Sverige idag..

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Bestämmer Säpo hur skyddsobjekten får röra sig? Vad händer om man bryter mot det?

Dom kommer med kraftiga rekomendationer, sen kan ju skyddsobjekten bryta mot det och gå på bio med frugan utan skydd, men det kan sluta illa...

Vissa skyddsobjekt gör precis som personskyddet vill, andra är betydligt besvärligare.

Kungen brukade ju försöka köra ifrån personskyddeti unga dar, och ibland slutade det i diket...

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Bestämmer Säpo hur skyddsobjekten får röra sig? Vad händer om man bryter mot det?
Det som följer nedan är spekulation och mer eller mindre välgrundade antaganden...

Sannolikt inte. Det finns flera exempel där prominenta personer avstått eller avböjt personskydd följt av konsekvenser. Olof Palme och Anna Lind är väl iaf två av dem.
SÄPO meddelar sannolikt skyddsobjektet att man "å det bestämdaste rekommenderar" att inte ge sig ut bland pack och pöbel helt utan skydd. Att SÄPO skulle ha ett mandat att bestämma något på egen låter märkligt. Att de bestämmer/har befälet i situation där de har ett pågående ansvar för personskydd är väl å andra sidan självklart. Fast det finns väl en och annan som insisterar på att klappa små barn å sånt...
Jag skulle däremot kunna tänka mig att ex. statsministern skulle kunna tänkas ha synpunkter på enskilda ministrars val av personskydd eller inte...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är ju inte kappans fel att vinden vänder...
View attachment 475799

Klippte du det där från SVT's sida?

SVT har nämligen ändrat i valbarometern till att S är ett kärnkraftsvänligt parti, från att ha varit kärnkraftsmotståndare senaste dagarna bara.

Det gäller att vikta valbarometern så att alla går och röstar rött så här just innan valet...

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Klippte du det där från SVT's sida?

SVT har nämligen ändrat i valbarometern till att S är ett kärnkraftsvänligt parti, från att ha varit kärnkraftsmotståndare senaste dagarna bara.

Det gäller att vikta valbarometern så att alla går och röstar rött så här just innan valet...
Nä.
Onämnbar kvällsblaska.
Också i S tjänst...

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok

"Riksrevisionens övergripande bedömning är att regeringen inte säkerställt att effekterna av de statliga insatserna är effektiva varken gällande näringspolitiska eller energipolitiska mål."

Fram till 2021 är skattebortfallet 1,3 miljarder.
Regeringen uppskattade att 235 bolag skulle ta de av rabatten men det blev endast 80. "Regeringens analys av datacentermarknaden var inte så djup".

Vem hade kunnat ana...

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Och det är så lätt få slut på massinvandringen. Frågade på 1980-talet en man från Iran varför han sökt asyl i Sverige ? Svar: Det lättaste sättet få ett europeiskt pass som gör att jag kan fortsätta till min bror som redan är i USA.
Så sätt som krav för svenskt pass att du ska under 25 år betalt in varje år minst genomsnitslig inkomstskatt varje år (ca 50000kr just nu)
Då kan du som asylsökande få svenskt medborgarskap.
Och vi slipper alla som är på jakt efter ett svenskt pass så de kan åka på semester i landet de flytt från.

Barn som föds i Sverige får moderns medborgarskap.

Vidare, staten, UD, migrationsverket betalar allt, underhåll, bostad, skola, sjukvård ända till "den nyanlände" har gjort sina 1:a 5 år på vägen på medborgarskapet.

Det går inte som nu för Regeringen att ta en springnota och lämna över ansvaret på någon kommun efter 2 år.
Då med ansvar för att den nyanlände blir arbetskraft (eller lämnar Sverige) kommer Regeringen att börja arbeta för att "nyanlända" ska bli "arbetskraft" / "lämna Sverige" och inte bidragstagare i Sverige.
Ja...det är enbart politisk vilja som behövs.

Se bara med elsparkcyklarna, tog bara 6 månader för regeringen att få fram vettiga regler.
Vissa säger att få till en ej frivillig återvandring av systembelastare inte är möjligt pga kostnaden bla. Bara viljan som behövs. Det skulle bli kaos och upplopp osv osv, men AfS skulle se till att Polis och Militär skulle ha överhanden och på 6 månader skulle det bli många flyg som lyfte.

Kostnaden att ha kvar dessa och deras familjer är så mycket större så det går inte att jämföra.

Att tillägga, det gick mycket bra för regeringen att med flyg åka ner och hämta hit tusentals skäggbarn från Afghanistan. Fega dessertörer.

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Jag vet inte jag men frågan är väl relevant idag antar jag.
Apropå det fallerade elsystemet, tycker ni att vi behöver skapa hållbara energisystem som är jämställda i alla led för att kunna klara energiomställningen?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Apropå det fallerade elsystemet, tycker ni att vi behöver skapa hållbara energisystem som är jämställda i alla led för att kunna klara energiomställningen?

Ja, och det är bråttom att bygga ny kärnkraft dessutom, vi skulle till att börja med inte ha lagt ner, då hade vi köpt oss tid att bygga nytt och innovativt.

Nu handlar det om att smälla upp någon gammal konstruktion rakt av för att mota krisen till att börja med, sedan kan vi börja titta på nya lösningar som är bättre

Raderad medlem 51742

Guest
Verkar som att vi har ännu en sansad dag av respektfulla samtal i demokratisk anda att se fram emot i denna valrörelse.

? ? ?

FEC3DFC9-0911-4967-AD4D-6CD547DC577A.jpeg

Last edited by a moderator:

Raderad medlem 51742

Guest
Nej, inga jämställda elsystem! Det får gärna finnas vindkraft, men den får aldrig ha en överordnad roll. Kärnkraften måste återta sin patriarkala roll så att elsystemet bir långsiktigt hållbart.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nej, inga jämställda elsystem! Det får gärna finnas vindkraft, men den får aldrig ha en överordnad roll. Kärnkraften måste återta sin patriarkala roll så att elsystemet bir långsiktigt hållbart.
Dags införa effektskatt på Vindkraft ?

Raderad medlem 51742

Guest
Dags införa effektskatt på Vindkraft ?
Vad som vore rimligt är iaf att vindkraften skulle belastas kostnaderna för de ytterligare investeringar som krävs för bl.a. elnät och balansfunktioner som en följd av detta, liksom att kärnkraften borde få ersättning för att de upprätthåller sådana funktioner som är kritiska för Sveriges elnät.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

alla kraftslag står för sina kostnader, dvs vindkraften får bekosta sin lagring/svängmassa/inkoppling ute till havs/överföring osv...

Kärnkraften får stå... vänta nu, det gör dom redan...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Förhoppningsvis snart avsatt

Inte tillräknelig är kanske rätt diagnos.

Vad händer nu med försvarsministerns auktoritet? Vad ska man tro nästa gång han talar om Sveriges säkerhetssituation? Kan man lita på att han värderar de verkliga hoten korrekt, exempelvis från ryskt håll?

Försvarsministern missbrukar sitt ämbete när han som ansvarig för den nationella säkerheten utmålar oppositionen som en säkerhetsrisk.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Inte den sortens jämställdhet.

Såhär skriver vår egen myndighet Energimyndigheten i saken.
Gäller att ha rätt fokus.
Det finns stora behov av att skapa hållbara energisystem som är jämställda i alla led för
att kunna klara energiomställningen. Som ett led i detta arbete har Energimyndigheten
tagit fram en rapport som samlar upp befintlig kunskap om kvantitativ respektive kvali-tativ jämställdhet inom energiområdet. Rapporten går igenom befintlig forskning om
energifrågor i relation till jämställdhet och genus. Syftet med rapporten är att samla upp
och summera kunskap i skärningspunkten mellan energi och jämställdhet/genus, samt
att identifiera kunskapsluckor som behöver belysas vidare.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Inte tillräknelig är kanske rätt diagnos.

Vilken självinsikt man har när man skickar upp Ygeman att prata om säkerhetsrisker. :crash :3freak

Raderad medlem 51742

Guest
Inte den sortens jämställdhet.

Såhär skriver vår egen myndighet Energimyndigheten i saken.
Gäller att ha rätt fokus.
Förstod det. Påfundet är så idiotiskt att det inte gick att svara på seriöst.
Denna typ av idioti behöver svältas ut från våra myndigheter. Skulle vilja kalla det pseudovetenskapligt trams, men det vore en skymf mot ordet vetenskap.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka