Sverige idag..

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Är det dåligt med reportage som får många läsare? Är det så tex Henrik Jönsson verkar bedriva sin journalistiska gärning?
Respektive part av sk oberoende media borde således ha fler läsare än PS redan idag?

Handlar ju inte enbart om vad man gör reportage om utan hur man förmedlar och beskriver det man gör reportage om, hur man hanterar olika diskurser som invandring, lokala småbrott, utrikespolitik, samhällsutveckling osv.

Om jag i min roll som journalist ska granska makten men det samtidigt är makten som finansierar mig så uppstår ett prekärt läge.

Och vem är kund till PS förresten och vilka behöver bry sig om sina kunder - de journalister som är beroende av att kunderna också tycker journalistiken är så bra att de är beredda att helt frivilligt spendera pengar för att finansiera den eller en tvångsfinansierad journalistkår som kan göra både bu och bä och pengarna fortsätter rulla in?
Med över 8 miljarder kr om året borde förväntningarna på journalistiken åtminstone vara skyhöga.

https://www.jmg.gu.se/digitalAssets/1369/1369226_journalist-2011-journalistboken-kap-13.pdf
Kolla tabell 13.2 och 13.3.

I övrigt skulle jag vilja påstå att ingen individ är HELT oberoende, därför vill jag att så många röster som möjligt ska få komma till tals.

Tänkvärt: https://nyheteridag.se/maktens-lakejer-aron-flams-sagning-av-svt-och-sr-pa-forsta-maj/

Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag tillhör skaran som tycker att Public Service har en plats eftersom de ska vara oberoende av vem som styr landet. Att det inte har fungerat i praktiken gör inte principen fel.

Det enda mediehus jag frivilligt stöttar ekonomiskt är Kvartal. Jag tycker att de har lyckats bredda samtalskorridoren utan att vara bullriga. De låter folk tala till punkt och har med röster från alla politiska läger.
Det vuxna samtalet tror jag mer på än hånfulla toner och enkelspårig retorik.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Jag tillhör skaran som tycker att Public Service har en plats eftersom de ska vara oberoende av vem som styr landet. Att det inte har fungerat i praktiken gör inte principen fel.

Det enda mediehus jag frivilligt stöttar ekonomiskt är Kvartal. Jag tycker att de har lyckats bredda samtalskorridoren utan att vara bullriga. De låter folk tala till punkt och har med röster från alla politiska läger.

Har du lyssnat på denna?
https://www.aronflam.com/blog-aron/2018/4/13/82-jrgen-huitfeldt

Ska göra det själv när jag får tid.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Förstår hur du menar och kan rentav sympatisera med tanken. Visst finns det en risk att journalister som får sina resurser från läsare/lyssnare/åsiktsfränder levererar det dessa vill ha. Måste ändå credda alla de som med stort mod förmedlar allt det som PS nogsamt undlåter att berätta. PS uppdrag borde revideras från uppfostrare till ren rapportering av sånt vi behöver veta. Var det brinner, var vattnet är dåligt, trafik och väder samt lite annat. Då kunde budgeten bantas till någon enstaka miljard. I den mån de ska rapportera om politik, världshändelser och annat skall representationen svara mot representationen i riksdagen och det skall vara tydligt utifrån vilket läger de rapporterar. Det är förvisso tydligt nu men representationen haltar eller är rentav enbent.

När man har ett sånt gistet mediehus som är fallet i det av oss tvångsfinansierade finns inget alternativ till att låta brandkåren öva för att ersätta kråkslottet med ett slimmat alternativ med ett begränsat och tydligt uppdrag. I det ingår inte uppfostrande åsiktsstyrning.

Det är helt enkelt kört för PS i nuvarande form. Måste göras från grunden om de vill pröva att återskapa ett uns trovärdighet. Utopia, jag vet.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
e8d4f6749acb2a5cfbed49c070bed97f.jpg
52845182690053ca9966d330c5f0a5d6.jpg

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Fan Schyffert, du är bättre än det där. Kom över så bjuder jag på lite fanta och en quattro så kan du få prata ut istället.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Småbarnsfar med yngre barn blir rånad vid 16-tiden en fredag på stan i Kristianstad. Han höll på att sätta sitt barn tillrätta i bilen när han blev påhoppad. Klocka och ring tvingas av. Gemene man är fritt villebråd. Asen flydde på moped. Har granen brunnit nu?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Vad menar du?
Småbarnsfäder har alltid blivit rånade såhär i juletid. Svensk tradition likt julskinkan på julbordet.

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Hur menar du ?
Är det kvinnor som slår och våldtar män som är problemet, så det är där samhället borde fokusera?

Jo du har såklart rätt. Det är en tradition som är nedärv sedan förkristen tid. Jag ska göra mitt bästa för att passa denna fina tradition vidare till min son...ska bara ut och banka lite på kärringen först.
Det jag inte fattar är hur många dagar denna tradition sträcker sig över, är det från första advent till tjugondag Knut?

Övrig tid på året är det förstås ett big no no att lägga sin hand på den kvinna man älskar men nu i juletid bara tjatar & tjatar dom om att man ska respektera denna tradition. Det är väl bara att lyda som vanligt, så jobba på gubbar och gör ert bästa.

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Jävlar vad naiva dom måste varit i norge. Skönt att det är ordning och reda här.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Hur menar du ?
Är det kvinnor som slår och våldtar män som är problemet, så det är där samhället borde fokusera?

Ja, jag har sett undersökningar som pekar på att kvinnor oftare står för våldet inom hemmets väggar. Och de män samt barn som blir slagna är starkt obenägna att anmäla förövarna.

Män slår vanligtvis andra män, och om du studerar statistiken hos BRÅ(om det nu räknas som tillförlitlig källa) så är det tydligt att män är de som oftast blir misshandlade.

Beträffande våldtäkter så vill du nog inte diskutera vilka individer som är starkast representerade.

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Ja, jag har sett undersökningar som pekar på att kvinnor oftare står för våldet inom hemmets väggar. Och de män samt barn som blir slagna är starkt obenägna att anmäla förövarna.
.

Skulle gärna vilja se källan på den undersökningen du hänvisar till.
Tror du får studera statistiken igen, våld mot kvinnor är betydligt högre än mot män när det kommer till män/kvinnor i nära relation.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Den här är intressant.
https://sahlgrenska.gu.se/forskning...a-for-vald-i-relationen-an-kvinnor.cid1185940

Jag tror att ämnet som sådant är svårbedömt rent statistiskt, utifrån anmälningar/reell utsatthet. TROR också att mörkertalet bland utsatta män är större än bland utsatta kvinnor.

Jag tänker att män i större utsträckning drabbas av psykiskt våld av kvinnor i nära relation. Orka anmäla det, liksom ska man ringa till polisen och säga att sambon varit elak? Svårt när det inte pss finns konkreta bevis som med fysisk våld med blåmärken, sår, tänder som ryker osv.

Hur är känslan att anmäla som man, eller hur tänker och inbillar sig män som drabbas? Lite får man väl tåla som man? Haha har du inte ordning på kärringen din betahane?
Skambelagt i samhället - finns det en diskurs om detta pss som mäns våld mot kvinnor? Kvinnojourer kontra mänsjourer tex eller kvinnofridskränkning kontra manskränkning(som inte existerar som brott). Vet och inser man ens alla gånger att man de facto blivit utsatt för en misshandel när sambon fäktar och slår mot en? Det känns ju knappt ens för mannen alla gånger.
Hur tänker man kring att man kommer bli lyssnad på? När krokodiltårarna kommer från sin sambo på 160cm/50kg som sitter i förhör och gråter och svär sig oskyldig, och kanske tom påstår att det är hon som är utsatt. Vem kommer rättsväsendet tro på om det är ord mot ord?

Vill avsluta med att det är lika jävla hemskt för de drabbade oavsett kön, det är ingen tävling i vem som är mest vållande/utsatt.

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Den här är intressant.
https://sahlgrenska.gu.se/forskning...a-for-vald-i-relationen-an-kvinnor.cid1185940

Jag tror att ämnet som sådant är svårbedömt rent statistiskt, utifrån anmälningar/reell utsatthet. TROR också att mörkertalet bland utsatta män är större än bland utsatta kvinnor.

Jag tänker att män i större utsträckning drabbas av psykiskt våld av kvinnor i nära relation. Orka anmäla det, liksom ska man ringa till polisen och säga att sambon varit elak? Svårt när det inte pss finns konkreta bevis som med fysisk våld med blåmärken, sår, tänder som ryker osv.

Hur är känslan att anmäla som man, eller hur tänker och inbillar sig män som drabbas? Lite får man väl tåla som man? Haha har du inte ordning på kärringen din betahane?
Skambelagt i samhället - finns det en diskurs om detta pss som mäns våld mot kvinnor? Kvinnojourer kontra mänsjourer tex eller kvinnofridskränkning kontra manskränkning(som inte existerar som brott). Vet och inser man ens alla gånger att man de facto blivit utsatt för en misshandel när sambon fäktar och slår mot en? Det känns ju knappt ens för mannen alla gånger.
Hur tänker man kring att man kommer bli lyssnad på? När krokodiltårarna kommer från sin sambo på 160cm/50kg som sitter i förhör och gråter och svär sig oskyldig, och kanske tom påstår att det är hon som är utsatt. Vem kommer rättsväsendet tro på om det är ord mot ord?

Vill avsluta med att det är lika jävla hemskt för de drabbade oavsett kön, det är ingen tävling i vem som är mest vållande/utsatt.

Statistik på faktiska anmälningar och det är tråkigt om du försöker komma fram till någon annan slutsats vilket jag tolkar du gör i din text.
statistik.gif

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Statistik på faktiska anmälningar och det är tråkigt om du försöker komma fram till någon annan slutsats vilket jag tolkar du gör i din text.
View attachment 452128

Nej inte alls? Komma fram till någon annan slutsats än att antalet anmälningar de facto ser ut som de gör, låter konstigt. Hur tänker du då? Kanske bättre om du slutar tolka så mycket.

Jaha och vad vill du ha sagt? Är förövaren alltid en man om våldet är mot en kvinna och vise versa eller vad menar du? Det framgår ju inte vilket kön gärningsmannen har. Det är ju anmälda brott varken mer eller mindre och jag har på intet sett förnekat att det skulle vara något fel i siffror över just anmälda brott. Jag funderar snarare på hur det är med mörkertal/anmälningsbelägenhet hos respektive kön?

Är det här du hämtat bilden? https://www.bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper/vald-i-nara-relationer.html
Den har jag läst tidigare, har du läst eller kollar du endast på bilderna?

Andelen kvinnor som utsattes för brott i en nära relation under 2012 var i princip jämnstor med andelen utsatta män (7,0 procent av kvinnorna och 6,7 procent av männen).

Ser det ut som det finns en diskrepans mellan anmälda brott och utsatthet?

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...