiden. Absolut inget går åt rätt håll.
Go figure

Hade någon sagt att det skulle vara invandrare som skjuter varandra i alla svenska städer om tjugo år för tjugo år sedan hade den blivit utskrattad. Så vad blir man utskrattad för idag? Tänk ut något otänkbart, så kommer det vara i alla fall.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hade någon sagt att det skulle vara invandrare som skjuter varandra i alla svenska städer om tjugo år för tjugo år sedan hade den blivit utskrattad.
Nu är du orättvis, det är inte i alla städer....

Här (mindre än en halvmil bort) använder dom Machete, Kniv och bil:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Konstaterar att det verkligen är mycket mördande omkring vårt land, överallt verkar det som. Vore det inte på sin plats att Sverige började marknadsföra sig med "Die young, welcome to Sweden", eller nåt?

Sen undrar jag hur många skjutare/ mördare som i sin tur blir skjutna som hämnd. Eller 'vinner' man om man skjuter nån, och får vara ifred sedan (annat än att man blir dömd och "straffad" sedan)?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Sverige (igår)
de lyckades inte stå emot med hjälp av knäböjningar o handhjärtan.......

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Konstaterar att det verkligen är mycket mördande omkring vårt land, överallt verkar det som. Vore det inte på sin plats att Sverige började marknadsföra sig med "Die young, welcome to Sweden", eller nåt?

Sen undrar jag hur många skjutare/ mördare som i sin tur blir skjutna som hämnd. Eller 'vinner' man om man skjuter nån, och får vara ifred sedan (annat än att man blir dömd och "straffad" sedan)?
De skjuter tillbaka, och deras föräldrar tycker det är bra.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ändå lite lugnt i juni, konstigt.
Någon skrev att kniv-våldet ökar ännu mer än skjutvapen men får mindre uppmärksamhet, kan säkert stämma.

Skjutvapenvåldet har minskat på flera orter, tror det var Biskopsgården där det har minskat med 90% och uppklarningsprocenten gått från 10% till 80% på fem år. Men sådant står ju inte i tidningarna.

Knivvåldet, ja det finns ju hela tiden men skrivs väldigt lite om. Såvida inte det är som häromdagen när en galning mördade en kvinna i Visby 10 meter från där jag drack kaffe någon timme tidigare…

Däremot finns det ju en annan attityd i samhället nu mot dessa galningar, det är fler som vittnar, polisen klarar upp mer osv osv. Det kommer att ta tid men det verkar ändå som om skutan svängt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Skjutvapenvåldet har minskat på flera orter, tror det var Biskopsgården där det har minskat med 90% och uppklarningsprocenten gått från 10% till 80% på fem år. Men sådant står ju inte i tidningarna.

Knivvåldet, ja det finns ju hela tiden men skrivs väldigt lite om. Såvida inte det är som häromdagen när en galning mördade en kvinna i Visby 10 meter från där jag drack kaffe någon timme tidigare…

Däremot finns det ju en annan attityd i samhället nu mot dessa galningar, det är fler som vittnar, polisen klarar upp mer osv osv. Det kommer att ta tid men det verkar ändå som om skutan svängt.

Nja, att det minskar här och där och då och då betyder ju inte så mycket när man tittar på hur det sprider sig och ökar över tid.
Det är väl känt att tex Göteborg och Malmö har en nedgång, det har media också skrivit mycket om, men alla kurvor pekar åt fel håll och det är tråkigt om man inte erkänner det.
Brå skriver:

"Efter en längre period med en minskande trend började det dödliga skjutvapenvåldet öka vid mitten av 00-talet i Sverige, och har fortsatt så sedan dess. Från och med 2013 tilltog ökningen och återspeglas då även i det dödliga våldet generellt. I många andra länder i Europa har det dödliga våldet, både generellt och med skjutvapen, fortsatt att minska. Det visar en ny rapport från Brå som gjort en europeisk jämförelse av det dödliga skjutvapenvåldet sedan millennieskiftet".

Det betyder att det ökar relativt mer än vad det ökar i absoluta tal så det finns absolut inga skäl att förminska eller förklara problemet. Vi har totalt kaos i landet.

Jag känner inte alls igen att det skulle vara fler som vittnar rörande skjutningar och de intervjuer jag sett eller läst samt personliga kontakter jag har i ämnet ger inte heller den bilden.

Och, kniv-våldet ökar påstår jag, hittar tyvärr just nu inget som stödjer det, proof me wrong.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
när ska sverige vakna?
Jag har faktiskt svaret på det men frågan är tyvärr fel ställd.

Dagliga skjutningar - nej
Förnedringsrån - nej
Terrordåd - nej
Polismord - nej
Drive by på barn - nej
Handgranat på barnfamilj - nej
Barnrån - nej
Klanbaserad kriminalitet - nej
Stora bomber i bostadsområden - nej
Månggifte - nej
Korankravaller - nej

Jag ser faktiskt ingen händelse som kan få folk att inse att något radikalt måste till.

Ser med stor olust på kommande tjugo år.

Som tur är finns gamla Sverige att söka reträtt i även om det börjar spåra ur i östra Sverige och västra Sverige (Finland och Norge). Södra Sverige är rätt lugnt numera verkar det som, kanske är jobbigt om man är mink bara, men i övrigt verkar det typ soft.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13

Förnedringsrån - nej
Terrordåd - nej
Polismord - nej
Drive by på barn - nej
Barnrån - nej
Månggifte - nej
Korankravaller - nej

Jag ser faktiskt ingen händelse som kan få folk att inse att något radikalt måste till.

Som tur är finns gamla Sverige att söka reträtt i även om det börjar spåra ur i östra Sverige och västra Sverige (Finland och Norge). Södra Sverige är rätt lugnt numera verkar det som, kanske är jobbigt om man är mink bara, men i övrigt verkar det typ soft.

Du glömde nämna överfall på polispatrull och fritagning.....

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Du glömde nämna överfall på polispatrull och fritagning.....
Jo listan kan göras lång, men man får hålla tungan rätt i mun så att man inte trampar i "det där hände minsann förut också" -klaveret.
Den lista jag gjorde, möjligen med undantag av polismord, är baserad på helt nya företeelser och inte ens de mest slipade kan förklara bort den, bara att be dem hålla snattran. ?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok

Anders Lindberg, som är uttalat vänster, håller med.

Samma tillfälle som detta ser det ut att vara?
De som kom för komiken verkar ha fått valuta för pengarna.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Och vilka tror ni kommer behöva mer mskt gör ath lös det p

Samma tillfälle som detta ser det ut att vara?
De som kom för komiken verkar ha fått valuta för pengarna.

Hade du en stroke när du skrev det där?

ultraclass

Medlem
Gick med
31 Dec 2011
Hoj
electra glide. rd 350 ypvs.hd sportster

Förnedringsrån - nej
Terrordåd - nej
Polismord - nej
Drive by på barn - nej
Barnrån - nej
Månggifte - nej
Korankravaller - nej

Jag fattade inte vad du menade med att frågan va felställd?

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin