Sverige idag..

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Blir till att preppa inför vintern. Nu har ju vårt lägenhetshus fjärrvärme men om elen försvinner hjälper ju inte det.

Vad kan man förvänta sig för temperaturer i en hundra år gammal kåk med tjocka väggar om elen försvinner i en vecka? Utomhustemp?

jag vet inte säkert, men ett fjärrvärmenät borde ju ha reservkraft kan man tycka, om inte annat bör dom väl se över att skaffa det nu då?
Frågan är om huset har något elverk till cirkultionspumpen, men det borde ju räcka med ett litet
Efter två-tre dygn har du nog under nollan inne om det är vinter, men långt innan dess har grannarna tagit in kolgrillen och rökförgiftat hela huset, så du behöver inte frysa...

Jag har ved och vedkamin, mat kan jag ställa ut i lådor vintertid om det ska hållas fryst och matlagningsmöjligheter finns det gott om.
För kylen kan man ställa ut flaskor med vatten som får frysa och sedan använder man dom som kylklampar i kylskåpet
Ett elverk har jag också om jag skulle få för mig att ladda laptopen, mobilen och titta på TV
Annars är jag av åsikten att så mycket som möjligt ska gå att ladda från 12V så det har jag ju också möjlighet till

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
jag vet inte säkert, men ett fjärrvärmenät borde ju ha reservkraft kan man tycka, om inte annat bör dom väl se över att skaffa det nu då?
Frågan är om huset har något elverk till cirkultionspumpen, men det borde ju räcka med ett litet
Efter två-tre dygn har du nog under nollan inne om det är vinter, men långt innan dess har grannarna tagit in kolgrillen och rökförgiftat hela huset, så du behöver inte frysa...

Jag har ved och vedkamin, mat kan jag ställa ut i lådor vintertid om det ska hållas fryst och matlagningsmöjligheter finns det gott om.
För kylen kan man ställa ut flaskor med vatten som får frysa och sedan använder man dom som kylklampar i kylskåpet
Ett elverk har jag också om jag skulle få för mig att ladda laptopen, mobilen och titta på TV
Annars är jag av åsikten att så mycket som möjligt ska gå att ladda från 12V så det har jag ju också möjlighet till
Fjärrvärmeverket är jag inte orolig för. Mitt hus här däremot ingen reservkraft.

Om man leker med tanken så borde man väl överleva inomhus om man har skoteroverall och sovsäck?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Fjärrvärmeverket är jag inte orolig för. Mitt hus här däremot ingen reservkraft.

Om man leker med tanken så borde man väl överleva inomhus om man har skoteroverall och sovsäck?

Ja, för tusan, det går att överleva, men frågan är ju om man inte vill ha lite komfort också.

Det första man gör är att stänga in sig i ett litet rum, lämpligast köket, och sedan försöker man hålla det så varmt som möjligt.
Täpp till fönstret med en madrass eller något, glasrutor släpper ut mycket värme

Det är bara korkat att försöka hålla hela lägenheten varm med stearinljus och spritkök/gasol
Sova kan man gör på madrasser på köksbordet (man vill upp från golvet) eller på en kökssoffa/ihopställda stolar
(förväntar man sig att det blir långvarigt kastar man ut köksbordet och ställer in sängar istället, man kan sitta i sängen och äta också)

Men jag förväntar mig inga långa elavbrott, däremot kommer nog industrier att få stänga ner, dels för att det blir för dyrt att producera med höga elpriser, dels för att ransonera el.

Allt detta för att tyskarna stängde ner sin kärnkraft och ska leva på andra länders elproduktion när det behövs.
Polen har tagit beslut om 12 nya reaktorer, men det hjälper inte i vinter.

Jag hoppas att dom bygger dom mot tyska gränsen, men kapar överföringen till tyskland.
Inget land som har kärnkraft borde exportera el till tyskland, dom vill ju inte ha billig kärnkraftsel.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jag plockade fram gamla gasolköket som inte använts på evigheter. Köket är från när mina föräldrar brukade campa, och det går tillbaka ca 50 år eller mer. Det är ett Primus 2069, med tillhörande gasolbehållare lika gammal. Det läcker lite från ventilen (se pil) man skruvar fast i behållaren, annars brann det och blev varmt.
Ventilen är en sån här, kan man köpa ny packning till den? Är inte så hemma på gasolprylar som ni märker. Provade att byta ut o-ringen, såna har jag hemma men det hjälpte inte.

1658149389040.png

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag plockade fram gamla gasolköket som inte använts på evigheter. Köket är från när mina föräldrar brukade campa, och det går tillbaka ca 50 år eller mer. Det är ett Primus 2069, med tillhörande gasolbehållare lika gammal. Det läcker lite från ventilen (se pil) man skruvar fast i behållaren, annars brann det och blev varmt.
Ventilen är en sån här, kan man köpa ny packning till den? Är inte så hemma på gasolprylar som ni märker. Provade att byta ut o-ringen, såna har jag hemma men det hjälpte inte.

View attachment 474131

Om det inte är bytt standard på gasolbehållare/krananslutningar sedan dess så borde det inte vara något problem, kontakta Primus.

ÅAS kanske en helt ny kran kan vara på sin plats, så den inte läcker i någon annan tätning.

Föräldrarna drabbades av elavbrott på julafton, precis när gröten skulle kokas, det gamla trebrännar gasolköket från sommarstugan hade en anslutning som inte passade moderna tuber (och en slang som förmodligen inte var gastät längre) men dom hade en enkelplatta som sätts direkt på moderna gasoltuber också.

Men med en ny slang och en ny flaskanslutning skulle det gamla köket fungera också.

Elavbrottet varade ungefär en timme, men då var gröten klar.

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Du köper nytt hela kitet: anslutningar, kran, slang och tryckregulator. Brukar t.o.m. finnas på mer välsorterade mackar. Senast såg jag det på OK i Kramfors…

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jo, jag borde väl det. Slangen är nog också typ 50 år gammal... Någonstans läste jag att man bör byta vartannat år :rofl:rofl

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jo, jag borde väl det. Slangen är nog också typ 50 år gammal... Någonstans läste jag att man bör byta vartannat år :rofl:rofl
Varannat kanske är att ta i.

Men när vi skulle steka bläckfisk en kväll vid tältet på franska rivieran, då sprack gasolslangen på kompisens gamla tvålågiga Primuskök.

Hej vilket eldhav det blev innan jag stängde av kranen på flaskan. Där och då insåg jag vidden av friska slangar...

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Förut var det staten som skulle granskas i sömmarna. Staten hade inget alls att göra med människors privatliv. Människan skulle ha insyn i staten och staten skulle låta människan vara ifred.
Idag har det nästan blivit tvärt om. Den tar sig rätten att utöva mer och mer kontroll över dig medan du mlm helt saknar verktyg att göra detsamma.

Där jag bor behöver man legitimera sig för att köpa kontantkort.

Nu vet jag inte om det i sak kommer ha nån inverkan ty: bilmålvakter är ju en grej i Sverige så..

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Där jag bor behöver man legitimera sig för att köpa kontantkort.

Nu vet jag inte om det i sak kommer ha nån inverkan ty: bilmålvakter är ju en grej i Sverige så..

Sist jag köpte en burnerphone så föll hela iden med annonymt kontatkort platt på att man var tvungen att skapa ett googlekonto på telefonen för att aktivera den ändå.

Det är väl bara gamla dumphones som går att använda någorlunda annonymt ändå.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85

View attachment 474131
Var till Fogas idag. De hade ett packningsset för 55 kr som borde göra kranen som ny. Nu återstår bara att prova, men köket är på landet så jag ska se till att få hem det så att jag kan prova.

Han sa också att slangarna förr höll mycket högre kvalitet än dagens, så han rekommenderade att göra ett böjtest och se om det finns sprickor. Om inte så kör på med slangen.

1658502145552.png

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Var till Fogas idag. De hade ett packningsset för 55 kr som borde göra kranen som ny. Nu återstår bara att prova, men köket är på landet så jag ska se till att få hem det så att jag kan prova.

Han sa också att slangarna förr höll mycket högre kvalitet än dagens, så han rekommenderade att göra ett böjtest och se om det finns sprickor. Om inte så kör på med slangen.

View attachment 474251

Jo, och spricker dom så är det ofta bara ytgummit, så ett test med såpvatten och böja lite kan ju visa att slangen är hel även om den ser ut som kriget.

ÅAS så kostar ju inte en slangstump något och ser betydligt mer pålitlig ut om den inte är av blekrosa 50tals kvalitet med sprickor i ytgummit...

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Tydligen ska det brännas koraner på Tjärna Ängar idag.
Får se hur det går...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
SvD skriver lätt indignerat och kritiskt om att poliser får ta semester när förorten skjuter som mest.
Makalöst fräckt.

Fråga var politikerna är istället.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE