Sverige idag..

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Såg förresten att
Magdalena tagit upp Victor Orbans gamla förslag om frikoppla elpriset från gaspriset.
Kul att se utvecklingen. Allt behöver inte uppfinnas i Sverige.
Med mera samarbete mellan (s) och Victor Orban's ungerska politik kommer (sd) försvinna.
Och demokratin är räddad i Sverige :) !

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Förlåt att jag inflikar en liten fråga här. Jag har varit sjuk i en vecka nu och behöver läkarintyg till mitt jobb, samt eventuellt till f-kassan om jag inte blir helt frisk tills efter 2 veckor.

Nyss var jag i vårdcentralen här i Alby (innan dess var för ca 20 år sedan) för att få träffan en doktor som även skulle kunna skriva ut intyg till mig. Men det gick inte sa expediten "Det här är inte akuten..", sa hon. Och jag blev informerad om att ringa och boka en tid, så det gjorde jag. Men väl i samtalet med roboten får jag veta att "Pga hög belastning är telefonkön stängd" - så jag kan inte ens ringa och boka tid.

Så jag kollar på kartan hemma, ska man ta sig till Gnesta? Eller kanske Järna? Inte mycket folk där så där kanske dom har tid med mig. Provar först att ringa och boka, och samma visa där, "pga hög belastning" så kan jag inte ens vänta i telefonkö.

Jag behöver intyget tills imorgon, hur gör jag?

Jag har även anmält mig till KRY.se och fått ett bekräftelsemail från dom att jag kommer bli kontaktad. OK.. men när?

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Förlåt att jag inflikar en liten fråga här. Jag har varit sjuk i en vecka nu och behöver läkarintyg till mitt jobb, samt eventuellt till f-kassan om jag inte blir helt frisk tills efter 2 veckor.

Nyss var jag i vårdcentralen här i Alby (innan dess var för ca 20 år sedan) för att få träffan en doktor som även skulle kunna skriva ut intyg till mig. Men det gick inte sa expediten "Det här är inte akuten..", sa hon. Och jag blev informerad om att ringa och boka en tid, så det gjorde jag. Men väl i samtalet med roboten får jag veta att "Pga hög belastning är telefonkön stängd" - så jag kan inte ens ringa och boka tid.

Så jag kollar på kartan hemma, ska man ta sig till Gnesta? Eller kanske Järna? Inte mycket folk där så där kanske dom har tid med mig. Provar först att ringa och boka, och samma visa där, "pga hög belastning" så kan jag inte ens vänta i telefonkö.

Jag behöver intyget tills imorgon, hur gör jag?

Jag har även anmält mig till KRY.se och fått ett bekräftelsemail från dom att jag kommer bli kontaktad. OK.. men när?
De där Doktorn kan komma-apparna, typ Kry etc, brukar vara ganska snabba på att höra av sig. Inom ett par timmar gissar jag. Men sedan innebär det alltid att man måste boka en tid och få en remiss någonstans ändå, så att ha ett läkarintyg tills imorgon skulle jag inte hoppas på. Men innan jul ska du nog kunna ha ett i handen.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Danmark, nej Sverige idag.
1662533648549.png

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Men innan jul ska du nog kunna ha ett
Tackar Steffo. Jag hade väl lite tur nu. Provade "Mindoktor", och dom hörde av sig ganska fort, först en syster som sa att hon skulle ordna en doktor åt mig, och senare hörde den där doktorn av sig. Jag fick spela in ett kort klipp där jag, snorig och hes så klart, fick berätta vad jag ville. Jag berättade att jag behöver just ett intyg, och ett par timmar senare fick jag det som PDF.

Intyget såg lite konstigt ut, i synnerhet doktorns underskrift som var en liten 'bild' inklistrad i PDF-dokumentet. Namnet var väl nåt indiskt eller pakistanskt. Men det är ett giltigt dokument, fick en faktura senare på 100 kr som jag betalade direkt. Så nu kan jag var sjuk ett tag till här .. tills jag blir frisk och för rastlös att sitta hemma.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Hur var det nu med Somalitowns (?) .
1662621553492.png

Och i Aftonbladet
1662621818077.png

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Sveriges elnät klarar inte skicka ström till Norge när priset är lägre här så Sverige begränsar exporten till Norge. Så Norge begränsar exporten till Sverige när priset är lägre i Norge.
1662623656869.png

Eller mer text

Behov for balansert utveksling med Sverige​

Situasjonen i kraftmarkedet har vært uvanlig i høst, med store begrensinger i nettet til Norge fra Sverige i sør. Det har gitt utfordringer for driften av kraftsystemet. Statnett varsler nå endringer i driften som vil medføre noe begrenset kapasitet fra Sør-Norge til Sverige.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Just Norge är ju en knepig situation.
Dom har ju dragit ner egen produktion när elen har varit billig i Sverige, sparat vatten och när det har varit svindyrt i Sverige har dom glatt exporterat.

Lite som dom som skaffar solceller och kräver att någon annan ska lagra deras el när ingen behöver den och få tillbaka den sen när alla behöver el.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
I SD har man tydligen 2 val. Säga upp kontakten med ökända MC-klubbar eller lämna SD.
Undra hur det är hos (s) ?
Här gäller det kanske att hitta Väljare till (s) ? Eller ?
1662717367331.png

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
I SD har man tydligen 2 val. Säga upp kontakten med ökända MC-klubbar eller lämna SD.
Undra hur det är hos (s) ?
Här gäller det kanske att hitta Väljare till (s) ? Eller ?

"Kriminell influencer"

Jag kräktes lite i munnen.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Och nu säger någon professor i statsvetenskap i TV4 att det är ett problem att de som inte pratar svenska missas i opinionsundersökningarna. De svarar helt enkelt inte i lika stor utsträckning som svensktalande för att undersökningarna ofta sker på svenska.

Är det här ett problem verkligen? Problemet är väl isf att man får rösta om man inte ens kan använda svenska språket?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Och nu säger någon professor i statsvetenskap i TV4 att det är ett problem att de som inte pratar svenska missas i opinionsundersökningarna. De svarar helt enkelt inte i lika stor utsträckning som svensktalande för att undersökningarna ofta sker på svenska.

Är det här ett problem verkligen? Problemet är väl isf att man får rösta om man inte ens kan använda svenska språket?

Det är ju ett fåtal partier som har kampanjat hårt med material på andra språk, för att dra nytta av dom som inte pratar svenska.

Min fråga är ju då, hur insatta blir dom om dom kanske bara hör ena sidan.

Låt säga att enbart partiet "Skev Riktning" kampanjar i ett område, för att dom har bra tolkar, är det då inte troligt att dom bara tillgodogör sig "Skev Riktnings" version av sanningen.

Vad händer då om "Skev Riktning" är ett antesemitiskt parti som sprider påståenden om att Judarna har tänkt att äta upp deras barn om dom inte kan sjunga Nationalsången på Svenska?

Jag anser att man bör kunna Svenska så pass bra att man självständigt kan tillgodogöra sig information från alla källor innan man får rösta

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Det är ju ett fåtal partier som har kampanjat hårt med material på andra språk, för att dra nytta av dom som inte pratar svenska.

Min fråga är ju då, hur insatta blir dom om dom kanske bara hör ena sidan.

Låt säga att enbart partiet "Skev Riktning" kampanjar i ett område, för att dom har bra tolkar, är det då inte troligt att dom bara tillgodogör sig "Skev Riktnings" version av sanningen.

Vad händer då om "Skev Riktning" är ett antesemitiskt parti som sprider påståenden om att Judarna har tänkt att äta upp deras barn om dom inte kan sjunga Nationalsången på Svenska?

Jag anser att man bör kunna Svenska så pass bra att man självständigt kan tillgodogöra sig information från alla källor innan man får rösta
Hade vi haft krav på att kunna svenska för att bli medborgare hade vi inte haft dessa problem i riksdagsvalet.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Vilka stjäl mest på hotellen ? Amerikaner !
1662888518994.png

Stenevi snackar om att det är fattigdomen som driver kriminaliteten i Sverige.
Det verkar som hon läst fel för amerikaner i Europa är väl mest kända för rikedomen.......

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vilka stjäl mest på hotellen ? Amerikaner !
View attachment 476182

Stenevi snackar om att det är fattigdomen som driver kriminaliteten i Sverige.
Det verkar som hon läst fel för amerikaner i Europa är väl mest kända för rikedomen.......

Jag tror ju IOFS att vi har större problem med kriminalitet än stölder av små schampoflaskor från hotellrum man har betalt dyrt för att bo i.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka